Múltidéző 4. rész - KERÉKPÁRGYÁRTÁS A KÜHNE MEZŐGAZDASÁGI GÉPGYÁRBAN 1931. ÉS 1949. KÖZÖTT2012.02.22. 21:04, Szöveg és kép: yoleeka
Az 1931-es esztendőben két jelentős újítást vezettek be a gyár profilját illetően: radiátor- és kazángyártás, illetve kerékpárgyártás. Először csak a kerék-pártengelyek esztergálásával kísérleteztek. Az első sorozat több száz darabja Budapesten sikerrel vizsgázott. Ezt követően fokozatosan rátértek a többi alkatrész – kerékagy, csésze, kónusz, sajtolt részek, lánckerék, váz, kormány - gyártására is. A jó minőséget nyugtázó kedvező fogadtatás hatására megkezdődött a kész kerék-párok előállítása, melyhez a szükséges gépeket és szerszámokat helyben szerkesztették meg és készítették el. A zománcozási művelethez ugyancsak házilag készült kályhákat használtak.
Az 1935-44. közötti években a Kühne Rt. gyártelepe három fő csoportra oszlott: mezőgazdasági gépgyár, kerékpárosztály, és öntöde. A férfi és női túrakerékpárok, valamint azok különböző alkatrészeinek üzletága 1939-ig zavartalanul fejlődött. Kb. 8000 db kerékpár, illetve kerékpárváz volt az éves termelési mennyiség. 1940-től kezdve már korántsem volt egyenletes a kerékpárok termelése és forgalma. A forgalom csökkenését nem az érdeklődés és a kereslet lanyhulása okozta, hanem az elégtelen gumiellátás, a tömlők és köpenyek hiánya. Az 1943. november 19-i igazgatósági ülésen a vezetőség elhatározta - nehéz anyagellátásra hivatkozva - a kerékpárüzem visszafejlesztését.
A gyár felszabadulása 1945. április 1-jén történt meg. A kerékpárműhely nyersanyag híján teljesen beszüntette üzemét. 1947-ben a gyár eredeti profilja ismét dominálóvá vált. A radiátor- és kazángyártás szembetűnően lecsökkent. A kerékpárgyártás jól jövedelmező üzletágnak bizonyult. Termékei nem csupán az országon belül vívtak ki elismerést és hírnevet, de egyes alkatrészek – kormány, hajtókar, kerékabroncs - iránt még Svédországból is élénk érdeklődés jelentkezett.
A gyár államosítása után a kerékpárgyártást 1949-től megszüntették, a gyártást és a szerszámokat a Csepeli Vasmű vette át.
Nagy kerékpár teszt 1. rész - Mit vizsgáltunk és értékeltünk?2012.02.21. 20:26, Szöveg és kép: yoleeka
Egy négy részeszes cikksorozat indul amiben összehasonlítunk néhány hazai és külföldi gyártmányú kerékpárt. Az első részben általánosságban beszélünk arról, hogy mi volt az összehasonlítás alapja és mi alapján kerültek a kiválasztott gépek értékelésre. A második cikkben már kielemezzük, hogy milyen paraméterekkel is bírnak a 28"-os típusok. A harmadikban megismerkedünk a 26"-os kategóriával. Majd végezetül, a negyedik részben jönnek a kempingek.
1974-et írunk, ebben az időben már szép számmal kerékpároznak az emberek. Hazánkban évek óta növekszik a kerékpárosok száma, 1960-ban mintegy 190.000-et, 1973-ban pedig már mintegy 300.000-et vásároltak. Persze ezek az adatok nem adnak teljes képet, hiszen a kereslet sokkal nagyobb volt mint a kínálat. Az emberek szerettek volna magyar gyártmányú kerékpárral járni, de a hazai gyártás nem tudta kielégíteni az igényeket. Sajnos a mennyiségi hiány mellett, a választék is csökkent. A kereslet miatt több külföldi kerékpárt is behoztak az országba, így próbálták kompenzálni a leendő vásárlókat.
Tesztünkben a hazai gyártmányú kerékpárok néhány közkedvelt típusát, és néhány külföldi (Szovjet, Jugoszláv, és NSZK) gépet hasonlítunk össze.
Mit vizsgáltunk és értékeltünk?
Tesztünkben azokat a típusokat minősítettük, amelyek a kereskedelem előjelzése szerint ez évben az árukínálatban szerepelnek. A minőség megítéléséhez a használat kényelmét, a közlekedés biztonságát befolyásoló tényezőket, a kivitelt és a súlyt értékeltük. A szilárdsági tulajdonságok mindegyik kerékpártípusnál kielégítik a használhatósági követelményeket, ezért ezeket külön nem értékeltük.
Kerékpárosok téli és tavaszi tréningjei2012.02.19. 18:13, Szöveg és kép: yoleeka
Bizonyára vannak jó néhányan akik a téli hónapokban is kerékpárra ülnek, és ha az idő engedi tekernek egy nagyot. Ha pedig nincs rá lehetőség marad a "benti" edzés. Jómagam az utóbbit választottam, így készülve az idei rendezvényekre, túrákra. Hozzá kell tegyem semmi sem pótolhatja a szabad levegőn való kerékpározás élményét. Azt az eufóriát, amit a mellettünk elhaladó táj nyújt, nem beszélve a jó társaságról...
Orczán László 1940-ben megjelent A magyar kerékpár sport című könyvének egyik fejezete is foglalkozik a témával. Aki kiváló sportoló Magyarország többszörös kerékpár bajnoka, volt világrekorder és Olimpiai 5. helyezet. Írása kis ízelítőt nyújt a korabeli időkből, hogyan is zajlott egy szezon elejei felkészülés. Kellő alapossággal vezeti végig az olvasót a tréning szakaszain.
"Sajnos Magyarországon a kerékpárosoknak a téli tréningjeik nagyon nehezek, mert nem áll rendelkezésükre sem fedett pálya sem téli tornaterem. Így valami olyan irányt kell keresnünk, amelyen mégis céltudatosan tudunk haladni. Azt hiszem, hogy a következő rendszerrel ez sikerülni fog:
Az elmúlt versenyidény után az izmokat, a szívet, a tüdőt nem szabad teljesen kipihentetni, hanem továbbra is állandó edzésben kell tartani. Erre legalkalmasabb a könnyű torna és a görgőzés. A holtidényben ezen mozgásokkal elérjük azt, hogy az izmaink kemények, acélosak maradnak és ez lesz az alapja a következő versenyidénynek. Ezek a tornagyakorlatok a holtidényben ne tartsanak tovább 8-10 percnél, de ezeket a gyakorlatokat mindennap fontos elvégezni lehetőség szerint szabadban vagy nyitott ablaknál. Azonban nem elég csak a tornázás, keresnünk kell egy olyan kiegészítő sportot, mely szintén kevésbé megterhelő pl. korcsolya, sí, túrisztika, kézilabda, stb. Ezen sportokat ne űzzük versenyszerűleg, mert idegerőt kell gyűjtenünk a következő versenyidényre.
77 évesen is versenyzett - Csikós Gyula életútja...2012.02.18. 12:58, Szöveg és kép: HBalage - Bikemag
Az Osztrák-Magyar Monarchia bukása 1917-ben, az első világháború számunkra legkritikusabb évében vált nyilvánvalóvá. Abban az évben született Csikós Gyula. Azt, hogy járni vagy biciklizni tudott-e először, nehezen eldönthető, de horgászni négyéves korában kezdett. A sport mindig életeleme volt, atletizált, birkózott, focizott, úszott, majd érdeklődése egyre inkább a kerékpársport felé fordult. Gimnazista korában beíratkozott a Szegedi Testgyakorlók Körébe, és annak színeiben, 17 éves korában, 1934-ben nyerte élete első országúti versenyét. Nemcsak ez a győzelem, hanem műszaki érdeklődése is közrejátszott abban, hogy a kerékpárversenyzés mellett kötött ki. Vallja, hogy a győzelem ember és gépének tökéletes összhangja.
A Szeged és környékén aratott sikereket rövidesen „kinőtte”, s érdeklődése a főváros kerékpársportja felé fordult. Az 1930-as évek második felében vasárnaponként már a budapesti országúti versenyeken állt rajthoz. Ezt úgy oldotta meg, hogy szombaton kerékpárral jött a fővárosba, valamelyik ismerősénél aludt, vasárnap délelőtt versenyzett, majd délután biciklivel vissza Szegedre! Ezekben az években óriási állóképességet szerzett, ami a későbbiekben hozta meg igazán a sikerét.
(...)
A teljes cikk olvasása
Múltidéző 3. rész - Magyar kerékpárgyár!2012.02.17. 20:30, Szöveg és kép: Kerékpár újság 1928, mgyvk
Az elmúlt években Magyarországba több mint 70.000 drb. kerékpárt hoztak be, úgy, hogy örömmel üdvözölhetjük azt a tényt, hogy Magyarországon hosszú szünet után végre egy gyár a kerékpárok gyártását programjába iktatta.
A Weiss Manfred RT. Csepeli gyártelepén már évek óta folynak kísérletek automobil-gyártásra, amely az utóbbi évben nagy lendületet vett. Repülőgépekről most nem akarunk beszélni, de tudjuk, hogy a közlekedési eszközök gyártása a gyár egyik legnagyobb programját képezi.
Az automobilokból a teherautók, személyautók és autóbuszok már egy bevált typus szerint készülnek, úgy, hogy elérkezett az idő a motorkerékpár és kerékpárgyártásra is.
A kerékpárgyártás bár látszólag egyszerűbb, mégis nagyobb probléma, mert 30 éves múlttal és tapasztalatokkal rendelkező külföldi gyárak versenyével kell a hazai iparnak megküzdenie.
A kerékpárgyártás egy technikailag tökéletesen megoldott műszaki probléma, azon lényegbevágó változtatásokat eszközölni nem lehet. A csepeli gyár feladata az volt, hogy a jelenleg forgalomban lévő különböző typusokból kiválassza a legjobbakat.
A gyár úgy határozott, hogy az összes typusok legjobb tulajdonságait egyesíti, egy újfajta WM márkájú „Csepel” jelzésű kerékpárban. Ez a kerékpár tehát egy tökéletesen új typus lesz, amely egyesíteni fogja az összes kerékpárfajták legjobb tulajdonságait és mégsem lesz egy technikai novum, de a vezető pozíciót a belföldön mindenesetre a megjelenése pillanatában magához fogja tudni ragadni.
Március 1.-től kezdve meg fognak jelenni a Weiss Manfred gyártmányok „Csepel” férfi túragépek, női túragépek, a legkiválóbb svéd acélból előállítva, a vevő kívánságához képest különböző elsőrangú felszereléssel ellátva.
|