Magyar Honvéd


        

VIRTUÁLIS MÚZEUM

PROJEKTEK

Főlap   Bejelentkezés   Napi   Hírlevél   Index   Média   Túra   Kiállítás   Cikk   Piac   Link   IVCA-online

Típusok   Nyaktábla   Katalógus   Alkatrész   Háborús évek   Könyvtár   Hasznos   Vázszám   Életkép   Gondold Újra!

HOKE   SHOP   ÉVK   DSZTT

 

 
Programajánló
2025. Július
HKSCPSV
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
<<   >>
 
Utolsó frissítés

 
Legfrissebb témák
Friss bejegyzések
2015.07.10. 08:47
2015.05.12. 10:35
2015.04.12. 15:42
 

 

 
Hírek a veterán kerékpárok világából

Múltidéző 4. rész - KERÉKPÁRGYÁRTÁS A KÜHNE MEZŐGAZDASÁGI GÉPGYÁRBAN 1931. ÉS 1949. KÖZÖTT

2012.02.22. 21:04, Szöveg és kép: yoleeka

Az 1931-es esztendőben két jelentős újítást vezettek be a gyár profilját illetően: radiátor- és kazángyártás, illetve kerékpárgyártás. Először csak a kerék-pártengelyek esztergálásával kísérleteztek. Az első sorozat több száz darabja Budapesten sikerrel vizsgázott. Ezt követően fokozatosan rátértek a többi alkatrész – kerékagy, csésze, kónusz, sajtolt részek, lánckerék, váz, kormány - gyártására is. A jó minőséget nyugtázó kedvező fogadtatás hatására megkezdődött a kész kerék-párok előállítása, melyhez a szükséges gépeket és szerszámokat helyben szerkesztették meg és készítették el. A zománcozási művelethez ugyancsak házilag készült kályhákat használtak.

Az 1935-44. közötti években a Kühne Rt. gyártelepe három fő csoportra oszlott: mezőgazdasági gépgyár, kerékpárosztály, és öntöde. A férfi és női túrakerékpárok, valamint azok különböző alkatrészeinek üzletága 1939-ig zavartalanul fejlődött. Kb. 8000 db kerékpár, illetve kerékpárváz volt az éves termelési mennyiség. 1940-től kezdve már korántsem volt egyenletes a kerékpárok termelése és forgalma. A forgalom csökkenését nem az érdeklődés és a kereslet lanyhulása okozta, hanem az elégtelen gumiellátás, a tömlők és köpenyek hiánya. Az 1943. november 19-i igazgatósági ülésen a vezetőség elhatározta - nehéz anyagellátásra hivatkozva - a kerékpárüzem visszafejlesztését.

A gyár felszabadulása 1945. április 1-jén történt meg. A kerékpárműhely nyersanyag híján teljesen beszüntette üzemét. 1947-ben a gyár eredeti profilja ismét dominálóvá vált. A radiátor- és kazángyártás szembetűnően lecsökkent. A kerékpárgyártás jól jövedelmező üzletágnak bizonyult. Termékei nem csupán az országon belül vívtak ki elismerést és hírnevet, de egyes alkatrészek – kormány, hajtókar, kerékabroncs - iránt még Svédországból is élénk érdeklődés jelentkezett.
A gyár államosítása után a kerékpárgyártást 1949-től megszüntették, a gyártást és a szerszámokat a Csepeli Vasmű vette át.

Nagy kerékpár teszt 1. rész - Mit vizsgáltunk és értékeltünk?

2012.02.21. 20:26, Szöveg és kép: yoleeka

Egy négy részeszes cikksorozat indul amiben összehasonlítunk néhány hazai és külföldi gyártmányú kerékpárt. Az első részben általánosságban beszélünk arról, hogy mi volt az összehasonlítás alapja és mi alapján kerültek a kiválasztott gépek értékelésre. A második cikkben már kielemezzük, hogy milyen paraméterekkel is bírnak a 28"-os típusok. A harmadikban megismerkedünk a 26"-os kategóriával. Majd végezetül, a negyedik részben jönnek a kempingek.

1974-et írunk, ebben az időben már szép számmal kerékpároznak az emberek. Hazánkban évek óta növekszik a kerékpárosok száma, 1960-ban mintegy 190.000-et, 1973-ban pedig már mintegy 300.000-et vásároltak. Persze ezek az adatok nem adnak teljes képet, hiszen a kereslet sokkal nagyobb volt mint a kínálat. Az emberek szerettek volna magyar gyártmányú kerékpárral járni, de a hazai gyártás nem tudta kielégíteni az igényeket. Sajnos a mennyiségi hiány mellett, a választék is csökkent. A kereslet miatt több külföldi kerékpárt is behoztak az országba, így próbálták kompenzálni a leendő vásárlókat.

Tesztünkben a hazai gyártmányú kerékpárok néhány közkedvelt típusát, és néhány külföldi (Szovjet, Jugoszláv, és NSZK) gépet hasonlítunk össze.

Mit vizsgáltunk és értékeltünk?

Tesztünkben azokat a típusokat minősítettük, amelyek a kereskedelem előjelzése szerint ez évben az árukínálatban szerepelnek. A minőség megítéléséhez a használat kényelmét, a közlekedés biztonságát befolyásoló tényezőket, a kivitelt és a súlyt értékeltük. A szilárdsági tulajdonságok mindegyik kerékpártípusnál kielégítik a használhatósági követelményeket, ezért ezeket külön nem értékeltük.

Kerékpárosok téli és tavaszi tréningjei

2012.02.19. 18:13, Szöveg és kép: yoleeka

Bizonyára vannak jó néhányan akik a téli hónapokban is kerékpárra ülnek, és ha az idő engedi tekernek egy nagyot. Ha pedig nincs rá lehetőség marad a "benti" edzés. Jómagam az utóbbit választottam, így készülve az idei rendezvényekre, túrákra. Hozzá kell tegyem semmi sem pótolhatja a szabad levegőn való kerékpározás élményét. Azt az eufóriát, amit a mellettünk elhaladó táj nyújt, nem beszélve a jó társaságról...

Orczán László 1940-ben megjelent A magyar kerékpár sport című könyvének egyik fejezete is foglalkozik a témával. Aki kiváló sportoló Magyarország többszörös kerékpár bajnoka, volt világrekorder és Olimpiai 5. helyezet. Írása kis ízelítőt nyújt a korabeli időkből, hogyan is zajlott egy szezon elejei felkészülés. Kellő alapossággal vezeti végig az olvasót a tréning szakaszain.

"Sajnos Magyarországon a kerékpárosoknak a téli tréningjeik nagyon nehezek, mert nem áll rendelkezésükre sem fedett pálya sem téli tornaterem. Így valami olyan irányt kell keresnünk, amelyen mégis céltudatosan tudunk haladni. Azt hiszem, hogy a következő rendszerrel ez sikerülni fog:

Az elmúlt versenyidény után az izmokat, a szívet, a tüdőt nem szabad teljesen kipihentetni, hanem továbbra is állandó edzésben kell tartani. Erre legalkalmasabb a könnyű torna és a görgőzés. A holtidényben ezen mozgásokkal elérjük azt, hogy az izmaink kemények, acélosak maradnak és ez lesz az alapja a következő versenyidénynek. Ezek a tornagyakorlatok a holtidényben ne tartsanak tovább 8-10 percnél, de ezeket a gyakorlatokat mindennap fontos elvégezni lehetőség szerint szabadban vagy nyitott ablaknál. Azonban nem elég csak a tornázás, keresnünk kell egy olyan kiegészítő sportot, mely szintén kevésbé megterhelő pl. korcsolya, sí, túrisztika, kézilabda, stb. Ezen sportokat ne űzzük versenyszerűleg, mert idegerőt kell gyűjtenünk a következő versenyidényre.

77 évesen is versenyzett - Csikós Gyula életútja...

2012.02.18. 12:58, Szöveg és kép: HBalage - Bikemag

Az Osztrák-Magyar Monarchia bukása 1917-ben, az első világháború számunkra legkritikusabb évében vált nyilvánvalóvá. Abban az évben született Csikós Gyula. Azt, hogy járni vagy biciklizni tudott-e először, nehezen eldönthető, de horgászni négyéves korában kezdett. A sport mindig életeleme volt, atletizált, birkózott, focizott, úszott, majd érdeklődése egyre inkább a kerékpársport felé fordult. Gimnazista korában beíratkozott a Szegedi Testgyakorlók Körébe, és annak színeiben, 17 éves korában, 1934-ben nyerte élete első országúti versenyét. Nemcsak ez a győzelem, hanem műszaki érdeklődése is közrejátszott abban, hogy a kerékpárversenyzés mellett kötött ki. Vallja, hogy a győzelem ember és gépének tökéletes összhangja.

A Szeged és környékén aratott sikereket rövidesen „kinőtte”, s érdeklődése a főváros kerékpársportja felé fordult. Az 1930-as évek második felében vasárnaponként már a budapesti országúti versenyeken állt rajthoz. Ezt úgy oldotta meg, hogy szombaton kerékpárral jött a fővárosba, valamelyik ismerősénél aludt, vasárnap délelőtt versenyzett, majd délután biciklivel vissza Szegedre! Ezekben az években óriási állóképességet szerzett, ami a későbbiekben hozta meg igazán a sikerét.

(...)

A teljes cikk olvasása

Múltidéző 3. rész - Magyar kerékpárgyár!

2012.02.17. 20:30, Szöveg és kép: Kerékpár újság 1928, mgyvk

Az elmúlt években Magyarországba több mint 70.000 drb. kerékpárt hoztak be, úgy, hogy örömmel üdvözölhetjük azt a tényt, hogy Magyarországon hosszú szünet után végre egy gyár a kerékpárok gyártását programjába iktatta.

A Weiss Manfred RT. Csepeli gyártelepén már évek óta folynak kísérletek automobil-gyártásra, amely az utóbbi évben nagy lendületet vett. Repülőgépekről most nem akarunk beszélni, de tudjuk, hogy a közlekedési eszközök gyártása a gyár egyik legnagyobb programját képezi.
Az automobilokból a teherautók, személyautók és autóbuszok már egy bevált typus szerint készülnek, úgy, hogy elérkezett az idő a motorkerékpár és kerékpárgyártásra is.
 
A kerékpárgyártás bár látszólag egyszerűbb, mégis nagyobb probléma, mert 30 éves múlttal és tapasztalatokkal rendelkező külföldi gyárak versenyével kell a hazai iparnak megküzdenie.
A kerékpárgyártás egy technikailag tökéletesen megoldott műszaki probléma, azon lényegbevágó változtatásokat eszközölni nem lehet. A csepeli gyár feladata az volt, hogy a jelenleg forgalomban lévő különböző typusokból kiválassza a legjobbakat.
A gyár úgy határozott, hogy az összes typusok legjobb tulajdonságait egyesíti, egy újfajta WM márkájú „Csepel” jelzésű kerékpárban. Ez a kerékpár tehát egy tökéletesen új typus lesz, amely egyesíteni fogja az összes kerékpárfajták legjobb tulajdonságait és mégsem lesz egy technikai novum, de a vezető pozíciót a belföldön mindenesetre a megjelenése pillanatában magához fogja tudni ragadni.
 
Március 1.-től kezdve meg fognak jelenni a Weiss Manfred gyártmányok „Csepel” férfi túragépek, női túragépek, a legkiválóbb svéd acélból előállítva, a vevő kívánságához képest különböző elsőrangú felszereléssel ellátva.

 

Ez az oldal azért jött létre, hogy emléket állítson a Magyar gyártmányú veterán kerékpároknak, ezzel is adózva a múlt zseniális remekeinek. Az oldalon több fotón, dokumentáción keresztül szeretném bemutatni azt ami most már történelem, viszont évtizedekkel ezelőtt a mindennapjaink meghatározó eleme volt. A kerékpár! A virtuális múzeum célja összegyűjteni, rendszerezni, ezáltal dokumentálni a Magyar kerékpárokkal kapcsolatos anyagokat és információkat. Remélem, hogy sokan szívesen nézelődnek majd itt, és emlékeznek vissza a múltra. Jó lenne több veterán kerékpárt látni az utakon vagy gyűjteményben. Egy maroknyi kis társaság tartja életben a veterán kerékpárok múltját és jelenét. Köszönet Nekik!

FELHASZNÁLÁS  KAPCSOLAT  VENDÉGKÖNYV  PARTNEREK  Copyrightˆ 2008-2016 Rozgonyi Roland

      


Debrecen Huszti Lakóparki napelemes családiház eladó. 06209911123 Debrecen Huszti Lakóparki napelemes családiház eladó.    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél színes szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Kedves Csokoládé kedvelõk! Segítségeteket kérném a kérdõívem kitöltéséhez! Témája a CSOKOLÁDÉ MÁRKÁK! Köszön    *****    Homlokzati hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati hõszigetelését!    *****    * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. *    *****    Elindult a Játék határok nélkül rajongói oldal! Ha te is szeretted a '90-es évek népszerû mûsorát, nézz be ide!    *****    Megjelent a Nintendo Switch 2 és a Mario Kart World! Ennek örömére megújítottam a Hungarian Super Mario Fan Club oldalt.    *****    Homlokzati hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    A PlayStation 3 átmeneti fiaskója után a PlayStation 4 ismét sikersztori volt. Ha kíváncsi vagy a történetére, katt ide!    *****    A Bakuten!! az egyik leginkább alulértékelt sportanime. Egyedi, mégis csodálatos alkotásról van szó. Itt olvashatsz róla    *****    A PlayStation 3-ra jelentõsen felborultak az erõviszonyok a konzolpiacon. Ha érdekel a PS3 története, akkor kattints ide    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran! Mese, mese, meskete - ha nem hiszed, nézz bele!    *****    Az Anya, ha mûvész - Beszélgetés Hernádi Judittal és lányával, Tarján Zsófival - 2025.05.08-án 18:00 -Corinthia Budapest    *****    &#10024; Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott &#8211; ismerd meg a &#8222;Megóvlak&#8221; címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!