Magyar Honvéd


        

VIRTUÁLIS MÚZEUM

PROJEKTEK

Főlap   Bejelentkezés   Napi   Hírlevél   Index   Média   Túra   Kiállítás   Cikk   Piac   Link   IVCA-online

Típusok   Nyaktábla   Katalógus   Alkatrész   Háborús évek   Könyvtár   Hasznos   Vázszám   Életkép   Gondold Újra!

HOKE   SHOP   ÉVK   DSZTT

 

 
Programajánló
2017. Július
HKSCPSV
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
<<   >>
 
Utolsó frissítés

2017.02.21.

 
Legfrissebb témák
Friss bejegyzések
2015.07.10. 08:47
2015.05.12. 10:35
2015.04.12. 15:42
 

 

 
Hadikerékpáros történelem

 

Kerékpáros alakulatok a magyar királyi honvédségben

Kerékpáros Alakulatok Adatbázisa 1920-1945 között

Heves Megyei Honvéd Hagyományörző Egyesület kép archívuma

Végső István: A 15. kiskunhalasi kerékpáros zászlóalj története 1931-1945 között. In: Halasi Múzeum Évkönyve 2. Szakál Aurél (szerk.), Kiskunhalasi Thorma János Múzeum, Kiskunhalas, 2004. 251-294. p.

Végső István - Sőregi Zoltán: Gyorsan, bátran, hűséggel - a m. kir. Balogh Ádám 15. honvéd kerékpáros zászlóalj története. Timp Kiadó, Budapest, 2009.

---

"A katonai kerékpározók nálunk jelentő, és küldöncz-szolgálatra, parancsok, jelentések és értesítések továbbítására alkalmaztatnak. A küldöncz-kerékpárosok
Kerékpáros osztagok úgy a honvédségnél, mint a közös hadseregnél esetenkint a nagygyakorlatok idejére állíttatnak fel. 1910-ben a 40. Honvéd gyaloghadosztálynál felállíttatott állomány: 129 em-ber, 120 kerékpár, állítani. 4 motorkerékpár, 2 vöröske-reszt-egyleti betegszállító kerékpár és 4 gépkocsi. Ezen század összehajtható kerékpárokkal volt felszerelve. Igen jó szolgálatot tettek a Vöröskereszt Egylet által rendelkezésre bocsátott betegszállító kerékpárok, melyeket taligaszerű hordágyakká lehet átalakítani.
Ily hordágyon egy embert könnyen el lehet szállítani, avagy ha ezen hordágyat közönséges kerékpárhoz hozzácsatoljuk, a sebesültet biciklizve lehet elszállitani."

(Kézikönyv Tartalékos Tisztek, Egyéni Önkéntesek és altiszti iskolák számára
Bedő Gyula kiadása, Bu-dapest 1918
                                                                       

 "Kerékpáros csapatok a Honvédség kerékpárral felszerelt alakulatai, amelyekkel a hiányzó gépkocsizó csapatokat kívánták pótolni. 1922-től 1938. okt. 1-ig a 7 vegyesdandár állományába 1-1 kerékpáros zászlóalj tartozott, amelyek a dandár számát viselték. A viszonylag mozgékony kerékpáros csapatok a gyalogsághoz tartoztak. Alkalmazásuk a menetek és a manőverek során előnyös volt, de tevékenységüket erősen korlátozta az úthálózathoz való kötöttség.
1938-ban a Huba I.-hadrend életbelépésével a kerékpáros zászlóaljak az újonnan felállított gyorscsapatok (2 lovas- és 2 gépkocsizódandár) alárendeltségébe kerültek, dandáronként 2-2 zászlóalj erőben, s a 9-16. hadrendi számot kapták. A 3 kerékpáros puskásszázadból álló zászlóaljak harcát 1-1 gépkocsizó géppuskásszázad, gépvontatású tüzérüteg, gépkocsizó páncéltörőszázad és kis harckocsiszakasz támogatta. A hadtestek közül csak a II., V. és VIII. számára szerveztek 1940. decembertől kerékpáros zászlóaljakat, nehézfegyverek nélkül.
Az egységes gyorsfegyvernem 1939-ben történt létrehozása után a kerékpáros csapatokat is ide sorolták. A korszerűtlennek mondható teljesítmény és terepjáró képesség azonban elmaradt a gépkocsizó lövész- és harckocsizászlóaljakétól, ezért a harckocsigyártás Magyarországon megindulásával 1941. jún. és 1942. okt. között a gyalogsági seregtestek kerékpáros zászlóaljait, a 14. és 15. kivételével, harckocsizászlóaljjá szervezték át. Előbbi a IX. hadtest, utóbbi a huszárhadosztály állományába került. 1943. októbertől a négy hadtest kerékpáros zászlóaljból 8 felderítőosztályt szerveztek az akkor felállított 3 ezredes gyaloghadosztályok számára.
A Honvédség standard kerékpártípusa a Weiss Manfréd Művek gyártotta, megerősített vázas Csepel kerékpár volt. "

Forrás:http://forum.index.hu/

A 15. kerékpáros zászlóalj tisztikara 1944. nyarán

 

1944. június 11-én az 1. lovashadosztály hadrendi alakulataként a kiskunhalasi 15. „Balogh Ádám” kerékpáros zászlóalj elindult a frontra. Mivel a zászlóaljról kevés adat áll rendelkezésre, ezért a tisztikar névsorának rekonstrukciója nagyrészt visszaemlékezések alapján történt meg. Ezek szerint a június 15-i lunienec-i kirakodáskor a következő tisztek vezették a zászlóalj alegységeit:
Zlj. pk.: Bresztovszky Erik ezr.
Zlj. sgt.: Holló Miklós szds.
Árkász szk.pk.:Soproni Károly fhdgy
Közepes tarackos üteg: Bajsa Bálint szds., dr.Bója Ferenc t.fhdgy.
Pct.á.szk. pk.: Néray Vilmos fhdgy.,
Távb.szk.pk.: Fekete Balázs fhdgy.,
Zlj. orvos: Szabolcs Kornél Dr. o.szds/+10.29/
Vonatpk.: Wiener János t. fhdgy
Szerelőoszlop pk.: Haypál Bertalan szds.

1. század: szd. pk.: Simon József II. fhdgy.,
2. század: szd. pk.: Páldy Géza szds.,/+07.14/, majd Soproni Károly fhdgy, szk.pk. Lászlófy Iván hdgy/+07. 11/
3./mkp/. szd.: szd. pk.Hollósy Sándor szds./06.10-06.21, 10.01-1945.01.10/, Szkalák Kálmán fhdgy/szd.pk.07.01-10.08/ szakaszpk.: Balogh Lajos t.zls., Pataki Károly t.zls/+07.07/ Fonyódi Gyula fhdgy. /+07. 07/

Nehézfegyver/géppuskás/ szd.pk.: v.Sepsy Pál fhdgy./+07.07/, gpu. szk.pk. Nádasdy Ottó t.hdgy.
Beosztásuk ismeretlen: Almásy Károly t. hdgy., Esztergomi Miklós t. zls., .,Návay Imre dr. t. fhdgy., Tichy Miklós t. hdgy., Szalay Márton fhdgy., Kovács László fhdgy, Farkas Károly t.zls., Soponyai János t.zls. Sike András t.zls.
A fenti névsor hiányos (hiszen az állománytábla szerint az alakulatnál 43 tiszti beosztás volt rendszeresítve), de a rendelkezésre álló források csupán ilyen mértékű rekonstrukciót tesznek lehetővé.

Forrás:http://www.netlabor.hu/roncskutatas/

 

Kerékpáros zászlóaljak diszlokációja

A Magyar Királyi Honvédség kerékpáros zászlóaljainak diszlokációja 1920.03.01-1932.09.25. között:
Magyar királyi „DAMJANICH JÁNOS” 1. kp. zlj. Vác,
Magyar királyi „BALOGH ÁDÁM” 2. kp. zlj. Hajmáskér
Magyar királyi „VAK BOTTYÁN” 3. kp. zlj. Esztergom
Magyar királyi „KAPISZTRÁN JÁNOS” 4. kp. zlj. Kenyérmezőtábor
Magyar királyi „KISS ERNŐ” 5. kp. zlj. Jászberény
Magyar királyi „LEININGEN KÁROLY” 6. kp. zlj. Balassagyarmat
Magyar királyi „BÁTHORI ISTVÁN” 7. kp. zlj. Salgótarján.

Osztálynapok a 8000/eln 1931. rendelet szerint:

1. kp. zlj. április 11. ( az 1849-es váci csata emlékére)
2. kp. zlj. szeptember 2. (a zászlóalj névadója 1708-ban ezen a napon vívta győztes csatáját Kölesdnél)
3. kp. zlj. augusztus 5. (Vak Bottyán 1706-ban a karvai sáncoknál aratott győzelme emlékére)
4. kp. zlj. július 22. (a nándorfehérvári diadal emlékére, ahol az alakulat névadója meghatározó szerepet játszott)
5. kp. zlj. augusztus 14. (Kiss Ernő a délvidéki Perlasznál ezen a napon vette be a szerbek táborát 1848-ban)
6. kp. zlj. február 24. (a magyar csapatok cibakházi győzelmének emlékére, ahol a zlj. névadója harcolt)
7. kp. zlj. augusztus 31. (Báthori István lengyel király ezen a napon vette be 15.000 fős seregével Polcz várát)


Hadtestközvetlen kerékpáros alakulatok
II. hadtest kerékpáros zászlóalj Érsekújvár
IV. kerékpáros zászlóalj, Pécs (?)
V. kerékpáros zászlóalj, Szeged
VI. kerékpáros zászlóalj, Püspökladány (?)
VII. hadtest kerékpáros zászlóalj, Rozsnyó
VIII. hadtest kerékpáros zászlóalj, Nagyszőllős
IX. hadtest kerékpáros zászlóalj Kolozsvár

1940.10.01-1941.10.01. között:

9. (hk) kp. zlj. Jászberény
10. kp. zlj. Budapest
11. (hk) kp. zlj. Rétság
12. kp. zlj. Munkács
13. kp. zlj. Szilágysomlyó
14. kp. zlj. Kolozsvár
15. kp. zlj. Kiskunhalas
16. kp. zlj. Szeged

Felderítő osztályok 1943. október 1. után

6. felderítő osztály Érsekújvár
7. felderítő osztály Sopron
10. felderítő osztály Pécs, kerékpáros század+közvetlenek Gyékényes
13. felderítő osztály Újvidék
16. felderítő osztály Debrecen, kerékpáros század+közvetlenek Püspökladány
20. felderítő osztály Rimaszombat
24. felderítő osztály Nagyszőlős
25. felderítő osztály Kolozsvár
15. kerékpáros zászlóalj Kiskunhalas

Forrás:http://www.ww2hunhistory.org/

 

 

 

Ez az oldal azért jött létre, hogy emléket állítson a Magyar gyártmányú veterán kerékpároknak, ezzel is adózva a múlt zseniális remekeinek. Az oldalon több fotón, dokumentáción keresztül szeretném bemutatni azt ami most már történelem, viszont évtizedekkel ezelőtt a mindennapjaink meghatározó eleme volt. A kerékpár! A virtuális múzeum célja összegyűjteni, rendszerezni, ezáltal dokumentálni a Magyar kerékpárokkal kapcsolatos anyagokat és információkat. Remélem, hogy sokan szívesen nézelődnek majd itt, és emlékeznek vissza a múltra. Jó lenne több veterán kerékpárt látni az utakon vagy gyűjteményben. Egy maroknyi kis társaság tartja életben a veterán kerékpárok múltját és jelenét. Köszönet Nekik!

FELHASZNÁLÁS  KAPCSOLAT  VENDÉGKÖNYV  PARTNEREK  Copyrightˆ 2008-2016 Rozgonyi Roland