Múltidéző 4. rész - KERÉKPÁRGYÁRTÁS A KÜHNE MEZŐGAZDASÁGI GÉPGYÁRBAN 1931. ÉS 1949. KÖZÖTT2012.02.22. 21:04, Szöveg és kép: yoleeka
Az 1931-es esztendőben két jelentős újítást vezettek be a gyár profilját illetően: radiátor- és kazángyártás, illetve kerékpárgyártás. Először csak a kerék-pártengelyek esztergálásával kísérleteztek. Az első sorozat több száz darabja Budapesten sikerrel vizsgázott. Ezt követően fokozatosan rátértek a többi alkatrész – kerékagy, csésze, kónusz, sajtolt részek, lánckerék, váz, kormány - gyártására is. A jó minőséget nyugtázó kedvező fogadtatás hatására megkezdődött a kész kerék-párok előállítása, melyhez a szükséges gépeket és szerszámokat helyben szerkesztették meg és készítették el. A zománcozási művelethez ugyancsak házilag készült kályhákat használtak.
Az 1935-44. közötti években a Kühne Rt. gyártelepe három fő csoportra oszlott: mezőgazdasági gépgyár, kerékpárosztály, és öntöde. A férfi és női túrakerékpárok, valamint azok különböző alkatrészeinek üzletága 1939-ig zavartalanul fejlődött. Kb. 8000 db kerékpár, illetve kerékpárváz volt az éves termelési mennyiség. 1940-től kezdve már korántsem volt egyenletes a kerékpárok termelése és forgalma. A forgalom csökkenését nem az érdeklődés és a kereslet lanyhulása okozta, hanem az elégtelen gumiellátás, a tömlők és köpenyek hiánya. Az 1943. november 19-i igazgatósági ülésen a vezetőség elhatározta - nehéz anyagellátásra hivatkozva - a kerékpárüzem visszafejlesztését.
A gyár felszabadulása 1945. április 1-jén történt meg. A kerékpárműhely nyersanyag híján teljesen beszüntette üzemét. 1947-ben a gyár eredeti profilja ismét dominálóvá vált. A radiátor- és kazángyártás szembetűnően lecsökkent. A kerékpárgyártás jól jövedelmező üzletágnak bizonyult. Termékei nem csupán az országon belül vívtak ki elismerést és hírnevet, de egyes alkatrészek – kormány, hajtókar, kerékabroncs - iránt még Svédországból is élénk érdeklődés jelentkezett.
A gyár államosítása után a kerékpárgyártást 1949-től megszüntették, a gyártást és a szerszámokat a Csepeli Vasmű vette át.
Kühne Lóránt pénzügyi feljegyzéseiből és az 1946-ból fennmaradt árjegyzék alapján a kerékpárgyártásból származó bevételek:
Év |
A kerékpár és alkatrész
gyártásból származó
bevétel
|
A gyártott kerékpárok becsült mennyisége
(db)
|
1939 |
175 938,00 pengő
|
1 540
|
1940 |
351 876,00 pengő
|
3 090
|
1941 |
565 309,70 pengő
|
4 960
|
1942 |
487 083,11 pengő
|
4 270
|
1943 |
671 565,15 pengő
|
5 890
|
1945 |
0
|
0
|
1946 |
1 022 850 Ft
|
2 250
|
Forrás: kuhne.hu
|