2012.02.21. 20:26, Szöveg és kép: yoleeka
Egy négy részeszes cikksorozat indul amiben összehasonlítunk néhány hazai és külföldi gyártmányú kerékpárt. Az első részben általánosságban beszélünk arról, hogy mi volt az összehasonlítás alapja és mi alapján kerültek a kiválasztott gépek értékelésre. A második cikkben már kielemezzük, hogy milyen paraméterekkel is bírnak a 28"-os típusok. A harmadikban megismerkedünk a 26"-os kategóriával. Majd végezetül, a negyedik részben jönnek a kempingek.
1974-et írunk, ebben az időben már szép számmal kerékpároznak az emberek. Hazánkban évek óta növekszik a kerékpárosok száma, 1960-ban mintegy 190.000-et, 1973-ban pedig már mintegy 300.000-et vásároltak. Persze ezek az adatok nem adnak teljes képet, hiszen a kereslet sokkal nagyobb volt mint a kínálat. Az emberek szerettek volna magyar gyártmányú kerékpárral járni, de a hazai gyártás nem tudta kielégíteni az igényeket. Sajnos a mennyiségi hiány mellett, a választék is csökkent. A kereslet miatt több külföldi kerékpárt is behoztak az országba, így próbálták kompenzálni a leendő vásárlókat.
Tesztünkben a hazai gyártmányú kerékpárok néhány közkedvelt típusát, és néhány külföldi (Szovjet, Jugoszláv, és NSZK) gépet hasonlítunk össze.
Mit vizsgáltunk és értékeltünk?
Tesztünkben azokat a típusokat minősítettük, amelyek a kereskedelem előjelzése szerint ez évben az árukínálatban szerepelnek. A minőség megítéléséhez a használat kényelmét, a közlekedés biztonságát befolyásoló tényezőket, a kivitelt és a súlyt értékeltük. A szilárdsági tulajdonságok mindegyik kerékpártípusnál kielégítik a használhatósági követelményeket, ezért ezeket külön nem értékeltük.
A KÉNYELEM elbírálásakor a nyereg és a kormány nyújtotta kényelmet, valamint a különböző testméretekhez való beállíthatóságot vizsgáltuk.
- a nyereg kiválónak minősült, ha a több vizsgáló által végzett 30 km-es próbaút során a még kényelmesen nyeregben tölthető távolság átlagban legalább 20 km fölött volt, még megfelelőnek, ha ez csak legfeljebb 5 km.
- a kormány befolyását a kényelemre hasonló módon ítéltük meg.
- a beállíthatóság vizsgálatakor a nyereg, a kormány, és más szerelvények beállíthatóságát értékeltük abból a szempontból, hogy a kerékpár mennyire állítható be a különböző méretű és testarányú felhasználók igényei szerint. Itt azt is figyelembe vettük, hogy a beállítás mennyire egyszerű, vagy milyen szerszámok szükségesek hozzá.
Kiválónak tekintettük azt a kerékpárt, amely a különböző méretű utasok számára is legalább kétféle utazási helyzetet biztosított, még megfelelőnek azt, amelyen az utazás csak bizonyos nagyságú személyek számára kényelmes, egyes szerelvények pedig nem is állíthatók.
A BIZTONSÁG szempontjából a fékezhetőséget vizsgáltuk.
A fékezés okozta lassulást, illetve a fékutat a két keréknél külö-külön vizsgáltuk, mivel a gyakorlatban a kerékpározók sajnos nem használják egyszerre a két féket. Az első fékkel szemben magasabb követelményeket támasztottunk, mivel fékezéskor az első kerékre nagyobb súly esik mint a hátsóra, így jobb lassulás érhető el vele.
- a fékhatásokat kiválónak értékeltük, ha az első fék okozta lassulás 3,2 m/s2 feletti érték (15 km/ó sebességről fékezve a fék út 2,7 m-en belül marad), a hátsó fékkel elérhető lassulás pedig 2,6m/s2 feletti, azaz a fékút 3,4 méternél rövidebb. A még megfelelő szint az előbbi sorrendben 1,71 és 2,2 m/s2 közötti lassulás (5,1-4,0 m közé eső fékút), illetve 2,01 és 2,2 m/s2 közötti lassulás, amely 4,4 és 4 méter közötti fékútnak felel meg.
A fékhatást a gumiabroncsban lévő légnyomás is befolyásolja. A méréseket olyan gumiabroncsokkal végeztük, amelyek az utas súlya alatt, álló helyzetben, 1 cm-t nyomódtak le.
A KIVITEL értékelésekor a megmunkálás pontosságát és a bevonatok minőségét vizsgáltuk.
- a megmunkálást a szabványban rögzített jellemzők (alak- és méretpontosság, külalak, érdesség, sorjamentesség, fényesség, stb) szerint ítéltük meg. Kiváló a megmunkálás, ha szabvány szerinti mérési módszereket alkalmazva kifogástalannak találtuk e terméket, még megfelelőm, ha az észlelhető - de nem súlyos - hibák száma 6 és 8 között van.
- a bevonatok minősége a tetszetősség és a korrózióállóság miatt fontos. A követelményeket itt is szabvány írja elő. Kiválónak a megfelelő vastagságú és keménységű, jól tapadó, csillogó, sima és magasfényű bevonatot, még megfelelőnek a vékonyabb, lágy, de legalább jól tapadó bevonatot értékeltük.
A SÚLY az általános műszaki megoldás fokmérője, de a használhatóság szempontjából is lényeges. Az utazásra kész súlyt értékeltük, tehát az összes előírt tartozékkal (pl. világítás) felszerelt kerékpár súlyát vettük számításba. Kiváló minősítést kaptak a 16 kp-nál könnyebb kerékpárok, még megfelelőt azok, amelyeknek súlya 18 kp felett volt.
A minősítés kialakításakor valamennyi értékelt jellemzőt azonos súllyal vettük figyelembe.
A műszaki vizsgálatot a KERMI laboratóriumában végezték, a tesztet összeállított: Deák Attila
Az eredeti cikk 1974 februárjában jelent meg a NAGYÍTÓ című lapban.