Magyar Honvéd


        

VIRTUÁLIS MÚZEUM

PROJEKTEK

Főlap   Bejelentkezés   Napi   Hírlevél   Index   Média   Túra   Kiállítás   Cikk   Piac   Link   IVCA-online

Típusok   Nyaktábla   Katalógus   Alkatrész   Háborús évek   Könyvtár   Hasznos   Vázszám   Életkép   Gondold Újra!

HOKE   SHOP   ÉVK   DSZTT

 

 
Programajánló
2017. Szeptember
HKSCPSV
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
<<   >>
 
Utolsó frissítés

2017.02.21.

 
Legfrissebb témák
Friss bejegyzések
2015.07.10. 08:47
2015.05.12. 10:35
2015.04.12. 15:42
 

 

 
Hírek a veterán kerékpárok világából

CSURDI DÁNIEL - KERÉKPÁROS GONDOLATOK

2015.05.12. 10:35, Szöveg: Csurdi Dániel
"Csurdi Dániel vagyok, az egyik Ön által is véleményezett kerékpáros dinasztia útólsó leszármazottja. Édesapám a Muszelin cégnél dolgozott a háború előtt. Két név, Muszelin, és Welvárt, a legfényesebben ragyogó álló csillagok a magyar kisipari kerékpárkészítés egén. Az ő általuk képviselt stylus meghatározó volt, a háború előtti időkben. A kerékpárkészítés a háború után megszűnt, csak néhány mindenre elszánt szent ember próbálkozott, műveik szigorúan csak családi és ismerősi körökben terjedtek.
 
Eredeti " Varga " ! Nem köszöntem előre a hegesztő pisztolynak, de az esztergapadnak, sőt a marógépnek sem! Minket abban az időben a munkára neveltek! Szombatonként amikor a tanításnak vége lett, én villamosra szálltam és mentem Apám műhelyébe néki segíteni. Abban az időben Az Országos Társadalombiztosítási Igazgatóságnak dolgoztunk, Apám önálló kisiparosként. A műhely a Boráros téren volt. A rendszerváltás kitépte kezemből a krisztusi alkotó műhelyt. Legfőbb munkakörünk a betegtolókocsik javítása, és felújítása volt. No meg természetesen kerékpárok javítása, és karbantartása. A kerékpárkészítés a műszerész szakmának az egyik csúcsa volt, aki valami adott magára, az megpróbálkozott vele. Az egyik tanítómesterem aki a Fővárosi Óra és Ékszeripari Vállalatnál volt mesterem, ő a műszerész és szerszámkészítő szakmában dolgozott, de ő is készített vázat!
 
A forrasztási munkákat kovácstűzhelyen végezte,  rózsákat is tudott kovácsolni! A mesterség bűvésze volt! Egyszer Pestszentlőrincről Rákoshegy irányában kerekeztem, úgy a hetvenes évek elején. Egy apuka és kisleánya jöttek velem szembe. Két csodálatos kerékpáron! Apuka egy egysebességes de csodálatos versenyváz kivitelű utcai sport kerékpáron, ( 27-es) a kislánya, egy ugyan ilyen kivitelű de női kerékpáron. Muffkidolgozás, villakidolgozás, szakállas papucs, minden a legfelsőbb  fokon! Visszafordultam, mert ő is megnézte az én gépemet, összetalálkoztunk, fejbólintás, Muszelin, mondottam. -Nem! - Mondotta az apuka. -.Makacs. Ő is egy kiváló kerékpárkészítő volt, a kerékpárok a háború előtti stylust képviselték. FB- első és hátsó agyak Regina egysebességes racsni, és FB- középső fogaskerék, és hajtókar készlet. A tengely is biztos, hogy valami szuper lehetett. Én magam mint ortodox kerékpárkészítőt szeretném leírni, de sajnos az elmúlt rendszerek nem tették lehetővé az ilyen elfoglaltságot.

Képtelen voltam a nyomorúságom miatt magam számára egy többsebességes kerékpárt magas igényeimnek megfelelően elkészíteni. Restaurálni, restauráltam, cseréltem hátsó hidat, sőt egyszer valamikor még csövet is. De magam számára egy többsebességes kerékpár elkészítése, csak álom maradt. Gyűjtöttem  hozzá a karácsonyfa díszeket, de igazi fenyőfára soha sem telt!"

A kis bevezető után fogadjátok Csurdi Dániel, a kerékpár készítés művészete című dolgozatát.

 

Még nincs hozzászólás.
Csak regisztrált felhasználók írhatnak hozzászólást.
 

Ez az oldal azért jött létre, hogy emléket állítson a Magyar gyártmányú veterán kerékpároknak, ezzel is adózva a múlt zseniális remekeinek. Az oldalon több fotón, dokumentáción keresztül szeretném bemutatni azt ami most már történelem, viszont évtizedekkel ezelőtt a mindennapjaink meghatározó eleme volt. A kerékpár! A virtuális múzeum célja összegyűjteni, rendszerezni, ezáltal dokumentálni a Magyar kerékpárokkal kapcsolatos anyagokat és információkat. Remélem, hogy sokan szívesen nézelődnek majd itt, és emlékeznek vissza a múltra. Jó lenne több veterán kerékpárt látni az utakon vagy gyűjteményben. Egy maroknyi kis társaság tartja életben a veterán kerékpárok múltját és jelenét. Köszönet Nekik!

FELHASZNÁLÁS  KAPCSOLAT  VENDÉGKÖNYV  PARTNEREK  Copyrightˆ 2008-2016 Rozgonyi Roland