Műszaki értelmező szótár
VETERÁN KERÉKPÁROS MŰSZAKI ÉRTELMEZŐ SZÓTÁR
Alsócső: - a váz első felében elhelyezkedő, a homlokcső és csapágyház közötti vázcső.
Alsóvilla: - a váz hátsó felében található, a hátsó tengely és a csapágyház közötti villa.
Ballon köpeny: - rendszerint laza terepre, vagy extrém igénybevételre (pl. áruhordó)
kifejlesztett, széles futófelületű, nagy belső térfogatú köpeny.
Ballon nyereg: - nagy, párnázott ülőfelülettel rendelkező nyereg. Női gépeken, esetleg
hosszabb túrák esetén volt használatos.
Bandázscsavar: - kontrakar alsóvillához való felerősítésére szolgál (szalagon keresztül).
Beütős (beverős) csésze: - középtengely csapágyazásánál használatos. Ennél a megoldásnál a
csészék szilárdan illeszkednek a csapágyházban, a holtjáték
beállítása a tengelyen lévő kónuszokkal lehetséges.
Drótperemes köpeny: - a külső gumiköpenyt egy-egy drótbetétes perem tartja a felni
megfelelően kiképzett felületén. Manapság elterjedt megoldás,
szerelése azonban nehézkesebb a gumiperemes köpenynél.
Drótperemes felni: - drótperemes köpenyhez használatos felni.
Elastic nyereg: - a nyereg ülőfelülete alatt hosszanti húzórugók gondoskodnak annak
megfelelő tartásáról és biztosítják a rugózási komfortot.
Elastic rugó: - elastic nyeregnél használatos húzórugó.
Előépített kormány: - a kormány kiképzése olyan, hogy a kormánycső a stucni előtt
helyezkedik el. Az 1950-es évek előtti magyar kerékpároknál döntően a
merev stucnis kormány volt használatos.
Előreugró sárvédő: - olyan első sárvédő, amely a villa előtt is folytatódik, részben a kerék
villa előtti hányadát is takarja. Az olcsóbb, kommerz gépeken nem
használták
Essex lánckerék: - a lánckerék mintájára utaló fantázianév.
Ékes hajtókar (hajtómű): - ennél a megoldásnál a hajtókar tengelyhez rögzítésére egy
ellenanyával biztosítható ék szolgál. Mai napig használatos eljárás,
hátránya azonban, hogy az én kiszerelése – annak gondos
rögzítése esetén- némi nehézségbe ütközhet.
Felsőcső: - váz első felében elhelyezkedő, a homlokcső és a nyeregcső felső része közötti
vízszintes vázcső.
Fékvezeték: - karos első dörzsfékeknél a fékcső függőleges megvezetésére szolgáló,
rendszerint gömbölyded kialakítású alkatrész.
Gumifalcos (gumiperemes) köpeny: - a külső köpenyt egy-egy megfelelően kialakított és
megvastagított gumiperem tartja a felni megfelelően,
kialakított (visszahajlított) felületén.
Gumifalcos (gumiperemes) felni: - gumifalcos köpenyhez használatos felni.
Harangos hajtókar (hajtómű): - a hajtókar a tengely négyszögletes, kúpos kialakítású
végére illeszkedik, csavaros, vagy ellenanyás biztosítás
mellett. Szerelése a lehúzó szerszámnak köszönhetően –
elvileg – könnyebb az ékes hajtókarnál.
Homlokcső: - a váz első felében elhelyezkedő, a felső- és alsócső közötti vázcső. Többek
között az elsővilla csapágyazását is tartalmazza, és rendszerint rajta helyezik el a
kerékpár típusára utaló nyaktáblát, vagy matricát.
Kerékfutó csengő: - eme konstrukció az első villa előtt, a kerék fölött helyezkedik el. A
köpeny futófelületéről meghajtott dörzskerék kalapácsai ütik a csengő
harangját. Zsinórral, esetleg karral hozható működésbe rugó ellenében,
előreugró sárvédő esetén nem használható.
Kétmenetű hátsóagy: - a láncváltó elterjedése előtt volt használatos, korabeli
versenygépeken. Az agy mid két végén egy-egy, különböző fogszámú
lánckerék van rögzítve ellenanyával, fixen. Áttétel módosításához a
kerékpáros megáll és a kerék megfordításával, majd a láncfeszesség
beállításával oldja meg a sebességváltást. Nehézkes, mára kihalt
konstrukció.
Koppanó (kónusz): - rendszerint középtengelyeknél és hátsó kontrafékes agyak tengelyeinél
használatos szerelési fogás, melynek során az egyik oldali kónuszt a
menet tövéig hajtják, majd erőteljes meghúzásával, ellenanya nélkül
rögzítik. A csapágy holtjátékának beállításához a másik kónuszt
használják, ellenanyás rögzítéssel.
Klóbnitengely: - menettel ellátott tengely, mely a nyeregnek a nyeregtámaszon történő
rögzítésére és beállítására szolgál. Két típusa terjedt el: négyzet
keresztmetszetű, mindkét végén menetes; illetve csavar alakú, egyik végén
menetelt.
Kormányrögzítő: - a kormány elfordulásának, és ezzel a letámasztott gép eldőlésének
megakadályozására szolgáló szerelvény. Szalagból, csavarból és
ellenanyából áll.
Lámpatartó: - rendszerint karbid-, esetleg egyes elektromos lámpák rögzítésére szolgál.
Lehet préselt, vagy öntött kivitelű.
Láncfeszítő: - a lánc feszességének beállítására szolgáló szerelvény, 3 db-ból áll: alátét
menetes szárral, papucs, anya. Két fajtája terjedt el: félgömbölyű és lapos
papucsos.
Menetes lánckerék: -az ilyen lánckerekek menettel csatlakoznak a hajtókarhoz, lelazulás
ellen ellenanyával biztosítják őket.
Muff: - a váz csöveinek keményforrasztással való összekötésére szolgáló elem, általában
kovácsolt, vagy öntött kivitelű. Létezhet külső, illetve belső elrendezésben.
Nippli: -küllőanya.
Nyaktábla (nyakpajzs): - homlokcsövön helyezik el, rendszerint lemezből, vagy matricából
készül, általában az adott gép gyártóját és típusnevét tüntetik fel
rajta. Nem ritka a kifejezetten díszes, ízléses kivitelű nyaktábla,
főleg a lemezből készültek közt. Ezeket általában szegecsekkel
rögzítik, a matrica anyaga lehet műanyag, illetve vizes levonó.
Nyeregbilincs (nyeregmuff): - a nyereg- és felsőcsövet összekötő muff, benne foglaltatik a
nyeregmuffcsavar, melynek segítségével rögzíthetjük a nyereg-
támaszt.
Nyeregcső: - az alsó- és felsőcsövet összekötő csőelem, mely alul a csapágyházhoz, felül a
nyeregbilincshez csatlakozik. Magába foglalja a nyeregtámaszt.
Nyeregmuffcsavar: - a nyeregtámasznak a nyeregcsőben való beállítására és rögzítésére
szolgál.
Nyeregtámasz: - a nyeregnek a nyeregcsőben való rögzítésére hivatott (cső). Több típusa
ismert: egyenes, L és T alakú.
Olasz lánckerék: - a lánckerék mintájára utaló fantázianév.
Oxford lánckerék: - a lánckerék mintájára utaló fantázianév.
Stucni: - a kormány csöveinek összekötésére szolgáló muff, előépített kormánynál biztosítja a
csövek kitérő helyzetét. Magában foglalja a kormány beállítására hivatott csavart (ún.
horgonycsavar).
Támvilla: - a váz hátsó felében található villa, a hátsó tengely és a nyeregcső felső vége
között.
Tiroli lánckerék: - a lánckerék mintájára utaló fantázianév.
Torpedó (szabadonfutó torpedó): - kontrafékes hátsó agy más néven.
Villafej (villaváll): - első villánál a villaszárakat összefogó, vízszintes elem. Készülhet
lemezből, illetve kovácsolással.
Villanyak (villanyakcső): - az első villa vázba (homlokcsőbe) rögzítésére szolgál. Alsó vége
a villafejhez kapcsolódik általában keményforrasztással (vagy
hegesztéssel), felső vége menetelt, erre illeszkedik a felsőkónusz.
88-as: - más néven fejrész. Ehhez kapcsolódnak a lánckerék, és a hajtógörgők, valamint tartalmazza a hátsó tengely csapágyazásához szükséges csapágygolyókat és porvédőt. Lánckerék rögzítése szempontjából két fajtája terjedt el: menetes és gyűrűs rögzítésű.
Mandzsetta: - a nyeregcsövön elterjedt díszítés körbefutó, széles, színes sáv formájában.
Szegőcsík: - a díszítő csíkozást szegélyező, attól általában keskenyebb csík (1-3 mm). Jellegzetes színek: arany, ezüst, fehér, stb.
Összeállította: Tóth Zsolt |