Magyar Honvéd


        

VIRTUÁLIS MÚZEUM

PROJEKTEK

Főlap   Bejelentkezés   Napi   Hírlevél   Index   Média   Túra   Kiállítás   Cikk   Piac   Link   IVCA-online

Típusok   Nyaktábla   Katalógus   Alkatrész   Háborús évek   Könyvtár   Hasznos   Vázszám   Életkép   Gondold Újra!

HOKE   SHOP   ÉVK   DSZTT

 

 
Programajánló
2018. Január
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
Utolsó frissítés

2017.02.21.

 
Legfrissebb témák
Friss bejegyzések
2015.07.10. 08:47
2015.05.12. 10:35
2015.04.12. 15:42
 

 

 
Műhely-felújítás
Műhely-felújítás : Csepel kitámasztó feljavításaKéptárak: Súgó

Az 1970-es évektől a Csepel 26” és 28”-os kerékpárjait a használatot megkönnyítő kitámasztóval is felszerelte. A napjainkban futó példányokon azonban a legritkább esetben láthatjuk rendeltetésszerű használatban ezen alkatrészeket. Legtöbbjüket leszerelték, vagy felkötve, funkció nélkül rozsdásodnak. Nem véletlenül! Ugyanis a köracélból készített konstrukciót megfigyelésem szerint három jellegzetes típushiba is terheli.
   A rugó gyanánt szolgáló acéllemeznek ugyanis tengelye körül néhány mm-es kitérést enged a sajtolt ház. Ez a kis kitérés azonban a támasztórúd végén megsokszorozódva annak jelentős elmozdulását eredményezi menet közben, méghozzá saját súlya és a rázkódás következtében. Bizonyos beállítás esetén a lenyíló támasztórúd beleérhet a hajtókarba is. Ezen a sajtolt ház összenyomásával segíthetünk (1. kép)
 Másik típushiba a rúd lapolásainak rossz elrendezése. A legtöbbet használt nyugalmi állásban - mikor a kerékpár áll - , a rugót túlfeszítve tartja a kelleténél kisebb mértékű lapolás. A felhajtott helyzetben azonban egy kevésbé feszített állapotba kerül rugónk, ezáltal a használat során kifáradt, elgyengült lemez nem képes megfelelően biztosítani utóbbi helyzetében a rudat. Célunk, hogy ezt a helyzetet a lapolások bereszelésével megfordítsuk, hiszen álló helyzetben nem kell erősen biztosítani a pálcát (2. kép). A szerkezet szétszedése után a rugót is állítsuk utána a megfelelően előfeszítés érdekében.
   Mivel a rugóként felhasznált lemez anyaga hamar kifárad, ezért egy - U alakú - belsejében elhelyezendő gumitömbbel célszerű azt megerősíteni. Legegyszerűbben használt motor-, vagy kerékpárbelsőből készíthetünk ilyet ügyelve arra, hogy a rugót mindenkor szétfeszítve tartsa. Ez esetben a kivágott gumicsíkokat rétegesen egymásra helyezzük. A biztos tartás érdekében tegyünk egy-két gumicsíkot a lemez és a ház közé is és erős pillanatragasztóval rögzítsük (3, 4. kép).
 Végezetül személyes megjegyzésem, hogy a hajdani konstruktőr sok bosszúságtól kímélhette volna meg a leendő tulajdonosokat, ha sorozatgyártás előtt meggyőződik konstrukciója megbízhatóságáról, annak gyermekbetegségeiről, majd javítja azokat! Talán jelentéktelen alkatrésznek hat, mégis hozzájárulhatott volna a Csepel kerékpárok minőségének, jó hírnevének öregbítéséhez egy bosszantó pont helyett. 

Tóth Zsolt (Zsocab).

 

Kattints arra a képre, amelyiket nagyobb méretben szeretnél megnézni!

 

Ez az oldal azért jött létre, hogy emléket állítson a Magyar gyártmányú veterán kerékpároknak, ezzel is adózva a múlt zseniális remekeinek. Az oldalon több fotón, dokumentáción keresztül szeretném bemutatni azt ami most már történelem, viszont évtizedekkel ezelőtt a mindennapjaink meghatározó eleme volt. A kerékpár! A virtuális múzeum célja összegyűjteni, rendszerezni, ezáltal dokumentálni a Magyar kerékpárokkal kapcsolatos anyagokat és információkat. Remélem, hogy sokan szívesen nézelődnek majd itt, és emlékeznek vissza a múltra. Jó lenne több veterán kerékpárt látni az utakon vagy gyűjteményben. Egy maroknyi kis társaság tartja életben a veterán kerékpárok múltját és jelenét. Köszönet Nekik!

FELHASZNÁLÁS  KAPCSOLAT  VENDÉGKÖNYV  PARTNEREK  Copyrightˆ 2008-2016 Rozgonyi Roland