Magyar Honvéd


        

VIRTUÁLIS MÚZEUM

PROJEKTEK

Főlap   Bejelentkezés   Napi   Hírlevél   Index   Média   Túra   Kiállítás   Cikk   Piac   Link   IVCA-online

Típusok   Nyaktábla   Katalógus   Alkatrész   Háborús évek   Könyvtár   Hasznos   Vázszám   Életkép   Gondold Újra!

HOKE   SHOP   ÉVK   DSZTT

 

 
Programajánló
2024. December
HKSCPSV
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
Utolsó frissítés

 
Legfrissebb témák
Friss bejegyzések
2015.07.10. 08:47
2015.05.12. 10:35
2015.04.12. 15:42
 

 

 
Hírek a veterán kerékpárok világából

FAVORIT - EGY SZEBB IDŐKET MEGÉLT KERÉKPÁR MÁRKA

2013.03.28. 20:17, yoleeka

A Rockykany székhelyű cég 1948-ban alakult két kisebb cég Tripol és Tudor egybevonásával. Bár a Favorit márkanevet csak 1953-ban vették föl, ekkor vált külön az ESKA cheb-i üzemétől. Az első kerékpárok 1950-ben készültek, a  Favorit név a hátsó szabadonfutó agyra utal, a nemzetközileg elismert és közkedvelt meghajtásmód miatt. A vállalat sikeres export eladásokat mutatott, és nem csak a keleti blokkban.

A sikeres cég alapítója Stanislav Gabriel (1919) volt, aki ezzel elősegítette a kerékpárversenyzés elterjedését.

Több különböző típusjelölést használtak, nézzünk belőle néhányat.

F1-es special: Ezek a kerékpárok profi versenyzőknek készültek, akik Csehországot képviselték a nemzetközi versenyeken. Kereskedelmi forgalomban nem kapható manufaktúrális mennyiségben készültek, havonta 2-3 darab. A felszereltsége Campagnolo, később Shimano volt. A váz Reynolds csövekből épült, speciális rövidebb láncvillákkal, a nyeregcső belső átmérője 26,2 mm, kovácsolt villasarukkal, szingós kerekekkel.

F1-es: A kereskedelemben kapható legjobb kerékpárok. Favorit sajátmárkás alkatrészek jellemezték, és kétforgáspontos fékekkel és Szingós kerekekkel szerelték. Szintén kovácsolt papucsokkal, váltó fogadására kiképzett szemmel. Vastagabb csövekből készült a nyeregcső, belső átmérője 25,7 mm, a nyeregszorító muff pedig egy darabból állt.

F12-es: Nagyban hasonlít az F1-es típushoz, szingós kerekekkel szerelt kerékpár, két forgáspontos fékekkel, kovácsolt hátsó papucsokkal.

F11-es: Átmeneti típus az F12-es elődje, elöl két lánctányérral (47/51) karos első váltókarral, amit később bowdenes váltott fel, a támvillák a nyeregszorító muffhoz oldalról forrasztva voltak rögzítve, kovácsolt papucsokkal, de váltószem nélkül készültek.

F8-as: Több variáció létezett belőle, a Favorit és az ESKA kooperációjában gyártották ezeket a kerékpárokat. Egyszerűbb kivitel, lemezből készült villapapucsok, széles támvilla, merevítés a sárvédő fogadásához (bár nem szerelték rá) egyforgáspontos fék jellemezte.

F27-es: Ezek a kerékpárok világítással és sárvédőkkel felszerelt félverseny vagy sport kerékpárok voltak, elöl egy vagy két lánctányérral.

VÍZEN ÉS SZÁRAZON JÁRÓ KERÉKPÁR 1904-BŐL

2013.03.26. 20:53, yoleeka

Akik a pesti Duna-parton, a Ferencz-József híd környékén szoktak sétálni, pár hét óta különös alakú, vászonba burkolt gépezetet vehettek észre egy a csavargőzös állomás melletti csónakban. Sokan találgatták, mi lehet ez, s a ki jól megnézte, láthatta, hogy valami kerékpár-féle. 

S csakugyan kerékpár is, de nem aféle közönséges jármű, mert – feltalálója szerint – egyaránt tud szárazon és vizen is járni. Egy Grósz Henrik nevű budai kőmíves találta fel s üzlettársával, Leitzel József bádogossal közösen készitette ezt a gépezetet. 

Lényegében olyan, mint egy közönséges kerékpár, de elülső kereke vízhatlan vitorlavászonnal van bevonva, hátsó kerekének küllőire pedig fehér fémlemezek vannak erősítve. Ha a kerékpár a vízbe jut, a gép előtt függő kis zacskókat le kell oldani, széjjelhúzni s ily módon két kis vízhatlan ponton áll elő, melyeket a kerék két oldalára kell erősiteni. 

Ez a mívelet alig tart öt perczig. A hátsó kerék fémlemezeit ki lehet hajtani s ezek a vízben olyanformán működnek, mint a hajókerék. Így a kerék nem merűl el a vízben, sőt biztosan halad a felszínén. 

A feltalálók a készüléket már tavaly is bemutatták a Lukács-fürdő mellett s kielégitőleg működött. Nemrég újra próbálkoztak vele a budai Duna-parton a Ferencz József híd s az összekötő vasúti híd közt s a kisérlet ekkor is sikerűlt volna, ha a vizi kerékpározó neki nem megy egy kifeszített hajókötélnek s fel nem dől. 

Szerencsére nem esett baja. Azóta több kisérletet is tettek a készülékkel. A feltaláló főleg katonai szempontból tulajdonit fontosságot művének. Hogy reményei beválnak-e s a kerékpár mennyire lesz a gyakorlatban hasznavehető, azt természetesen csak a jövő döntheti el.

Cikk forrása: huszadikszázad

ÚJRA PÓLÓNYOMTATÁST TERVEZÜNK!

2013.03.24. 22:50, yoleeka

A visszajelzések alapján az idén is tervezünk pólónyomtatást! Ebben az évben ez előzőektől eltérően a veterankerekpar.hu fejlécében található mintázatot használjuk fel.

A póló elején bal oldalon a "Van élet a rozsda után..." feliratot lehet majd olvasni. A hátoldalon pedig a portál fejlécének mintázata lesz. A póló csak fehér kivitelben rendelhető!

A gyártás beindításához szükséges minimális rendelés 10 db! 

A póló igény szerint két változatban készül majd:

Hagyományos fehér környakas kivitelben, melynek ára 2.500 Ft
A képen látható fehér galléros kivitelben, melynek ára 3.000 Ft

Ha szeretnél Te is a pólóból, akkor kérlek írd meg az mgyvkvirtualismuzeuma@gmail.com címre

- milyen méretű legyen a póló és, hogy hány darabot kérsz

Amint összegyült a minimális rendelési egység, e-mailben tájékoztatlak további részletekről.

AZ EGRI [BÖHMEN] PREMIER KERÉKPÁRGYÁRBAN TÖRTÉNT KIKÜLDETÉSRŐL

2013.03.21. 20:13, yoleeka

Az egri „Premier” kerékpárgyárban történt kiküldetésről.

Mint ismeretes Magyarországon először nagy mennyiségben hazai gyártású kerékpárokat a csepeli Weiss Manfred üzemében állítottak elő. Ez az iparág 1929-ben indult el diadalmas útjára. Azonban a gyártást hosszú és aprólékos kutatás és felmérés előzte meg. Több külföldi kerékpárgyárat tanulmányoztak, figyelembe véve a behozatali vámok mértékét, különböző mennyiségi kedvezményeket.  Sok érdekes jelentés született, amiben hosszasan taglalják a különféle gyárak kerékpárjainak minőségét illetve az előállítási költségeit, valamint górcső alá veszik a leendő magyarországi igényeket és keresletet.

Egy 1927 októberében kelt jelentés szerint a Weiss Manfred gyár egyik dolgozója a következőkről számol be:

Kovács Rudolf budapesti kerékpár nagykereskedővel történt informatív jellegű beszélgetés során készségesen közölte és eredeti gyári ajánlatokkal bizonyította, hogy a német kerékpárok - gumik nélkül torpedóval – Németországban M 50-65, melyhez hozzászámítva a vámot és a fuvart P 17-t, Budapesten 87-110 pengőbe kerülnének.

Azonban érdemes megjegyezni, hogy a fent említett nagykereskedő véleménye szerint egyes márkák minősége hasonló vagy azonos volt. Például a Német gyártmányok egy része silány, de Magyarországon nem is voltak kelendőek. Legjobban a Puch, Steyr, Dürkopp, és Premier márkát vásárolták, de ezek közül a Puch éri el a legmagasabb árat.

Ebben az időben érdemes volt a kerékpárpiacra odafigyelni mivel több állami megrendelés is született, amiket más gyártó cégek szolgáltak ki. Többek között a Magyar fináncok részére 1000 darab kerékpárra volt kiírás, de a posta, rendőrség és a katonaság részéről is volt állandó megrendelés.

Ezek tudatában a Weiss Manfred gyár képviselete látogatást tett az egri „Premier” kerékpár gyárban. Ott a gyár igazgatója Rotherham Úr vezetésével megismerkedhettek az üzemmel.

Kis gyár 500 munkással, évi termelésük kb. 50.000 db kerékpár, 1000 db motor és 5-10.000 gyerek tolókocsi.

KI MIT GYÁRT - BAKONY FÉM ÉS ELEKTROMOSKÉSZÜLÉK MŰVEK, VESZPRÉM

2013.03.19. 21:10, yoleeka

A mindennapos használatban lévő kerékpárok elengedhetetlen tartozéka volt a világítóberendezés, úgy az első és hátsó lámpa, mint a dinamó. Az itthon gyártott elektromos berendezések egyik jeles képviselője a Veszprémi székhelyű Bakony- Fém és Elektromoskészülék Művek volt.

A Bakony Művek Veszprém legnagyobb iparvállalata. Termékei a tömeggyártásban szerzett több évtizedes tapasztalati anyag felhasználásával, megbízható és garantált minőségben készültek.

1938-ban megalakul a BAKONY Művek Rt. jogelődje az Első Magyar Lőszerművek Részvénytársaság hadiipari állami vállalatként, gyalogsági lőszerek gyártására. A céget 1949-ben államosították és Fémfeldolgozó Vállalat néven folytatta tovább tevékenységét. A részben megmaradt hadiipari jelleg mellett a profilhoz kapcsolódó termékek, mint például a szifonpatron számítottak alapterméknek. 1958-ig kizárólag fémtömegcikkek gyártásával foglalkozott. Ezt követően először egy magyar szabadalom alapján kismegszakítókat gyártott, majd ezzel egyidejűleg, ugyancsak magyar szabadalom alapján, bevezette a villamos hűtőgépkapcsolók gyártását.

A fejlesztés lépcsőjeként 1964-ben a közúti járművillamossági cikkek bevezetését és továbbfejlesztését határozta el a gyár vezetősége. E célkitűzés aktualitását a közúti járműfejlesztés országos programja igazolta. A hagyományos villamos cikkek továbbfejlesztése érdekében 1970-ben kismegszakító licencet vásárolt az osztrák Schrack cégtől.

Az akkori KGST országok integrációs törekvéseinek eredményeképpen a gyár bekapcsolódott a Zsiguli személygépkocsik gyártás-kooperációjába. Ennek tapasztalatai alapján lehetőség nyílt a lengyel 126p személygépkocsik gyártásában való együttműködésre.

A Bakony Művek termékei, paraméterei világszínvonalon álltak és minőségük kielégítették az akkori fogyasztói igényeket. Export termékeik annak idején versenyképeseknek számítottak a világpiacon. Az eredményeik alapján és a fejlesztési programoknak köszönhetően a Bakony Művek a közúti járművillamossági cikkeket gyártók egyik magyarországi bázisa lett.

Kerékpáros vonalon a következő berendezéseket gyártották:

Dinamó: DN-8 3W / 6V kerékpár áramfejlesztő

Első lámpa: EL-5 típus
Első lámpa: EL-6 típus

Hátsó lámpa: HL-3 típus

 

Ez az oldal azért jött létre, hogy emléket állítson a Magyar gyártmányú veterán kerékpároknak, ezzel is adózva a múlt zseniális remekeinek. Az oldalon több fotón, dokumentáción keresztül szeretném bemutatni azt ami most már történelem, viszont évtizedekkel ezelőtt a mindennapjaink meghatározó eleme volt. A kerékpár! A virtuális múzeum célja összegyűjteni, rendszerezni, ezáltal dokumentálni a Magyar kerékpárokkal kapcsolatos anyagokat és információkat. Remélem, hogy sokan szívesen nézelődnek majd itt, és emlékeznek vissza a múltra. Jó lenne több veterán kerékpárt látni az utakon vagy gyűjteményben. Egy maroknyi kis társaság tartja életben a veterán kerékpárok múltját és jelenét. Köszönet Nekik!

FELHASZNÁLÁS  KAPCSOLAT  VENDÉGKÖNYV  PARTNEREK  Copyrightˆ 2008-2016 Rozgonyi Roland

      


Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU