FAVORIT - EGY SZEBB IDŐKET MEGÉLT KERÉKPÁR MÁRKA
2013.03.28. 20:17, yoleeka
	
	A Rockykany székhelyű cég 1948-ban alakult két kisebb cég Tripol és Tudor egybevonásával. Bár a Favorit márkanevet csak 1953-ban vették föl, ekkor vált külön az ESKA cheb-i üzemétől. Az első kerékpárok 1950-ben készültek, a  Favorit név a hátsó szabadonfutó agyra utal, a nemzetközileg elismert és közkedvelt meghajtásmód miatt. A vállalat sikeres export eladásokat mutatott, és nem csak a keleti blokkban.
	A sikeres cég alapítója Stanislav Gabriel (1919) volt, aki ezzel elősegítette a kerékpárversenyzés elterjedését.
	Több különböző típusjelölést használtak, nézzünk belőle néhányat.
	F1-es special: Ezek a kerékpárok profi versenyzőknek készültek, akik Csehországot képviselték a nemzetközi versenyeken. Kereskedelmi forgalomban nem kapható manufaktúrális mennyiségben készültek, havonta 2-3 darab. A felszereltsége Campagnolo, később Shimano volt. A váz Reynolds csövekből épült, speciális rövidebb láncvillákkal, a nyeregcső belső átmérője 26,2 mm, kovácsolt villasarukkal, szingós kerekekkel.
	F1-es: A kereskedelemben kapható legjobb kerékpárok. Favorit sajátmárkás alkatrészek jellemezték, és kétforgáspontos fékekkel és Szingós kerekekkel szerelték. Szintén kovácsolt papucsokkal, váltó fogadására kiképzett szemmel. Vastagabb csövekből készült a nyeregcső, belső átmérője 25,7 mm, a nyeregszorító muff pedig egy darabból állt.
	F12-es: Nagyban hasonlít az F1-es típushoz, szingós kerekekkel szerelt kerékpár, két forgáspontos fékekkel, kovácsolt hátsó papucsokkal.
	F11-es: Átmeneti típus az F12-es elődje, elöl két lánctányérral (47/51) karos első váltókarral, amit később bowdenes váltott fel, a támvillák a nyeregszorító muffhoz oldalról forrasztva voltak rögzítve, kovácsolt papucsokkal, de váltószem nélkül készültek.
	F8-as: Több variáció létezett belőle, a Favorit és az ESKA kooperációjában gyártották ezeket a kerékpárokat. Egyszerűbb kivitel, lemezből készült villapapucsok, széles támvilla, merevítés a sárvédő fogadásához (bár nem szerelték rá) egyforgáspontos fék jellemezte.
	F27-es: Ezek a kerékpárok világítással és sárvédőkkel felszerelt félverseny vagy sport kerékpárok voltak, elöl egy vagy két lánctányérral.
	Favorit sport és túra kerékpár 1967-ből
	Sokan emlékezhetnek még arra, hogy a Favorit kerékpár sok fiú legnagyobb álma volt. De az idők megváltoztak, ezzel együtt a Favorit feliratok is eltűntek a kerékpárvázakról.
	Vajon mi történhetett és mit tud mondani ma egy legendás név amely dicsőség nélkül ért véget?
	A  Favorit kerékpárok minden kétséget kizárva a fiúk legnagyobb álma volt, de az új korszak és a megváltozott közösségi háttér a külföldi kerékpárgyártóknak kedvezett,  a piac főleg az ázsiai kontinensről származó kerékpároknak adott színteret. A világhírű Rokycany kerékpárgyár profilja a túrakerékpárok, sport- és versenykerékpárok, speciális pálya és akrobatakerékpárok volt. A kerékpárok jó minőségűek voltak, a felszereltségük magas szintet tükrözött, ezen felül a cégnek voltak saját fejlesztéseik is. A kerékpárok több mint negyede exportra ment a világ 38 országába, a keleti blokkon kívül Nyugat-németországba, Amerikába és Kanadába.
	Racer Favorit - Campagnolo Super Record
	A kerékpárok jól szerepeltek versenyeken is. Jan Veselý nyerte a második Béke körversenyt (Preteky mieru). Az 1964-es tokiói olimpiai játékokon Jiří Daler aranyérmet szerzett, szintén ebben az évben Jan Smolík megnyerte a Béke Körversenyt,  a Pospíšilovi testvérek 22. világbajnoki helyezést értek el a külön Nekik épített Favorit kerékpárokon.
	1989-ben 150 ember dolgozott a cégnél és évi 200 000 kerékpárt készítettek.
	A cég hanyatlása 2001 novemberében mutatkozott először. Egy évvel később a vállalatot felvásárolta a Bike Technology & Public Relations (BTPR) nevű cég melynek tulajdonosa Jozefa Kozumplíka, de ez a felállás se tartott sokáig. A gyártás 2004- ben fejeződött be. A csődeljárás alatt álló céget árverésen adták tovább a Nanny s.r.o cégnek aki a kikiáltási áron, 15 millió cseh koronáért vásárolta fel a céget.
	Je konec, továrna na kola Favorit prodána
	 
	Forrás:
	Legenda značky Favorit Rokycany - Miroslav Buriánek
	blog.favorit.cz
	Kapcsolódó tartalom:
	Favorit prospektusok, információk
	Facebook/Favorit
	Matricák
	Modell katalógus
	Fordítás: Horváth Tivadar
	         
		 
	        
	       
 
		
De jó volt olvasni ezt a cikket és szemezgetni a Streba-bike oldalán, mégha szomorú is a végkifejlet, hisz ez a remek termékgyártó mára már a multé. Nekem mindig is tetszettek az ex Csehszlovákiban gyártott sport eszközök, termékek. Jórészt az alap túrafelszereléseimet is tőlük szereztem be. Érdekes egyébként, hogy a Cseh és a Szlovák nemzet mily nagy mértékben kerékpársport szerető. Egykor apámmal rendszeresen néztük a Cseh2 tv adón a kerékpáros focit. Jó élmény volt!