FAVORIT - EGY SZEBB IDŐKET MEGÉLT KERÉKPÁR MÁRKA2013.03.28. 20:17, yoleeka
A Rockykany székhelyű cég 1948-ban alakult két kisebb cég Tripol és Tudor egybevonásával. Bár a Favorit márkanevet csak 1953-ban vették föl, ekkor vált külön az ESKA cheb-i üzemétől. Az első kerékpárok 1950-ben készültek, a Favorit név a hátsó szabadonfutó agyra utal, a nemzetközileg elismert és közkedvelt meghajtásmód miatt. A vállalat sikeres export eladásokat mutatott, és nem csak a keleti blokkban.
A sikeres cég alapítója Stanislav Gabriel (1919) volt, aki ezzel elősegítette a kerékpárversenyzés elterjedését.
Több különböző típusjelölést használtak, nézzünk belőle néhányat.
F1-es special: Ezek a kerékpárok profi versenyzőknek készültek, akik Csehországot képviselték a nemzetközi versenyeken. Kereskedelmi forgalomban nem kapható manufaktúrális mennyiségben készültek, havonta 2-3 darab. A felszereltsége Campagnolo, később Shimano volt. A váz Reynolds csövekből épült, speciális rövidebb láncvillákkal, a nyeregcső belső átmérője 26,2 mm, kovácsolt villasarukkal, szingós kerekekkel.
F1-es: A kereskedelemben kapható legjobb kerékpárok. Favorit sajátmárkás alkatrészek jellemezték, és kétforgáspontos fékekkel és Szingós kerekekkel szerelték. Szintén kovácsolt papucsokkal, váltó fogadására kiképzett szemmel. Vastagabb csövekből készült a nyeregcső, belső átmérője 25,7 mm, a nyeregszorító muff pedig egy darabból állt.
F12-es: Nagyban hasonlít az F1-es típushoz, szingós kerekekkel szerelt kerékpár, két forgáspontos fékekkel, kovácsolt hátsó papucsokkal.
F11-es: Átmeneti típus az F12-es elődje, elöl két lánctányérral (47/51) karos első váltókarral, amit később bowdenes váltott fel, a támvillák a nyeregszorító muffhoz oldalról forrasztva voltak rögzítve, kovácsolt papucsokkal, de váltószem nélkül készültek.
F8-as: Több variáció létezett belőle, a Favorit és az ESKA kooperációjában gyártották ezeket a kerékpárokat. Egyszerűbb kivitel, lemezből készült villapapucsok, széles támvilla, merevítés a sárvédő fogadásához (bár nem szerelték rá) egyforgáspontos fék jellemezte.
F27-es: Ezek a kerékpárok világítással és sárvédőkkel felszerelt félverseny vagy sport kerékpárok voltak, elöl egy vagy két lánctányérral.
VÍZEN ÉS SZÁRAZON JÁRÓ KERÉKPÁR 1904-BŐL2013.03.26. 20:53, yoleeka
Akik a pesti Duna-parton, a Ferencz-József híd környékén szoktak sétálni, pár hét óta különös alakú, vászonba burkolt gépezetet vehettek észre egy a csavargőzös állomás melletti csónakban. Sokan találgatták, mi lehet ez, s a ki jól megnézte, láthatta, hogy valami kerékpár-féle.
S csakugyan kerékpár is, de nem aféle közönséges jármű, mert – feltalálója szerint – egyaránt tud szárazon és vizen is járni. Egy Grósz Henrik nevű budai kőmíves találta fel s üzlettársával, Leitzel József bádogossal közösen készitette ezt a gépezetet.
Lényegében olyan, mint egy közönséges kerékpár, de elülső kereke vízhatlan vitorlavászonnal van bevonva, hátsó kerekének küllőire pedig fehér fémlemezek vannak erősítve. Ha a kerékpár a vízbe jut, a gép előtt függő kis zacskókat le kell oldani, széjjelhúzni s ily módon két kis vízhatlan ponton áll elő, melyeket a kerék két oldalára kell erősiteni.
Ez a mívelet alig tart öt perczig. A hátsó kerék fémlemezeit ki lehet hajtani s ezek a vízben olyanformán működnek, mint a hajókerék. Így a kerék nem merűl el a vízben, sőt biztosan halad a felszínén.
A feltalálók a készüléket már tavaly is bemutatták a Lukács-fürdő mellett s kielégitőleg működött. Nemrég újra próbálkoztak vele a budai Duna-parton a Ferencz József híd s az összekötő vasúti híd közt s a kisérlet ekkor is sikerűlt volna, ha a vizi kerékpározó neki nem megy egy kifeszített hajókötélnek s fel nem dől.
Szerencsére nem esett baja. Azóta több kisérletet is tettek a készülékkel. A feltaláló főleg katonai szempontból tulajdonit fontosságot művének. Hogy reményei beválnak-e s a kerékpár mennyire lesz a gyakorlatban hasznavehető, azt természetesen csak a jövő döntheti el.
Cikk forrása: huszadikszázad
ÚJRA PÓLÓNYOMTATÁST TERVEZÜNK!2013.03.24. 22:50, yoleeka
A visszajelzések alapján az idén is tervezünk pólónyomtatást! Ebben az évben ez előzőektől eltérően a veterankerekpar.hu fejlécében található mintázatot használjuk fel.
A póló elején bal oldalon a "Van élet a rozsda után..." feliratot lehet majd olvasni. A hátoldalon pedig a portál fejlécének mintázata lesz. A póló csak fehér kivitelben rendelhető!
A gyártás beindításához szükséges minimális rendelés 10 db!
A póló igény szerint két változatban készül majd:
Hagyományos fehér környakas kivitelben, melynek ára 2.500 Ft
A képen látható fehér galléros kivitelben, melynek ára 3.000 Ft
Ha szeretnél Te is a pólóból, akkor kérlek írd meg az mgyvkvirtualismuzeuma@gmail.com címre
- milyen méretű legyen a póló és, hogy hány darabot kérsz
Amint összegyült a minimális rendelési egység, e-mailben tájékoztatlak további részletekről.
AZ EGRI [BÖHMEN] PREMIER KERÉKPÁRGYÁRBAN TÖRTÉNT KIKÜLDETÉSRŐL2013.03.21. 20:13, yoleeka
Az egri „Premier” kerékpárgyárban történt kiküldetésről.
Mint ismeretes Magyarországon először nagy mennyiségben hazai gyártású kerékpárokat a csepeli Weiss Manfred üzemében állítottak elő. Ez az iparág 1929-ben indult el diadalmas útjára. Azonban a gyártást hosszú és aprólékos kutatás és felmérés előzte meg. Több külföldi kerékpárgyárat tanulmányoztak, figyelembe véve a behozatali vámok mértékét, különböző mennyiségi kedvezményeket. Sok érdekes jelentés született, amiben hosszasan taglalják a különféle gyárak kerékpárjainak minőségét illetve az előállítási költségeit, valamint górcső alá veszik a leendő magyarországi igényeket és keresletet.
Egy 1927 októberében kelt jelentés szerint a Weiss Manfred gyár egyik dolgozója a következőkről számol be:
Kovács Rudolf budapesti kerékpár nagykereskedővel történt informatív jellegű beszélgetés során készségesen közölte és eredeti gyári ajánlatokkal bizonyította, hogy a német kerékpárok - gumik nélkül torpedóval – Németországban M 50-65, melyhez hozzászámítva a vámot és a fuvart P 17-t, Budapesten 87-110 pengőbe kerülnének.
Azonban érdemes megjegyezni, hogy a fent említett nagykereskedő véleménye szerint egyes márkák minősége hasonló vagy azonos volt. Például a Német gyártmányok egy része silány, de Magyarországon nem is voltak kelendőek. Legjobban a Puch, Steyr, Dürkopp, és Premier márkát vásárolták, de ezek közül a Puch éri el a legmagasabb árat.
Ebben az időben érdemes volt a kerékpárpiacra odafigyelni mivel több állami megrendelés is született, amiket más gyártó cégek szolgáltak ki. Többek között a Magyar fináncok részére 1000 darab kerékpárra volt kiírás, de a posta, rendőrség és a katonaság részéről is volt állandó megrendelés.
Ezek tudatában a Weiss Manfred gyár képviselete látogatást tett az egri „Premier” kerékpár gyárban. Ott a gyár igazgatója Rotherham Úr vezetésével megismerkedhettek az üzemmel.
Kis gyár 500 munkással, évi termelésük kb. 50.000 db kerékpár, 1000 db motor és 5-10.000 gyerek tolókocsi.
KI MIT GYÁRT - BAKONY FÉM ÉS ELEKTROMOSKÉSZÜLÉK MŰVEK, VESZPRÉM2013.03.19. 21:10, yoleeka
A mindennapos használatban lévő kerékpárok elengedhetetlen tartozéka volt a világítóberendezés, úgy az első és hátsó lámpa, mint a dinamó. Az itthon gyártott elektromos berendezések egyik jeles képviselője a Veszprémi székhelyű Bakony- Fém és Elektromoskészülék Művek volt.
A Bakony Művek Veszprém legnagyobb iparvállalata. Termékei a tömeggyártásban szerzett több évtizedes tapasztalati anyag felhasználásával, megbízható és garantált minőségben készültek.
1938-ban megalakul a BAKONY Művek Rt. jogelődje az Első Magyar Lőszerművek Részvénytársaság hadiipari állami vállalatként, gyalogsági lőszerek gyártására. A céget 1949-ben államosították és Fémfeldolgozó Vállalat néven folytatta tovább tevékenységét. A részben megmaradt hadiipari jelleg mellett a profilhoz kapcsolódó termékek, mint például a szifonpatron számítottak alapterméknek. 1958-ig kizárólag fémtömegcikkek gyártásával foglalkozott. Ezt követően először egy magyar szabadalom alapján kismegszakítókat gyártott, majd ezzel egyidejűleg, ugyancsak magyar szabadalom alapján, bevezette a villamos hűtőgépkapcsolók gyártását.
A fejlesztés lépcsőjeként 1964-ben a közúti járművillamossági cikkek bevezetését és továbbfejlesztését határozta el a gyár vezetősége. E célkitűzés aktualitását a közúti járműfejlesztés országos programja igazolta. A hagyományos villamos cikkek továbbfejlesztése érdekében 1970-ben kismegszakító licencet vásárolt az osztrák Schrack cégtől.
Az akkori KGST országok integrációs törekvéseinek eredményeképpen a gyár bekapcsolódott a Zsiguli személygépkocsik gyártás-kooperációjába. Ennek tapasztalatai alapján lehetőség nyílt a lengyel 126p személygépkocsik gyártásában való együttműködésre.
A Bakony Művek termékei, paraméterei világszínvonalon álltak és minőségük kielégítették az akkori fogyasztói igényeket. Export termékeik annak idején versenyképeseknek számítottak a világpiacon. Az eredményeik alapján és a fejlesztési programoknak köszönhetően a Bakony Művek a közúti járművillamossági cikkeket gyártók egyik magyarországi bázisa lett.
Kerékpáros vonalon a következő berendezéseket gyártották:
Dinamó: DN-8 3W / 6V kerékpár áramfejlesztő
Első lámpa: EL-5 típus
Első lámpa: EL-6 típus
Hátsó lámpa: HL-3 típus
|