BICIKLIVÁROS - KIÁLLÍTÁS2014.04.10. 20:15, yoleeka
Az év egyik legizgalmasabb kiállítása nyílik 2014. április 14-én a Néprajzi Múzeumban! Budapesti kerékpáros berkekben nem számít újdonságnak, hogy a múzeum biciklis projekttel rukkol elő, átfogó kiállítás azonban most először lesz látható az egyik legnépszerűbb közlekedési eszközről. A Szabadkai Városi Múzeumban 2011-ben volt látható A biciklisek városa - A kerékpár történeti, néprajzi és művészeti aspektusai Szabadkán című kiállítás. Ez a tárlat áprilistól a Néprajzi Múzeumban lesz megtekinthető egy, a budapesti kerékpáros kultúrát bemutató anyaggal együtt. Az így kialakult két különálló, de egymástól elválaszthatatlan kiállítás elsősorban a városi kerékpározás bemutatását, népszerűsítését tűzte ki célul.
A történeti vonatkozások feltárása mellett a tárlat azzal is foglalkozik, hogy egy hétköznapi jármű miképpen válik különböző közösségek, szubkultúrák meghatározó jegyévé. A Bicikliváros a 19. század második felétől kezdve tárgyakon, szövegeken és fotókon keresztül dolgozza fel a kerékpározás történetét a két városban. A klubok, sportesemények bemutatása mellett nagy hangsúlyt kap a Partizán Kerékpárgyár, valamint Weiss Manfréd és a Csepel gyár története, illetve a különböző mesterek, javító- és építőműhelyek és boltok megjelenítése is.
A Bicikliváros megmutatja, hogy a 20. században a kerékpár hogyan válik munkaeszközzé, sportszerré, divatos kiegészítővé, a városi identitás fontos elemévé. Emellett olyan, társadalmilag érzékeny témákat is felvet, mint a nők és a kerékpározás története. A Bicikliváros kiállításnak fontos része a kortárs városi biciklis kultúra bemutatása is, amelynek Budapesten mérföldköve volt a Critical Mass Budapest elnevezésű, 2004-ben indult kerékpáros demonstráció. Hasonló szerepet tölt be az évenként megrendezett szabadkai biciklis felvonulás, a Trimbi is.
A kiállítás létrejöttét és a kapcsolódó programok megszervezését olyan városi biciklis szervezetek, közösségek és egyének is segítik, mint a Magyar Kerékpárosklub, a biciklis anyagokat újrahasznosító, illetve egyedi ruhadarabokat, táskákat készítő Alkatréxerész, Bagaboo, Balkantango, Cangira, Felvarrom, Fux Fox, Gesu, Gulyás Ferenc ?Gulyi?, Gyáni Levente (Küllőkezű Edward), Musu, Recikli Kerékpárműhely, Serinsapi vagy a Hungarian Cycle Chic nevű, a stílusos bringásokat bemutató mozgalom. A bicikli mozgékonnyá, nyitottá és szabaddá tesz: a távolságok nemcsak a helyek, hanem az emberek között is eltűnnek.
Kurátor: Máté György (Budapest) - Mirko Grlica, Olga K. Ninkov, Raffai Judit (Szabadka)
BAMBUSZVÁZAS KERÉKPÁROK2014.04.09. 21:02, Írta: Papp Zoltán
Sziasztok!
Egy érdekes "leletet" szeretnék megosztani veletek. Egy kis „opsssz” talán... Nem a szokásos értelemben vett lelet, hanem dolgok közötti kapcsolatot leltem.. Mint tudjátok készülünk nagy kiállításunkra és már íródnak a megállító táblák a gépek mellé.
Minden egyes gépnél próbálok egy kis plusz információt belecsempészni a szövegbe, hogy ne legyen sablonos. A plusz információt legtöbbször maga a gép vagy a története szolgáltatja. Most is ez történt. Leutaztunk páran Szegedre a börzére múltkor, de én bejelentkeztem M. M. bácsihoz kerékpárvizitre, mert tudtam, hogy sok szép gépe van, többek közt egy bambusznádvázas is.
Ilyet láttam már - a bajai Türr István Múzeumét, amit az Ő rugalmas szívességükből 3 éve sikerült kölcsönkérnem az akkori BP.-i kiállításunkra. A szegedit azonban csak képről láttam, most alaposan körbenézhettem. Kép alapján több különbözőséget lehetett látni, most viszont kiderült, hogy belejavítottak és azért más a vázmegfogója (eltörhetett a bambuszcső és ezért hosszabb hüvelyt forrasztottak neki). A többi lényeges elem viszont egyezik, tehát egy gyártójuk volt! A lánckerekek és egyéb szerelvényeket időközben cserélgették, ezek nem lényegesek.
A képeken az azonos elemek láthatóak. Maradt viszont egy fontos kérdés, hogy hol készülhettek? A szegedi gép egyik villasapkáján van egy monogram, ami G P - nek olvasható.
Tudunk egy keszthelyi bambuszkerékpár gyártóról, bizonyos Pámer István Mórról, amihez a "P"még stimmelne, de a "G" nem passzol - sem a Mór, sem az István keresztnévhez, sem Keszthelyhez..
Ahogy készítettem a megállítótáblát, hivatkozást is tettem arra a plakátra, amelyet a Közlekedési Múzeumban fotóztam le és Pámer kerékpárgyárát reklámozza.
Ekkor esett le a tantusz.... Bambus Cycle - lehet, hogy a "G" nem gé, hanem "C"? Pámer Cycle! Utánanéztem kalligrafikus oldalakon és rájöttem, hogy bizony simán lehet!
Abban az időben divat volt az ilyen kacskaringós, cifra betűk használata és mai szemmel könnyen másnak olvashatjuk a betűket.
Teljesen izgatottá tett a dolog, hogy egyszerre 2 db. száz évnél is öregebb MAGYAR kerékpárra leltünk. Elkezdtem a Pámer névre is keresni és mit ad Isten megleltem a Zala Megyei Cégbíróság bejegyzését, miszerint Pámer cége 1900 ápr. 19-től 1902 febr. 25-ig működött.
A kor abszolút stimmel, mivel a bambuszgépek geometriája a "safty" -gépekével egyezik és ezek ekkor voltak forgalomban. Szóval ez a két gép egymás mellett fog állni, mint két édestestvér, mert azok!!!
KÉT MAGYAR ŐSKÖVÜLET!!!
Pedig a kiállításon nem volt szándékomban, hogy két azonos típust kiállítsunk, de most ezt a kis "részrehajlást" remélem elnézitek nekem.
Ez a dolgok közötti kapcsolat Baja - Szeged - Budapest - Tiszakécske esetében - innen Kecskemétről nézve:))
INDUL A NEVEZÉS! - AZ ÉV VETERÁN KERÉKPÁRJA 20142014.03.30. 14:58, yoleeka
Kedves veteránkerékpárosok!
A tavalyi évhez hasonlóan az idén is megrendezésre kerül az Év veterán kerékpárja szavazás. Idén több újdonság is szerepel majd a kiírásban, összesen 5+1 kerékpárt fogunk díjazni. A benevezett kerékpárokat 2014-ben is két főkategóriában lehet indítani, de az idén először "évjáratbesorolás" is lesz:
I/1. kategória: RESTAURÁLT kerékpár 1950 előtt gyártott
Ebbe a kategóriába olyan 1950 előtt gyártott kerékpárok nevezését várjuk amelyek felújítása során törekedtek a gyári állapot visszaállítására. Ide tartozik a részlegesen restauráltat ( egy-egy fényezett , felületkezelt elem , nyereg miatt) restaurált kerékpár is.
I/2. kategória: RESTAURÁLT kerékpár 1950 után gyártott
Ebbe a kategóriába olyan 1950 után gyártott kerékpárok nevezését várjuk amelyek felújítása során törekedtek a gyári állapot visszaállítására. Ide tartozik a részlegesen restauráltat ( egy-egy fényezett , felületkezelt elem , nyereg miatt) restaurált kerékpár is.
II/1. kategória: EREDETI állapotú kerékpár 1950 előtt gyártott
Ebbe a kategóriába olyan 1950 előtt gyártott kerékpárok nevezését várjuk, amelyeknél megőrizték az eredeti gyári állapotot, mind festés és alkatrészek tekintetében.
II/2. kategória: EREDETI állapotú kerékpár 1950 után gyártott
Ebbe a kategóriába olyan 1950 után gyártott kerékpárok nevezését várjuk, amelyeknél megőrizték az eredeti gyári állapotot, mind festés és alkatrészek tekintetében.
Közönség szavazás
Ez egy e-mail cím alapú szavazás lesz. Nem kell mást tenni, mint a portfólióban található SZAVAZOK szóra kattintani, és a megfelelő részt kitölteni. A szavazat leadása az oldal e-mail címére érkezik, amiről rövid időn belül válaszlevélben visszaigazolunk. FONTOS! Egy e-mailcímről minden kerékpárra lehet szavazni DE CSAK egyszer. Ha a megadott e-mail címről hibaüzenet érkezik vissza, abban az esetben sajnos nem tudjuk elfogadni a voksot.
További részletek
A MAGYAR OVÁLIS LÁNCTÁNYÉR TÖRTÉNETE2014.03.28. 21:00, Írta: holkerékpározzak.hu
Egy magyar fejlesztés története az 1970-es évek végéről, ''80-as évek elejéről.
Minden 1978-ban kezdődött, amikor Kovács Miklós kezébe vette a Népszava egyik számát és az alábbi cikk felkeltette a figyelmét:
"Gyors Kerékpár. Egy újdonság, mely segítségével még gyorsabban lehet kerékpáron menni: Amerikai tervezők ellipszis alakú fogaskereket használnak lánc meghajtásra, az eddigi kör alakú helyett. A kerékpáros lábizmai a fentről le, illetve a lentről felfelé hajtás közben vannak a legjobban igénybe véve, és a földdel párhuzamos helyzetben a legkevésbé.
Ellipszis alakú fogaskerekek használatával a láb igen gyorsan átjut a nehezebb szakaszokon, és többet időzik a számára pihentetőbb részeknél. Így kevesebb erőkifejtéssel is tartani tudja a sebességét. A tervezők véleménye szerint nem is kell hozzá pár év és az ellipszis alakú fogaskerekek végleg kiszorítják a kör alakúakat."
Miklós, aki kerékpáros volt -és a mai napig az- szakmáját tekintve lakatos. Az az ötlete támadt, hogy elkészíti ezt a csoda lánckereket itthon. Megkérte barátját Józsi Ottót, aki tervező mérnök, hogy segítsen neki a lánckerék terveinek elkészítésében.
A mérnök a népszavában látható fotó alapján pauszpapírra megszerkesztette a prototípus rajzát. (Hol volt akkor még AUTOCAD!)
A tervek elkészülése után Miklós elkezdte az első darab legyártását.
A pauszpapírt ráragasztotta egy acél lemezre. A lemezt körbe pontozta a fogak helyénél, majd központos fúróval egyesével körbefúrta. Ezután 3,5 fúróval előfúrta az anyagot, majd 7.7-es fúróval, -amely a láncgörgő átmérője- megadta a lánckerék fogainak végleges méretét.
|