Magyar Honvéd


        

VIRTUÁLIS MÚZEUM

PROJEKTEK

Főlap   Bejelentkezés   Napi   Hírlevél   Index   Média   Túra   Kiállítás   Cikk   Piac   Link   IVCA-online

Típusok   Nyaktábla   Katalógus   Alkatrész   Háborús évek   Könyvtár   Hasznos   Vázszám   Életkép   Gondold Újra!

HOKE   SHOP   ÉVK   DSZTT

 

 
Programajánló
2025. Február
HKSCPSV
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
01
02
<<   >>
 
Utolsó frissítés

 
Legfrissebb témák
Friss bejegyzések
2015.07.10. 08:47
2015.05.12. 10:35
2015.04.12. 15:42
 

 

 
Hírek a veterán kerékpárok világából

A MAGYAR OVÁLIS LÁNCTÁNYÉR TÖRTÉNETE

2014.03.28. 21:00, Írta: holkerékpározzak.hu

Egy magyar fejlesztés története az 1970-es évek végéről, ''80-as évek elejéről.

Minden 1978-ban kezdődött, amikor Kovács Miklós kezébe vette a Népszava egyik számát és az alábbi cikk felkeltette a figyelmét:

"Gyors Kerékpár. Egy újdonság, mely segítségével még gyorsabban lehet kerékpáron menni: Amerikai tervezők ellipszis alakú fogaskereket használnak lánc meghajtásra, az eddigi kör alakú helyett. A kerékpáros lábizmai a fentről le, illetve a lentről felfelé hajtás közben vannak a legjobban igénybe véve, és a földdel párhuzamos helyzetben a legkevésbé.

Ellipszis alakú fogaskerekek használatával a láb igen gyorsan átjut a nehezebb szakaszokon, és többet időzik a számára pihentetőbb részeknél. Így kevesebb erőkifejtéssel is tartani tudja a sebességét. A tervezők véleménye szerint nem is kell hozzá pár év és az ellipszis alakú fogaskerekek végleg kiszorítják a kör alakúakat."

Miklós, aki kerékpáros volt -és a mai napig az- szakmáját tekintve lakatos. Az az ötlete támadt, hogy elkészíti ezt a csoda lánckereket itthon. Megkérte barátját Józsi Ottót, aki tervező mérnök, hogy segítsen neki a lánckerék terveinek elkészítésében.
 
A mérnök a népszavában látható fotó alapján pauszpapírra megszerkesztette a prototípus rajzát. (Hol volt akkor még AUTOCAD!)
 
A tervek elkészülése után Miklós elkezdte az első darab legyártását.
 
A pauszpapírt ráragasztotta egy acél lemezre. A lemezt körbe pontozta a fogak helyénél, majd központos fúróval egyesével körbefúrta. Ezután 3,5 fúróval előfúrta az anyagot, majd 7.7-es fúróval, -amely a láncgörgő átmérője- megadta a lánckerék fogainak végleges méretét.
Ezután karos ollóval körbevágta a lemezt, majd reszelővel pontosan méretre reszelte. Így kapta meg az ovális lánckerék nyers alakját.
 
Ez után következett a fogak végleges alakjának kialakítása. Ha közelről megnézed egy lánctányér fogazatát, láthatod, hogy annak íve a fog hegyihez közeledve elhagyja a körívet. Ennek az az oka, hogy a lánc csak ebben az esetben tudja a fogaskerék fogait elhagyni hajtás közben. Ezt a részt hívják kigördülési résznek. Ennek szöge 60 fok. Miklós a fogak végleges kialakítása során ezt a kigördülést reszelt ki kézzel minden fognál.
 
Miután elkészült a lánckerék külsejének kialakításával a belsejével kezdett foglalkozni. Első lépésként a hajtókar lyukkörének megfelelően kifúrta a lemezt, majd a lemez közepét vágta ki. Így készült el az első ovális lánckerék magyar prototípusa.
 
Az első lánckerék egyszerűen nem működött. A hajtása szaggatott volt, illetve nagy fordulatnál ledobta a láncot. Ennek oka az volt, hogy túlságosan is ovális volt a lánckerék.
 
A következő hetek kísérletezéssel teltek. A harmadik változat volt az, amely működőképes lett. Itt az ovális két átmérőjének az aránya 1:1,16 volt.
A menettapasztalatok azt mutatták, hogy a lánckerékkel jó tekerni. Könnyű vele gyorsítani, illetve hegyre fölfelé mászni.
 
A Videoton bringásainak Miklós több darabot is készített, akik edzés közben használták és nagyon elégedettek voltak vele. Verseny körülmények között viszont sohasem próbálták ki. Ennek oka az volt, hogy nem hittek benne. Miklósnak azt mondták, hogyha valóban olyan jó lenne ez az ovális kerék, akkor a profik már biztosan használnák...
 
Így kopott ki a köztudatból a Miklós és Ottó készítette magyar ovális lánckerék.
 
Tíz évvel később a ''80-as évek végén Shimano bejelentette a Biopace nevű ovális lánckereket. Amely jó pár évig használatban volt, de igazán nem lett sikeres.
 
2009-től a Rotor cég leporolta az ovális lánckerék terveit és elkezdte gyártani. A 2012-es Rose katalógusban felfedeztem, hogy árulják, igen borsos áron.
 
És most kezemben tartok egy ilyen lánckereket, ami csak arra vár, hogy felszereljem és kipróbáljam, mivel Miklós nekem legyártott egyet. Ha más is kíváncsi milyen érzés vele tekerni csak írjon nekem és megoldjuk.
 
Az ovális lánckerék és a Biopace közötti különbség:
 
Elliptikus hajtóművek:
A kar nagyjából merőleges az ellipszis nagy tengelyére, hogy a holtpontok táján a kisebb aktuális átmérő folytán, kisebb legyen az áttétel.
 
Biopace
A lánckerekek nem igazán ellipszis alakúak, hanem lekerekített paralelogrammához hasonlítanak, ráadásul a kör alaktól való eltérésük sem egyforma. (Annál torzabbak, minél kisebbek.) A hajtókarra úgy vannak felszerelve, hogy a holtpontnál a legnagyobb az áttétel.

Forrás: www.holkerekparozzak.hu

Még nincs hozzászólás.
Csak regisztrált felhasználók írhatnak hozzászólást.
 

Ez az oldal azért jött létre, hogy emléket állítson a Magyar gyártmányú veterán kerékpároknak, ezzel is adózva a múlt zseniális remekeinek. Az oldalon több fotón, dokumentáción keresztül szeretném bemutatni azt ami most már történelem, viszont évtizedekkel ezelőtt a mindennapjaink meghatározó eleme volt. A kerékpár! A virtuális múzeum célja összegyűjteni, rendszerezni, ezáltal dokumentálni a Magyar kerékpárokkal kapcsolatos anyagokat és információkat. Remélem, hogy sokan szívesen nézelődnek majd itt, és emlékeznek vissza a múltra. Jó lenne több veterán kerékpárt látni az utakon vagy gyűjteményben. Egy maroknyi kis társaság tartja életben a veterán kerékpárok múltját és jelenét. Köszönet Nekik!

FELHASZNÁLÁS  KAPCSOLAT  VENDÉGKÖNYV  PARTNEREK  Copyrightˆ 2008-2016 Rozgonyi Roland

      


Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU