ÉG, FÖLD, FÉRFI, NŐ - BUDAPEST2014.05.18. 11:07, yoleeka
Eszter és Pepe megmutatják Budapest vidéki arcát, idilli oldalát. Elénk tárulnak a városban megbúvó titkos kertek és parkok, a legérdekesebb kiránduló és biciklis útvonalak. A műsor tegnap volt látható az M1 csatornáján 16.40.-kor (9. rész)
Azért is gondoltam, hogy megosztom Veletek a videot, mert van veteránkerékpáros vonatkozása is.
Tartalom: 34:11 - 38:49 és 41:35 - 45:27 :)
Forrás: YouTube
GONDOLD ÚJRA! - CSEPEL TURA2014.05.10. 19:01, Írta: DT
A Magyar Gyártmányú Veterán Kerékpárok virtuális múzeuma 2012 júniusában egy új menüponttal bővült, ez nem volt más, mint a "Gondold Újra!". Az elnevezés olyan régi magyar gyártmányú kerékpárokat takar, ahol az új koncepcióban, a kerékpárok eredeti állapotuktól eltérően, egy ötlettől vezérelve vagy pusztán a praktikusságot szemelőt tartva új külsőt kapnak. Lássuk egy ilyen kerékpárt.
Csepel Tura 1975
Célom volt építeni egy változó terepkörülmények között is hobbi kerékpározásra alkalmas 'antik' kerékpárt, ami látványban kiemelkedik a mai lélektelen robotbiciklik tömegéből. A koncepció egy 30-as évek hangulatát idéző országúti kerékpár volt.
A kerékpár alapját egy 1975-ös Csepel Tura adta. Az országúti hangulathoz egy leheletnyit módosítani kellett a vázat, a hátsó villából 4cm lett kivágva, hogy a kerék közelebb kerülhessen az üléscsőhöz, valamint a papucsok is módosítva lettek. Az első villát kiegyenesítették, ill. 3 cm-rel megrövidítették. A bringa eredeti kormánya lett felhasználva kis módosítással, egyszerűen fordítva lett beépítve az outi hatás elérése miatt, valamit egyedi építésű/krómozású fordított kormányvégfékek lettek tervezve - a letűnt korokat idézve - hogy a fékbowdenek rejtetten a kormánycsőben futhassanak, csak a rögzítésnél lépnek ki belőle.
A kor hangulatát az egyedileg készített fa markolatok hivatottak tovább erősíteni. A régi 28-as krómozott felnikbe dobfékes agyakat fűztek rozsdamentes küllőkkel, a hátsóban egy Sram hétsebességes agyváltóval. A retró hatást elősegítendő vajszinű Schwalbe köppenyekkel. A kerékpár világítása korszerűsített bár dinamós, hátul stílusos lámpával de megbízhatóbb led égővel, elöl légyszem külsőt kölcsönző 2x10Wos egyedi készítésű led lámpatestekkel. Ezeket vázban vezetett kábelezés köti össze. Az speciális aranyszínű lakkozással az egyedileg készített bőr italtartó és váztáska teszi teljessé a harmóniát.
FIGYELEM IDŐPONT VÁLTOZÁS!!2014.05.07. 21:39, yoleeka
Kedves veteránkerékpárosok, Sporttársak!
Az idei Év veterán kerékpárja szavazás nevezési határidejét meghosszabbítottuk. Élve a változtatás jogával ez a következő képen alakul:
A nevezéseket 2014.06.30. 22:00 óráig várjuk.
A szavazás 2014.07.01.-én 0:00 órakor indul.
A MAGYAR KERÉKPÁROK ÉS AZ ÖTKARIKA2014.04.28. 21:44, Írta: Papp Zoltán
Régebben többször írtam - meséltem kerékpáros történelemről, de manapság azon gondolkodom, hogy érdekel ilyesmi még valakit? Most is a kiállításunkhoz szükséges megállítótáblák írásakor - annak "melléktermékeként" találtam érdekességekre...
Éppen Zikva Robi Marathonjához próbáltam valami anyagot gyűjteni, de nem sikerült. Nem szoktam olyan könnyen feladni és ha már Zöldi Sándorról nem találtam semmi lényegeset - gondoltam megnézem, hogy miért van az az olimpiai ötkarika a tábláján. Már maga a Marathon név is az olimpiához kapcsolódik mint a leghosszabb futószám névadója. Ekkor eszembe jutott, hogy több más kerékpár táblájában is látható az a bizonyos öt karika.
Kató József, a Pfeifer fivérek, vagy Kreneisz tábláján is - a Varsa könyvben Györffy tábláján díszeleg, de már Farkas Ferenc tábláján megjelenik a fáklya is mint az olimpia láng szállítóeszköze és jelképe.
De mi köze van ehhez Zöldinek? Utánanéztem és megint a történelem segített, a szálak visszanyúlnak 1939-re...
Ez volt az utolsó békeév, vagy akinek úgy tetszik jobban - a 2. v. háború kitörésének az éve. Nyitásként a Német Birodalom és a Szovjetunió lerohanta és szétosztotta Lengyelországot. A finnek ekkor háborúba keveredtek a nagy Szovjetunióval, mert nem fogadták el a csali segélytervüket, mint a többi szerencsétlen balti állam.
Sztálin azt hitte pár hét alatt Helsinkiben lesz, de csak fél év múlva, hősies ellenállás után - 1940-ben kértek a finnek békét a nagy túlerő miatt. Itt jön a képbe az öt karika. 1940-ben Helsinkiben nyári olimpiát kellett volna rendezni, de mint ahogyan az oroszok sem értek oda - az olimpiai lángnak sem sikerült.
A Nemzetközi Olimpiai Bizottság - ekkor bajba került, mert Anglia is lemondta a következő 1944-es olimpia rendezését szintén háborús okok miatt. Páran "beugróként" jelentkeztek a helyükre - történetesen Magyarország is!!! Nekünk korábban már volt egy lehetőségünk 1916-ban olimpiát rendezni, de az az 1. világháború miatt nem volt lehetséges, sőt az 1920-as belgiumi olimpián, mint veszteseket nem is engedtek versenyezni sem.
E miatt nagy volt nálunk a csalódás, de amikor 1940-ben újra felcsillant a remény az egész sportszerető ország fellelkesült!!
Köztük a kerékpárépítők is! Ez a rejtély megoldása. Ők a szimpátiájuk sajátos jeleként a saját kerékpártáblájukba szerkesztették bele az ötkarikát, vagy a fáklyát.
Ez utóbbi lehet az ismeretlen Fórum sárvédő díszen is, vagy a WM Sport tábláin is. A történet egyben kormeghatározó is, mert az érintett táblák és díszek ekkor, vagy közvetlen ez után készültek.
|