2014.04.28. 21:44, Írta: Papp Zoltán
Régebben többször írtam - meséltem kerékpáros történelemről, de manapság azon gondolkodom, hogy érdekel ilyesmi még valakit? Most is a kiállításunkhoz szükséges megállítótáblák írásakor - annak "melléktermékeként" találtam érdekességekre...
Éppen Zikva Robi Marathonjához próbáltam valami anyagot gyűjteni, de nem sikerült. Nem szoktam olyan könnyen feladni és ha már Zöldi Sándorról nem találtam semmi lényegeset - gondoltam megnézem, hogy miért van az az olimpiai ötkarika a tábláján. Már maga a Marathon név is az olimpiához kapcsolódik mint a leghosszabb futószám névadója. Ekkor eszembe jutott, hogy több más kerékpár táblájában is látható az a bizonyos öt karika.
Kató József, a Pfeifer fivérek, vagy Kreneisz tábláján is - a Varsa könyvben Györffy tábláján díszeleg, de már Farkas Ferenc tábláján megjelenik a fáklya is mint az olimpia láng szállítóeszköze és jelképe.
De mi köze van ehhez Zöldinek? Utánanéztem és megint a történelem segített, a szálak visszanyúlnak 1939-re...
Ez volt az utolsó békeév, vagy akinek úgy tetszik jobban - a 2. v. háború kitörésének az éve. Nyitásként a Német Birodalom és a Szovjetunió lerohanta és szétosztotta Lengyelországot. A finnek ekkor háborúba keveredtek a nagy Szovjetunióval, mert nem fogadták el a csali segélytervüket, mint a többi szerencsétlen balti állam.
Sztálin azt hitte pár hét alatt Helsinkiben lesz, de csak fél év múlva, hősies ellenállás után - 1940-ben kértek a finnek békét a nagy túlerő miatt. Itt jön a képbe az öt karika. 1940-ben Helsinkiben nyári olimpiát kellett volna rendezni, de mint ahogyan az oroszok sem értek oda - az olimpiai lángnak sem sikerült.
A Nemzetközi Olimpiai Bizottság - ekkor bajba került, mert Anglia is lemondta a következő 1944-es olimpia rendezését szintén háborús okok miatt. Páran "beugróként" jelentkeztek a helyükre - történetesen Magyarország is!!! Nekünk korábban már volt egy lehetőségünk 1916-ban olimpiát rendezni, de az az 1. világháború miatt nem volt lehetséges, sőt az 1920-as belgiumi olimpián, mint veszteseket nem is engedtek versenyezni sem.
E miatt nagy volt nálunk a csalódás, de amikor 1940-ben újra felcsillant a remény az egész sportszerető ország fellelkesült!!
Köztük a kerékpárépítők is! Ez a rejtély megoldása. Ők a szimpátiájuk sajátos jeleként a saját kerékpártáblájukba szerkesztették bele az ötkarikát, vagy a fáklyát.
Ez utóbbi lehet az ismeretlen Fórum sárvédő díszen is, vagy a WM Sport tábláin is. A történet egyben kormeghatározó is, mert az érintett táblák és díszek ekkor, vagy közvetlen ez után készültek.