WM FECSKE2013.05.10. 21:34, yoleeka
A típus nevét először 1929-ben említik, ugyanis abban az évben kerül szóvédjegy oltalom alá a Weiss Manfred Művek jóvoltából. A gyár által benyújtott kerékpár szóvédjegy lajstromozását, a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara áruvédjegy- lajstromozó Hivatala végezte. A dokumentációk alapján a Fecske, mint típusnév 1929. július 19.-én került be a Hivatal nyilvántartásába, 53712 számú lajstromszámon.
Érdemes megemlíteni, hogy minden védjegyzésre került típus nevét, a szóvédjegy idejének beadása után 10 évig használhatták, utána újra kellett védjegyeztetni, amennyiben továbbra is forgalmazni kívánták az adott kerékpárt.
A WM Fecske típusú kerékpárt meglehetősen hamar piacra dobták, egyike volt a gyár első forgalomba szánt típusainak, már 1931-ben megvásárolható volt.
A gépet az országúti versenykerékpár kategóriába sorolták, főbb jellemzői voltak:
Vázkialakítás: szabadalmaztatott külsőforrasztású, vázmagasság 55 cm, 25 és 27 mm átmérőjű acélcsőből, kúpos hátsó villákkal
Villák: különleges erős merevítéssel
Hajtómű: ékes hajtókarral, csavarmenetes csészékkel
Lánckerék: 46 foggal
Lánc: különleges versenylánc, 1/2 x 1/8" osztással
Kormány: előépített versenykormány, francia versenyforma, hosszú gumifogantyúkkal, 25 mm-es csőből
Fék: mellső és hátsó bowden-abroncsfék
Hátsóagy: kétmenetes-versenyagy, szabadonfutó és fix fogaskoszorúval
Kerekei: 28 x 1 3/8" méretű acélabroncsokkal
Nyereg: versenynyereg
Pedál: hidas versenypedál
Zománcozás: fekete tükörzománc, színes díszítéssel
További képek a kerékpárról
A PFEIL KERÉKPÁROK TÖRTÉNETE2013.05.01. 15:26, Írta: Kiss Dávid
Nagyjából tíz éves lehettem, amikor észrevettem. Amikor először láttam elsuhanni az utca túloldalán a kisöreget meglepően furcsa, robosztus biciklijén. Mintha a múltból tekert volna elő. Akárha egy másik világból került volna oda, annyira más, annyira régies volt. Szembeötlő volt a különbség a nyolcvanas évek „Velencéi”, „Turái”, Ukrajnái” között. Látszott, hogy ez valami teljesen más, abszolút szokatlan, s valami nagyon régi. Abban az időben egy ilyen vastag vázas, furcsa alakú bicikli, minden megszokott formától eltérő, különleges jelenség volt. Ma már nem ennyire meglepő látvány. A mai erős, és sok esetben érdekes kiállású kerékpár mellett, nem is annyira meghökkentő a forma, ami a „Pfeil” kerékpárokat jellemzi.
A kis öreg, mint egy biciklis szellem a múltból, egyszer-egyszer feltűnt Baja-Kiscsávoly városrészben, aztán hosszú időre újra meg újra eltűnt a „homályban”. Már-már azt az érzést keltve, mintha nem is lenne igazán valóságos, mintha tényleg a régmúltból gurulna elő. Vágyakozva, epekedve gondoltam rá, bárcsak egyszer kipróbálhatnám a furcsa járművet.
Nagyjából húsz év elteltével - gyűjtői szenvedélyemnek hódolva - leltem rá egy háznál valamire, ami nagyon hasonlított a kisöreg kerékpárjához, mégis sok mindenben eltért attól. Miután rendbe hoztam, elhatároztam, hogy felkutatom, megkeresem az öregurat s megkérem, meséljen nekem a furcsa bicikliről, mondja el annak történetét.
Végül ráleltem Tóni bácsira (Pfeil Antal), akinek elmondása szerint öt ilyen jellegű kerékpár készült. A bicikliket édesapja készítette a 30-as években a család számára. Apja Pfeil János kisebb tehenészettel rendelkezett, a család ebből élt egy városszéli tanyán.
HA A KÉPEK MESÉLNI TUDNÁNAK...2013.04.27. 19:54, yoleeka
A Magyar Digitális Képkönyvtár 2008-2009-ben az Országos Széchényi Könyvtár irányításával és 48 magyar könyvtár összefogásával jött létre. A folyamatosan bővülő digitális képgyűjtemény kialakítását a Reneszánsz Év keretében az Oktatási és Kulturális Minisztérium (jogutódja: NEFMI) támogatta.
Célunk, hogy az ismert és kevésbé ismert képeket a lehető legszélesebb körben hozzáférhetővé tegyük, határainkon innen és azon túl. A képkönyvtár gyűjtőköre - az Országos Széchényi Könyvtárban őrzött képanyagon túl - kiterjed a különféle gyűjteményekben őrzött magyar vagy magyar vonatkozású kódexekre, helytörténeti fotótárakra, képeslapokra, plakátokra és más képi (vagy képként szolgáltatott) dokumentumokra (pl. kéziratokra).
A reprezentatív válogatás létrehozásakor elsősorban az oktatási, a tudományos és kulturális szempontok dominálnak. Az időről-időre bővülő speciális szolgáltatásokkal támogatjuk a képek kreatív felhasználását és újrahasznosítását.
A könyvtárakban őrzött, digitalizált képanyag összegyűjtésével és szolgáltatásával a felhasználók áttekintést kapnak a gyűjteményekben található értékekről, és szabadon felhasználhatják azokat tanuláshoz, ismeretszerzéshez vagy akár szórakozáshoz. Publikáláshoz vagy haszonszerzési célú felhasználáshoz az őrzőkönyvtár engedélyét kell kérni (bővebb információk a Súgó menüpont alatt találhatók). 2011. őszén az adatbázis 52 intézmény közel 60.000 dokumentumát, több mint 78.000 db képet tartalmaz.
Az összes kép megtekintéséhez, az MDK oldalának jobb felső sarkában található keresőmezőbe be kell írni a kerékpár kifejezést!
BMX - EZ A MÁRKA A FIATALOK VÁGYA!2013.04.18. 18:33, yoleeka
Hírdeti a Csepel Művek egyik plakátja!
Bicycle Moto-Cross, ahogy manapság emlegetik BMX, első betűje a „B” a kerékpárt, az „M” a motort és az „X” a kettő keresztezését jelöli.
Kialakulása idején a motokrossz sportág már hatalmas népszerűségnek örvendett az Amerikai Egyesült Államok-ban. Néhány fiatal, aki szeretett volna részt venni a motokrossz versenyeken, de nem érték el a minimális korhatárt a motorkerékpár-versenyzéshez, és/vagy nem volt elegendő pénzük, hogy megvásárolják a szükséges méregdrága motorkerékpárokat, úgy döntöttek, hogy valamilyen módon helyettesítik a motokrossz sportágat.
BMX kerékpárokon kezdtek versenyezni – beöltözve a motokrossz sportágban használatos ruházatokba – az általuk épített motokrossz pályához hasonlító helyszíneken, azzal a céllal, hogy utánozzák a sportágat amennyire csak lehetséges.
Ahogy múlt az idő ezek a BMX rendezvények egyre népszerűbbek lettek minden helyszínen, de különösen Kaliforniában. Az 1970-es évek elején a BMX mint különálló sportág kezdett megerősödni és hivatalosan is megkezdődtek a BMX versenyek szervezései.
Ez alatt a tíz éves időszak alatt a BMX sportágat bevezették más országokban, közöttük Európában is, 1978-ban.
1981 áprilisában megalakult az IBMXF, mint a sportág nemzetközi szervezete, azzal a céllal, hogy hivatalosan képviselje a BMX sportágat.
Az első világbajnokságot 1982-ben rendezték. Az évek során, a kerékpáros sportágakon belül a BMX egyre inkább megjelent, mint egy önálló sportág. Akkoriban is már látni lehetett, hogy a BMX egy láncszeme a kerékpárossportágaknak, és egyre jobban hasonlított a kerékpáros sportágakhoz, mint a motokrossz sportághoz. Mivel ezek a kerékpárok viszonylag kicsik, a BMX-esek hamar rájöttek, hogy ezzel nem csak versenyezni lehet, így alakult ki a freestyle és annak különböző ágai, amit először a saját maguk szórakoztatására, később a közönség szórakoztatására csinálták.
156 ÉVE SZÜLETETT WEISS MANFRED2013.04.15. 20:19, yoleeka
Csepeli báró Weiss Manfréd (Pest, 1857. április 11.–Budapest, 1922. december 25.) nagyiparos, a Weiss Manfréd Acél- és Fémművek alapítója.
Nagyapja, Baruch Weiss, a falusi pipakészítő kisiparos feltehetően Csehországból érkezett hazánkba, de gyermekei a családot hamarosan ismertté tették Magyarországon. Az apa, Weiss B. Adolf 1807-ben született és hatgyerekes családot nevelt fel. A család legkisebb tagjaként látott napvilágot Manfréd.
Kép: Weiss Manfréd, Magyarország nagyiparosa
Weiss Manfréd 1857. április 11-én született Pesten. A kereskedelmi akadémia elvégzése után Hamburgba került, ahol egy gyarmatáru nagykereskedésben töltötte inaséveit. A négy inasév után a kereskedőház cégvezetője lett, s csak apja egyre súlyosbodó betegsége miatt tért haza 1877-ben.
Miután apja még ugyanazon évben meghalt, Manfréd bátyja, Berthold üzleti tevékenységébe kapcsolódott be. Berthold ugyanis közben már sikeresen üzletelt, a terménykereskedésben önállósult, szépen gyarapítva a család vagyonát. A budai Királyi Gőzmalom alapító részvényesei közé is feliratkozott. A két fivér most összefogott és engedélyt kért „szelencében eltartható” húskonzervek készítésére. Az 1882. december 28-án kapott engedély alapján alakult meg Weiss Berthold és Manfréd „Első Magyar Conserv Gyár”-a, a Lövölde téren.
A testvérek a konzervüzemet fokozatosan bővítették, majd áthelyezték a Közvágóhíd közelébe, a Máriássy utcába, ahol főleg a hadsereg megrendelésére gyártották a Globushúskészítményeket, az idénymunka szabad kapacitását pedig gyalogsági töltények szétszerelésével és újratöltésével hidalták át. Később, a nagyobb konzervigényre való tekintettel, a csomagoláshoz szükséges bádogdobozok gyártását is programba vették, ami által már a vasipari tevékenységre is áttértek.
A két testvér vagyonát házasság útján is növelte. Berthold egyik ausztriai üzletfelének lányát vette feleségül, jelentős vagyonnal, Manfréd pedig, miután feleségül vette 1884-ben Albert von Wahl vasúti vezérigazgató Alice nevű lányát, kapcsolatait szélesítette. A vagyonosodás új gyárak alapítását tette lehetővé, a Weiss-ek közreműködésével létrejött Vácott, Iglón, és Selmecbányán az Első Magyar Szövő- és Kötőgyár Rt. Legnagyobb hasznot azonban a hadi rendelések hozták, az erzsébetfalvi telepen a rendszeresített húsáruk készítése mellett túlsúlyba került a töltényhüvelyek és golyók gyártása. A Weiss testvérek a hadseregnek egyre többféle árut szállítottak.
|