SZAVAZÁS RÉSZLETEI
A jobb felső sarokban található legördülő menüben nézheted meg a benevezett kerékpárokat!
Kedves veteránkerékpárosok!
A tavalyi évhez hasonlóan az idén is megrendezésre kerül az Év veterán kerékpárja szavazás. Idén több újdonság is szerepel majd a kiírásban. A benevezet kerékpárokat 2013-ban két kategóriában lehet indítani:
I. kategória: RESTAURÁLT kerékpár
Ebbe a kategóriába olyan kerékpárok nevezését várjuk amelyek felújítása során törekedtek a gyári állapot visszaállítására. Ide tartozik a részlegesen restauráltat ( egy-egy fényezett , felületkezelt elem , nyereg miatt) restaurált kerékpár is.
II. kategória: EREDETI állapotú kerékpár
Ebbe a kategóriába olyan kerékpárok nevezését várjuk, amelyeknél megőrizték az eredeti gyári állapotot, mind festés és alkatrészek tekintetében.
Hogyan is néz ez ki valójában: Ha van a tulajdonodban egy vagy több 1988 előtt készült magyar vagy külföldi kerékpár, és úgy érzed esélyes lehet az ÉV veterán kerékpárja cím elnyerésére, küld el a kerékpár(ok) - maximum 5 fényképből álló és egy szöveges bemutatkozót tartalmazó portfólióját címünkre mgyvkvirtualismuzeuma@gmail.com.
A portfólió (képtár) címe tartalmazza a kerékpár típusát és a tulajdonos nevét, pl.: WM Csepel - Példa János. Aki részt vesz a kiírásban az hozzá járul nevének megjelenítéséhez.
Továbbá az alábbi adatokat kérjük még megadni a nevezés során:
- a kerékpár gyártmánya / típusa
- a kerékpár tulajdonosa,
- a kerékpár gyártási éve
- bemutatkozó szöveg
- a kerékpár vázszáma
- márkázott alkatrészek megjelölése (Pl: Gránát hátsóagy 41 beütéssel, blokk pedál WM jelöléssel stb)
Restaurált kategóriába való benevezés esetén még pluszban:
- zománcozás minősége (1K, 2K, nitró alapú, akril, kézi, egyéb)
- csíkozás (szabadkézi, gépi, maszkolt, ragasztott matrica, egyéb)
- matricák (vizes, öntapadós, egyéb)
- felületkezelések: küllők, kormány kezelőszervek (króm, nikkel, horgany, barnított, feketített, egyéb)
- vegyileg kezeletlen felületek kiképzése (polírozott, mattított, szemcseszórt, pikkelyezett, szálcsiszólt, egyéb)
- kötőelemek csavarok, szegecsek (imbusz, kereszthornyú, díszfejű modern csavar, önzáró, egyéb)
- kárpitozás (bőr, műbőr, PVC, szövet, egyéb)
- kiegészítő szerelvények (lámpák, dinamó, csengő, szerszámos táska, pumpa, kosár, szoknyaháló, csomagtartó, egyéb)
Minél több információt adsz meg a kerékpárodról annál könnyebb lesz a zsűri dolga a döntésnél!
Mikortól lehet elküldeni a portfóliót? A kiírás megjelenésétől kezdődően 2013.05.13-a 22:00 óráig. A megjelölt időponton belül beérkezett portfóliók feltöltésre kerülnek, mindenki számára láthatóvá és olvashatóvá válnak, DE szavazni csak a kiírásban megjelölt időponttól lehet.
Mikor indul a szavazás? A szavazás 2013.05.14-én indul - ez a virtuális múzeum megalakulásának évfordulója:) - 0:00 órától!!
Mikor zárul le a szavazás? A szavazás egészen a nyár végéig folytatódik, pontosan 2013.08.31.-én 22:00-kor zárul.
Mekkora méretű kép és szöveg kerül megjelenítésre? A bemutatkozó szöveg tetszőleges hosszúságú lehet, a képek mérete maximum 1024x768 felbontású.
PONTOZÁS:
Minden zsűritag egy 1-től 10-es skálán pontozza a benevezett kerékpárokat, az így kapott összpontszám alapján fog eldőlni az Év veterán kerékpárja szavazás végeredménye. Az a kerékpár nyeri el a címet amelyikre a legnagyobb összpontszámot adják a zsűritagok.
A két kategória győztes pedig a kategóriájában legtöbb pontszámot elért kerékpár lesz.
Ha két vagy több kerékpárra azonos pontszám születik, abban az esetben az e-mail cím alapján leadott szavazatok nagysága dönti el a sorrendet.
Az idén egy 5 fős szakmai zsűri fogja a benevezett kerékpárokat pontozni, valamint elindul egy közönség szavazás is.
Zsűri tagok: Lipcsei László, Papp Zoltán, Steszkál Sándor, Szincsák Zoltán, Tóth Zsolt
Közönség szavazás: Ez egy e-mail cím alapú szavazás lesz. Nem kell mást tenni, mint a portfólióban található SZAVAZOK szóra kattintani, és a megfelelő részt kitölteni. A szavazat leadása az oldal e-mail címére érkezik, amiről rövid időn belül válaszlevélben visszaigazolunk. FONTOS! Egy e-mailcímről minden kerékpárra lehet szavazni DE CSAK egyszer. Ha a megadott e-mail címről hibaüzenet érkezik vissza, abban az esetben sajnos nem tudjuk elfogadni a voksot.
DÍJAZOTTAK:
Az Év veterán kerékpárja: Az a kerékpár, amit a zsűri tagok az összes induló kerékpár közül, pontozás alapján a legjobbnak ítélnek.
Restaurált kerékpár kategória győztese: Az a kerékpár, amit a kategóriájában indult kerékpárok közül pontozás alapján a legjobbnak ítélnek.
Eredeti állapotú kerékpár kategória győztes: Az a kerékpár, amit a kategóriájában indult kerékpárok közül pontozás alapján a legjobbnak ítélnek.
Közönség díj: Az a kerékpár kapja amelyikre a legtöbb e-mail szavazat érkezik.
DÍJAK:
Az Év veterán kerékpárja: Megkapja a veterankerekpar.hu által felajánlott névre szóló kupát, valamint a verseny lezárása után megjelenik a portfóliója a Veterán Autó és Motor magazinban.
Restaurált kerékpár kategória győztese: Az OldMotors SC felajánlásaként ingyenesen indulhat a Pünkösdi Old Motors Fesztivál (POMF) agárdi motoros és kerékpáros rendezvényén, valamint egy klub pólót is kap ajándékba. Továbbá a holkerékpározzak.hu bemutatja retro rovatában a portfóliót.
Eredeti állapotú kerékpár kategória győztese: Az OldMotors SC felajánlásaként egy kupával és egy névre szóló pezsgővel lesz gazdagabb. Továbbá a holkerékpározzak.hu bemutatja retro rovatában a portfóliót.
Közönség díj győztese: Egy névreszóló oklevelet vehet majd át a veterankerekpar.hu jóvoltából, valamint egy üveg egyedi cimkéjű bort a holkerékpározzak.hu felajánlásaként..
EGYÜTTMŰKÖDŐ PARTNEREINK:
A VETERÁNKERÉKPÁR.HU a változtatás jogát fenntartja!
|
ACHILLES - Kiss Dávid
Kategória: EREDETI állapotú kerékpár
Típus: A. Schneider & Co. Achilles (Ober- Politz)
Tulajdonos: Kiss Dávid
Évjárat: húszas évek vége (?)
Vázszám: 245922
Kiss Dávid vagyok, s ezt a cseh Achilles kerékpárt indítom a versenyben, második nevezőként a Csoda-ballon mellett. Ezzel is megpróbálom eloszlatni azt a téves nézetet, miszerint én oly fanatikusan elfogult lennék a régi magyar biciklikkel kapcsolatban, hogy már meg sem látok egy-egy szép külföldi darabot.
Ez a cseh Achilles egyike kedvenceimnek, ebben a kategóriában. MÉH-telepes lelet, amely roncs állapotban került hozzám. Ami megvolt: váz, villa, kormánymaradvány, kormányfejkészlet, hajtómű, sárvédő töredékek. Nagyjából a húszas évek közepén, húszas évek végén készülhetett. Evvel kapcsolatos széleskörű kutatómunkát nem végeztem. A bicikli korára a rajta megmaradt alkatrészek stílusából következtettem: nagyobb méretű lánctányér, zárt végű villa, extra vékony régi jellegű sárvédő. „nem előre épített” régies formájú kormány.
Bár a cseh gyártókra igaz, hogy a katalógusaikban, kínálatukban, nagyjából a harmincas évek közepéig meg-megjelenik egy-egy a húszas éveket idéző régies formavilágú kerékpártípus, de az ún. „nem előre épített” kormány jelenléte mindenképpen korábbi időszakot sejtet. Az eredeti kormány olyan rossz állapotban volt, hogy egy hasonlóval kellett pótolnom. A hajtóművet is cserélni kellett, be kellett szereznem még egy Achilles-roncsot. Hosszú évekig vártam az új „régi” középrészre, amely eltért a bicikliben lévő tányér (kommersz) mintájától, de a márkának (Achilles) megfelelő volt. Mivel a kerékpár zártvégű első villával rendelkezik, ideális lehetőséget nyújtott a húszas évek jellemző kerékpár kiegészítőjének, az ún. IDEÁL teleszkópnak a beépítéséhez. A sárvédők az eredeti töredékeknek megfelelő profilú régiekkel lettek pótolva. Az abroncsok sem voltak meg. A Csehekre általában jellemző kissé laposabb, keskeny abroncsok kerültek befűzésre.
A bicikli többi része korhű alkatrészekkel lett kiegészítve, pótolva, mint pedálok, agykészlet, csomagtartó, csengő, világítás szett, biciklizár, ülés. Ezek nem feltétlenül eredeti, hanem inkább a kornak megfelelő kiegészítők.
Ez a kerékpár a magyar viszonyokhoz, lehetőségekhez képest lett összeszedve, összeállítva. Korabeli katalógusok segítségével, még nyilvánvalóan finomítani lehetne a bicikli részletein, idővel talán erre lesz is lehetőség. Jelenleg az interneten található Cseh oldalakon nem találtam evvel a típussal kapcsolatban megfelelő mennyiségű háttéranyagot, az apróbb részletek tekintetében.
A gumik újak, de mire is rakhatna az ember egy pár téglavörös Cseh Rubenát, ha éppen nem egy Cseh Achillesre.
|
CSEPEL MARATHÓN - Csikós Csaba
Kategória: EREDETI állapotú kerékpár
- a kerékpár gyártmánya: Csepel Művek Marathón
- a kerékpár tulajdonosa: Csikós Csaba
- a kerékpár gyártási éve: 1986
- a kerékpár vázszáma: SZ025352
- márkázott alkatrészek megjelölése: Altenburger Brillant patkófékek, Altenburger fékkarok, Csepel szerszámos táska, Sachs Huret váltószett, a garanciapapírok alapján 1987-es évjáratú Bakony Művek világítás készlet: DN10, HL-3, EL-5, és Mátrafém lánc
A kerékpár előző tulajdonosa egy győri úriember volt, nem sokat tudok az előéletéről, de nagyon szép állapotban került hozzám. A kerékpár 2 éve van a tulajdonomban, akkoriban határoztam úgy, hogy az addigi kerékpárom mellé egy sportosabb országútra inkább való biciklit is beszerzek, így akadt meg a szemem a hirdetések között a Csepel Művek eme időtálló remekén. Rögtön megtetszett és azóta nagyon megszerettem ezt a típust.
Mivel azt tűztem ki célul, hogyha már veterán kerékpárt vettem akkor legyen korhű amennyire csak lehetséges, szemelőtt tartva a napi szintű használatot. Rátaláltam az Index fórum Veteránkerékpáros részlegére, onnan merítettem ötleteket. Elkezdtem gyűjtögetni hozzá a hiányzó eredeti gyári alkatrészeket, hogy teljes legyen a kép. Kapott Méh telepről szerszámostáskát, kerékanyacsavarokat és korhű csengőt, az egyik aukciós oldalról meg egy teljesen új állapotú Bakony lámpaszettet sikerült jó áron megkaparintanom.
Körülbelül 1 év alatt úgy gondolom mindent sikerült hozzá beszereznem, ami a felszereltségéből hiányzott. Nagyon kényelmes kis paripa, sokat járok vele túrázni határon innen és túl, tartós megbízható darab. Ami nem gyári az a külső gumi, mivel nagyon rossz állapotban voltak az eredetiek, de a nevéhez méltóan Schwalbe Marathon típust kapott.
|
CSEPEL TURA - Horváth Ádám
Kategória: RESTAURÁLT állapotú kerékpár
Az első kerékpár, amely a kezem munkáját viseli mint restaurálás egy Csepel Túra típusú gyöngyszem. Nagyapám hagyatéka amely az elmúlt 20 évet egy pajta sarkában töltötte rám várva. A vázszám alapján gyártási éve a '70-es évek végére datálódik, bár az oldal korabeli katalógusai alapján és felszerelt alkatrészek, kiegészítők okén a '80-as évek eleje.
A felújítás során minden esetben meghagytam a gyári, eredeti alkatrészeket, ahol az idő vasfoga ezt lehetővé tette. Minden festett, kezelt felület fém tiszta állapotra lett vissza tessékelve, majd a gyári narancs szín helyett egy kellemes baba kék árnyalatot kapott a váz. Sárvédők újfent fehér fényt kaptak, míg a króm/acél részek maradtak gyári pompájukban, némi kezelés után.
Nem gyári kiegészítő/alkatrész a kormánymarkolat, az ülés illetve a lánc. A kerekek saját küllőikkel, festés után újra lettek fűzve. Gyári dinamója a rendszeres használat a nagy hangja és a rendőr bácsik miatt egy mai darabra lett cserélve.
Gyári matricáit az oldal segítségével szereztem be.
A felújítás fő szempontja a teljesen gyári állapot helyreállítása volt, a mindennapi használat oltárán (lsd. ülés, markolat, dinamo).
Első projektről lévén szó, a festés, alapozás műveleteit magam végeztem normál aerosolal (festés/lakk).
Jelenleg készülőben van egy 1934-es Csepel Csoda, ám addig is közösségi élmény céljából szeretném megméretni őt, bár nem túl sok évvel, de annál nagyobb eszmei értékkel bíró Túra Csepelt.
|
CSEPEL TURA - Kuti Gábor
Kategória: EREDETI állapotú kerékpár
A kerékpár gyártmánya/típusa: Csepel Túra
A kerékpár tulajdonosa: Kuti Gábor
A kerékpár gyártási éve: 1984
A kerékpár vázszáma: CX 061 446
-
Made in GDR jelölésű NDK-s csengő
-
FER gyártmányú NDK-s első és hátsó lámpa
-
FER gyártmányú NDK-s dinamó
-
Német első fék
-
ORKÁN gyártmányú magyar pumpa
-
F&S Torpedo hátsó agy
A nevem Kuti Gábor, és ezzel a Csepel Túra kerékpárral szeretnék nevezni a versenybe.
Vásárlás útján került hozzám. Egy olyan kerékpárt kerestem amit használhatok, ugyanakkor szép állapotú és nem új "darab". Így találtam rá erre a Csepelre. Alapvetően szerelem volt első látásra, nagyon jó állapotúnak tűnt már akkor is, az apró hibáktól eltekintve. Hazaszállítás után, ami kalandos volt számomra, - ugyanis nem kerékpároztam még azelőtt Budapesten illetve nem utaztam vonaton kerékpárral - szétszereltem. Minderre csak azért volt szükség hogy könnyebb legyen a takarítás, de itt nem teljes szétbontást értek, csak a nagyobb egységek leszerelését. Nem lepődtem meg semmin, itt például arra gondolok hogy amikor a sárvédőket sikáltam nem voltak belül még sárosak sem, inkább csak maszatosak, szürkék a külső felükön ami mosószer segítségével eltüntethető volt. Ez igaz lett minden alkatrészre. Gyári zsír került elő a kormány feljebb emelésénél és szintén gyári rászárad zsír több alkatrészen. Persze akadt rozsda is, de ezt kitartó gázolajos dörgölés mellett, annak köszönhetően hogy csak felületi volt, el lehetett tűntetni. Így a krómozott alkatrészek is gyönyörűek. Összeszerelés után a mai gép fogadott.
A kerékpáron eredeti Made in GDR feliratú csengő, FER gyártmányú első és hátsó lámpa van egy szintén FER dinamóval, valamint német első fékkel. Eredeti magyar pedálok, hajtókarok, lánc és lánckereket, ülés, pumpa, csomagtartó, szerszámos táska, oldalsztender és matricák vannak rajta. A fényezés szintén gyári, melyen apró hibák akadnak. A hátsó agy F&S Torpedó márkájú
Megállni nem tudom hogy ne használjam. Minden esetre nem lesz egy "munkába járós" kerékpár belőle.
|
CSEPEL TURA - Székely Péter
Kategória: RESTAURÁLT állapotú kerékpár
Típus: Csepel Tura
Évjárat: 1965
Tulajdonos: Székely Péter
A kerékpár nagyapám tulajdonát képezte a „hőskorszakban”. A története itthoni elmondások alapján úgy kezdődött, hogy nagyapám téglagyári szolgálati kerékpárja egy szovjet bicikli volt, amit egy napon a műszak végén a kocsma elől elloptak. „Nem baj Jani bácsi, válasszon egyet a boltban, s hozza a számlát!” Ezzel a mondattal pecsételődött meg a gép sorsa, lett belőle szolgálati kerékpár és szolgálta hűségesen nagyapámat, Édesapám és testvérei ezen utaztak, volt, aki a vázon volt, aki a csomagtartón, akár egyszerre hárman is. Ezen tanultak meg először váz alatt majd később rendesen kerékpározni. Később, amikor már eltelt az idő és nagyapám túl nehezen tudott rá felszállni bekerült egy melléképületbe. Halála után sajnos elég romos, de nem reménytelen állapotban magamhoz vettem és 2009-ben nekiláttam a felújításához.
A szétszerelés nem volt egyszerű feladat az összerozsdásodott alkatrészek miatt, de a szétszedés után le lett homokszórózva és kapott szórógittet. Ezzel párhuzamosan a fényes alkatrészeket elküldtem krómoztatni. A festése és csíkozása sablonnal készült majd két réteg lakott kapott. Igyekeztem a hiányzó alkatrészeket korhű és a típushoz való darabokkal pótolni. Az ülés műbőr része újra lett varrva, de a szerszámos táska eredeti állapotában van, amiben megtalálhatóak a korabeli szerszámok. A kormánymarkolatok eredetiek, a pedálgumikra viszont sokat kellett vadásznom mire újszerű állapotban lévő darabokat találtam. A nyaktáblája is hiányzott, de a pótolt darabot aprólékos kézi munkával felújítottam. A hátsó agy zsírzógombos Super Granat. Kapott egy új Velo láncot, új külső-belső gumikat, világításkábelt és a pumpára egy új tömlőt, ezek az új alkatrészek rajta, az összes többi mind korabeli vagy a sajátja. Az összeszerelést követően a próbakör remekül sikerült, gyakorlatilag azóta hozzá sem kellet nyúlni apróbb beállításokat leszámítva.
Igaz ritkán használom, gyűjteményem egyik legszebb darabja, de sok örömöt okozott már nekem is és a családnak is, szerepelt már kiállításon és baráti veterán tekerésen egyaránt.
Célom ezzel a majd 50 éves kerékpárral az, hogy még legalább 50 évig kerékpár legyen!
|
CSEPEL TACSKÓ - Szalay Hunor
Kategória: EREDETI állapotú kerékpár
Adatok:
- a kerékpár gyártmánya / típusa: Csepel Művek Kerékpár és Konfekcióipari Gépgyár / TACSKÓ 20"
- a kerékpár tulajdonosa: SZALAY HUNOR
- a kerékpár gyártási éve: nem vagyunk benne biztosak, de a második karakter/betű U a vázszámban ezért 1981 (1980-1988)
- bemutatkozó szöveg Szalay Hunor vagyok a Tacskó kerékpár tulajdonosa. Apukám javaslatára neveztem "az év veterán kerékpárja 2013 címért" - 5 és fél éves vagyok!
- a kerékpár vázszáma: CU 012604
- márkázott alkatrészek: Super Gránát hátsóagy
-
Váz: 14" magas, hegesztett kivitelű, gyermekváz, hajlított vázcsővel, támvillával és hátsóvillával, lakkozva, matrica díszítéssel.
-
Villa: Lemezből sajtolt villafej és villasaru, redukált, hegesztett hidegenvont acélcsőből készült oválprofilú villaszárak, a váz színére(zöld) lakkozva.
-
Kormány: Emelt, széles, állítható kivitelben, krómozott acélcsőből, műanyag fogantyukkal.
-
Abroncs: Nyitott profilú, recézett oldalú, krómozott kivitel 20" x 1,75" méret, 24 küllőlyukkal.
-
Elsőagy: 3 részes könnyű kivitel, krómozva.
-
Hátsóagy: "Super Gránát" típusú fékagy, 18 fogszámú lánckerékkel.
-
Fékek: Gumiraható bowdenhuzalos.
-
Hajtómű: 42 fogszámú lánckerék, 5 1/4" hajtókarokkal, a főtengelyen ékeléssel rögzítve.
-
Sárvédők: Acélszalagból fényesre krómozva, horganyzott huzaltámasszal szerelve.
-
Lánc: 1/2" x 1/8" x 88 tag.
-
Pedál: Block típusú Junior pedál, fényvisszaverő betéttel szerelve.
-
Nyereg: Műanyag borítású gyermeknyereg, feszített rugózással, huzal nyeregvázzal.
Tartozékok: Láncvédő, csengő, pumpa, oldaltámasz, szerszámtáska (már nem az eredeti, mert az elszakadt), 2 db szerelőkulcs (ebből 1db tízlyukú kulcs valamikor nikkelezett ami mára már megkopott, és 1db kis szerszámkulcs).
|
GÖDÖNY CYCLES - Blázsovics Csaba
Kategória: RESTAURÁLT állapotú kerékpár
Kerékpár típusa: Gödöny Cycles országúti versenykerékpár
Gyártási év: 1930
Készítette: Gödöny István; Budapest, VIII: Práter utca 30
Tulajdonos: Blázsovics Csaba
A kerékpárt 2009-ben mentettem meg, a szomszédoknak útban volt. A költözésnél a konténerbe dobták volna, egy Csepel Apolló társaságában. A gép nem volt túl jó állapotban, de a nyaktáblán lévő meztelen angyalon rögtön megakadt a szemem. Valószínűleg egy gyerek festhette át, mert a nikkelezett részek kályhaezüsttel voltak kezelve, mely a környező részeken is megtalálható volt. A kormány sárga színű szigetelő szalaggal volt vastagon áttekerve.
Varsa Endre Magyar kerékpárok című könyvében néhány sort ír Gödöny Istvánról, megemlíti, hogy több versenyzőnek is készített biciklit. Valószínűleg ezt a kerékpárt is rendelésre, egyedileg gyártotta, hiszen 1930-ban –a gazdasági világválság miatt- drága, külföldi alkatrészekkel szerelt kerékpárt nem tarthatott raktáron. 2011 januárjában kezdtem a felújításhoz, melyhez segítséget kértem a „veterán kerékpárok” fórumon lévő Szakiktól, ezúton is köszönet Nekik. Amit lehetet saját magam csináltam meg, így például a gumifalcos felnik faerezet mintás festését.
A bowdenházakat fekete cipőfűzővel vontam be, majd lakkoztam így az eredeti lakkvászon bevonathoz nagyon hasonló lett. A kormányt, a fékeket, hajtókart, lánctányért, a nyeregcsövet, nyeregrugót, nyeregfeszítő csavart nikkeleztetem. A kerékpárnak RAL3004-es bordó színt választottam, mert a nyaktábla alatt hasonló festékmaradványokat találtam.
-
Alkatrészek: Brampton SF 18-2 középrész, ékes hajtókar
-
PWB agyak, a hátsó fordítós
-
Bowden típusú abroncsfékek
-
Robing versenynyereg
-
Angol szabadonfutó fogaskerék 19-es
-
Automoto fix fogaskerék 17-es
-
Versenykormány
|
MIRA MART - Zsembery Barnabás
Kategória: EREDETI állapotú kerékpár
A történet valamikor a 60-as évek közepén kezdődött, amikor még gőzerővel működött a Csepel Művek területén a motorkerékpár gyár kísérleti műhelye. Abban az időben a csepeli gyár párttitkára az a Kiss Dezső volt, aki helyzeténél fogva nagyon sokat segített a motorsportnak, a kísérleti műhelynek, szerették az ott dolgozók.
Miután Dezső bácsi fiatal korában kerékpár versenyző volt és a fia akkoriban volt tizenegynéhány éves, a kísérleti műhely vezetője, a legendás Vígh Bandi bácsi egy meglepetést agyalt ki. Építettek titokban egy versenykerékpárt Dezső bácsi fiának, Dodinak, amely az akkori kor legprofibb bringájának számított. Renan (Rönan?) csövekből hegesztett váz, Campagnolo alkatrészek mellett egy két olyan hazai gyártású felszerelés, amely csak kísérleti példány volt. Ilyen pl. a Tour de Hongrie fékek és hajtókarok.
A csoda-kerékpárt átadták, de a Dodi nem mutatott érdeklődést iránta, egy-két edzés után letámasztotta a bringát a garázsba és nem használta tovább. Hogy egy ilyen érték ne kallódjon, visszaadták a készítőknek. Bandi bácsi arra gondolt, odaadja saját fiának, talán őt érdekli a gép. Sajnos ő sem lelkesedett érte.
1971-ben 13 éves voltam, amikor hosszasan kérleltem Apámat, hogy vegyen nekem egy SR 26-os kerékpárt, amely álmaim vágya volt. Apám akkoriban a Volán SC versenyzője volt és miután Csepelen a motorgyártás megszűnése már kilátásba került, pont Kiss Dezső bácsi közbenjárására, a Volán SC Pogány József utcai telephelyére költöztették át a csepeli kisérleti műhelyt.
Apám itt panaszolta el Vígh Bandi bácsinak, hogy nem hagyom élni egy SR 26-ért. Az öreg kapva kapott az alkalmon és megsúgta Apámnak a kallódó bringa történetét. Addig-addig ment a huzavona, hogy behozta a telepre a bicót. Ez rögtön megpecsételte az alkut, mert ennek nem lehetett ellenállni. Így került hozzám kerek 5000 forintért ez a csoda.
|
PHANOMEN - Székely Péter
Kategória: EREDETI állapotú kerékpár
Típus: Phänomen német kerékpár
Gyártási év: 1938
Tulajdonos: Székely Péter
A Phänomen gyár története egészen az 1800-as évekig nyúlik vissza, kezdetben varrógépeket gyártottak, de hamar áttértek kerékpárok, majd később motorkerékpárok és teherautók gyártására is a zittaui gyárban, később a gyár nevét Robur-ra keresztelték.
3 évvel ezelőtt egy háztól sikerült megvennem a kerékpárt amely eredeti állapotában volt, minden gyári alkatrész meg volt rajta, a tűzzománcos váznyaktáblája és a sárvédő dísze is. Vastagon borította a por és az olajsár. Saját lábán hoztam haza, egy alapos tisztítást és újra zsírozást követően azóta is könnyedén gurul. Minden tengelyén található olajzó nyílás, a hátsó lámpában és a pedálokban üveg prizma található, a lámpafejben benne van az eredeti papír ami az elem behelyezését szemlélteti. A hátsó agy minden alkatrésze eredeti, dátumozott valamint az első tengely is. A láncvédőben megtalálható a Phänomen márkajelzés, csengője pedig Szent Kristófot ábrázolja. Meg vannak az eredeti fa markolatai, de az egyik el van repedve ezért gyártattam egy pár újat belőle. Ezen kívül még a sárvédőn és az ülés alatti csövön található matricák lettek újra gyártva, mert az eredetinek csak a helye látszódott. A szoknyavédő hálót és a réz pumpát én tettem rá, szerszámos táskájában pedig F&S és Torpedo márkajelzésű szerelőkulcsokat valamint D.R.G.M. jelzésű bádog olajzót helyeztem el. Egy pár láncos szelepsapkát is kapott. Ezen kívül minden más alkatrésze, a festése és a krómozása is eredeti.
-
Festése: fekete alapon márvány mintás sáv, zöld és aranyszínű csíkozás
-
Első tengely: F&S Torpedo
-
Hátsó tengely: F&S Torpedo 38 M
-
Nyereg: Assmann
-
Pedálok: Wippermann
-
Első lámpa és dinamó: Radsonne
-
Hátsó lámpa: Német gyártmányú üveg prizmás
-
Gumik: Semperit Elite 28 x 1.75 , a belsők is Semperit márkájúak
|
PUCH VELO RAMBLER SPEZIAL - Dobi István
Kategória: RESTAURÁLT állapotú kerékpár
A kerékpár gyártmánya / típusa: Puch - Velo Rambler Spezial
A kerékpár tulajdonosa: Dobi István
A kerékpár gyártási éve: 1927
A kerékpár vázszáma: 230890
2011-ben került hozzám a kerékpár teljesen lepusztult használhatatlan állapotban, hiányzó alkatrészek nélkül, így nekem nem kellett keresgélnem az alkatrészek után, csak fel kellett újítanom. A felújítást 2011-ben el is végeztem. Két hónapot vett igénybe. Segítségemre volt több szakember, akik veterán motorokkal és kerékpárokkal is foglakoznak, így biztosítottak arról, hogy a kerékpár szakmailag megfelelően, vagyis korhűen legyen felújítva.
A kerékpár történetét a mai napig kutattam és kutatták barátok, mert semmit nem tudtunk róla. Egy évvel ezelőtt még amerikai, majd végül svéd eredetágra tudtuk visszavezetni és el is könyveltük, hogy egy svéd kerékpár tulajdonosa vagyok. Azonban egy év elteltével az internetnek köszönhetően, német, majd osztrák veterános fórumokon megtaláltuk a kerékpárom női változatát. Felvettük a kapcsolatot az osztrák illetővel, és sikerült a vázszám alapján megtudni, hogy mikor hol, és ki gyártotta ezeket a típusokat.
Az új információknak köszönhetően az Ausztriai Puch gyár készítette Graz-ban a vázszám adatok szerint 1927-ben. Sikerült egy táblázatot is felkeresnünk a gyár termelésével kapcsolatban, ami mutatja a vázszám és a gyártási év kapcsolatát.
A felújítás óta eltelt két évben végre megtudtam a kerékpár valódi eredetét, és ezzel bizonyítottnak tekinthető a típusa és márkája, ami véleményem szerint így az értékén is növel.
Márkázott alkatrészek:
1. Csengő- HASAG
2. Dinamó- BOSCH
3. Első lámpa- BOSCH
4. Nyereg- ASSMANN
5. Első agy- TORPEDO
6. Hátsó agy- TORPEDO F&S OBEN (8-as szám látható még rajta a jelzéseken kívül)
7. Hajtás- PUCH
8. Pedál – PUCH
Zománcozás minősége:
2K füllerezés és primer alapozó
RAL 9006 2K fekete alap
Kézi csíkozás akril zöld festékkel
Felületkezelések:
1. küllők krómozottak
2. kormány krómozott
3. csengő krómozott
4. agyak krómozott
5. hajtókar és a lánctányér krómozott, a hajtókart felfogató csavar horganyzott
6. Ülés szerkezet és a nyeregcső krómozott
7. Pedál horganyzott
8. Csavarok bilincsek a sárhányónál horganyzottak
9. A lámpabúra krómozott
10. Villanyak krómozott
11. Fékkar és fékszerkezet krómozott
12. A fékkar tartó bilincs horganyzott
A kötőelemek és csavarok eredeti állapotba lettek felújítva, a pumpatartó bilincsek horganyzottak.
Kárpitozás: eredeti Assmann bőrülés és bőr szerszámtáska
Markolat: Az eredeti alapján újra lett gyártva.
Ismét köszönettel tartozok, azoknak, akik segítettek az információgyűjtésben és felújításban, valamint köszönet a fotózásért Attila Szabó Photography-nak.
|
SPACHTA - Simon Balázs
Kategória: EREDETI állapotú kerékpár
Típus: Spachta
Tulajdonos: Simon Balázs
Gyártási év 1936
Vázszáma: 36147
1936-os évjáratú 26-os versenykerékpár, hátul 2 fogaskerékkel. Tölgyfából készült sárvédőkkel. Hátul szárnyas anyák közt strapabíró torpedó aggyal, amelyen olajozó gombok láthatók.
Torpedó hátsó agy 33-as beütéssel
|
STRICKER - Domokos Ferenc
Kategória: EREDETI állapotú kerékpár
Tipus: STRICKER német kerékpár.
Tulajdonos: Domokos Ferenc
Gyártási év: 1947-48
Vázszám: 466019
Leírás:
Különösebb története nincsen, vásárlás útján került hozzám, a háború után újrainduló német ipar e remeke. Szép állapotban megmaradt, nem sokat használhatták. A vázszám alapján 1947-48 táján készült kerékpár, de a hátsó agy még 1945-ös jelzésű Torpedo és a nyereg is még a Német Birodalmi Szabvány ( D.R.P.) szerint jelzett.
Márkázott alkatrészek megjelölése:
-Pedál, első agy, küllők UNION
-Nyereg WITTKOP
-Csomagtartó HEBIE
-Lánc WIPPERMANN
-Hátsóagy F&S Torpedo 1945
-Első lámpa,-dinamó IMPEX
-Hátsólámpa ASSMANN
-Csengő gyári Stricker
-Gumiabroncs: CONTINENTAL 28x1.75
|
STEYR PUCH WAFFENRAD - Terék József
Kategória: EREDETI állapotú kerékpár
Gyártmány: Steyr Puch Waffenrad
Tulajdonos: Terék József
Gyárt.év: 1967
Vázszám: 2808661
Terék József vagyok a kerékpár vásárlás útján került a tulajdonomba. Eredeti szinte hibátlan gyári vestéssel,csíkozással krómozással. Kormánymarkolatát cseréltem le a képen láthatóra bár tudom évjáratához nem passzol.
-
Csengő puch feliratos
-
Nyereg lepper primus
-
Lámpafej styria lux
-
Pedál union
-
Gumik semperit super elite 700x38b
-
Dinamó scharlach
-
Oldaltámasz esge gyártmány
-
Szoknyavédő eredeti
|
TRIUMPH LUXUS KLASSE - Vágó Csaba
Kategória: EREDETI állapotú kerékpár
Triumph Luxus klasse
- a kerékpár gyártmánya / típusa: Triumph/Luxus Klasse
- a kerékpár tulajdonosa: Vágó Csaba
Az általam nevezett kerékpár nem volt mindig az én tulajdonomban, ezért nem ismerem a fiatalkori kalandjait. Úgyhogy inkább a technikai oldalát mutatnám be. A kerékpár 1983-ban készült, Minőségi versenykerékpárként, ami a kényelmi szempontokat is igyekezett kiszolgálni. Különlegessége, hogy versenykerékpár létére csak 1 lánctányérja van az Aero Coronado négyszög tengelyes hajtóműnél.
(A lánctányér inkább a kompakt mint a hagyományos felé hajlik a maga 47 fogával.) Mégis megvan az "első" váltás lehetősége, mégpedig egy kétfokozatú agyváltónak köszönhetően. Az agyváltó Sachs Orbit néven ismert és együtt dolgozik egy 6 sebességes Sachs-Huret Commander láncváltóval. A váltó szintén 1983-as gyártmány. A gyártás évszámát a fogaskeréksor legnagyobbjába beleütötték.
Hozzá tartozik a történethez, hogy a láncváltó pozíciónált váltó. Ekkor még más gyártó nem rendelkezett ilyen váltóval. A Shimano is csak 1984-ben vezette be a saját pozíciónált váltóját. A Sachs szerette a teljes rendszert maga gyártani, így még a lánc is viseli a márkanevet nevet.
Maga a váz muffolt technológiával készült, de a papucsoknál nem csak hegesztették, hanem préselték is. Erről árulkodik az illesztésnél látható szögletes kialakítás is. Első tengelynek New-Star márkájú, francia magas peremes pálya agy került. 27"-os Ambrosio felnikkel szerelték. A fékek és a fékkarok Altenburger Concorde márkájúak, amik szintén a kényelem jegyében egy extra fékkarral lettek szerelve, hogy felső kormányfogásnál is lehessen fékezni.
A kerékpár eredeti állapotában került megőrzésre. Sajnálatomra a nyereg le lett cserélve, és mivel nem találtam képet erről a típusról csak gondolom, hogy bőrnyereggel készült.A szoknyavédő természetesen nem tartozik a gyári kiegészítőkhöz, de egy ilyen öreg úr mindig elegáns kell, hogy legyen.
|
WM CSODA BALLON - Kiss Dávid
Kategória: EREDETI állapotú kerékpár
Gyártmány-típus: WM Csoda-ballon
Tulajdonos: Kiss Dávid
Gyártási év: 1934
Vázszám: 404222
Kiss Dávid vagyok, s ezen, régies, múltat idéző Csoda-ballon kerékpárt kívánom indítani a versenyben.
A bicikli nagyjából kilenc éve került hozzám egy padlásról, meglehetősen hiányos állapotban. Benne volt egy gyári kerék, egy kis sárvédő- maradvány, s az eredeti Csoda-ballon villa. Leginkább a roncson lévő nyaktábla, a jellegzetes ballon villa s a megmaradt sárvédő- maradvány alapján sikerült meghatározni mivel is állunk szembe. Egy 1934-es, gyári barna Csoda-ballon kerékpár volt ez. A bicikli egyéb fő alkatrészei: hajtómű, kormány, ülés, stb. hiányzott, vagy későbbi alkatrészekkel volt pótolva.
A régi katalógusoknak, archív fotóknak megfelelő eredeti WM alkatrészeket hosszú fáradságos gyűjtő munkával sikerült megszerezni. Itt arra is ügyelni kellett, hogy ezen alkatrészek, nemcsak hogy eredetiek, hanem a váz állapotának megfelelőek legyenek. (Az öregedés mértéke hasonló legyen). Ez hosszabb folyamat, mint egy restaurált bringa esetében, ahol a felújítás, festés egyszerűbbé teszi a dolgot. Ott elég, ha az alkatrész korban odaillő, eredeti. Nem kell az állapotára ennyire figyelni, hiszen a végén úgyis rendbe lesz rakva minden oda illő tartozék (homokszórás, festés, krómozás).
Hét év kellett mire minden összejött, s a biciklit össze tudtam állítani, úgy hogy egységes, ámde régies állapotú, a múltról, az eltelt időkről mesélni tudó bringát kapjak.
Fontos kiemelni, hogy ez nem egy „bekerülési állapotban” lévő bicikli! Ha ezeket valóban „bekerülési állapotban” hagynánk, akkor szedett-vedett roncsok lennének. Bár vannak kivételek, amikor egy-egy nagyon jól megmaradt, eredeti kerékpár kerül az emberhez, de az ilyesmi igen ritkán történik meg. Nagy szerencse kell hozzá. Tehát ez a bicikli nem egy „bekerülési állapotban” lévő és még csak nem is egy „eredeti állapotú”, hanem egy valóban öreg-gyári alkatrészekkel szerelt, múltat idéző Régi Csoda-ballon 1934-ből. Gyűjteményem egyik kedvenc darabja.
Jellemzők:
-
1934-es Torpedó hátsó agy
-
Magyar mintájú (WM) egybeesztergált első agy
-
Elasztic (magyar) nyereg
-
Régi diófa- fogantyúk, magyar
-
26 × 2 B gumiabroncs
-
WM blockpedálok
-
WM lánc
-
A vázszám alapján feltehetőleg 1934-es a bicikli.
-
Laposabb (régebbi) mintájú magyar kormány a hozzátartozó régebbi típusú fékkel.
Bár a birtokunkban lévő katalógusban már az emeltebb WM kormány és abroncsfék található, én egy korábbi minta szerint jártam el. Egy korabeli reklámplakát szerint laposabb kormány és karos gumifék van a Csoda-ballonon. Tekintettel arra, hogy a váz korábbi, mint az első „Csodás” katalógus (1935) a plakáton látható kormányt építettem be.
A biciklin WM kakukk-csengő található, ugyanis meggyőződésem, hogy a ballon Csodára nem a márkázott fedlap való. Alaposan átvizsgálva a katalógusokat, azt figyelhetjük meg, hogy különbséget tesznek csengők tekintetében. Vannak típusok ahol a jegyzék kitér a márkázott csengőre, s van ahol egyszerűen csak csengőt ír felszerelésként. A Csoda-ballon biciklinél a Csoda-túrával ellentétben nem írja a márkázott csengőt, így én nem is törekedtem egy ilyen beszerzésére.
|
WM CSODA - Móringer Lajos
Kategória: EREDETI állapotú kerékpár
"CSEPEL WEISS MANFRED" CSODA női kerékpár
Gyértási év: 1939
Tulajdonos: Móringer Lajos
Tőlem egy évvel idősebb, 73 éves kerékpárhoz szerencsésen jutottam hozzá, e szép régi CSODÁ-hoz amely egy idős szomszédé volt. Minden eredeti rajta. Talán még szét sem volt szerelve, annyira egyben van rajta minden, szinte ahogy kikerült az üzletből 1939-ben. Eredeti a fényezés, a matricák, a nyaktábla, a csengő, a macskaszem, a kerekek, a fék. Zsírzó gomb van az első, középső, hátsó agyakon is. A hátsó "Torpedó" agyban látszik az 1939. Az összes kerék küllő eredeti, minden egyes láncszemben benne van a WM. A kormányon eredeti, ép fafogantyú található. A két állású kapcsolós WIF lámpafej és dinamó is abból az időből származik, ezekkel felszerelve lehetett kapni a biciklit. Az első sárvédőn az eredeti szarvas alumíniumból készült, rajta a WM. A fényezés alapozását bizonyító, piros matrica szövege: "Szavatolt hegesztés előtt vont acélcső. Lakkozás előtt rozsdamentesítve és rozsda ellen védve." A bőr szerszámtáskán szép mintázató benyomat látható. A fehér színű keménygumi pedálba is bele van nyomva a WM, a lánckerék is CSODA feliratú. A kerékpár gyártási száma: P18294.
Naponta használom Esztergomban és környékén, van hogy 30-50 km-t teszek meg vele. Sokan megcsodálják, meg szeretnék venni, de nem eladó. Az unokámnak szánom. Bár Ő erre azt mondta: Papa, nekem nem kell ilyen bicikli, mert most van egy új Mounten-bike-ja, de szerintem később értékelni fogja. Többek szerint újra kellene zománcozni, felújítani de szerintem így patinás.
|
Az Év veterán kerékpárja 2013 szavazás eredményhírdetése
Az idén második alkalommal került meghirdetésre "Az Év veterán kerékpárja" szavazás. Összesen 16 kerékpár mutatkozott be a nagyközönségnek. A szakmai zsűri pontozása alapján értékelte a beküldött portfóliókat, ami öt fényképből és egy szöveges bemutatkozóból állt.
Ebben az évben négy kategóriában hírdettünk győzteseket.
Az Év veterán kerékpárja: Megkapja a veterankerekpar.hu által felajánlott névre szóló kupát, valamint a verseny lezárása után megjelenik a portfóliója a Veterán Autó és Motor magazinban.
Restaurált kerékpár kategória győztese: Az OldMotors SC felajánlásaként ingyenesen indulhat a Pünkösdi Old Motors Fesztivál (POMF) agárdi motoros és kerékpáros rendezvényén, valamint egy klub pólót is kap ajándékba. Továbbá a holkerékpározzak.hu bemutatja retro rovatában a portfóliót.
Eredeti állapotú kerékpár kategória győztese: Az OldMotors SC felajánlásaként egy kupával és egy névre szóló pezsgővel lesz gazdagabb. Továbbá a holkerékpározzak.hu bemutatja retro rovatában a portfóliót.
Közönség díj győztese: Egy névre szóló oklevelet vehet majd át a veterankerekpar.hu jóvoltából, valamint egy üveg egyedi címkéjű bort a holkerékpározzak.hu felajánlásaként..
A zsűritagok által leadott pontszámokat, valamint az e-mailes szavazat állásást az alábbi táblázatban olvashatjátok.
TÍPUS |
TULAJDONOS |
KATEGÓRIA |
KÖZÖNSÉG
SZAVAZATOK
SZÁMA
|
I.
|
II.
|
III. |
IV. |
V. |
Össz.
pont |
Achilles |
Kiss Dávid |
Eredeti |
6 |
7 |
8 |
10 |
8 |
8 |
41 |
Csepel Marathón |
Csikós Csaba |
Eredeti |
2 |
8 |
6 |
6 |
8 |
9 |
37 |
Csepel Tacskó |
Szalay Hunor |
Eredeti |
108 |
9 |
7 |
7 |
8 |
8 |
39 |
Csepel Tura |
Horváth Ádám |
Restaurált |
1 |
5 |
1 |
5 |
5 |
4 |
20 |
Csepel Tura |
Kuti Gábor |
Eredeti |
10 |
7 |
4 |
6 |
7 |
4 |
28 |
Csepel Tura |
Székely Péter |
Restaurált |
8 |
8 |
7 |
8 |
8 |
7 |
38 |
Gödöny Cycles |
Blázsovics Csaba |
Restaurált |
19 |
7 |
8 |
8 |
8 |
8 |
39 |
Mira Mart |
Zsembery Barnabás |
Eredeti |
3 |
9 |
7 |
8 |
9 |
6 |
39 |
Phänomen |
Székely Péter |
Eredeti |
4 |
8 |
7 |
8 |
7 |
8 |
38 |
Puch Velo Rambler Spezial |
Dobi István |
Restaurált |
13 |
7 |
7 |
9 |
8 |
8 |
39 |
Spachta |
Simon Balázs |
Eredeti |
1 |
4 |
4 |
8 |
8 |
3 |
27 |
Sticker |
Domokos Ferenc |
Eredeti |
6 |
8 |
6 |
9 |
9 |
5 |
37 |
Steyr Puch Waffenrad |
Terék József |
Eredeti |
10 |
8 |
6 |
7 |
8 |
6 |
35 |
Triumph Luxus Klasse |
Vágó Csaba |
Eredeti |
42 |
6 |
4 |
7 |
8 |
6 |
31 |
WM Csoda Ballon |
Kiss Dávid |
Eredeti |
11 |
10 |
8 |
10 |
9 |
9 |
46 |
WM Csoda |
Móringer Lajos |
Eredeti |
11 |
7 |
5 |
7 |
7 |
7 |
33 |
Az Év veterán kerékpárja 2013:
Kiss Dávid - WM Csoda Ballon 1934-es gyártású kerékpárja
Eredeti állapotú kerékpár kategória győztes:
Kiss Dávid - WM Csoda Ballon 1934-es gyártású kerékpárja
Restaurált kerékpár kategória győztes:
Blázsovics Csaba - Gödöny Cycles 1930-as gyártású kerékpárja
Közönség szavazat győztes:
Szalay Hunor - Csepel Tacskó 1981-es gyártású kerékpárja
A zsűritagok [I.-V.] szöveges értékelése kerékpáronként:
Kiss Dávid - Achilles 20-as évek
Maga az „eredeti” szó kissé más értelmet nyer ezeknél az öreg gépeknél. Hiszen sok márka esetében nem maradtak fenn leírások, prospektusok, fényképek... Ennek az „Achillesnek” is ez a gyenge „sarka”… bár korrektül le van írva, hogy korabeliek a felhasznált alkatrészek, mert a fellelt gép erősen hiányos volt és pótolni kellett őket. Összességében sikerült a gépet olyan állapotra felhozni, amely gyönyörűen tükrözi a kor technikáját és a cseh ipar komoly színvonalát! Csak gratulálni tudok hozzá!!! Dicséretes és példamutató az a szívósság és eltökéltség, hogy darabonként összegyűjtötte és egybeépítette ezt a csodálatos ritkaságot – külföldi gyűjtők sem alkotnak szebbet!!
A tulajdonos kitartó gyűjtőmunkájának köszönhetően egy hiánytalan gépet láthatunk. A típusidegen alkatrészek a típus kevéssé ismertségének és elterjedtségének köszönhetők. Sokat dob a látványon és kiemeli a gépet a tropical színezésű gumiköpeny.
A korhű állapot meg őrzéséül.
Tudom, hogy meg leszek kövezve, de erről laikuskét is látom, hogy veterán.
Patinás darab , a gumik és a kerékpár között kicsit nagy a kontraszt , de idővel hozzáöregednek a gumik . A korabeli kiegészítők , a rendbetétel minősége-aprólékossága és a részletes leírás is dicséretes!
Csikós Csaba – Marathon 1986
Szinte „tegnap” gyártották ezt a szép kerékpárt – alig fér a veteránok közé – ezért nehéz is az összehasonlítás… én mindenesetre az itt fontos „eredeti” jelzőre koncentrálok... Kekeckedésnek érezném, ha ezt a gépet bántanám – egyszerűen szép!! Gratulálok hozzá!! Talán a nyeregben nem vagyok 100% biztos (nincs közeli kép), hogy az gyári-e, de kellemes túrázást kívánok hozzá és legyen sok – sok öröme benne!!
Gyönyörű állapotban megmaradt eredeti gép, elismerés illeti gazdáját.
Szép eredeti állapot.
Még pár év.
Most kéne rá vigyázni és odafigyelve használni - gondozni. Örülök, hogy nincs típusidegen alkatrészekkel átdolgozva .
Kuti Gábor – Csepel Tura 1984
Nagyon fáj a szívem lepontozni ezt a szép gépet, mert ha nem írja le a hátsó agy márkáját észre sem veszem, mert nincs róla közeli fotó (így nagyon nehéz minősíteni...). Ez sajnos szarvas hiba – ugyanis F&S agyat 84 - ben biztos nem építettek be Csepelen – a Super Granat volt a sláger ezekhez a típusokhoz.. Az első lámpa túl fiatalsága is zavar kissé… A kedvét sem elvenni a nevezőnek, mert nem tehet róla, ha így vette...Amúgy minden a helyén és nagyon szép, gratulálok – kellemes tekerést kívánok!!
Szép eredeti állapotú géppel állunk szemben. Az első lámpa azonban feltehetőleg nem eredeti, erre utal a Bakony lámpatartó is. A FER világítás készlet és a fekete gumis blokktól eltérő pedál végett a normáltól eltérő kivitellel van dolgunk.
Nagyon szép eredeti állapot csak kár hogy a hátsó agy nem passzol korban.
Gyakori és fiatal...
Rendbe lett téve , de látszik a hátsó lámpánál az " EREDETI " Magyar Bakony lámpa lenyomata ... Van rajta egy keveset finomítani - komplettírozni , erre a kerékpárra szintén csak az alábbiakat tudom mondani ! Most kéne rá vigyázni és odafigyelve használni - gondozni !
Szalay Hunor – Csepel Tacskó 1981
Nagyon aranyos a felvezetése a gépnek, valószínűleg a közönségszavazásra apellálódott:) A képeknél is a kis gazdi dominál – nem a kerékpár, így sajnos sok érdekes részlet szemléléséről maradtunk le.. így csak „valószínűsíteni” tudom, hogy mindene eredeti. Pár közeli kissé élesebb kép nem ártott volna... A kerékpár egyébként csodálatos állapotú és méltán tekerheti kellő büszkeséggel kis gazdája – csak gratulálni tudok hozzá – még pár évig biztos sok kellemes élményt lehet vele szerezni:)
Szép, eredeti állapotú példány, hibapontnak csupán a hiányzó szerszámtáska számít.
Gyönyörű eredeti állapot.
Bár egy kultikus gép, de még kell néhány év...
Szépen megmaradt darab ! Jó-jó használja a Kissrác , de csak ésszel !!! Pótolhatatlan állapotú bringa ! Most kéne rá vigyázni és odafigyelve használni - gondozni !
Zsembery Barnabás – Csepel Mira-Mart 1965-71?
A gép leírása inkább regényes, mint a műszaki jellemzők megadása egy „eredetiségi” versenyre. Sajnos ezáltal szegényebbek lettünk - pedig teli van csemegével a gép: pl gyönyörű muffolások – amelyek a legszebb klasszikusokra emlékeztetnek. A beépített cső egyébként nem Renan – hanem Reynolds – a világhírű anyag. Természetesen a gép egy remekmű – a csepeli Vígh András keze munkája – és e miatt büszkeséggel nézhetjük a maga korában világszínvonalú gépet!! Összességében viszont nem tetszik – ha a gép mondjuk a leírás szerint talán 71-ben lett véglegesen összerakva, akkor annak a kornak kellene tükröződni róla... Még a szín sem zavarna, de a matricázás már inkább a 80-as évekre volt jellemző... A nyereg pedig kirívóan modern… Nos egy prototípus eredetiségének megállapítása sem könnyű feladat... Mindenesetre gratulálok a gazdájának!!
Nagyon mutatós, eredeti állapotú példány.
A verseny gépek nem állnak annyira közel hozzám de ez megfogott nagyon szép eredeti állapotban megmaradt.
Szép darab jó, hogy ismert az eredete -története. Legalább a fotó kedvéért egy korhű nyereg kerülhetett volna rá (Ha jól látom ?) .
Székely Péter – Phanomen 1938
Ritka épségben egyben maradt kerékpár – gratulálok a szerencséhez:) Tetszik az írásos felvezetés – érthető és tárgyilagos! Apró észrevétel csak : nem hátsó tengelyt szoktunk írni, hanem hátsó agyat, (bár biztosan benne van a tengelyben is a F&S 09 38 beütés:) Tulajdonképpen csak az új matricák felrakásával nem értek egyet és talán még a markolatok sem repedtek szét a cserére – bár tökéletes lett a replika!! Kiállításokra, veterántekerésekre tessék vinni, mert ezt látni kell sok embernek! Legyen benne még öröm további 75 évig :)
Szép, eredeti állapotú példány, patináját csupán a kényszerből pótolt matricák és markolatok törik meg.
Szépen megmaradt gyári állapotban.
Szépen megmaradt darab . Gratulálok ! Csak a szerszámos táska rögzítőit kellett volna valami hozzáillőbb színű bőrből pótolni .
Simon Balázs – Spachta 1933-38?
Nehéz ilyet leírni, de ez nem egy pályázati anyag... A leírás nagyon szegényes. Sajnos ellentmondás van a gép kora és a beépített hátsó agy évbeütése között is. A fotók is inkább csak a gép hátsó felét mutatják jobban – pedig a többi része is érdekelne. Megnéztem volna a vázon a muffolásokat , a feliratot, a kormányt és annak steyerungját,vagy mondjuk az első féket.. A kormány műanyag markolata és a lánckerék sokkal fiatalabb mint kora indokolná. Sajnálom, de ez a véleményem! Ez a ritkaság jobb „tuningot” érdemelne!
Ritka, eredeti állapotú példány, hibapontnak csupán a típusidegen markolat és a hátsó agy eltérő évjárata számít. Elképzelhető, hogy a tulajdonos hibásan határozta meg a gép évjáratát és mégis ez az eredeti agya.
Erre mit is mondjak nem tudom.
Szegényes az információ a kerékpárról , gyártójáról . A kerékpár megjelenése szedett - vetettnek tűnik . Versenygép , fasárvédő , kontraagy , csomagtartó , műanyag fogantyú , ....
Domokos Ferenc – Stricker 1945-47?
A gép kissé ellentmondásos. A hátsó agy még elméletileg elmegy egy 2 évvel későbbi vázzal – főleg a háború után közvetlen – de a festés nem eredeti, hanem felújított, méghozzá elég rafináltan, csak a kopott részek lettek „feljavítva” és kaptak csíkozást. Az újrafestés tisztán látható a homlokcső tábla feletti eredeti matrica körül... Ezt tulajdonképpen nem mostani tulajdonosának rovom fel, mert ő már így vette... A gépet e miatt inkább a „restaurált” kategóriában kellett volna indítani – ott sokkal több pontot kapott volna…. Talán még a fotózás idejére nem ártott volna leszerelni az NDK-s hátsó lámpát és elölről a modern fehér prizmát... Egyébként a gép szép és egyben van a későbbiekben fentiek figyelembe vételével több siker érhető el!! Sok sikert és kellemes tekerést vele:)
Nagyon szép, eredeti állapotú darab.
Szép állapot.
Szép.
Patinás darab , pár dolgot kéne még finomítani - retusálni rajta .
Terék József - Steyr-Puch-Waffenrad 1967
Kicsit hasonló helyzetet érzek az előző géphez... Ezt is piszkálta már valaki korábban a jobb eladás érdekében... Az nem lehet, hogy a láthatóan eredeti príma osztrák küllők rozsdapötty „erdeje”mellett a festés ilyen tökéletes állapotban maradjon meg majd’ 50 év után... ennek a gépnek is a másik kategóriában kellett volna indulnia :( A lánckerék krómozása is elég frissnek hat. Az osztrák női gépeknél a hátsó sárvédőn a szoknyavédő felszereléséhez a lyukakba un. „riglit” szereltek, ami előzőleg fehérre volt lakkozva, itt az egyébként nagyon szépen dolgozó „feljavító” már nem foglalkozott ezzel – egyszerűen feketére festette ezt is... A tulaj szintén nem tehet erről... A gép egyébként nagyon szép és egyben van (bár az a nyereg a rugók fekete festésével:( Kár ezekért a részletekért, de mindenképpen látványos, csak a német erre mondja: Falsch. Gondolom a könnyű tekerhetősége és szép látványa miatt „szerethető” a gép.
Szép eredeti darab, hibapont csupán a típusidegen markolat.
Gyönyörű eredeti állapot.
Fiatal tömegtermék.
Látszik rajta az értékmentő munka , pár dolgot kéne még finomítani rajta .
Vágó Csaba – Triumph Luxus Klasse 1983
Háááát ez a látvány azért meglepett (egy 30 éves öregúr szoknyavédővel???) Ez valahogy teljesen elrontja az összképét ennek az egyébként a nyergen kívül eredetinek tűnő gépnek... Bocs , de megmérettetésre jelentkeztél és sajnos az én véleményem ez.. Az írásos anyag egyébként teljesen korrekt, a fényképek is szépek a géppel együtt. A használat módjába nem szólhatok bele, ha neked így jó tekerj vele kellemest...
Hibapontnak számít az eredetitől eltérő nyereg.
Jó állapot.
Szép és biztosan komoly gép, de ha szembe jön velem, nem látom, hogy veterán.
Kiss Dávid – Csoda Ballon 1934
A „Csodá”- latos gépre ugyanazok a dicsérő szavak illenek, mint az „Achillesre”, kiegészítve azzal, hogy már volt mit figyelembe venni és abból következtetni – persze előkerülhetnek újabb információk amelyek megcáfolhatnak eddigi munkákat.. Szépek a hangulatos „zsáner” képek, de a részletek is nyomon követhetőek. A leírás meg akár egy veterán-kerékpáros tankönyv oldalaira is kerülhetnének. A 10 pontot azért nem adom egyik gépre sem – mert azt csak egy „eldugott” és most előkerült gyári csomagolású gép kaphatná... Talán csak egy apró megjegyzés: a hátsó sárvédőn lévő prizma sajnos nem látszik jól és az ilyen „fél csepp” formájú üvegprizmáknak volt fiatalabb megfelelője is... Gratulálok és kívánjunk magunknak sok hasonló eredeti formában „újjászülető” gépet a kiváló gyűjtő kezei közül!!
Szép patinás gép, melynek komplettírozásához hosszú évek gyűjtőmunkájára volt szükség. A magyar kerékpárgyártás egyik klasszikusát támasztotta fel a tulajdonos, elismerés illeti ezért.
Az én szememben ez a gép a favorit,ezt már az első perctől tudtam. Tökéletes a korának megfelelő állapot.
Kicsit ki kell javítanom a leírást, mert van bizonyítékom rá, hogy márkázott csengővel (is) szerelték ezeket a Ballon csodákat. Egyébként a Dávidra jellemző precíz munka. :-)
A leírást áttanulmányozva nagy teljesítmény így komplettírozni egy fellelt kerékpár maradványt , hogy ne legyen nagy kontraszt a 100 felől érkezett alkatrészekből összeépített végeredményen . Mesterien szép munka !
Móringer Lajos – Csoda női 1939
Kedves Lajos bácsi! A tavalyi verseny óta eltelt 1 év... a szövegben legalább annyit át kellett volna javítani, hogy a „73 éves” helyett a ”74 éves kerékpárhoz”... Valamint törölni a „ minden eredeti rajta” mondatot... Néhány újabb fotó sem ártott volna, ahol látni lehetne az eredeti kopott matricák mellé feltett „új” matricákat is... amikért nagy kár... A kerékpár egyébként valóban gyönyörű és tulajdonosával ritka „párost” alkotnak!! Kívánok még sok kellemes kerékpározást a gépnek és gazdájának jó egészséget is!!!
Szépen megmaradt eredeti állapotú példány, egy-két apróságtól eltekintve. Ezek a típusidegen, orosz eredetű nyereg, nem korhű dinamó, valamint hibának tartom a felsőcsőre, a megmaradt eredeti fölé ragasztott utángyártott matricát. A fényképezés erejéig érdemes lett volna megszabadítani küllőprizmáitól.
Minden eredeti Lajos bácsi.
Nyereg, dinamó, küllőprizma...
A nem eredeti alkatrészek cseréje után egy alapos átnézést-zsírozást-beállítást ,állagmegóvás megérdemelne a gép . Dicséretes , hogy napi használatban van , de a rendszeres ápolás - odafigyelés - karbantartás értékesebbé tenné . A " Kivénhedt kerékpár " kategóriából a patinás " Ékszer " válhatna belőle !
Horváth Ádám – Csepel Tura
Sajnos ez nem illik a „restaurálás„ kategóriába, mert fogalomzavar lelhető fel. A restaurálás szó – visszaállítást, visszarendezést jelent – ebben az esetben egy korábbi állapotba... kellett volna. A szándék dicséretes és szép munkát takar, de a színváltás nem fér bele, (ill. beleférne, ha lett volna eredetiben ilyen szín…) valamint saját maga is bevallja, hogy a markolat, a nyereg és a dinamó a „napi használat oltára”miatt lett beépítve, de akkor meg nem kell nevezni egy „eredetiségi” versenyen…. Még a szakadt nyereg is jobb lett volna… a kéz viszont nagyon ügyes!! – tehát érdemes folytatni, mert biztos születni fog szép és „eredeti munka” egy kis odafigyeléssel!!!!! Szorítok a Csodáért – hajrá Ádám!!!
Dicséretes a gép poraiból való feltámasztása. Hibapontnak számít azonban a nem eredeti szín és alkatrészek felhasználása, a Csepel feliratos matrica fehér háttér nélküli felragasztása, valamint a felújításhoz használt anyagok leírásának hiánya. Úgy vélem, hogy egy veterán célra felújított gépnél a lehetőségek határán belül törekedni kell az eredetiségre, márpedig a Tura típushoz minden információ és alkatrész fellelhető napjainkban is.
Ha már a gyári állapot helyre állítására törekedett akkor nem tudom miért lett kék?
Látom rajta a befektetett munka mennyiségét , de ezzel a megjelenéssel nem tudom jobban díjazni. Ha előkerült "narancs színnel " és ráírjuk , hogy restaurált akkor ne legyen "babakék" , ne kerüljenek rá a mostani kerékpárok szerelvényei .... Remélem nem vettem el a kedvét a következő restaurálástól , ami nem rendbetételnek sikerül .
Székely Péter – Csepel Tura
A munka a mai kor elvárásának maximálisan megfelel, azonban újból vissza kell térnem az előző érvelésemhez, miszerint „visszaállításról” kell beszélni… márpedig annó.. a kerékpár készültekor nem ilyen szépen „maszkolva” – sarkosra készültek a csíkok és feliratok…. A Csepel Művek esetében még napi gyakorlat volt a kézi csíkhúzás és ebbe belefértek a vastagságváltozások és egyéb esztétikai „elhajlások is” … a görbe egyenes vonalat is beleértve:)… nyereg alkatrészek feketék?? Figyelni kell a korabeli „eredeti” formájában előkerült ütött – kopott gépeket, mert ezek a legjobb kormeghatározók, mert magukon viselik a korabeli mesterek, munkások keze munkáját!! Nekünk pedig ezt kell (kellene) figyelembe venni…. ekkor lenne eredeti – ill. az eredetire hasonlító restaurálásról beszélni…. A munka az csodálatos precizitásra vall és ez garancia arra, hogy az itt elhangzott instrukciók megértésével „tökéletes” restaurálás szülessen – ezt kívánom tiszta szívből!! A kiírást néha nem árt elolvasni, mert a vázszámról és a festék fajtájáról sajnos nem esett szó...
Igényesen felújított példány. Hibapont csupán a nem eredeti technológiával végzett és a megszokottól jóval szélesebb csíkozás, valamint a felhasznált anyagok leírásának mellőzése.
Szépen sikerült felújítás.
Szép korrekt, pontos munka.
Gratulálok a munkához .... A csíkozásánál és az arany díszítések egy kicsit túl precízre sikerültek a sablonok túlzott pontossága miatt . Még egy kis hiba , a túlzott krómozás , ha jól látom ... sárvédőpálcák , láncfeszítők . stb. .. gyárilag nem voltak így kezelve . A csíkozás utáni 2 rétegben történő lakkozás egy kicsit a túlrestaurált kategóriát erősíti . Dicséretre méltó , hogy a szerszámtáska eredeti szerszámokkal teli .
Olvasmányos a leírás ! A Nagypapa biztos büszke az Unokájára !!!
Blázsovics Csaba – Gödöny Cycles
Szép igényes munka – a leírás is érdekes!! Néhány „apróság” azonban nem fér bele a „restaurálás” kategóriába. A verseny kormányon akkoriban biztos nem használtak szivacs fogantyút... gumi már volt, de többnyire a bőr bandázsolást alkalmazták. A fotóknál hiányolok pár a középrésszel foglalkozót is... (az 1 fotó túl távoli) Viszont nagyon dicséretes a színválasztás módja!!!! Az általam „igazság pillanatának” kissé hangzatosan nevezett esemény, amikor a gyártás után 50 – netán 80 évvel először levesszük a táblát – akkor tűnik elő az (addig védett helyről) eredeti szín!!!! A bowden védőhuzatának rekonstruálása zseniális ötlet (az osztrák gépeknél biztos) de a WM gépek esetében lehet, hogy nem alkalmaztak ilyet... (de ez nincs bizonyítva). Bár ez nem WM... A „fa” mintázat festése a korabeli sport gépeknél alkalmazottan – csodálatos szép lett!! További hasonló lelkes munkákat kívánok!!
Igazi hiánypótló példány. Hibapontnak a jelenkori markolatok és a bowdenhüvelyek kötegelővel való vázhoz rögzítése szolgál. Véleményem szerint ezen problémákra könnyedén kínálkozott volna korabeli megoldás is.
Szépen felújított gép csak az a kábel kötegelő ott a vázon?
Szép korrekt, pontos munka.
Szép munka , visszafogottan van rendbe téve - restaurálva , ami az akkori korhoz autentikus megjelenést ad . A műanyag bilincseket remélem felváltotta már korhű szerelvény ! A felnik festése sem okoznak különösebb kontrasztot ( Nem mernék fékezni ) . Tetszik , hogy nincs csíkozva , mert ez azt bizonyítja , hogy akkor is voltak visszafogott kivitelezésű fényezések .
Dobi István - Rambler Special
Gratulálok a sok befektetett munkához!! Azonban úgy érzem, hogy kissé túlzott a precizitás ( az előzőekben leírtakhoz hasonlóan)... Kicsit túl szélesek a csíkok… több eredeti Puch munkán finom 1mm –s, vagy a körüli csíkok látszanak… A krómozások sem indokoltak minden esetben – a 20-as években inkább még nikkeleztek Puchéknál is… A pedál valóban Puch, de későbbi koré... A fotók fantasztikusan szépek – abszolút profik – művésziek! Gratulálok – kívánom, hogy még sok- sok szép kerékpár szülessen újjá az adott kor jobb tanulmányozása után a kezeid között!!
Igényesen felújított, ritka gép.
Szép munka.
Csodaszép munka, finom elegancia. (jó fotós ) :-)
A Krómozással túl lett restaurálva , egy korhű nikkelezéssel autentikusabb lenne . Látszik a rengeteg és alapos munka .
Archívum:
|
|