Magyar Honvéd


        

VIRTUÁLIS MÚZEUM

PROJEKTEK

Főlap   Bejelentkezés   Napi   Hírlevél   Index   Média   Túra   Kiállítás   Cikk   Piac   Link   IVCA-online

Típusok   Nyaktábla   Katalógus   Alkatrész   Háborús évek   Könyvtár   Hasznos   Vázszám   Életkép   Gondold Újra!

HOKE   SHOP   ÉVK   DSZTT

 

 
Programajánló
2018. Január
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
Utolsó frissítés

2017.02.21.

 
Legfrissebb témák
Friss bejegyzések
2015.07.10. 08:47
2015.05.12. 10:35
2015.04.12. 15:42
 

 

 
AZ ÉV VETERÁN KERÉKPÁRJA 2012
AZ ÉV VETERÁN KERÉKPÁRJA 2012Képtárak: Súgó
Az Év Veterán Kerékpárja 2012 - Eredményhirdetés

Kedves veteránkerékpáros Barátok, Tisztelt Olvasók!

A 2012-es "AZ ÉV VETERÁN KERÉKPÁRJA" szavazás lezárult! Az idén először került megrendezésre ez a verseny, a mérleg 20 benevezett kerékpár és 429 egyéni szavazat.

A szavazásban résztvevő kerékpárok között voltak szépen helyreállított, szinte eredeti állapotukban tündöklő gépek, de akadtak olyanok is amelyek még a gyári festést, csíkozást viselték magukon.

A versenyre egy, maximum 5 képből és egy bemutatkozó szövegből álló portfólióval lehetett nevezni, természetesen figyelembe véve a kiírásban szereplő paramétereket.

A már említett 20 kerékpárból, az idei évben - és egyben első alkalommal átadásra kerülő - " Az Év Veterán Kerékpárja" címét

Móringer Lajos 1939-es Weiss Manfred Csoda

kerékpárja nyerte el. Az Ő kerékpárjára összesen 262 egyéni szavazat érkezet. Gratulálunk!

Ez a szép eredmény egy lelkes összefogás gyümölcse. Mint utóbb megtudtuk Lajos bácsiért és kerékpárjáért, lakóhelyén az Esztergomban élők is összefogtak, ugyanis a kerékpárja még a helyi médiába is bekerült.

A győztes kerékpárról készült anyagot a novemberi Veterán Autó és Motor oldalain is láthatjátok olvashatjátok majd.

Szeretnék köszönetet mondani mindazoknak akik részt vettek a projekt létrejöttében. Ocskay Zoltánnak a Veterán Autó és Motor magazin főszerkesztőjének, minden média támogatónknak aki segítette a megjelenést. Azoknak a kerékpárosoknak akik megtiszteltek azzal, hogy benevezték kerékpárjukat a versenyre, és végezetül, de nem utolsó sorban minden szavazónak.


 

KIÍRÁSA

TISZTELT KERÉKPÁROS BARÁTOK!

Sajnos a rosszindulatú szavazók miatt szükségessé vált a kiírás módosítása és a szavazás újból indítása. A képek egyenkénti pontozása helyett e-mail cím alapú szavazás lesz. Nem kell mást tenni, mint a portfólióban található SZAVAZOK szóra kattintani, és a megfelelő részt kitölteni. A szavazat leadása az mgyvkvirtualismuzeuma@gmail.com címre érkezik, amiről rövid időn belül válaszlevélben visszaigazolunk. FONTOS, egy kerékpárra CSAK egy szavazatot fogadunk el!

A szavazat állásáról időnként a kiírásban található táblázatban láthattok adatot.
Az Év Veterán Kerékpárja címet az a kerékpár nyeri el amelyikre a legtöbb szavazat érkezik.
Az új szavazás a módosítás közzétételével kezdődik és 2012.08.31. 22:00-ig tart.

Megértéseteket köszönjük!

Kedves veterán kerékpár tulajdonosok!

Keressük 2012-ben "AZ ÉV VETERÁN KERÉKPÁRJA" címére esélyes kerékpárt! 

Ezen apropóból a VETERÁN KERÉKPÁR online magazin egy rendhagyó szavazást ír ki, hogy meg is találja azt a kerékpárt. Szeretnénk hagyományt teremteni ezzel a kezdeményezéssel, és tovább növelni az öreg gépek iránti érdeklődést. Hiszen ezek az öreg vasak megérdemlik, hogy több évtizedes hűséges szolgálat után újból tündököljenek!     

Hogyan is néz ez ki valójában: Ha van a tulajdonodban olyan, legalább 1988 előtt készült magyar vagy külföldi kerékpár, ami esélyes lehet a cím elnyerésére, küld el címünkre - mgyvkvirtualismuzeuma@gmail.com - a maximum 5 fényképből álló és egy szöveges bemutatkozót tartalmazó portfóliódat.

A szavazás: Ha megérkezett hozzánk az anyag, felkerül a virtuális múzeum oldalára. Minden kép alatt található lesz egy 1-től 5-ig beosztott skála, amin leadhatod majd szavazatodat. A leadott szavazatok alapján megkapjuk az adott kép átlag pontszámát. Célszerű minden képet értékelni, mert a végeredmény a portfólióban megjelenített képek átlag pontszámának összege lesz.

Például.: 1. kép 4,2 pont; 2. kép 3,8 pont; 3. kép 2,9 pont; 4.kép 3,7 pont; 5. kép 4,9 pont az összesen 19,5 pont

Az így megkapott összpontszám alapján határozzuk meg a végleges sorrendet.

Szükséges még: A portfólió (képtár) címe tartalmazza a kerékpár típusát és a tulajdonos nevét, pl.: WM Csepel - Példa János. Aki részt vesz a kiírásban az hozzá járul nevének megjelenítéséhez.

Mikortól lehet elküldeni a portfóliót? A kiírás megjelenésétől kezdődően 2012.05.13-a 22:00 óráig. A megjelölt időponton belül beérkezett portfóliók feltöltésre kerülnek, mindenki számára láthatóvá és olvashatóvá válnak, DE szavazni csak a kiírásban megjelölt időponttól lehet.

Mikor indul a szavazás? A szavazás 2012.05.14-én indul - ez a virtuális múzeum megalakulásának évfordulója:) - 0:00 órától!! Ekkortól lehet a képekre szavazni.

Mikor zárul le a szavazás? A szavazás egészen a nyár végéig zajlik, pontosan 2012.08.31.-én 22:00-kor zárul.

Mekkora méretű kép és szöveg kerül megjelenítésre? A bemutatkozó szöveg  tetszőleges hosszúságú lehet, a képek mérete maximum 1024x768 felbontású.

Mi történik akkor ha több eredmény azonos? Amennyiben két vagy több kerékpár összpontszáma megegyezne, akkor a sorrendet az 5 kép szavazatainak száma dönti el.

Mit jelent az év veterán kerékpárja cím? A cím elnyerője megkapja a Veterán Kerékpár online magazin által felajánlott kupát, valamint a győztes kerékpár képei és bemutatkozó írása megjelenik az Veterán Autó és Motor magazinban.

Változtatás: Szükség esetén a VETERÁN KERÉKPÁR online magazin a változtatás jogát fenntartja!

Sok sikert kívánunk a résztvevőknek!

A kék kérdőjel melletti legördülő menü segítségével könnyen kiválaszthatod a képtárakat!


Versenyben lévő kerékpárok betűrendben. Szavazatok száma: 2012.08.31-ig
Típus Tulajdonos Szavazatok száma összesen
Csepel Tihany Tóth Ferenc 5 szavazat
Csepel Toldi Kiss Róbert 2 szavazat
Dusika Weltrekord Mandl Nándor 5 szavazat
Gödöny Cycle Blázsovics Csaba 4 szavazat
HB Optimus Szántai Gábor 1 szavazat
Kühne Europa Szincsák Zoltán 4 szavazat
Meister Bado László 38 szavazat
Mira Mart Zsembery Barnabás 2 szavazat
Phänomen Székely Péter 4 szavazat
Rajczy Cycles 1956 Farkas András 4 szavazat
The Royal Star Cycle Domokos Ferenc 23 szavazat
The Best Novák Mihály 2 szavazat
Velo Rambler Spezial Dobi István 60 szavazat
WM Csoda Kustár Péter 2 szavazat
WM Csoda Móringer Lajos 262 szavazat
WM Csoda Horváth György 2 szavazat
WM Csoda Gönczi András 3 szavazat
WM Jubileum Kovács Sándor 1 szavazat
WM Luxus Gönczi András 2 szavazat
WM Turán Rozgonyi Roland 3 szavazat

 

CSEPEL TIHANY - Tóth Ferenc

Típus: Csepel Tihany
Évjárat: 1970
Tulajdonos: Tóth Ferenc

A kerékpárt 2011 év elején vettem meg a Veterán kerékpáros fórum oldalon eladásra kínált fórumozótól. Már gyerekkoromban is tetszett ez a cruiser váz felépítésű Tihany bringa, de sajnos akkor nem sikerült hozzá jutnom. A vásárlással nagy szerencsém volt mivel a lakhelyemtől csupán kb.2km távolságban volt és igen jó állapotban került elő a poros pincéből.

A kormányon kívül minden eredeti rajta, még a gumin is a Pajtás felirat szerepel, de a hátsó gumit le kellet cserélni mert az már eléggé elhasználódott. A jelenlegi állapot eléréséhez nem sok időt fordítottam, mivel csak át kellet pucolni a krómos részeket meg a gyári fényezését, és a sárvédőket polírozni, na meg a csapágyak átzsírozása történt meg.

Az első villa görbület kijavításában is a fórumozótól kaptam a segítséget, és sikerült azt is helyreállítani probléma mentesen, eredeti állásába. A hiányosságok beszerzése se volt nehéz, fékkar, lámpák, és a nyaktábla, amit szintén az egyik fórumozótól kaptam aki szintén a lakhelyemtől nem messze lakik.

Egy pár apróság még hiányzik de az is még beszerzés alatt van. (csengő, szerszámos táska, szerszámok.)

SZAVAZOK


 

CSEPEL TOLDI - Kiss Róbert

"Szeretnénk hagyományt teremteni ezzel a kezdeményezéssel, és tovább növelni az öreg gépek iránti érdeklődést. Hiszen ezek az öreg vasak megérdemlik, hogy több évtizedes hűséges szolgálat után újból tündököljenek! "

A fenti idézettel teljesen azonosulva, engedjék meg, hogy bemutassam, leírjam a " versenybe küldött paripa" rövid történetét.
 
Ezt a kerékpárt észak Buda kertvárosi részén találtam, fedeztem fel, teljesen véletlenül. Nem állt szándékomban korábban ilyen kerékpárt venni, de ahogy mondani szokták, szinte hallottam, hogy : Vigyél el !!
Amikor elösször megláttam, azonnal feltünt, hogy itt valami másról van szó, nem csak egy öreg "bicajról". Szinte hihetetlennek tünt az eredetisége, komplett megjelenése és az,hogy az ember lopva a gazdáját kereste, aki valószínüleg egy pár perce szálhatott le róla, amikor haza ért vele.
Természetesen a helyzet nem ez volt és akkor most jön a történet "öreguras" része. Valóban egy idős, de még is fiatalos embert ismertem meg az előző tulajdonos személyében, aki elmesélte, hogy a kerékpárt jó 20 évvel ezelött tolta haza egy, a környéken lakó hölgy ismerősétől, vagy inkább maradjunk az idős hölgytől, megfogalmazásnál.
A vázszám ( C-60532 ) alapján - amennyire ez kideríthető - a Toldi 1963-as. Fényezése, csíkozása, felszereltsége - az üléstől a világító berendezésekig - a gumiabroncsokig teljesen eredeti. Szinte hihetetlen, hogy a születése óta eltelt 49 év alatt, ilyen állapotában megmaradt. Semmit nem kellett tennem vele, azon kívül, hogy letisztítottam. Teendőm csak az újonnan beszerzett szoknyavédő háló és szerszámos táska felszerelése volt.

Remélem, sőt biztos vagyok benne, hogy a következő 50 évben is megőrzi eredeti állapotát, mint ahogy abban is, hogy egyre többen lesznek, akik felismerve ezen öreg vasakban, a szépséget és a történelmünk egy szeletét, az Önök által elindított kezdeményezésben, hagyományteremtésben, társak, partnerek lesznek.

SZAVAZOK


 

DUSIKA WELTREKORD - Mandl Nándor

Gyártmány, tipus: Dusika Weltrekord félverseny kerékpár 2x5 sebességi fokozattal, Reynolds csőből készítve!
Vázszáma: 13623
Évjárat: 1956
Tulajdonos: Mandl Nándor (mattyancs)
 
Története nálam 2011. nyarán kezdődött, amikor is egy kerékpárszerelőnél jártam és megláttam a fészerben egy "rakás" kerékpár előtt. Kérdésemre elmondta, hogy Osztrák lomizósoktól szokott vásárolni alkatrészeknek lepukkant kerékpárokat, és a szóban forgó Dusika szintén onnan származik, de nem szeretné eladni, mivel fel szeretné újítani. Egy hét folyamatos telefonálgatás és könyörgés során végre megvásárolhattam tőle, és már alig vártam, hogy neki kezdhessek a felújításának.
A kerékpár egyébként a képek szerinti felszereltséggel került hozzám, így alkatrészeket nem kellett pótolnom, és így eredeti állapotú.
 
A kerékpáron több év alatt rárakodott por és mocsok volt, így teljesen apró darabokra szedtem. Minden kis kütyű tisztításon esett át, ezt követte 1-2 elem újrafényezése (első villa sárga színű része, nyereg rugózata és bilincsei, meghajtókarok, 1-2 csavar és anya), ezek sajnos rozsdásak voltak. Ezt követően políroztam, krómtisztítottam, centíroztam a kerekeket, átgumiztam, bezsíroztam a csapágyakat, újrafűztem a bovdeneket és a bovdenházakat, mindent beállítottam és közben teljesen összeszereltem.
 
Mivel nincsen hosszú története (részemről elmondható múltja) ennek a kerékpárnak, így arra gondoltam, hogy felsorolom a felszereltségét (extráit), és a számomra érdekes "szakik" féle megállapításokat bizonyos részekről:
 
-Amikor hozzám került, rozsdásak voltak többek között a gyönyörű muffolások, és az első villa vége a bordó szín alatt. Elvittem egy krómozóhoz, aki meglepetésemre azt mondta, hogy ezek a részek nem voltak krómozva. Állítása szerint ezeket a részeket csiszolták és polírozták addig míg ilyen csillogó lett. 
Otthon így egy autópolírozó szaki tanácsára először durvább csiszolóvászonnal (800-as) elkezdtem eltávolítani a muffolásokról a rozsdát és a rárakódott koszt, majd folyamatosan finomítottam a csiszolást, végén pedig finom (1200-as) vászonnal vizes csiszolással, ezt követően polírpasztával kicsinosítottam a muffolásokat. Sajnos a villa végével nem volt ilyen szerencsém az menthetetlenül beszürkült a csiszolásokat követően, lehet, hogy nem is volt olyan felületű mint a muffolások, így a végén kikevertettem a nyakon lévő sárga színt majd lefényeztem és lelakkoztam, arany színű csíkozással elválasztottam a bordó színtől.  
-A festék kikeverésénél tudatosult bennem az is, hogy a váz egésze bordó színű lakkal van lefényezve, nincsen rétegelt fényezése, közelebbről (sajnos a fényképeken nem látható, talán a féktestek közeli részein) látható még a fém "erezetei" is.
 
Felszereltsége:
-Reynold csőből készült szuperkönnyű vázszett, vázba rejtett fék illetve váltóbovden vezetéssel.
-Huret korabeli hátsó váltó, érdekes fix váltótesttel és az agyváltóhoz hasonló lánc húzású váltással, ennek eredményeképpen fordítva működik a jelenlegi sorváltókhoz képest. Amikor magam felé húzom a kart, akkor lefelé eggyel kisebb fogaskerekek felé tereli a láncot, amikor visszatolom a kart akkor -kitágul- alap helyzetbe kerül a rugó és a legnagyobb lánckerékre teszi a láncot.
-Simplex átdobó, érdekessége, hogy karral kell a láncot átteni (nincsen bovden), tekerés közben nagyon nehéz is megtenni, ráadásul nagyon le is kell hajolni.
-Stronlight Magistroni 47-50 kéttányéros meghajtás, a meghajtókarok furatoltak a súlycsökkentés érdekében.
-Weinmann De Luxe 810 fékszett, érdekessége a bordó szín mind a féktesteken mind a fékkarokon.
-Maillard kerékagyak, rozsdamentes krómozott felnik.
-Maillard racsni.
-Dusika táblás stucni és krómozott "egyenes" túrakormány.
-Assmann bőrnyereg.
-Alumínium-pedál, klipszel is szerelhető.
-A katalógus szerint 885-1200 Schiling közötti áron voltak felszereltség és tipus szerint.
 
Végezetül amit még kiemelnék. A gyönyörű muffolások, a sárga szín mellett fekete színnel ködölve, arany színű csíkozások, rejtett bovdenek, feliratok is festettek, matrica nincsen, a váz illetve az alkatrészek akkori "csúcsminősége" még a mai kerékpárok némejikével is vetekedhetne, és a kerékpár súlya összesen 10 kg! Nagyon gyors , fürge, kényelmes, kezelhető, jól fékezhető kerékpár, egyetlen gyenge pontja a karos átdobó.
 
Köszönöm a türelmet minden olvasónak és szavazónak!

Szép napot!

SZAVAZOK


 

GÖDÖNY CYCLES - Blázsovics Csaba

Kerékpár típusa: Gödöny Cycles országúti versenykerékpár
Gyártási év: 1930
Készítette: Gödöny István; Budapest, VIII: Práter utca 30
Tulajdonos: Blázsovics Csaba

A kerékpárt 2009-ben mentettem meg, a szomszédoknak útban volt. A költözésnél a konténerbe dobták volna, egy Csepel Apolló társaságában. A gép nem volt túl jó állapotban, de a nyaktáblán lévő meztelen angyalon rögtön megakadt a szemem. Valószínűleg egy gyerek festhette át, mert a nikkelezett részek kályhaezüsttel voltak kezelve, mely a környező részeken is megtalálható volt. A kormány sárga színű szigetelő szalaggal volt vastagon áttekerve.

Varsa Endre Magyar kerékpárok című könyvében néhány sort ír Gödöny Istvánról, megemlíti, hogy több versenyzőnek is készített biciklit. Valószínűleg ezt a kerékpárt is rendelésre, egyedileg gyártotta, hiszen 1930-ban –a gazdasági világválság miatt- drága, külföldi alkatrészekkel szerelt kerékpárt nem tarthatott raktáron.

2011 januárjában kezdtem a felújításhoz, melyhez segítséget kértem a „veterán kerékpárok” fórumon lévő Szakiktól, ezúton is köszönet Nekik. Amit lehetet saját magam csináltam meg, így például a gumifalcos felnik faerezet mintás festését. A bowdenházakat fekete cipőfűzővel vontam be, majd lakkoztam így az eredeti lakkvászon bevonathoz nagyon hasonló lett. A kormányt, a fékeket, hajtókart, lánctányért, a nyeregcsövet, nyeregrugót, nyeregfeszítő csavart nikkeleztetem. A kerékpárnak RAL3004-es bordó színt választottam, mert a nyaktábla alatt hasonló festékmaradványokat találtam.

Alkatrészek:     Brampton SF 18-2 középrész, ékes hajtókar

                                    PWB agyak, a hátsó fordítós

                                    Bowden típusú abroncsfékek

                                    Robing versenynyereg

                                    Angol szabadonfutó fogaskerék 19-es

                                    Automoto fix fogaskerék 17-es

                                    Versenykormány

A felújítással május közepére végeztem, és rögtön indultam vele az agárdi I. Old Bicycles Tourist Trophy átlagtartó versenyen, ahol az 1950 előtti versenykerékpárok kategóriában 1 helyezést értünk el. Ezután a II. Bor-Túra bodrogkeresztúri találkozón is részt vettem. A tavalyi év zárásaként pedig a szigetmonostori átlagtartó versenyt is teljesítettem.

SZAVAZOK


 

HB OPTIMUS - Szántai Gábor

Típus: HB - S  luxus túrakerékpár Herczog Béla kisiparos terméke
Évjárat: 1935
Tulajdonos: Szántai Gábor

A kerékpárt kedvesem nagypapájának tanyáján egy szárítópadlás mentette meg, a teljes pusztulástól. Megtalálásakor  igen kevés mutatkozott meg szépségéből, de egy kisebb áttakarítás után, a rozsda alól előkerült a harmincas években rárakott krómozás patinás valósága. Egy kevéske az eredeti csíkozásból segített elképzelni a valamikori szépséget, amelyet egykor a kerékpár mutathatott. A típus helyrehozatalában a nyaktábla és a váz muffozása volt a legfontosabb kiindulópont. A felujítás előtti kutakodás kb1 évet vett igénybe, de még mindig vannak a típust illetően nyitott kérdések. Ugyanis, egykor Herczog Béla is át állt a saját gyártású vázakról a sorozatban gyártott WM vázakra amely lépés is már számtalan kérdést hordoz magában.

A kerékpárt, mint említettem kedvesem nagypapájától kaptam. Elmesélése szerint, azért került a padlásra mert a nyaktáblája témája eléggé hajaz a Náci Németország hírhedt címerére és jobbnak látták ha eltüntetik a gépet. Mikor még csak mesélt  a nagypapa a padlás kincséről, már akkor is mindig mondta, hogy valami Náci beütés vagy embléma van a biciklin. Akkor még persze nem gondoltam, miféle azonosságról lehet szó. A történethez az is hozzá tartozik, hogy a kerékpárt 1935-ben a nagypapa nagybátyja vásárolta egy kiskőrösi zsidó családtól, akiknek  vegyesbolti kínálatában volt ez a kerékpár. Árát összegszerűen nem tudom, de a volt tulajdonos elmeséléséből megtudtam, hogy akkor 1935-ben 1 tehén árát adták érte.

SZAVAZOK


 

KÜHNE EUROPA - Szincsák Zoltán

Tulajdonos: Szincsák Zoltán
Típus: Kühne Europa
Gyártási év: 1938
Vázszám: 73342

2009 szeptemberében került hozzám ez a kerékpár. 2010-ben kezdtem hozzá az eredeti állapot visszaállításához, szerencsére a kerékpár romos de eredeti állapotban volt, így nem kellet évekig az alkatrészek után kutakodni.
Szétszereltem a kerékpárt, hozzáfogtam a tisztításhoz, az alkatrészek kilakatolásához az egyik barátom segítségével, közben elküldtem a vázat villát és a többi alkatrészt Kecskemétre a krómozóhoz. Majd mikor haza kerültek hozzá fogtam a festés előkészítéséhez, majd festés, csíkozás és lakkozás következett. Aztán hozzá fogtam az összeszereléshez, és 2011 tavaszán lett teljesen kész a kerékpár.

SZAVAZOK


 

MIRA MART - Zsembery Barnabás

Kerékpárom története!

A történet valamikor a 60-as évek közepén kezdődött, amikor még gőzerővel működött a Csepel Művek területén a motorkerékpár gyár kísérleti műhelye. Abban az időben a csepeli gyár párttitkára az a Kiss Dezső volt, aki helyzeténél fogva nagyon sokat segített a motorsportnak, a kísérleti műhelynek, szerették az ott dolgozók. Miután Dezső bácsi fiatal korában kerékpár versenyző volt és a fia akkoriban volt tizenegynéhány éves, a kísérleti műhely vezetője, a legendás Vígh Bandi bácsi egy meglepetést agyalt ki. Építettek titokban egy versenykerékpárt Dezső bácsi fiának, Dodinak, amely az akkori kor legprofibb bringájának számított. Renan (Rönan?) csövekből hegesztett váz, Campagnolo alkatrészek mellett egy két olyan hazai gyártású felszerelés, amely csak kísérleti példány volt. Ilyen pl. a Tour de Hongrie fékek és hajtókarok. A csoda-kerékpárt átadták, de a Dodi nem mutatott érdeklődést iránta, egy-két edzés után letámasztotta a bringát a garázsba és nem használta tovább. Hogy egy ilyen érték ne kallódjon, visszaadták a készítőknek. Bandi bácsi arra gondolt, odaadja saját fiának, talán őt érdekli a gép. Sajnos ő sem lelkesedett érte.
1971-ben 13 éves voltam, amikor hosszasan kérleltem Apámat, hogy vegyen nekem egy SR 26-os kerékpárt, amely álmaim vágya volt.  Apám akkoriban a Volán SC versenyzője volt és miután Csepelen a motorgyártás megszűnése már kilátásba került, pont Kiss Dezső bácsi közbenjárására, a Volán SC Pogány József utcai telephelyére költöztették át a csepeli kisérleti műhelyt. Apám itt panaszolta el Vígh Bandi bácsinak, hogy nem hagyom élni egy SR 26-ért. Az öreg kapva kapott az alkalmon és megsúgta Apámnak a kallódó bringa történetét. Addig-addig ment a huzavona, hogy behozta a telepre a bicót. Ez rögtön megpecsételte az alkut, mert ennek nem lehetett ellenállni. Így került hozzám kerek 5000 forintért ez a csoda.
 

Zsembery Barnabás

SZAVAZOK


 

MEISTER - Bado László

Meister Német kerékpár, 1925-ből, minden porcikája eredeti a kormányt és gumikat kivéve... Egy messzi, vidéki méh-telep megmenekültje... Felújítása saját kezűleg készült szabad időben, 3-4 hónap alatt...

Név: Bado László/ Pest-megye, Érd

SZAVAZOK


 

PHÄNOMEN - Székely Péter

A németországi Phänomen gyárat Karl Gustav Hiller alapította 1888-ban. Kezdetben textilipari gépeket gyártott, de hamar áttért angol licenc alapján Rover típusú kerékpárok összeszerelésére. Később már saját gyártmányú kerékpárokat, motorokat, személyautókat és teherautókat is gyártott, mindezt az 1957-es államosításig, amikor Robur névre keresztelték a gyárat és fő profiljává a teherautó gyártás vált.

Az én kerékpáromat 1938-ban gyártották, hozzám 2 éve, majdnem hiánytalan állapotban került, a váznyaktáblája és a sárvédődísze is rajta volt. Valószínűleg nem sokat használták, mert a mai napig szépen látszik az eredeti festése, és a krómozása is csak csekély mértékben kopott meg. Saját lábán hoztam haza, gyakorlatilag egy alapos pucoláson és zsírzáson kívül nem sok mindent  kellett rajta csinálni:
- Megvannak az eredeti fa markolatai, de mivel az egyik elrepedt, ezért újra legyártattam egy párat belőle
- A matricái le voltak kopva, de a helyük látszott és az eredeti alapján ez is pótolva lett
- A szerszámos táskájában korabeli szerszámok kaptak helyet és a vázra egy réz pumpát tettem
- Női kerékpár lévén szoknyavédő hálóval is felszereltem
 
Festése: a kerekek és a sárvédők közepén valamint a homlokcső „szárnyain” márvány minta fekete alapon, csíkozása zöld-arany.

A kerekeire már ebben a korban  gyárilag drótperemes gumit tettek, melynek mérete 28x1.75”, jelenleg Semperit külső-belső gumijai vannak, amiket én legalább 30-40 évesnek saccolok. A hátsó agy Torpedo gyártmányú, az első tengelyben is benne van a Torpedó sas emblémája, minden tengelyen található olajzó nyílás. Küllőiben is van jelzés egy „W” formájában  a küllőfejben. Pedálja Wippermann márkájú, ülése Assmann. A világítást Radsonne márkájú lámpa+dinamó páros biztosítja. A lámpafejben megtalálható ez eredeti papír, ami az elem behelyezését szemlélteti, ezenkívül korabeli kiegészítőként kapható hátsó lámpával is fel van szerelve, mely ebben az időben még nem volt kötelező tartozék.

SZAVAZOK


 

RAJCZY CYCLES 1956 - Farkas András

Farkas András vagyok, született Budapest, 1930.05.14.
Jelenleg USA-ban élek, Norwalk, Conecticut államban 1957 óta.

1948-1956-ig kerékpárversenyző voltam az FTC-ben és a Budapesti Honvéd egyesületekben. 1956 október 21.-én (két nappal a forradalom kezdete előtt) megnyertem a képeken látható kerékpárral a Budapest terepbajnokságát. November 4.-e után ajánlatos volt mennem, így ezzel a kerékpárral indultam neki a nagyvilágnak és érkeztem meg 1957 január 7.-én Amerikába igen kalandos úton-módon.

A kerékpár a mai napig tulajdonomban van, megőriztem és olykor fel is ülök rá.

SZAVAZOK


 

THE ROYAL STAR CYCLE - Domokos Ferenc

Kerékpár típusa: The Royal Star Cycle
Gyártó/forgalmazó: Láng Jakab és Fia kerékpár és alkatrész nagykereskedés Budapest
Gyártási év: 1930-as évek
Tulajdonos:  Domokos Ferenc

A kerékpár feltámasztásának története 2011 tavaszán kezdődött.  Ekkor került hozzám egy rossz állapotban lévő kerékpárváz, amelynek a villán és a hajtómű tengelyén kívül egyetlen alkatrésze sem maradt meg. A nyaktábla lefeszítve, rég eltűnt, viszont a két szegecs és a táblából leszakadt két apró maradvány rajta maradt. Az apró darabokon betűfoszlányok jelezték az egykori feliratot, a kerékpár ismeretlen típusát.

A nyeregváz csövön fellelhető volt még egy tábla, mely büszkén hirdette a forgalmazót. Bíztam benne, hogy egyszer sikerül megfejteni a típus nevét. Addig is tovább kellett gondolni a váz sorsát. Úgy döntöttem, hogy dokumentálom a váz megmaradt festésének részleteit és egyéb jelzéseket keresek rajta, amely segíthet a beazonosításban. A felújítás nem volt kétséges, hiszen a leromlott állapot már nem tette lehetővé a megőrzést, a kb. 80% rozsda kikezdte a megmaradt festésfoszlányokat is, amelyek tovább peregtek le a felületről.

Az alkatrészek felcsiszolása, festése valamint a fémrészek fényesítése mind saját munka. A festésen túl gondolnom kellett az alkatrészek pótlására, melyet igyekeztem korabeli és új darabokkal megoldani. A kerék fűzésénél új rozsdamentes küllőket használtam, szintén új a nyereg, a lánc és a gumik, valamint a fából készült markolat. Ez utóbbi egy ügyes békési mester munkája.

A kerékpár még nincs kész, próbálom a meglévő alkatrészeket a gyári katalógusban is szereplő alkatrészekkel helyettesíteni, hogy minél jobban hasonlítson az eredeti állapotára. Sajnos egyre ritkábban fordulnak elő ezek az alkatrészek. A nyaktábla is, bár gyártó és névazonos, tudomásom szerint kialakításában már egy későbbi modellé.

Nagy segítség volt a MGYVK. honlapján szereplő régi katalógusok böngészése, és a fórumon jelen lévő veterán kerékpár kedvelő, nagyszerű emberek szaktudása. Nekik és gyűjteményüknek köszönhetően sikerült nyomára akadni a kerékpár típusának is.

Ezúton is szeretném köszönetemet kifejezni e nagyszerű csapatnak!

Alkatrészek:

Kormány, ráfok, első agy, hajtómű: Csepel
Fa markolat: Lipcsei László
Első fék:  Styria
Pedál: Union
Lánc: Velo
Hátsóagy:  Fichtel & Sachs  Komet  37
Küllők, küllőanyák: DT Swiss
Nyereg : Lepper Weltmeister
Világítás: Bosch Rotodyn, hátsó lámpa ismeretlen
Gumik: Rubena

SZAVAZOK


 

THE BEST - Novák Mihály

Títus: THE BEST férfi
Vázszám: B20382
Gyártó: WM
Gyártási év: 1938
Tulajdonos : Novák Mihály

A kerékpár 2007-ben került hozzám , hiányos állapotban, kevés sérüléssel. A restauráláshoz 2009 tavaszán láttunk neki, amikor megkapta az új festést, új krómozást, csíkozást , kerekeket, nyeregtáskát és minden más egyebet.A csíkozást otthon csináltuk édesapámmal együtt. Különlegessége, a váznyak kialakítása, mivel az első szériás THE BEST-eket ilyen kialakítással gyártották.Teljes mértékben 2012 tavaszán lett készen.Remélem másoknak is elnyeri a tetszését.

SZAVAZOK


 

VELO RAMBLER SPEZIAL - Dobi István

Kerékpár története:

A kerékpár történetének kutatása kissé nehézkes volt, mivel rendkívül bonyolult az eredete. Amerikai és svéd eredetágra lehet visszavezetni az 1800-as évekig, tehát beszélhetünk amerikai és svéd gyártású Rambler biciklikről. 1910-ben kezdték el gyártani az első Rambler modelleket Svédországban. A talált kerékpár minden információnkat felhasználva állíthatjuk, hogy 1928-as gyártású Svéd kerékpár.

 2011 tavaszán találtam rá egy ismerősömnél. A kerékpárt az ismerősöm nagypapája vásárolta az 1920-as évek végén. A nagypapa halála után a kerékpár 31 évet töltött egy galambpadláson, aminek következtében teljesen leamortizálódott. Minden alkatrésze meg volt, így semmit sem kellett pótolnom. A felújítás 3 hónapot vett igénybe. A rossz állapot és az eluralkodó rozsda ellenére, a színek és a díszítések néhol megmaradtak.

Felújítás:

A kerékpárt fémig tisztítottam az utolsó csavarig.

A fényező mester korhűen restaurálta.

A krómozás és galvanizálás 1 hónapot vett igénybe

A bőrelemeket meg tudtam menteni. A táskát újra kellett varratnom.

 

Típus: Velo Rambler Spezial

Gyártási év: 1928

Származási hely: Svédország

Nyereg: Assmann

Világítás: - Első lámpa: Bosch

                 - Dinamó: Bosch

Első agy: F&S

Hátsó agy: F&S Torpedo oben

Csengő: Hasag

Szerszámtáska: eredete nem tisztázott „Földgömbön egy lány fél lábon áll”

 

Köszönet Madzagosnak és mind azoknak, akik segítettek a kutatásokban és a restaurálásban.

Köszönet Atesznak a fotózásért.

SZAVAZOK


 

WM CSODA - Kustár Péter

Története: A  kerékpár egy piros, szarvasos Csoda kerékpár. A bicikli Bartha János református tábori lelkészé volt, - később Hajdu-Biharban több helyen is lelkész , - tudomásom szerint a háború után kapta, mint szolgálati kerékpárt. Nyugdíba vonulása után Debrecenbe költözött, és nem tudta magával vinni, így hozzánk került. Amikor nekünk is költöznünk kellett, énhozzám került. Sokáig használtam, de mivel eredetileg vászonperemes külső kellett hozzá, amikor elnyűtt, már nem volt hozzá kapható (minden sarki boltban). A kerék cseréje pedig a pénztárcámhoz mérve igen drága lett volna. Így a sufni mellett ázott fázott hosszú évekig. A helyrehozatalhoz kedvet a veterán kerékpár topik felfedezése hozott. A tanácsokon kívül sok topik-társnak tartozok köszönettel egyes alkatrészekért (kerék, sárvédő, matrica, stb.). A helyrehozatal során kisebb csoda is történt, ugyanis, amikor ebbe a városba költöztünk (1988), nem sokkal rá a kerékpár tárolóban valaki letörte a szarvast a sárvédőről. Méhtelepi guberálásom során 2011 évben viszont megtaláltam:-) Sikerült helyrehoznom, bár még nem 100%-os.

SZAVAZOK


 

WM CSODA - Móringer Lajos

"CSEPEL WEISS MANFRED" CSODA női kerékpár
Gyértási év: 1939
Tulajdonos: Móringer Lajos

Tőlem egy évvel idősebb, 73 éves kerékpárhoz szerencsésen jutottam hozzá, e szép régi CSODÁ-hoz amely egy idős szomszédé volt. Minden eredeti rajta. Talán még szét sem volt szerelve, annyira egyben van rajta minden, szinte ahogy kikerült az üzletből 1939-ben. Eredeti a fényezés, a matricák, a nyaktábla, a csengő, a macskaszem, a kerekek, a fék. Zsírzó gomb van az első, középső, hátsó agyakon is. A hátsó "Torpedó" agyban látszik az 1939. Az összes kerék küllő eredeti, minden egyes láncszemben benne van a WM. A kormányon eredeti, ép fafogantyú található. A két állású kapcsolós WIF lámpafej és dinamó is abból az időből származik, ezekkel felszerelve lehetett kapni a biciklit. Az első sárvédőn az eredeti szarvas alumíniumból készült, rajta a WM. A fényezés alapozását bizonyító, piros matrica szövege: "Szavatolt hegesztés előtt vont acélcső. Lakkozás előtt rozsdamentesítve és rozsda ellen védve." A bőr szerszámtáskán szép mintázató benyomat látható. A fehér színű keménygumi pedálba is bele van nyomva a WM, a lánckerék is CSODA feliratú. A kerékpár gyártási száma: P18294.

Naponta használom Esztergomban és környékén, van hogy 30-50 km-t teszek meg vele. Sokan megcsodálják, meg szeretnék venni, de nem eladó. Az unokámnak szánom. Bár Ő erre azt mondta: Papa, nekem nem kell ilyen bicikli, mert most van egy új Mounten-bike-ja, de szerintem később értékelni fogja. Többek szerint újra kellene zománcozni, felújítani de szerintem így patinás.

Móringer Lajos

SZAVAZOK


 

WM CSODA - Horváth György

Kerékpár típusa: Csoda férfi
Gyártó: WM
Vázszám: C18766
Gyártási év: 1938
Tulajdonos: Horváth György

A kerékpárt még nagymamám nagynénjének a második férje vásárolta 1938-ban, ő a 4. képen látható bácsi. Laci bátyám’ (Jakab László) a postánál dolgozott gépjármű karbantartóként, ennek megfelelően a kerékpárját is maximális műszaki állapotban tartotta egészen haláláig.

A kerékpárt 1944-ben a falun átvonuló szovjet katonák elvitték, de dédapám visszavette tőlük a falu szélén arra hivatkozva, hogy Ő postás, és neki KELL a bicikli a munkájához.  Laci bácsi halála után nagymamámék padlására került, sok helybeli akarta megvenni, tudván hogy tökéletes állapotban volt tartva. Szerencsére csak pár alkatrész került le róla.

Hozzám tavaly nyáron került, attól a hirtelen és kevésbé átgondolt ötlettől vezérelve, hogy én ezt majd helyreállítom. 2-3 nappal később fogtam neki a munkának, és csak idén március közepén lett ”kész”.  A csíkozást és a kerekek fűzését egy-egy helyi mester készítette, minden mást magam csináltam, a krómozást kivéve persze.  Igyekeztem a lehető legtöbb darabját megtartani, ezért sem cseréltem le a régi markolatokat újakra. Legutoljára a névtábla került fel, állítólag ilyennel futott első éveiben. A Radsonne lámpa és dinamó is ezt a gépet szolgálja már szinte a vásárlás óta.

Jelenleg a garázsban, az autó elé függesztve tölti mindennapjait pormentes huzatjában. Hatalmas élmény kerekezni vele, teljesen más érzés, mint a mai kerékpárokkal. Az ülés sajnos nem a sajátja, ezt mamám Toldijáról tettem rá. Szeretnék rá idővel egy szerszámostáskát, és egy hozzá való régi pedált.

Szeretnék köszönetet mondani Lipcsei Lászlónak a krómozásban való segítségért, Szincsák Zoltánnak a csíkozási mintában való segítségéért és Tóth Zsoltnak a matricákért.

SZAVAZOK


 

WM CSODA - Gönczi András
 
Gyártó: Weiss Manfred Művek
Típus: Csoda
Tulajdonos: Gönczi András
 
A kerékpár rövid története:
 
Egy favágótól van, aki egy munka fizetségeként kapta egy padlásról. Úgy került képbe, hogy látta a teraszunkon száradó Luxus vázat és jelezte, hogy neki is van hasonló, én meg persze nem hagytam ki :-) Hála az égnek, hogy ilyen állapotban maradt fent.
 

A kerékpár 2011-ben a bodrogkeresztúri II. Pünkösdi Bor-túrán elnyerte a legeredetibb kerékpárnak járó díjat.

SZAVAZOK


 

WM JUBILEUM - Kovács Sándor

Kerékpár típusa: WM Csepel Jubileum
Gyártási év: 1942
Készítette: WM Csepel Gyár, Budapest
Tulajdonos: Kovács Sándor

Hello mindenkinek!
Kovács Sándor vagyok 18 éves egy Csepel Jubileum büszke tulajdonosa, Akkoriba átlagos volt az ilyen kerékpár de mára már nagyon kevés ép példányt találni belőle.

A kerékpárt nagyapám kapta ajándékba szüleitől amikor leérettségizett. Rengeteget járt vele, de már öreg korában nem tudott felszállni rá magas építése miatt ezért mint sok más korabeli biciklit feltették egy padlásra ahol állt vagy 20 évet eközben megkezdte vacsoráját az idő vasfoga is.
Nagyapám 11 éve halt meg és születésnapján mindig ki szoktunk menni a temetőbe a sírjához.
Egyszer mint minden fiatalra rám törtek az emlékek, az elhunyt ősökről és eszembe jutott, hogy volt a padláson egy bicikli ami az övé volt. Elhatároztam, hogy  az ő emlékére kicsit rendbe teszem a kerékpárt. Eleinte gondoltam, hogy restaurálom de mivel elég ritka alkatrészei voltak és sok közülük már sérült volt inkább a felújítás mellett döntöttem.

Az egész úgy kezdődött, hogy a nemespenész által helybenhagyott úgymond kopó alkatrészekből beszereztem pár korabeli , de jobb állapotút pl ülésbőr, lánc, markolat stb.
Aztán elvittem egy ismerős fényezőhöz akinél szerencsére pont volt otthon még egy adag jó minőségű fekete festék amit ő már nem tudott mire elhasználni, így elég olcsón kapott egy gyönyörű fényezést.
Nyár végére össze is állt az egész és elég sokat használtam de mivel hegyvidék mellett lakok így sokat kell partra felfelé tekernem ami számomra is fárasztó volt és a lánc se örült neki. Eszembe jutott, hogy kéne egy váltó,viszont, hogy nézne már ki egy 70 éves bicikli egy kinaji váltóval? Nézelődtem neten és találkoztam valamivel ami megfogott egy régi kerékpár ami hátsó agyváltós volt. Elhatároztam, hogy nekem kell egy ilyen. Egész olcsón sikerült hozzájutnom egy SACH Torpedo Dreigang 3 sebességes, tökéletes állapotú váltóhoz.
Mivel errefelé sok az agresszív sün, így utánanéztem, pár korabeli kerékpár kellékhez amik nem voltak ugyan olcsóak de még mindig jobb mint bírságot fizetni. Először is kell egy lámpa előre Orion FTM lámpa volt a kiszemelt mivel nagyon bejött a két izzós üveges lámpa. Szereztem két piros gumit mivel amiket előzőleg rátettem nem voltak már szépek ráadásul az egyik orosz a másik meg valami román szerzemény volt. Haveromtól aprópénzért vettem egy váztáskát is a szerszámoknak. Egy szomszédos öreg bácsi látta, hogy milyen szépen halad a kerékpár és megajándékozott egy mechanikus új km órával amit ő kapott régen egy kerékpárhoz csak nem szerelte fel.  Pár hete kész lett a csodaművem. Mivel már sokat nézelődtem a honlapon megakadt a szemem az alábbi pályázaton, gondoltam szerencsét próbálok hátha nyer a kicsike. A kerékpár most már hibátlanul megy hegyen völgyön és biztosítja számomra a kellő kényelmet is a rögös magyar utakon.

SZAVAZOK


 

WM LUXUS - Gönczi András

A kerékpár Bényi Csabi barátom jóvoltából került hozzám 2010-őszén. (Ha jól számolom, ez már legalább a harmadik veterán kerékpár tőle!) A bicikli nagyon romos volt és sok típusidegen alkatrész éktelenkedett rajta, - de talán pont ezért – azonnal megtetszett, és megint nem volt kérdés, hogy ismét sok időt töltök majd a garázsban. Szerencsére az eredeti szegecsekkel felfogatva megvolt a nyaktáblája, és köszönhetően a fórumos „szaktársaknak” hamar kiderült, hogy 1948-as gyártású a gép. És, mint az lenni szokott, sorban jöttek a segítő észrevételek, tippek, tanácsok.

Szerencsére a néhol megmaradt apró csík és színminták támpontot adtak arról, hogyan is kell majd kinéznie a gépnek felújítva. Idővel, apránként sikerült a kerékpárra való sárvédőket, nyerget, kiegészítőket meg- és beszereznem, így 2011. tavaszán a szokásos pucolás, csiszolás, egyengetés és polírozás után az alkatrészek elkerültek autófényezőhöz, krómozóhoz, bőrdíszműveshez, stb. A krómozáshoz magam políroztam az alkatrészek zömét. A váz apróbb hibáinak javítása után, a fényezés két fázisban autófestékkel történt. A fekete réteg után maszkolással csíkoztam a vázat, villát és sárvédőket - az MGYVK-n található csíkozás minta alapján, amely abszolút egybeesett az eredeti festékmaradványokkal.

Eztán ismét a fényező következett 2 réteg lakkal. A fényezés befejeztével az addig kimaszkolt nyaktáblát políroztam és kisfestettem. Ekkora készült el a kollégám - és egyben barátom - a kormánymarkolatokkal. Hobby asztalosként féltve őriz egy 40 éve kivágott körtefa darabot, amelyből – az eredeti alapján - kiesztergálta nekem a két markolatot, majd 3 rétegben lakkozta.
Szívemből kívánom minden felújításba kezdő szakinak, hogy ( velem ellentétben) mihamarabbmegélje azt a pillanatot amikor a kész alkatrészek kiterítve hevernek előtte, és addig nem is hajlandó lefeküdni amíg nem megy egy kört a már kész bringával - legyen az akár másnap reggel!

Na, ezen a ponton szokott kiderülni, hogy mi nincsen meg, mi nem került el a galvanizáló üzembe, fényezőhöz és egyéb helyekre. Mire pedig végre, tényleg minden megvan ( és ez már egy egész más, későbbi időpont . . .) akkor tuti, hogy az évtizedeken át egyben lévő alkatrészek – valamilyen rejtély folytán – most nem illeszkednek, nem férnek és sorolhatnám. Mikor már a legutolsó anyacsavar is az idegeimen táncolt, komolyan megfordult a fejemben, hogy „ez az öreglány nem is akar megújulni”, lehet kár volt belefogni is. Ez a felújítás alatt nemegyszer átfutott az agyamon, de végül, - néhány levél nyugtató és kitudja hány óra szenvedés, visszabontás, igazgatás után – összeállt a „mű” !
És valóban, már az első próbakör kárpótolt mindenért. Élmény vele tekerni! Így pedig kellően távolinak tűnnek a nehézségek ahhoz, hogy már egy újabb megmentésre váró szép, régi , magyar kerékpár felújítását kezdjem fejben összehozni. . .

A kerékpárra készíttetett hímzett MGYVK zászlóval szeretném megköszönni a fórumozó szaktársaimnak a valóban sok és hasznos segítséget mind az alkatrészek, mind a tanácsok terén.

SZAVAZOK


 

WM TURÁN - Rozgonyi Roland

A kerékpárt 2007-ben vásároltam egy Baranya Megyei kis faluból Bükkösdről. Elég romos állapotban volt, de az alkatrészeinek túlnyomó többsége eredeti állapotban megmaradt. Akkori tulajdonosát kérdeztem a gép múltjáról, de nem tudott információval szolgálni. Ennek ellenére hatalmas örömmel indultam haza az új szerzeménnyel.  

A kerékpárom a csepeli Weiss Manfred Művekben készült 1937-ben. Ezt erősíti meg a vázszáma is, ami B8235. Sajnos még nem került elő olyan prospektus vagy katalógus, amiben ez a típus szerepelne. Jelenlegi információk alapján ez a kerékpár a legeredetibb állapotban fennmaradt WM Turán.

Egy alapos tisztítás után több helyen is előkerült az eredeti csíkozás minta, ami két színből, zöldből és fehérből áll. Utólagos kutatások és utánajárás eredményeképp megtudtam, hogy ennek a kerékpár típusnak több márkázott alkatrésze is volt. Ilyen például a csengő és a kontrakar. De alapvetően „hagyományos” WM alkatrészekből épül fel a gép, többségében az Extra-Super alkatrész család felhasználásával. Ami még bizonyos, hogy 28”-os kerekeit 2,3 mm vastag küllővel fűzték, és az első agy WM márkás volt. A sárvédőn és a felniken épp úgy megtalálható a zöld-fehér csíkozás, mint a kerékpár többi részén.

Nyaktáblájának motívumai tükrözik a kor szellemét. Ugyanis egyszerre jelenik meg a Trianon előtti nagy Magyarország és a jelenlegi kontúrja. Valamint megelevenedik az „ős-magyar” emblematikus figurája sárvédő dísz formájában.

SZAVAZOK


 

 

Ez az oldal azért jött létre, hogy emléket állítson a Magyar gyártmányú veterán kerékpároknak, ezzel is adózva a múlt zseniális remekeinek. Az oldalon több fotón, dokumentáción keresztül szeretném bemutatni azt ami most már történelem, viszont évtizedekkel ezelőtt a mindennapjaink meghatározó eleme volt. A kerékpár! A virtuális múzeum célja összegyűjteni, rendszerezni, ezáltal dokumentálni a Magyar kerékpárokkal kapcsolatos anyagokat és információkat. Remélem, hogy sokan szívesen nézelődnek majd itt, és emlékeznek vissza a múltra. Jó lenne több veterán kerékpárt látni az utakon vagy gyűjteményben. Egy maroknyi kis társaság tartja életben a veterán kerékpárok múltját és jelenét. Köszönet Nekik!

FELHASZNÁLÁS  KAPCSOLAT  VENDÉGKÖNYV  PARTNEREK  Copyrightˆ 2008-2016 Rozgonyi Roland