Egy WM Luxus kerékpár újjászületése2012.02.04. 15:32, Írta: Gönczi András
"A kerékpár Bényi Csabi barátom jóvoltából került hozzám 2010-őszén. (Ha jól számolom, ez már legalább a harmadik veterán kerékpár tőle!) A bicikli nagyon romos volt és sok típusidegen alkatrész éktelenkedett rajta, - de talán pont ezért – azonnal megtetszett, és megint nem volt kérdés, hogy ismét sok időt töltök majd a garázsban. Szerencsére az eredeti szegecsekkel felfogatva megvolt a nyaktáblája, és köszönhetően a fórumos „szaktársaknak” hamar kiderült, hogy 1948-as gyártású a gép. És, mint az lenni szokott, sorban jöttek a segítő észrevételek, tippek, tanácsok. Szerencsére a néhol megmaradt apró csík és színminták támpontot adtak arról, hogyan is kell majd kinéznie a gépnek felújítva. Idővel, apránként sikerült a kerékpárra való sárvédőket, nyerget, kiegészítőket meg- és beszereznem, így 2011. tavaszán a szokásos pucolás, csiszolás, egyengetés és polírozás után az alkatrészek elkerültek autófényezőhöz, krómozóhoz, bőrdíszműveshez, stb. A krómozáshoz magam políroztam az alkatrészek zömét. A váz apróbb hibáinak javítása után, a fényezés két fázisban autófestékkel történt. A fekete réteg után maszkolással csíkoztam a vázat, villát és sárvédőket - az MGYVK-n található csíkozás minta alapján, amely abszolút egybeesett az eredeti festékmaradványokkal. Eztán ismét a fényező következett 2 réteg lakkal. A fényezés befejeztével az addig kimaszkolt nyaktáblát políroztam és kisfestettem. Ekkora készült el a kollégám - és egyben barátom - a kormánymarkolatokkal. Hobby asztalosként féltve őriz egy 40 éve kivágott körtefa darabot, amelyből – az eredeti alapján - kiesztergálta nekem a két markolatot, majd 3 rétegben lakkozta.
Szívemből kívánom minden felújításba kezdő szakinak, hogy ( velem ellentétben) mihamarabbmegélje azt a pillanatot amikor a kész alkatrészek kiterítve hevernek előtte, és addig nem is hajlandó lefeküdni amíg nem megy egy kört a már kész bringával - legyen az akár másnap reggel! Na, ezen a ponton szokott kiderülni, hogy mi nincsen meg, mi nem került el a galvanizáló üzembe, fényezőhöz és egyéb helyekre. Mire pedig végre, tényleg minden megvan ( és ez már egy egész más, későbbi időpont . . .) akkor tuti, hogy az évtizedeken át egyben lévő alkatrészek – valamilyen rejtély folytán – most nem illeszkednek, nem férnek és sorolhatnám. Mikor már a legutolsó anyacsavar is az idegeimen táncolt, komolyan megfordult a fejemben, hogy „ez az öreglány nem is akar megújulni”, lehet kár volt belefogni is. Ez a felújítás alatt nemegyszer átfutott az agyamon, de végül, - néhány levél nyugtató és kitudja hány óra szenvedés, visszabontás, igazgatás után – összeállt a „mű” !
És valóban, már az első próbakör kárpótolt mindenért. Élmény vele tekerni! Így pedig kellően távolinak tűnnek a nehézségek ahhoz, hogy már egy újabb megmentésre váró szép, régi , magyar kerékpár felújítását kezdjem fejben összehozni. . .
A kerékpárra készíttetett hímzett MGYVK zászlóval szeretném megköszönni a fórumozó szaktársaimnak a valóban sok és hasznos segítséget mind az alkatrészek, mind a tanácsok terén." Képek
RM Sport férfi kerékpár2012.02.04. 12:17, Írta: yoleeka
A SPORT mint kerékpár típus gyártása még az 1930-as évek második felében megkezdődött, több kivitelben és az idők során különböző nyaktáblákkal ellátva készült. A katalógusokban megkülönböztették, mint Sport "K", Sport "T" és Sport "V" modell, a különbség a kerékanyag elnevezéséből adódott, attól függ mivel szerelték. K=Komet, T=Torpedo és V=Viktória. Majd később amikor a WM csepeli gyárát átnevezték a Rákosi korszakban RM Művekre -ez 1950/1956 közötti időszak- a Sport is új jelzést kapott, az RM Sport-ot. Készítették egyaránt női és férfi változatban. Utóbbi a most feltöltött képeken is látható. Képek
A képek forrása: veteranapro.hu online hirdetési magazin.
XII. Doni Emléktúra2012.02.01. 22:02, Írta: Vidovich Kálmán
"2012.01.26-28 között endezték meg a XII. Doni hősök emléktúrát, mely ebben az évben Hajdúböszörmény-Hajdúhadház-Debrecen településeken zajlott le. Az emléktúrát minden évben más helyszínen rendezik meg, hogy a Doni katasztrófa áldozataira és katonahőseire való méltó megemlékezésre buzdítsanak. A túrán kb 130-an vettek részt, külföldi hagyományőrző csapatok is érkeztek. A túrán első alkalommal vettünk részt mint kerékpáros hagyományőrzők, korhűre épített kerékpárokkal. Ehhez egy WM "B 60399", egy "matricás" Csepel Túra: "PN 007189" és egy Styer "Waffenrad" kerékpárt használtunk alapnak, ezekből építettünk "32M" jellegű kerékpárokat. Az egyik legnagyobb kihívás a nyaktáblák leképezése és elkészítése volt, amellett, hogy számos korabeli felszerelési tárgyat kellett elkészíteni (szerszámtáska, gyalogsági ásó tartó, kerékpáros málhatáska, puska-bilincs és tartalék villa tartó). Természetesen rengeteg kompromisszumot kellett kötni, és még van hova fejlődnünk. Külön érdekesség, hogy mind a felső, mind az alsó puskatartó fénykép alapján készült." "M. Kir. 5/1 hagyományőrző kerékpáros század" Képek
Hiawatha Macleods Made in Hungary2012.02.01. 21:00, Írta: yoleeka
A név hallatán elsőre biztosan nem egy kerékpár típus jut az ember eszébe, pláne nem az, hogy ez egy magyar gép. De mégis! Ezt a kerékpárt a csepeli gyárban készítették 1972-ben, és a Pannonia Külkereskedelmi Vállalat forgalmazta külföldön. A képeken látható, hogy a váz milyen szépen és gazdagon mintázott, több helyen viseli magán a nemzeti trikolort. A gép eredeti alkatrészeivel összeszerelve egyben került jelenlegi tulajdonosához. Jelenleg a kerékpár karbantartása folyik. Így egyelőre csak a váz látható. Azt gondolom ebben a formában is szemet gyönyörködtető Vázszáma: SL:012669. Képek
WM Csoda - utolsó generáció2012.01.29. 12:37, Írta: yoleeka
A csepeli gyár egyik legtöbb éven át gyártott kerékpártípusa a Csoda elnevezésű típus volt. A gyártását 1934-ben kezdték meg és egészen az 1950-es évek legelejéig készítették. A több mint negyed évszázados múlttal rendelkező típus több változatban került ki a gyárból, maximálisan kiszolgálva a vásárlói igényeket. A típusválasztékot 8 különbféle nyaktáblával látták el. A képeken látható változat a legutolsó "generációs" Csoda. Az 1950-es évek elején kisebb változtatásokat hajtottak végre a váz kialakításában. Mint például az alsó és felső vázcső közötti hidak elhelyezése. Megfigyelhető, hogy a hagyományos WM női vázakhoz viszonyítva kisebb a távolság. A változást legjobban egy 1951-es Rákosi Művek (1950-56) ideje alatt készült RM Csepel kerékpárral lehetne szemléltetni. A Csoda magán viseli az 1950-es évek elejei stílusjegyeket, egyező váz és villakialakítás, egyező Extra-Super lánckerék, sima minta nélküli első muffok. A kerékpárt sajnos átfestették az idők során, és a vázszáma sem ismert. Képek
|