MVBK - KÖZÖSSÉGI JELVÉNY2012.03.29. 19:05, Szöveg és kép: yoleeka
A történet még 2009 novemberében kezdődött, amikor a veterán kerékpár fórumon azon tanakodtunk, hogy milyen közösségi formát lenne jó életre hívni. Akkor felmerült egy olyan gondolat, mi lenne ha alakítanánk egy társaságot, ami a Magyar Veteránkerékpárosok Baráti Köre (MVBK) nevet kapná...
Ez a gondolat került most újból elő 2012-ben, és lett kissé leporolva. Így született meg az MVBK közösségi jelvény. Az évek alatt szép számmal csatlakoztak a veteránkerékpárosok táborához. Misem bizonyítja jobban, mint az, hogy egyre több veteránkerékpáros rendezvény jön létre, és egyre többen kedvelik az öreg vasakat. A jelvény egyszerűen arra hivatott, hogy viselője ezen a módon is kifejezhesse a közösséghez való tartozását. Függetlenül attól, hogy magyar vagy külföldi kerékpár birtokosa. A 2012-es jelvény egy sorozat első darabja. A tervek szerint minden évben, nagyjából ilyen időszakba egy újabb kerül majd kibocsátásra. Más grafikával azonos szöveggel, és természetesen az új évszámmal.
A jelvény ára 290 Ft/db + postaköltség.
Remélem ez a kezdeményezés sokatoknak elnyeri majd a tetszését.
ZSOLNAY VILMOS NAGY BRINGÁS VOLT2012.03.28. 22:34, Szöveg és kép: yoleeka
Érdekes információra bukkantam a minap Zsolnay Vilmossal kapcsolatban, aki leginkább az általa felvirágoztatott gyár kapcsán híresült el. Vilmos lelkes támogatója volt a városi kezdeményezéseknek, többek között a 19. század végi pécsi sportegyesületek egyikének, a Pécsi Kerékpár Egyesületnek, melynek alapítója és elnöke is volt egyben!
Az egyesület 1892. szeptember 24-én alakult, nagyjából 40 évvel a Zsolnay Gyár megalakulása után, majd egy éves évfordulóján versennyel egybekötve avatta fel zászlóját – olvasható a Baranya Megyei Múzeumok Igazgatósága honlapján. A verseny után maga Zsolnay Vilmos vendégelte meg az embereket: „a versenyek után a kerékpárosok Zsolnay Vilmos, elnökük lakására mentek, hol a házigazda gazdag vacsorát rendezett számukra. Este a Vademberben volt a bankett” - írta a Pécsi Figyelő 1893. szeptember 27-i száma. A zászlónyélre ezüst névlemezeket raktak, melyek a kor helyi és országos hírű versenyzői. A zászló egyik felén kék színű színesen hímzett selyemből, PKE és PÉCSI KERÉKPÁR EGYESÜLET feliratokkal és az alapítás évével, másik oldalán sárga színű, szintén hímzett selyemből, közepén körirattal - „AD ISTEN/MINDEN JÓT.” és egy négysoros szöveggel - „Edzett testben nemes szellem/Ez legyen a jelszavunk /A kerékpár gyorsasága /Hirdesse hogy haladunk –készült.
BECK MÁRTON - HAJTÁNY2012.03.27. 21:42, Szöveg és kép: yoleeka
Egy igazán ritka játékszer képei kerültek fel a virtuális múzeum képtárába. A négykerekű, a Beck Márton nevével fémjelzett és 1935-ben kiadott prospektusban látható gyermekjátékok egyike. A katalógus Mod. 431-es jelzéssel látta el, nem más mint a HAJTÁNY. Jellemzői: négykerekű kézzel hajtható, tömör gumikerékkel, nagyság szerint szabályozható
Létezett belőle másik kivitelű is, azt a katalógus Mod. 433 jelzéssel illeti. Jellemzői: mint Mod. 431., de Ia. bőrvászonnal párnázott üléssel, bambusz-színre lakkozva.
Ezeket a játékokat 2-8 év közötti gyermekeknek ajánlották akkoriba.
A képtár megtekintése
KERÉKPÁRRAL A FEKETE KONTINENSEN ÁT2012.03.26. 20:57, Szöveg és kép: yoleeka
Egy utazás története fényképekben elbeszélve 1931 – 1936
Különös elbeszélés ez, mert különleges ember volt a szerzője: Kazimierz Nowak lengyel utazó, aki a világon elsőként biciklizte be magányosan Afrikát. Poznańból indult 1931-ben Tripoliba, és 1936-ban fejezte be az expedíciót Algírban, vagyis északról tartott délnek, majd vissza.
Nemcsak az utazási és felfedezési szenvedély játszott azonban szerepet abban, hogy vállalkozzék a nem kis veszélyekkel járó útra, de gazdasági okai is voltak Kazimierz Nowak elhatározásának. A Poznańi Biztosító Társaság szerény fizetésű hivatalnokaként ő is megérezte a gazdasági világválság következményeit. 1925-ben kétszer is bejárta kerékpáron Európa egy részét: átbiciklizett Magyarországon, Ausztrián, Olaszországon, Belgiumon, Hollandián, illetve Románián, Görögországon és Törökországon. 1928-as újabb expedíciója alkalmával eljutott egészen Tripoliig (Észak-Afrikába). Egészségi állapota, az anyagi nehézségek és a családja utáni vágyakozás azonban visszafordulásra késztették. Utazásairól ismert turisztikai és földrajzi lapoknak (pl. a „Poznaj Świat”-nak) küldözgetett úti beszámolókat fényképekkel gazdagon illusztrált riportok formájában. Ezzel nemcsak családja eltartását, de további útjainak kiadásait is biztosította. Első, bár rövid találkozása az egzotikus Afrikával olthatatlan vágyat ébresztett benne arra, hogy bejárja az egész földrészt.
Mindez 1931-ben vált lehetővé. Szerény úti felszereléssel (hétéves kerékpár, tartalék gumik, sátor, Contax típusú kisképes fényképezőgép és személyes holmi) nekivágott élete nagy útjának.
BOTTECCHIA, FERRY DUSIKA2012.03.25. 21:27, Szöveg és kép: yoleeka
A Bottecchia gyár története:
Ottavio Bottecchia 1924-ben nyerte a Tour de France-ot, Ő volt az első „nem Francia", aki nyerni tudott. Hazájában szentté avatták, Carnielli a híres Olasz kerékpár készítő mester szerződött vele és ettől kezdve a kerékpárjait Bottecchia néven forgalmazta. 1909-től gyártották a kézzel készült, acél vázas versenykerékpárokat.
Dusika
Az osztrákok sportoló fétise. Hazájában Ő hasonló, mint nálunk Papp Laci.
Rengeteg versenyt nyert, hírnevét visszavonulása után utánpótlás neveléssel és kerékpár gyártással, összeszereléssel, forgalmazással öregbítette. Carnielli vázakat használt fel, ezt tartotta versenyzésre alkalmasnak. Kettőjük közös munkásságára emlékszik meg ez a kerékpár.
Paraméterek:
Név: Carnielli Europa Modell 1979 -- Bottecchia "Ferry Dusika"
Gyártmány: Dusika - Carnielli – Bottecchia
Évjárat: 1979
Származási hely: Olaszország
Váz anyaga: Reynolds 531
Villa: Reynolds
Váltókar: Campagnolo
Első váltó: Campagnolo
Hátsó váltó: Campagnolo Nuovo Valentino extra
Fékkarok: Universal
Fékek: Universal
Hajtómű: Nervar
Sebesség fokozat: 2x5
Agyak: Campagnolo
Súlya: 11,2
Futott km: 286
A teljes cikket elolvashatod a holkerékpározzak.hu oldalán
|