BICIKLIK GURULNAK NYÁRON...2012.05.07. 21:22, Szöveg és kép: yoleeka
A Móra Ferenc Múzeum meghívja Önt 2012. május 11.-én, pénteken 14-órától a
"...Biciklik gurulnak nyáron..."
Szegedi veterán kerékpáros kiállítás megnyitójára.
A tárlat június 24-ig látogatható, kedtől vasárnapig.
A múzeum júnuis 15-ig 10-től 17óráig, június 16-tól 11-től 18 óráig tart nyitva
MEGHÍVÓ megtekintése
AMIÓTA GIRO A GIRO2012.05.06. 12:56, Szöveg és kép: yoleeka
Apokaliptikus küzdelem a Dolomitokban - az 1914-es Giro d'Italia története
Az olasz körverseny 1914-es kiadása vízválasztó volt a kerékpárversenyzés történetében. Az ötödik Giro végett vetett a pontozásos rendszernek, amelyet az igazságosabb és a teljesítményt jobban tükröző időmérés váltott fel. Az 1914-es Giro volt az első, amely feladatában már hasonlított a mai versenytípusra, véget vetett annak a szemléletnek, amelyben nem a sebesség számított, hanem a puszta célba érés, az eposzi kaland túlélése.
Az első négy évben látott kalandtúra jellegű körversenyen a résztvevők a szakasz egyes pontjain megpihentek, megebédeltek, uzsonnáztak, gyakran együtt, egy asztalnál, néhány üveg jó testes vörösbor kíséretében. A befutónál mindenki örült, hogy ép bőrrel túlélt egy újabb gigászi szakaszt, 15-20 kilós kerékpárt tekerve, egyetlen áttétellel, nyakában 3-4 tartalékgumival, szerszámtáskával, teljes felszereléssel, így hódítva meg a Dolomitok vagy az Appenninek hágóit, a Toszkána hullámzó dombvonulatait.
A verseny szervezését 1914-ben a Gazzetta dello Sport sportnapilap vette át, drámai történetekre hegyezte ki a küzdelmet, amelyet az időtényező kétségtelenül jobban szolgált, mint a pusztán beérkezési sorrendet alapul vevő pontrendszer. A sietség, a váratlan események, bukások, géphibák, és az ezt követő heroikus küzdelmek beszámolói nagyban növelték az olvasottságot. Mindemellett elsőként vezették be az időlimitet, azaz kizárás járt annak, aki a győztes után egy meghatározott időn túl ért célba. Ez a nyomás ismét csak emberfeletti küzdelmeket, drámai történeteket szült. A versenyszervező Armando Cougnet időkorlátos ötletét később a Tour de France is magáévá tette.
[...]
A teljes cikk a Bikemag oldalán olvasható
WM (NIK?) FIÚ KERÉKPÁR2012.05.04. 21:42, Szöveg és kép: yoleeka
Kevés gyermek kerékpár maradt fenn az utókor számára, ezért is öröm, ha előkerül egy. A képeken egy 24 coll kerékméretű gépet láthatunk. Sajnos a pontos típusát nem tudni, de az biztos, hogy Csepelen készült. Vázszáma F5321, gyártási éve 1945-49 közzé tehető. A nyaktáblából csak egy nagyon pici darab maradt meg, ami alapján 3 tábla jöhet szóba.
WM Csepel (Kossuth címeres)
WM Csepel (kör mintával)
WM NIK Csepel
Nem elhanyagolható információ a gép táblájának szegecs távolsága, ami 59 mm. Ez a tényező két táblára szűkíti a kört. A Kossuth címeres (59 mm-es) és NIK (58 mm-es) táblára. A két tábla mért adatai között van 1 mm különbség, de ez a deformáció miatt elhanyagolható.
Ha a kerékpár vázszámából indulunk ki, akkor a gép vélhetően az 1940-es évek második felében készülhetett. Így már csak egy tábla jöhet szóba a NIK.
Természetesen, a pontos információk hiányában mindez csak feltételezés, ezért a tények megállapításáig a képeket az "Azonosításra váró kerékpárok" képtárba tettem.
A képtár megtekintése
CSEPEL SPORT - SR262012.04.29. 19:48, Szöveg és kép: yoleeka
Csepel Sport azaz SR 26, 5 sebességes női modell. Félverseny jellegű komplett szerelvényezettségű női sportkerékpár, többféle színben. Sportolás mellett közlekedésre és túrázásra is kiválóan alkalmas.
A kerékpár jellemzői:
Váz: 21" magas, meredek szögállású, elektromosan hegesztett, hidegenvont acélcsőből, forrasztott bilincsekkel, lakkozva, matrica díszítéssel. Villa: Lemezből sajtolt villafej és villasaru, redukált, hegesztett hidegenvont csőből készült oválprofilú villaszárak, a váz színére lakkozva. Kormány: Sport modell, ötvözött, kovácsolt alumínium kormányfejjel szerelve. Abroncs: Endrick modell, krómozott kivitelben, 26" x 1 3/8" méret, 36 küllőlyukkal. Első és hátsó agy: Előbbi 3 részes könnyű kivitelű, krómozott változat, utóbbi ugyancsak 3 részes, könnyű kivitelű, de 5 fokozatú szabadonfutó lánckerékkel szerelve. Fogszám: 14, 16, 18, 20, 24. Sebességváltó: 5 fokozat beállítására alkalmas láncváltó, alsó vázcsőre szerelt szabályzókarral. Fékek: Első-hátsó abroncsraható bowdenhuzalos kézifék. Hajtómű: 46 fogszámú lánckerék, láncvédő tárcsával szerelve, 6 3/4"-os hajtókarokkal. Sárvédők: Fényesített alumínium szalagból készült. Lánc: 1/2" x 3/32" x 112 tag. Pedál: Acélkeretű, préselt gumikkal, fényvisszaverő betéttel. Nyereg: Poliuretán habnyereg. Tartozékok: 3 részes világítási készlet, láncvédő tárcsa, csengő, pumpa, krómozott huzal csomagtartó, alumínium oldaltámasz, szerszámtáska, 2 db szerelőkulcs. Vázszám: SZ010979
A képtár megtekintése
CSEPEL PRINCESS 27 COLL2012.04.27. 20:10, Szöveg és kép: yoleeka
Ismét bővült az 1980-as években, Csepelen gyártott kerékpár típusok névsora. Most egy női gép mutatkozik be. Ez a modell a 27 collos kerekűek családjába tartozik. Jellemzően modern vonalvezetésű sportkerékpár, többféle színben, komplett szerelvényezettséggel. Elsősorban sportolásra, és/vagy túrázásra is alkalmas.
Lássuk a paramétereket:
Váz: 21" magas, meredek szögállású és duplán hajlított felsővázcsővel ellátott. Továbbá hidegenvont acélcsőből, forrasztott kivitelben, lakkozva, matrica díszítéssel készült. Villa: Lemezből sajtolt villafej és villasaru, redukált, hegesztett hidegenvont csőből készült oválprofilú villaszárak, a váz színére lakkozva. Kormány: Egyenes sport modell, előépített, ötvözött alumínium kormányfejjel, műanyag fogantyúkkal. Abroncsok: Endrick modell, krómozott kivitelben, 27" x 1 1/4 coll méretben. Első és hátsó agy: Előbbi 3 részes, könnyű kivitel, krómozva. Utóbbi ugyancsak 3 részes, könnyű kivitel, 1 fokozatú szabadonfutó lánckerékkel szerelve. Fékek: Első-hátsó abroncsraható fék. Hajtómű: Szögletes profilú hajtókarok, 46 fogszámú lánckerék, láncvédő tárcsával szerelve. Sárvédők: Alumínium szalagból, fényesítve, huzaltámasszal szerelve. Lánc: 1/2" x 1/8" x 106 tag. Pedál: Acélkeretű, préselt gumikkal, fényvisszaverő betéttel. Nyereg: Poliuretán habnyereg, két spirálrugóval. Tartozékok: 3 részes világítási készlet, láncvédő tárcsa, pumpa, csengő, krómozott huzal csomagtartó, oldaltámasz, szerszámtáska és 2 db szerelőkulcs. A vázszam: SZ016740 az abroncs 84-es beütésű. A gyári szabadon futós agyat kicserélték, egy szabadon futós shimano 3 sebességes agyváltóra, ami egy csepel sportból szarmazik.
A képtár megtekintése
|