A németországi Phänomen gyárat Karl Gustav Hiller alapította 1888-ban. Kezdetben textilipari gépeket gyártott, de hamar áttért angol licenc alapján Rover típusú kerékpárok összeszerelésére. Később már saját gyártmányú kerékpárokat, motorokat, személyautókat és teherautókat is gyártott, mindezt az 1957-es államosításig, amikor Robur névre keresztelték a gyárat és fő profiljává a teherautó gyártás vált.
Az én kerékpáromat 1938-ban gyártották, hozzám 2 éve, majdnem hiánytalan állapotban került, a váznyaktáblája és a sárvédődísze is rajta volt. Valószínűleg nem sokat használták, mert a mai napig szépen látszik az eredeti festése, és a krómozása is csak csekély mértékben kopott meg. Saját lábán hoztam haza, gyakorlatilag egy alapos pucoláson és zsírzáson kívül nem sok mindent kellett rajta csinálni:
- Megvannak az eredeti fa markolatai, de mivel az egyik elrepedt, ezért újra legyártattam egy párat belőle
- A matricái le voltak kopva, de a helyük látszott és az eredeti alapján ez is pótolva lett
- A szerszámos táskájában korabeli szerszámok kaptak helyet és a vázra egy réz pumpát tettem
- Női kerékpár lévén szoknyavédő hálóval is felszereltem
Festése: a kerekek és a sárvédők közepén valamint a homlokcső „szárnyain” márvány minta fekete alapon, csíkozása zöld-arany.
A kerekeire már ebben a korban gyárilag drótperemes gumit tettek, melynek mérete 28x1.75”, jelenleg Semperit külső-belső gumijai vannak, amiket én legalább 30-40 évesnek saccolok. A hátsó agy Torpedo gyártmányú, az első tengelyben is benne van a Torpedó sas emblémája, minden tengelyen található olajzó nyílás. Küllőiben is van jelzés egy „W” formájában a küllőfejben. Pedálja Wippermann márkájú, ülése Assmann. A világítást Radsonne márkájú lámpa+dinamó páros biztosítja. A lámpafejben megtalálható ez eredeti papír, ami az elem behelyezését szemlélteti, ezenkívül korabeli kiegészítőként kapható hátsó lámpával is fel van szerelve, mely ebben az időben még nem volt kötelező tartozék.
SZAVAZOK
Kattints arra a képre, amelyiket nagyobb méretben szeretnél megnézni!
|