1946 novemberét írjuk, a Fogaskerék című lapban a Weiss Manfred Csepel művek pályázatot hirdetett meg a „Többtermelésért” címmel.
A pályázók között volt Kiss Imre aki „Családi kerékpár” elnevezésű kerékpárjával pályázott.
A WM csepeli szakembereinek elnyerte tetszését a találmány és minden a kerékpár építésére vonatkozó találmányt, elgondolást a kerékpárra vonatkozó tervet, műszaki iratot, számításokat megvásároltak. Így kizárólagos jogot szerzett a kerékpár építésére, valamint kikötötték, hogy bármilyen néven forgalomba hozhatják a kívánt gépet. Ezért a találmányért 1000.- forintot kapott Kiss Imre mint a pályázat nyertese. Továbbá 1 darab Csepel segédmotor kerékpárt akkor, ha a találmányát szabadalmaztatás végett bejelentették és a bejelentés bárki által való megtámadásának határideje lejárt, azaz a szabadalom jogerősnek tekinthető. Ezen megállapodás 1947 januárjában jött létre.
A kerékpár rövid ismertetése:
A korra jellemző nehéz gazdasági helyzetben kevés család engedheti meg magának, hogy kétfajta kerékpárt vegyen, nőit és férfit is. Ezen akar segíteni a Kiss Imre által készített kerékpár.
Két egyenes alsó és felső vázcsőből alkotott női kerékpár ez, melybe egy férfi kerékpár cső iktatható be. A váz maga, szögállás szempontjából férfi kerékpárnak felel meg. A kormány és a nyereg rész magassága ugyancsak hasonló a férfi kerékpárokhoz. A férfiváz felsőcső kiemelhető, mégpedig úgy, hogy elöl az első bilincsnél a muffba csavarral rögzíthető, hátul pedig a nyeregtámasz csövére csavarral összehúzható, bilincsel erősíthető. Ha férfi akarja használni az összekötő felsőváz cső a helyén van. Ha nő akarja használni egy perc alatt a nyeregcsövet kihúzzuk, a felsőváz csövet a két anya meglazítása után kiemeljük és egy tetszetős női kerékpárt kapunk, melynek nyeregmagassága is nagyobb határok között változtatható a kivehető bilincs miatt.
További előnyei a súlya, a felsőváz csővel együtt is csak 14,3 kg-am míg az eddigi legkönnyebb kerékpár is nehezebb 15 kg-nál. Ezenkívül a kerékpárnak igen tetszetős a formája. A mintadarabot kész állapotban a csepeli Kerékpár-osztályon lehetett megtekinteni.
Saját véleményem szerint az itt látható tanúlmány kerékpár kissebb-nagyobb átalakítások után FREGOLI-LUXUS néven került forgalomba, bár konkrét adatok nem álnak a rendelkezésemre, de az MGYVK oldalán található Fregoli-ról készült fotók alapján úgy gondolom, hogy az lehet a bizonyos „Családi kerékpár” utódja. A Fregoli sok tekintetben magán hordozza a csepeli gyár jellegzetes vonásait.
Kattints arra a képre, amelyiket nagyobb méretben szeretnél megnézni!
|