Információ
Szóvédjegylista 1929-1940-között
Magyar kerékpárgyár!
(A cikk 1928. december 31.-én jelent meg a KERÉKPÁR című újságban)
Az elmúlt években Magyarországba több mint 70.000 drb. kerékpárt hoztak be, úgy, hogy örömmel üdvözölhetjük azt a tényt, hogy Magyarországon hosszú szünet után végre egy gyár a kerékpárok gyártását programjába iktatta.
A Weiss Manfred RT. Csepeli gyártelepén már évek óta folynak kísérletek automobil-gyártásra, amely az utóbbi évben nagy lendületet vett. Repülőgépekről most nem akarunk beszélni, de tudjuk, hogy a közlekedési eszközök gyártása a gyár egyik legnagyobb programját képezi.
Az automobilokból a teherautók, személyautók és autóbuszok már egy bevált typus szerint készülnek, úgy, hogy elérkezett az idő a motorkerékpár és kerékpárgyártásra is.
A kerékpárgyártás bár látszólag egyszerűbb, mégis nagyobb probléma, mert 30 éves múlttal és tapasztalatokkal rendelkező külföldi gyárak versenyével kell a hazai iparnak megküzdenie.
A kerékpárgyártás egy technikailag tökéletesen megoldott műszaki probléma, azon lényegbevágó változtatásokat eszközölni nem lehet. A csepeli gyár feladata az volt, hogy a jelenleg forgalomban lévő különböző typusokból kiválassza a legjobbakat.
A gyár úgy határozott, hogy az összes typusok legjobb tulajdonságait egyesíti, egy újfajta WM márkájú „Csepel” jelzésű kerékpárban. Ez a kerékpár tehát egy tökéletesen új typus lesz, amely egyesíteni fogja az összes kerékpárfajták legjobb tulajdonságait és mégsem lesz egy technikai novum, de a vezető pozíciót a belföldön mindenesetre a megjelenése pillanatában magához fogja tudni ragadni.
Március 1.-től kezdve meg fognak jelenni a Weiss Manfred gyártmányok „Csepel” férfi túragépek, női túragépek, a legkiválóbb svéd acélból előállítva, a vevő kívánságához képest különböző elsőrangú felszereléssel ellátva.
Az áttételek nagysága, a kormányok alakja stb., a legmodernebb igényeknek megfelelő lesz, a vázak nagysága az alacsonyabb felé hajló, mert a legkiválóbb szakértők nézete az, hogy a mai erősen fejlődő forgalmi eszközök tömegében a vezető biztonsága az alacsonyabb kerékpárt igényli, mert a hirtelen felbukkanó akadályoknál módjában áll a talajt azonnal elérni.
Hetenként kbl. 1.000 drb. lesz a gyár produkciója, úgy, hogy fokozatosan fedezni fogja tudni az egész magyar szükségletet.
Ez az új gyártási ág Csepelen kbl. 400 munkást fog foglalkoztatni, még akkor is, ha a kerékpárnak egyes alkatrészeit, mint nyergek, fogantyú, csengő, pumpa, szabadonfutó kontrafék, más, - kizárólag ezen cikkeket előállító – gyáraktól fogja beszerezni.
Érdekes felemlíteni, hogy a csepeli gyár 8.000 munkása közül 700 jár be reggelenként az üzembe kerékpáron a Csepelt környező falvakból. Amennyiben az összmunkásság áttérne a kerékpáron való munkába járásra, úgy elképzelhető, hogy milyen nagy területen kell ennek a sok gépnek garageiroznia. Megjegyezzük, hogy Németországban, Hollandiában és Dániában igen praktikusan oldották meg a kerékpár garageirozás kérdését. A gyár termelési képessége oly óriási, hogy valószínűleg exportra is szükség lesz, ami annál is inkább könnyebben keresztül vihető, mivel a csepeli gyárnak egyéb cikkek elhelyezése érdekében kiterjedt balkáni és tengerentúli organizációja van.
A csepeli gyárban a termelés amerikai stílusban, u. n. szalagszerelés formájában fog történni. A szerelésnek ez a módja a modern technika legtökéletesebb alkotása, amely lehetővé fogja tenni, hogy percenként egy komplett kerékpár készüljön el a gyárban.
A csepeli gyár a kerékpárok népszerűsítése érdekében a sportegyesületeket, a Levente egyesületeket, a tanulóifjúságot, a cserkészcsapatokat, a köz- és magántisztviselőket igen olcsó gépekkel fogja ellátni és súlyt helyez arra, hogy a felszerelési tárgyak is a magyar ipar legkiválóbb készítményei legyenek.
|