ONLINE MAGAZIN


MAGYAR GYÁRTMÁNYÚ VETERÁN KERÉKPÁROK VIRTUÁLIS MÚZEUMA


PROJEKTEK

Főlap  Index  Média  Túra  Kiállítás  Cikk  Piac  Link  IVCA-online

Típusok  Nyaktábla  Katalógus  Alkatrész  Háborús évek  Könyvtár  Hasznos  Vázszám  Életkép  Gondold Újra!

HOKE  SHOP  ÉVK  DSZTT

 
Programajánló
2014. Október
HKSCPSV
29
30
01
02
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 

       

 
Ha bringázni indulnál

 
SHOP

A jelvénysorozatról röviden




A kitűző ára 290 Ft/db + postaköltség
Megrendelem

 
Mi a véleményed?
Mi a legfontosabb számodra egy veteránkerékpáros túrán, találkozón?

a jó társaság
a jó hangulat
a szép tájak és programok
a vendéglátás
a tekerés élménye
a szakmai megbeszélések
bolhapiac, cserebere
minden együtt
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 
Napi érdekesség

WM M32 "Tiszti besorolású" kerékpár


További érdekességek

 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 

Google
WWW VKONLINE
 
Hírlevél
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 
HOKE térkép


Megnézem

 
Beszéljünk róla
Friss hozzászólások
 

 

 
WEISS MANFRED 1929-1949
WEISS MANFRED 1929-1949Képtárak: Súgó
ALBION
APOLLO női
APART
AURORA
AVANTI
ÁRUHORDÓ alutáblás
ÁRUHORDÓ réztáblál
CYKLON férfi
CYKLON női
CSODA női 1936
CSODA női piros-fehér zománctáblás
CSODA női csodaszarvas táblával
CSODA női csodaszarvas táblával
CSODA női Szent László táblával
CSODA férfi Szent László táblával
CSODA férfi kék-fehér zománctáblával
CSODA férfi piros-fehér zománctáblás
CSODA férfi csodaszarvas táblával
CSODA férfi kék
CSODA-BALLON férfi csodaszarvas táblával
CSODA "utolsó generációs"
CSEPEL női alutáblás faág motívummal
CSEPEL férfi alutáblás faág motívummal
CSEPEL férfi táblás koszorú motívummal
CSEPEL női táblás koszorú motívummal
CSEPEL férfi zománctáblás ballon
CSEPEL férfi zománctáblás
CSEPEL réztáblás vázszámmal
CSEPEL fiú zománctáblás
CSEPEL férfi réztáblás
CSEPEL férfi Kossuth címeres
CSEPEL kör motívumos nyaktáblával
CSEPEL férfi alutáblás
CSEPEL Ballon
CSEPEL ballon kerékpár

A hajtómű lánctányér felöli oldala eltér a későbbi ékes hajtómű kialakítástól, de megegyezik az 1931-es katalógusbal láthatóval. A kerekek wm küllővel vannak fűzve, s a képen is látszik , az agy 1930-as évjáratú ( semmi nem utal arra hogy átfűzték volna). Az ülés is a régebbi modellekre jellemző elasztikus nyereg ( a későbbi katalógusban már sokkal modernebb van).

 

DIADAL
EXTRA
EXTRA réztáblás
FAVORIT női
FAVORIT női
FAVORIT férfi
FAVORIT alutáblás
FECSKE
FREGOLI LUXUS

Ez a kerékpár azért került be a képtárak közzé, mert mint már, más kerékpárnál említettem a nyaktábla formavilága nagyon hasonlít a Csepelen gyártott kerékpárokéhoz. Egyelőre nincs semmilyen konkrét információ a típussal kapcsolatban, de az biztos, hogy 1947-ben egy bizonyos Kiss Imre nevezetű úriember szabadalmaztatott olyan kerékpárt, neve „családi kerékpár” melynél a váz egy része levehető és női valamint férfi vázas géppé alakítható, hasonlóan a FREGOLI-hoz. Továbbá ha jól megnézzük a kerékpár alkatrészeit felfedezhetünk egyezőségeket a régi WM gépekkel.

 

GALAMB
GAZDA 26"
GOLIATH
GRAZIOSA férfi réztáblás
GRAZIOSA férfi alutáblás
GRAZIOSA női réztáblás
GRAZIOSA női alutáblás
GRAZIOSA női alutáblás
GRAZIOSA LUXUS
HAMILTON
HERKULES
HUNGARIA
IDEAL
JOHNSON D-s vázszámú
JOHNSON C-vázszámú
JUVENTUS férfi vázas
JUVENTUS alutáblás
JUBILEUM nyilas muffal
JUBILEUM
KATONAI

Ez a kerékpár Weiss Manfréd üzemében készült a háború alatt. Jelenleg a Schwinn Csepel gyárban vigyáznak rá. Forrás:http://www.netlabor.hu/roncskutatas/

 

KATONAI 32M

A kerékpár a Weiss Manfréd gyár által gyártott, és 1943-as összeszerelésű. A pajzsban a 29707-es szám van beütve, ami nem a gyártási számot jelöli, hanem a kerékpár úgymond azonosítószáma vagy ha jobban tetszik akkor a lajstromszáma.
Forrás:http://www.netlabor.hu/roncskutatas/

 

KATONAI

A 36255-ös (lajstromszámú) Magyar hadikerékpár. Forrás:http://www.netlabor.hu/roncskutatas/

 

KATONAI

Forrás és tulajdonos: Varga József

 

KATONAI PM/40

Tulajdonos: Czapáry Kálmán

 

LADY
LEÁNYKA 26"
LUXUS női alutáblás
LUXUS női réztáblás
LUXUS női 1951
LUXUS férfi
MOKÁNY
PAJTIKA 20"

A vázszám 142277. A vázat a jeles vázkészítő, id. Tarapcsák Miklós "Pajti bácsi" javította, a kereket Moharos István (egykori kerékpárgyári munkás fűzte, a fényezés, csíkozás Frecska Ákos munkája, krómozás alá csiszolt Kiss Miklós. Segített még alkatrésszel és dokumentációval Muray Péter Pál és Kalmár Tamás.
A kerékpár a Csepeli Helytörténeti Gyűjtemény tulajdona.

Forrás: Ocskay Zoltán, Veterán Autó és Motor

 

PRINC
RAPID réz táblás
RAPID zománc táblás
ROTOR
SPORT ffi
SPORT férfi
SPORT női
SPORT férfi
SÁRKÁNY
SÁRKÁNY2
SABARIA
SCHÜTZENRAD SPEZIAL wm vázas
SUPER SPEZIAL EXTRA
STANDARD réztáblás
STANDARD "S" táblás
SZÁMOZOTT 226
SZÁMOZOTT 42
SZEBB JÖVŐT
TURÁN réztáblás
TURÁN alutáblás
TURÁN női
TURÁN 1938 Typus
TOROCZKO 26"
TÁLTOS
THE BEST női
THE BEST férfi
THE KING
TANÚLMÁNY kerékpár

1946 novemberét írjuk, a Fogaskerék című lapban a Weiss Manfred Csepel művek pályázatot hirdetett meg a „Többtermelésért” címmel.
 
A pályázók között volt Kiss Imre aki „Családi kerékpár” elnevezésű kerékpárjával pályázott.
 
A WM csepeli szakembereinek elnyerte tetszését a találmány és minden a kerékpár építésére vonatkozó találmányt, elgondolást a kerékpárra vonatkozó tervet, műszaki iratot, számításokat megvásároltak. Így kizárólagos jogot szerzett a kerékpár építésére, valamint kikötötték, hogy bármilyen néven forgalomba hozhatják a kívánt gépet. Ezért a találmányért 1000.- forintot kapott Kiss Imre mint a pályázat nyertese. Továbbá 1 darab Csepel segédmotor kerékpárt akkor, ha a találmányát szabadalmaztatás végett bejelentették és a bejelentés bárki által való megtámadásának határideje lejárt, azaz a szabadalom jogerősnek tekinthető. Ezen megállapodás 1947 januárjában jött létre.  
 
A kerékpár rövid ismertetése:
 
A korra jellemző nehéz gazdasági helyzetben kevés család engedheti meg magának, hogy kétfajta kerékpárt vegyen, nőit és férfit is. Ezen akar segíteni a Kiss Imre által készített kerékpár.
Két egyenes alsó és felső vázcsőből alkotott női kerékpár ez, melybe egy férfi kerékpár cső iktatható be. A váz maga, szögállás szempontjából férfi kerékpárnak felel meg. A kormány és a nyereg rész magassága ugyancsak hasonló a férfi kerékpárokhoz. A férfiváz felsőcső kiemelhető, mégpedig úgy, hogy elöl az első bilincsnél a muffba csavarral rögzíthető, hátul pedig a nyeregtámasz csövére csavarral összehúzható, bilincsel erősíthető. Ha férfi akarja használni az összekötő felsőváz cső a helyén van. Ha nő akarja használni egy perc alatt a nyeregcsövet kihúzzuk, a felsőváz csövet a két anya meglazítása után kiemeljük és egy tetszetős női kerékpárt kapunk, melynek nyeregmagassága is nagyobb határok között változtatható a kivehető bilincs miatt.
További előnyei a súlya, a felsőváz csővel együtt is csak 14,3 kg-am míg az eddigi legkönnyebb kerékpár is nehezebb 15 kg-nál. Ezenkívül a kerékpárnak igen tetszetős a formája. A mintadarabot kész állapotban a csepeli Kerékpár-osztályon lehetett megtekinteni.
 
Saját véleményem szerint az itt látható tanúlmány kerékpár kissebb-nagyobb átalakítások után FREGOLI-LUXUS néven került forgalomba, bár konkrét adatok nem álnak a rendelkezésemre, de az MGYVK oldalán található Fregoli-ról készült fotók alapján úgy gondolom, hogy az lehet a bizonyos „Családi kerékpár” utódja. A Fregoli sok tekintetben magán hordozza a csepeli gyár jellegzetes vonásait.
 
TOLEDO WM vázzal
VARÁZS
VILLÁM
WM vázas férfi kerékpár
WONDER Made in Hungary Magyarország

A kerékpár érdekessége, hogy Beck Márton kereskedő forgalmazta, viszont a vázban lévő WM (Weiss Manfred) beütés arra enged következtetni, hogy ez a típus Csepelen készűlhetett. Bizonyos dukumentumok alátámasztják azt, hogy a korai WM művek 1930-1934 között bizományi megbízást kötött Beck Mártonnal kerékpárok forgalmazására.

 

WONDER ST. Etienne Franciaország

Összehasonlítás miatt pár kép egy  Wonder kerékpárról amit Franciaországban, ST. Etienne-ben készítettek. Nagy hasonlóságot mutat a Magyar változattal. Korban az 1930-az években készíthették.

 

THE BEST női kerékpár P-s vázzal
ZENITH

 

Információ

Szóvédjegylista 1929-1940-között

 

 Magyar kerékpárgyár!

(A cikk  1928. december 31.-én jelent meg a KERÉKPÁR című újságban)
 
Az elmúlt években Magyarországba több mint 70.000 drb. kerékpárt hoztak be, úgy, hogy örömmel üdvözölhetjük azt a tényt, hogy Magyarországon hosszú szünet után végre egy gyár a kerékpárok gyártását programjába iktatta.
            A Weiss Manfred RT. Csepeli gyártelepén már évek óta folynak kísérletek automobil-gyártásra, amely az utóbbi évben nagy lendületet vett. Repülőgépekről most nem akarunk beszélni, de tudjuk, hogy a közlekedési eszközök gyártása a gyár egyik legnagyobb programját képezi.
            Az automobilokból a teherautók, személyautók és autóbuszok már egy bevált typus szerint készülnek, úgy, hogy elérkezett az idő a motorkerékpár és kerékpárgyártásra is.
            A kerékpárgyártás bár látszólag egyszerűbb, mégis nagyobb probléma, mert 30 éves múlttal és tapasztalatokkal rendelkező külföldi gyárak versenyével kell a hazai iparnak megküzdenie.
            A kerékpárgyártás egy technikailag tökéletesen megoldott műszaki probléma, azon lényegbevágó változtatásokat eszközölni nem lehet. A csepeli gyár feladata az volt, hogy a jelenleg forgalomban lévő különböző typusokból kiválassza a legjobbakat.
            A gyár úgy határozott, hogy az összes typusok legjobb tulajdonságait egyesíti, egy újfajta WM márkájú „Csepel” jelzésű kerékpárban. Ez a kerékpár tehát egy tökéletesen új typus lesz, amely egyesíteni fogja az összes kerékpárfajták legjobb tulajdonságait és mégsem lesz egy technikai novum, de a vezető pozíciót a belföldön mindenesetre a megjelenése pillanatában magához fogja tudni ragadni.
            Március 1.-től kezdve meg fognak jelenni a Weiss Manfred gyártmányok „Csepel” férfi túragépek, női túragépek, a legkiválóbb svéd acélból előállítva, a vevő kívánságához képest különböző elsőrangú felszereléssel ellátva.
            Az áttételek nagysága, a kormányok alakja stb., a legmodernebb igényeknek megfelelő lesz, a vázak nagysága az alacsonyabb felé hajló, mert a legkiválóbb szakértők nézete az, hogy a mai erősen fejlődő forgalmi eszközök tömegében a vezető biztonsága az alacsonyabb kerékpárt igényli, mert a hirtelen felbukkanó akadályoknál módjában áll a talajt azonnal elérni.
            Hetenként kbl. 1.000 drb. lesz a gyár produkciója, úgy, hogy fokozatosan fedezni fogja tudni az egész magyar szükségletet.
            Ez az új gyártási ág Csepelen kbl. 400 munkást fog foglalkoztatni, még akkor is, ha a kerékpárnak egyes alkatrészeit, mint nyergek, fogantyú, csengő, pumpa, szabadonfutó kontrafék, más, - kizárólag ezen cikkeket előállító – gyáraktól fogja beszerezni.
            Érdekes felemlíteni, hogy a csepeli gyár 8.000 munkása közül 700 jár be reggelenként az üzembe kerékpáron a Csepelt környező falvakból. Amennyiben az összmunkásság áttérne a kerékpáron való munkába járásra, úgy elképzelhető, hogy milyen nagy területen kell ennek a sok gépnek garageiroznia. Megjegyezzük, hogy Németországban, Hollandiában és Dániában igen praktikusan oldották meg a kerékpár garageirozás kérdését. A gyár termelési képessége oly óriási, hogy valószínűleg exportra is szükség lesz, ami annál is inkább könnyebben keresztül vihető, mivel a csepeli gyárnak egyéb cikkek elhelyezése érdekében kiterjedt balkáni és tengerentúli organizációja van.
            A csepeli gyárban a termelés amerikai stílusban, u. n. szalagszerelés formájában fog történni. A szerelésnek ez a módja a modern technika legtökéletesebb alkotása, amely lehetővé fogja tenni, hogy percenként egy komplett kerékpár készüljön el a gyárban.
            A csepeli gyár a kerékpárok népszerűsítése érdekében a sportegyesületeket, a Levente egyesületeket, a tanulóifjúságot, a cserkészcsapatokat, a köz- és magántisztviselőket igen olcsó gépekkel fogja ellátni és súlyt helyez arra, hogy a felszerelési tárgyak is a magyar ipar legkiválóbb készítményei legyenek.

 

PÁLMA
KATONAI 32M
SPORT "matricás"
HAMILTON női
JOHNSON A-s vázszámú
KATONAI M32 - Tiszti besorolású kerékpár

 

Ez az oldal azért jött létre, hogy emléket állítson a Magyar gyártmányú veterán kerékpároknak, ezzel is adózva a múlt zseniális remekeinek. Az oldalon több fotón, dokumentáción keresztül szeretném bemutatni azt ami most már történelem, viszont évtizedekkel ezelőtt a mindennapjaink meghatározó eleme volt. A kerékpár! A virtuális múzeum célja összegyűjteni, rendszerezni, ezáltal dokumentálni a Magyar kerékpárokkal kapcsolatos anyagokat és információkat. Remélem, hogy sokan szívesen nézelődnek majd itt, és emlékeznek vissza a múltra. Jó lenne több veterán kerékpárt látni az utakon vagy gyűjteményben. Egy maroknyi kis társaság tartja életben a veterán kerékpárok múltját és jelenét. Köszönet Nekik!     .

FELHASZNÁLÁS  KAPCSOLAT  VENDÉGKÖNYV  PARTNEREK  Copyrightˆ 2008-2014 Rozgonyi Roland