KERÉKPÁRGYÁRTÁS A KÜHNE MEZŐGAZDASÁGI GÉPGYÁRBAN 1931. ÉS 1949. KÖZÖTT
Az 1931-es esztendőben két jelentős újítást vezettek be a gyár profilját illetően: radiátor- és kazángyártás, illetve kerékpárgyártás. Először csak a kerék-pártengelyek esztergálásával kísérleteztek. Az első sorozat több száz darabja Budapesten sikerrel vizsgázott. Ezt követően fokozatosan rátértek a többi alkatrész – kerékagy, csésze, kónusz, sajtolt részek, lánckerék, váz, kormány - gyártására is. A jó minőséget nyugtázó kedvező fogadtatás hatására megkezdődött a kész kerék-párok előállítása, melyhez a szükséges gépeket és szerszámokat helyben szerkesztették meg és készítették el. A zománcozási művelethez ugyancsak házilag készült kályhákat használtak.
Az 1935-44. közötti években a Kühne Rt gyártelepe három fő csoportra oszlott: mezőgazdasági gépgyár, kerékpárosztály, és öntöde. A férfi és női túrakerékpárok, valamint azok különböző alkatrészeinek üzletága 1939-ig zavartalanul fejlődött. Kb. 8000 db kerékpár, illetve kerékpárváz volt az éves termelési mennyiség. 1940-től kezdve már korántsem volt egyenletes a kerékpárok termelése és forgalma. A forgalom csökkenését nem az érdeklődés és a kereslet lanyhulása okozta, hanem az elégtelen gumiellátás, a tömlők és köpenyek hiánya. Az 1943. november 19-i igazgatósági ülésen a vezetőség elhatározta - nehéz anyagellátásra hivatkozva - a kerékpárüzem visszafejlesztését.
A gyár felszabadulása 1945. április 1-jén történt meg. A kerékpárműhely nyersanyag híján teljesen beszüntette üzemét. 1947-ben a gyár eredeti profilja ismét dominálóvá vált. A radiátor- és kazángyártás szembetűnően lecsökkent. A kerékpárgyártás jól jövedelmező üzletágnak bizonyult. Termékei nem csupán az országon belül vívtak ki elismerést és hírnevet, de egyes alkatrészek – kormány, hajtókar, kerékabroncs - iránt még Svédországból is élénk érdeklődés jelentkezett.
A gyár államosítása után a kerékpárgyártást 1949-től megszüntették, a gyártást és a szerszámokat a Csepeli Vasmű vette át.
Az UNIO kerékpár jellemzői a teljesség igénye nélkül, az árjegyzékben szereplő paraméterek alapján:
- 30 mm átmérőjű, varrat nélküli, húzott preciziós acélcsőből készült váz, különlegesen erős, hosszú muffozással
- 40 mm átmérőjű csapágy beütős peremes csészékkel, 140 mm hosszú harangos csapágy-tengellyel
- 25 mm átmérőjű, ötrészes, felfelé hajló krómozott kormány fekete fogantyúval, első kerékre ható krómozott karosfékkel.
- erőshangú trillacsengő
- 4 mm vastagságú anyagból készült lámpatartó krómozva
- 60 mm széles, bordás erősítésű, feketére zománcozott színes - piros, zöld, ezüst - csíkozású sárvédők. Az előrugós első sárvédők alumínium sárvédődísz, amely a védjegyet ábrázolja. A védjegy matricával ellátott hátsó sárvédő vége fehérre festve, macskaszemmel felszerelve. A női kerékpároknál a hátsó sárvédőn ruhavédő selyemháló volt.
- rendkívül erős, kívül bordázott, 28x1 5/8" méretű, 36 lyukkal ellátott abroncs. Készült feketére zománcozva a váz csíkozásával egyezően vagy krómozva, középen fekete csíkkal, színes szegéllyel.
- erős túravilla, háromszor bordázott, krómozott villafejjel
- krómozott blokkpedál fehér vagy fekete gumival
- krómozott, sines kúprugós nyereg fekete bőrüléssel, védjeggyel
- erős, egyenes, krómozott kivitelű nyeregtámasz
- rézcsőből készült lábpumpa krómozva
- védjeggyel ellátott, trapéz alakú fekete bőrtáska. Benne tízlyukas kulcs, Torpedó kulcs és olajozó kanna.
- a kerékpáron krómozott muffok és villafej voltak
- az égetett zománc mély fekete színű, tükörfényes kivitelű
- valamennyi kerékpárt ellátták dombornyomású cimkével, UNIO felirattal és pajzsmatricával
Kühne Lóránt pénzügyi feljegyzéseiből és az 1946-ból fennmaradt árjegyzék alapján a kerékpárgyártásból származó bevételek:
ÉV
|
A kerékpár és alkatrész
gyártásból származó
bevétel
|
A gyártott kerékpárok becsült mennyisége
(db)
|
1939
|
175 938,00 pengő
|
1 540
|
1940
|
351 876,00 pengő
|
3 090
|
1941
|
565 309,70 pengő
|
4 960
|
1942
|
487 083,11 pengő
|
4 270
|
1943
|
671 565,15 pengő
|
5 890
|
1945
|
0
|
0
|
1946
|
1 022 850 Ft
|
2 250
|
Forrás:www.kuhne.hu Kattints arra a képre, amelyiket nagyobb méretben szeretnél megnézni!
|