Magyar Honvéd


        

VIRTUÁLIS MÚZEUM

PROJEKTEK

Főlap   Bejelentkezés   Napi   Hírlevél   Index   Média   Túra   Kiállítás   Cikk   Piac   Link   IVCA-online

Típusok   Nyaktábla   Katalógus   Alkatrész   Háborús évek   Könyvtár   Hasznos   Vázszám   Életkép   Gondold Újra!

HOKE   SHOP   ÉVK   DSZTT

 

 
Programajánló
2018. Január
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
Utolsó frissítés

2017.02.21.

 
Legfrissebb témák
Friss bejegyzések
2015.07.10. 08:47
2015.05.12. 10:35
2015.04.12. 15:42
 

 

 
KÜHNE GÉPGYÁR
KÜHNE GÉPGYÁRKéptárak: Súgó
ARIANE női
ARIANE férfi
DÁMA réztáblás
DÁMA réztáblás
DÁMA alutáblás
DÁMA réztáblás
EUROPA
EUROPA2
EUROPA zöld nyaktáblás
EXCELLENT réztáblás
EXCELLENT alutáblás
EXCELLENT kis táblás
GRAND PRIX
GRAND PRIX
GYERMEK LEÁNYKA
ILDIKÓ 30-as évek
ILDIKÓ 40-es évek
KÜHNE szürkemarha mintás nyaktáblával
LONDON
OMEGA
UNIO
UNIO zászlós nyaktáblával
UNIO réztáblás
SUPER nagytáblás
SUPER kistáblás
SUPER férfi
SUPER állítható
TALISMAN

 

Kühne gépgyár történelme

KERÉKPÁRGYÁRTÁS A KÜHNE MEZŐGAZDASÁGI GÉPGYÁRBAN   1931. ÉS 1949. KÖZÖTT

 
 
                Az 1931-es esztendőben két jelentős újítást vezettek be a gyár profilját illetően: radiátor- és kazángyártás, illetve kerékpárgyártás. Először csak a kerék-pártengelyek esztergálásával kísérleteztek. Az első sorozat több száz darabja Budapesten sikerrel vizsgázott. Ezt követően fokozatosan rátértek a többi alkatrész – kerékagy, csésze, kónusz, sajtolt részek, lánckerék, váz, kormány - gyártására is. A jó minőséget nyugtázó kedvező fogadtatás hatására megkezdődött a kész kerék-párok előállítása, melyhez a szükséges gépeket és szerszámokat helyben szerkesztették meg és készítették el. A zománcozási művelethez ugyancsak házilag készült kályhákat használtak.
 
                Az 1935-44. közötti években a Kühne Rt gyártelepe három fő csoportra oszlott: mezőgazdasági gépgyár, kerékpárosztály, és öntöde. A férfi és női túrakerékpárok, valamint azok különböző alkatrészeinek üzletága 1939-ig zavartalanul fejlődött. Kb. 8000 db kerékpár, illetve kerékpárváz volt az éves termelési mennyiség. 1940-től kezdve már korántsem volt egyenletes a kerékpárok termelése és forgalma. A forgalom csökkenését nem az érdeklődés és a kereslet lanyhulása okozta, hanem az elégtelen gumiellátás, a tömlők és köpenyek hiánya. Az 1943. november 19-i igazgatósági ülésen a vezetőség elhatározta - nehéz anyagellátásra hivatkozva - a kerékpárüzem visszafejlesztését.
 
                A gyár felszabadulása 1945. április 1-jén történt meg. A kerékpárműhely nyersanyag híján teljesen beszüntette üzemét. 1947-ben a gyár eredeti profilja ismét dominálóvá vált. A radiátor- és kazángyártás szembetűnően lecsökkent. A kerékpárgyártás jól jövedelmező üzletágnak bizonyult. Termékei nem csupán az országon belül vívtak ki elismerést és hírnevet, de egyes alkatrészek – kormány, hajtókar, kerékabroncs - iránt még Svédországból is élénk érdeklődés jelentkezett.
A gyár államosítása után a kerékpárgyártást 1949-től megszüntették, a gyártást és a szerszámokat a Csepeli Vasmű vette át.  
 
Az UNIO kerékpár jellemzői a teljesség igénye nélkül, az árjegyzékben szereplő paraméterek alapján:
-      30 mm átmérőjű, varrat nélküli, húzott preciziós acélcsőből készült váz, különlegesen erős, hosszú muffozással
-      40 mm átmérőjű csapágy beütős peremes csészékkel, 140 mm hosszú harangos csapágy-tengellyel
-      25 mm átmérőjű, ötrészes, felfelé hajló krómozott kormány fekete fogantyúval, első kerékre ható krómozott karosfékkel.
-      erőshangú trillacsengő
-      4 mm vastagságú anyagból készült lámpatartó krómozva
-          60 mm széles, bordás erősítésű, feketére zománcozott színes - piros, zöld, ezüst - csíkozású sárvédők. Az előrugós első sárvédők alumínium sárvédődísz, amely a védjegyet ábrázolja. A védjegy matricával ellátott hátsó sárvédő vége fehérre festve, macskaszemmel felszerelve. A női kerékpároknál a hátsó sárvédőn ruhavédő selyemháló volt.
 
 
-          rendkívül erős, kívül bordázott, 28x1 5/8" méretű, 36 lyukkal ellátott abroncs. Készült feketére zománcozva a váz csíkozásával egyezően vagy krómozva, középen fekete csíkkal, színes szegéllyel.
-      erős túravilla, háromszor bordázott, krómozott villafejjel
-      krómozott blokkpedál fehér vagy fekete gumival
-      krómozott, sines kúprugós nyereg fekete bőrüléssel, védjeggyel
-      erős, egyenes, krómozott kivitelű nyeregtámasz
-      rézcsőből készült lábpumpa krómozva
-      védjeggyel ellátott, trapéz alakú fekete bőrtáska. Benne tízlyukas kulcs, Torpedó kulcs és olajozó kanna.
-      a kerékpáron krómozott muffok és villafej voltak
-      az égetett zománc mély fekete színű, tükörfényes kivitelű
-          valamennyi kerékpárt ellátták dombornyomású cimkével, UNIO felirattal és pajzsmatricával
 
Kühne Lóránt pénzügyi feljegyzéseiből és az 1946-ból fennmaradt árjegyzék alapján a kerékpárgyártásból származó bevételek:
 

 
               ÉV
 
 
A kerékpár és alkatrész
gyártásból származó
bevétel
 
A gyártott kerékpárok becsült mennyisége
(db)
1939
175 938,00   pengő
1 540
1940
351 876,00   pengő
3 090
1941
565 309,70   pengő
4 960
1942
487 083,11   pengő
4 270
1943
671 565,15   pengő
5 890
1945
0
0
1946
1 022 850 Ft
2 250

 Forrás:www.kuhne.hu

 

Ez az oldal azért jött létre, hogy emléket állítson a Magyar gyártmányú veterán kerékpároknak, ezzel is adózva a múlt zseniális remekeinek. Az oldalon több fotón, dokumentáción keresztül szeretném bemutatni azt ami most már történelem, viszont évtizedekkel ezelőtt a mindennapjaink meghatározó eleme volt. A kerékpár! A virtuális múzeum célja összegyűjteni, rendszerezni, ezáltal dokumentálni a Magyar kerékpárokkal kapcsolatos anyagokat és információkat. Remélem, hogy sokan szívesen nézelődnek majd itt, és emlékeznek vissza a múltra. Jó lenne több veterán kerékpárt látni az utakon vagy gyűjteményben. Egy maroknyi kis társaság tartja életben a veterán kerékpárok múltját és jelenét. Köszönet Nekik!

FELHASZNÁLÁS  KAPCSOLAT  VENDÉGKÖNYV  PARTNEREK  Copyrightˆ 2008-2016 Rozgonyi Roland