Magyar Honvéd


        

VIRTUÁLIS MÚZEUM

PROJEKTEK

Főlap   Bejelentkezés   Napi   Hírlevél   Index   Média   Túra   Kiállítás   Cikk   Piac   Link   IVCA-online

Típusok   Nyaktábla   Katalógus   Alkatrész   Háborús évek   Könyvtár   Hasznos   Vázszám   Életkép   Gondold Újra!

HOKE   SHOP   ÉVK   DSZTT

 

 
Programajánló
2024. December
HKSCPSV
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
Utolsó frissítés

 
Legfrissebb témák
Friss bejegyzések
2015.07.10. 08:47
2015.05.12. 10:35
2015.04.12. 15:42
 

 

 
AZ ÉV VETERÁN KERÉKPÁRJA 2014
AZ ÉV VETERÁN KERÉKPÁRJA 2014 : PUCH LUXUS DAMENRAD - Török ImreKéptárak: Súgó


Kategória: RESTAURÁLT kerékpár 1950 előtt gyártott [I/1]
 
Típus: Puch Luxus Damenrad
Tulajdonosa: Török Imre
Gyártási év: 1937
Vázszám: 693103
 
A kerékpár története:
 
Az első ismert tulajdonos anyám nagynénije volt, aki Bácsalmáson lakott és Szabadkán vásárolta a kerékpárt. A családi visszaemlékezés alapján eredetileg karbidlámpa adta a világítását. Tőle anyám örökölte a kerékpárt a '60-as években. Ekkor több változás is bekövetkezett. Mivel már kezdtek megjelenni az első rozsdafoltok, így a gép nagy része felül lett festve kék olajfestékkel, valamint új világításkészletet kapott (FTM Orion kétizzós első lámpa, FE hátsó lámpa, FER dinamó). A '80-as évek közepén gyerekként sajnos nekiütköztem vele egy lámpaoszlopnak, amitől behajlott az első villa. Apám csak annyira hajlította vissza, hogy éppen el lehessen fordítani a kormányt, de a kerékpár továbbra is használatban maradt.
 
A '80-as évek végén kapott egy kisebb felújítást. Ekkor a megnyúlt eredeti lánc helyére egy új "Mátrafém" lánc került, valamint a már nagyon repedezett és kopott gumifalcos gumik helyett drótperemes gumikat erőszakoltak rá. Ettől kezdve nagyjából az ezredfordulóig volt alkalmi használatban, majd az utolsó bő évtizedet egy fáskamrában porosodva töltötte. Innen vettem magamhoz, mert ellenkező esetben az enyészeté lett volna.
A gép történetét illetően számomra a legnagyobb rejtély, hogy miként került Dunlop Bates nyereggumi a Styria Lastik nyeregvázra. Annyi biztos, hogy az utóbbi 40 évben már ez volt rajta. Annak is kicsi az esélye, hogy az ’50-es vagy ’60-as években cserélték erre. Ezért vagy a gép korai éveiben történhetett valami nagyobb sérülés, amiért cserélni kellett, vagy esetleg voltak gyárilag így szerelt példányok, pl. pillanatnyi készlethiány miatt.
 
A felújítás:
 
A felújítási folyamat körülbelül egy évig, apró lépésekben történt. Legnagyobb kihívást a behajlott első villa kiegyenesítése jelentette. A kerékpárszervizek sehol nem vállalták ezt, illetve a Bajnok szervizben azt mondták, hogy Pajti bá' megromlott egészségi állapota miatt nem vállal új munkát. (Azóta megjött a hír, hogy sajnos elhunyt a mester.) Ezért néhány sikertelen próbálkozás után az Interneten fellelhető információk felhasználásával saját új technológiát dolgoztam ki, amely lakótelepi környezetben is kivitelezhető. Ennek lényege, hogy a közeli park két fatörzse közé kell kifeszíteni beszerelt villával a kerékpárvázat kötelek és hevederek segítségével, majd egy nagyméretű feszítőkarral rendelkező rakományrögzítő spaniferrel (2.5 tonnás) lehet az erőt finoman adagolva visszahúzni a görbült alkatrészt. Ezt a technológiát később sikerrel alkalmaztam a szintén görbült baloldali hajtókar kiegyenesítésére is. A görbült hajtókar ugyanis nem tette lehetővé a láncvédő felrakását, mert beleakadt. Ekkor jöttem rá, hogy miért nem volt a gépen korábban láncvédő.
 
A festékrétegeket kromofággal tisztítottam le, majd kézzel "Trinát Dekor Fémfesték rozsdára" festékkel festettem le. A krómozott felületeken elég nehéz volt dolgozni, mert kevésbé terült a festék, mint a porózus vasfelületen. A krómozott felületek felújítását a Fémépítő Kft. végezte. A kormány felújításához le kellett szedni az eredeti markolatot. E helyett a "Madzagos"-féle utángyártott markolat került felhelyezésre.
Mivel nem csak nézegetni szeretném a kerékpárt, hanem használni is, ezért az eredeti nyeregcső helyett egy hosszabbat kellett beszerelni. Szerencsére még kis utánajárással kapható volt hosszú 25.0 mm-es átmérőjű nyeregcső. Az eredeti nyeregcsövet természetesen megőriztem.
 
Az agyak felújításához ki kellett fűzni a kerekeket. Mivel a küllők és niplik már nagyon kopottak és deformáltak voltak, így inkább új küllőket és nipliket építettem be a visszafűzésnél. A kiszerelt régieket megőriztem. A kerékfűzés során a kihívást a dobfékes első agy jelentette. Ennek ugyanis speciális ikernyílásai vannak a küllőfejek számára, ami teljesen eltérő fűzési technikát igényelt. Ez esetben nem átdugni kell a küllőt az agy furatán, hanem csak a küllőfejet kell beakasztani az agy nyílásába, majd egyből meghúzni, hogy ne essen ki onnan. Ezen kívül az agy aszimmetriája miatt nehéz eltalálni a másodjára fűzött oldal kezdési helyét. Ezért csak második próbálkozásra sikerült helyesen befűzni az első kereket.
 
A régi festékrétegek eltávolítása során csak a felnik középső 3mm-es zöld csíkozását tudtam egyértelműen beazonosítani. Ezen kívül vékony csíkozás nyoma volt látható a felniken kétoldalt, valamint a villák külső oldalán, de az elsőnél a színt, a másodiknál pedig a pontos elhelyezkedést már nem tudtam beazonosítani. Emiatt csak a felnik középső zöld csíkozását rekonstruáltam ecsettel felvitt zöld akril művészfestékkel.
A hiányzó alkatrészeket (láncvédő, csomagtartó, világítás készlet) hirdetési oldalakról vadásztam össze, majd felújítottam. A láncvédő hiányzó rögzítő bilincsét villanyszerelő boltban kapható földelő bilincs átalakításával sikerült pótolni. A Vaterán vásárolt korabeli csomagtartó festékrétegének eltávolításakor örömmel állapítottam meg, hogy eredetileg krómozott volt, így ezt is újra krómoztattam.
 
A csapágyak szerencsére nagyon jó állapotban megmaradtak, így tisztítás után kifogástalanul működnek. Mindössze az egyik pedálcsapágyból hiányzott egy golyó, amit pótolni kellett. A felnikre korábban ráerőszakolt fémperemes külsőket csak levágni tudtam, helyükre a jelenleg beszerezhető gumifalcos Rubena 28 1 1/2 külsők kerültek (az eredeti külsők ennél kicsit ballonosabbak voltak). A felújítás során sok tanácsot és segítséget kaptam a Veterán kerékpáros fórum tagjaitól, amit ezúton is szeretnék megköszönni. Én is igyekeztem megosztani az időközben megszerzett tapasztalatokat a fórumtársakkal.
 
Sok munka, krómozásra költött kisebb vagyon és számos reménytelennek tűnő helyzet után végül összeállt a kerékpár. Igazi öröm rajta tekerni, mert gépészetileg teljesen rendben van, és a Styria Lastik nyereg is legendásan kényelmes. Felújított állapotában már a laikusok számára is érthető, hogy mitől volt Luxus ez a kerékpár. 
 
Összefoglaló adatok:
 
Márkázott alkatrészek: Felső vázcsőben "Puch Luxus" bemarás valamit elöl „Puch Luxus” nyaktábla, Styria hátsó agy "Styria 7" beütéssel, Styria dobfékes első agy, Styria Lastik nyeregváz, Dunlop Bates nyereggumi, Bosch Rotodyn első lámpa, Bosch dinamó, csapágy kónuszok Puch 7, illetve Styria 7 beütéssel.
Zománcozás: kézi, „Trinát Dekor Fémfesték rozsdára”
Csíkozás: felniken maszkolással 3mm-es középső zöld csík, többi csíkozás nem került visszaállításra
Matricák:
Eredeti felületek: váz muffolás, első-hátsó fékszárak, dobfék külső oldala, pedálok tengelyének csöve és pedálok belő oldala, csengő felső része
Újra horganyzott felületek: Dinamó és hátsó lámpa tartói
Újrakrómozott felületek: a többi fényes felület
Új alkatrészek, kiszerelt eredeti alkatrészek megőrzésével: nyeregcső (testmagasságom miatt), küllők és küllőcsavarok (már nagyon kopottak és deformáltak voltak)
Új alkatrészek: szoknyaháló, lánc ('80-as évek végén az eredeti lánc megnyúlása miatt új, "Mátrafém" jelzésű láncot kapott), Gumik (Gumifalcos Rubena 28 * 1 1/2), Markolat (by Madzagos), Fékbowden (az eredeti már menthetetlen állapotban volt)
Nem eredeti, de korhű, felújított alkatrészek: Láncvédő, Csomagtartó, Világítás készlet
Kötőelemek csavarok, szegecsek: Többségében az eredeti csavarok, néhány helyen új csavarokkal pótolva a hiányzó darabok.
Kiegészítő szerelvények: Bosch Rotodyn első lámpa, Bosch dinamó, hátsó lámpa, csengő, pumpatartó, küllőzár, szoknyaháló

 

Kattints arra a képre, amelyiket nagyobb méretben szeretnél megnézni!

   
     

 

Ez az oldal azért jött létre, hogy emléket állítson a Magyar gyártmányú veterán kerékpároknak, ezzel is adózva a múlt zseniális remekeinek. Az oldalon több fotón, dokumentáción keresztül szeretném bemutatni azt ami most már történelem, viszont évtizedekkel ezelőtt a mindennapjaink meghatározó eleme volt. A kerékpár! A virtuális múzeum célja összegyűjteni, rendszerezni, ezáltal dokumentálni a Magyar kerékpárokkal kapcsolatos anyagokat és információkat. Remélem, hogy sokan szívesen nézelődnek majd itt, és emlékeznek vissza a múltra. Jó lenne több veterán kerékpárt látni az utakon vagy gyűjteményben. Egy maroknyi kis társaság tartja életben a veterán kerékpárok múltját és jelenét. Köszönet Nekik!

FELHASZNÁLÁS  KAPCSOLAT  VENDÉGKÖNYV  PARTNEREK  Copyrightˆ 2008-2016 Rozgonyi Roland

      


Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU    *****    Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints