Kategória: EREDETI állapotú kerékpár
Gyártmány-típus: WM Csoda-ballon
Tulajdonos: Kiss Dávid
Gyártási év: 1934
Vázszám: 404222
Kiss Dávid vagyok, s ezen, régies, múltat idéző Csoda-ballon kerékpárt kívánom indítani a versenyben.
A bicikli nagyjából kilenc éve került hozzám egy padlásról, meglehetősen hiányos állapotban. Benne volt egy gyári kerék, egy kis sárvédő- maradvány, s az eredeti Csoda-ballon villa. Leginkább a roncson lévő nyaktábla, a jellegzetes ballon villa s a megmaradt sárvédő- maradvány alapján sikerült meghatározni mivel is állunk szembe. Egy 1934-es, gyári barna Csoda-ballon kerékpár volt ez. A bicikli egyéb fő alkatrészei: hajtómű, kormány, ülés, stb. hiányzott, vagy későbbi alkatrészekkel volt pótolva.
A régi katalógusoknak, archív fotóknak megfelelő eredeti WM alkatrészeket hosszú fáradságos gyűjtő munkával sikerült megszerezni. Itt arra is ügyelni kellett, hogy ezen alkatrészek, nemcsak hogy eredetiek, hanem a váz állapotának megfelelőek legyenek. (Az öregedés mértéke hasonló legyen). Ez hosszabb folyamat, mint egy restaurált bringa esetében, ahol a felújítás, festés egyszerűbbé teszi a dolgot. Ott elég, ha az alkatrész korban odaillő, eredeti. Nem kell az állapotára ennyire figyelni, hiszen a végén úgyis rendbe lesz rakva minden oda illő tartozék (homokszórás, festés, krómozás).
Hét év kellett mire minden összejött, s a biciklit össze tudtam állítani, úgy hogy egységes, ámde régies állapotú, a múltról, az eltelt időkről mesélni tudó bringát kapjak.
Fontos kiemelni, hogy ez nem egy „bekerülési állapotban” lévő bicikli! Ha ezeket valóban „bekerülési állapotban” hagynánk, akkor szedett-vedett roncsok lennének. Bár vannak kivételek, amikor egy-egy nagyon jól megmaradt, eredeti kerékpár kerül az emberhez, de az ilyesmi igen ritkán történik meg. Nagy szerencse kell hozzá. Tehát ez a bicikli nem egy „bekerülési állapotban” lévő és még csak nem is egy „eredeti állapotú”, hanem egy valóban öreg-gyári alkatrészekkel szerelt, múltat idéző Régi Csoda-ballon 1934-ből. Gyűjteményem egyik kedvenc darabja.
Jellemzők:
-
1934-es Torpedó hátsó agy
-
Magyar mintájú (WM) egybeesztergált első agy
-
Elasztic (magyar) nyereg
-
Régi diófa- fogantyúk, magyar
-
26 × 2 B gumiabroncs
-
WM blockpedálok
-
WM lánc
-
A vázszám alapján feltehetőleg 1934-es a bicikli.
-
Laposabb (régebbi) mintájú magyar kormány a hozzátartozó régebbi típusú fékkel.
Bár a birtokunkban lévő katalógusban már az emeltebb WM kormány és abroncsfék található, én egy korábbi minta szerint jártam el. Egy korabeli reklámplakát szerint laposabb kormány és karos gumifék van a Csoda-ballonon. Tekintettel arra, hogy a váz korábbi, mint az első „Csodás” katalógus (1935) a plakáton látható kormányt építettem be.
A biciklin WM kakukk-csengő található, ugyanis meggyőződésem, hogy a ballon Csodára nem a márkázott fedlap való. Alaposan átvizsgálva a katalógusokat, azt figyelhetjük meg, hogy különbséget tesznek csengők tekintetében. Vannak típusok ahol a jegyzék kitér a márkázott csengőre, s van ahol egyszerűen csak csengőt ír felszerelésként. A Csoda-ballon biciklinél a Csoda-túrával ellentétben nem írja a márkázott csengőt, így én nem is törekedtem egy ilyen beszerzésére.
Kattints arra a képre, amelyiket nagyobb méretben szeretnél megnézni!
|