| 
PROGRAMAJÁNLÓ - VETERÁN JÁRMŰ TALÁLKOZÓ, BAJA2013.04.13. 15:48, yoleeka 
	Két hét múlva, április 27.-én rendezik meg Baján az I. Veterán Jármű Találkozót. A városon belül a Szentháromság Tér ad otthont a rendezvénynek.  
	Programok: 
	8:00-18:00 Jármű kiállítás14:00-kor Veterán felvonulás
 
	Megtekinthetők: 
	veterán kerékpárok, motorok, személy- és tehergépjárművek, autóbuszok, csónakmotorok 
	További események: 
	- helyszínen önkéntes véradásra is lehetőség lesz,- továbbá a rendezvényen gyűjtést szerveznek a Bajai Mentőállomás javára
 - fiatal, bajai együttesek koncertjei
 
	A Rendezvény fővédnöke: Zsigó Róbert, Baja Város Polgármestere 
	A RENDEZVÉNY INGYENESEN MEGTEKINTHETŐ ! 
A HANGYA SZÖVETKEZET TÖRTÉNETE 1945-IG2013.04.10. 19:55, yoleeka 
	
		A II. Világháború előtti időszakban Magyarország valamennyi településén jelen voltak a HANGYA szövetkezetei; székházzal, kereskedelmi átvevő-hellyel, hitelszövetkezeti partnerséggel, és azzal a szellemiséggel, hogy az összefogás, a szövetkezés az egyetlen út arra, hogy a termelők megfelelő pozíciót érjenek el a piacon, hogy a gazdatársadalom piaci érdekei érvényesüljenek. 
		
			Gróf Károlyi Sándor munkájának, valamint az akkori mezőgazdasági miniszternek köszönhetően 1888. évben az országgyűlés napirendjén már szerepelt a szövetkezetek témája, majd az 1896-os agrárprogram tartalmazta a szövetkezetek támogatását, a szövetkezeti eszme fejlesztését is. Ezt követően emelkedett törvényerőre 1898-ban az Országos Központi Hitelszövetkezetről szóló törvény- tervezet, majd ugyanebben az évben létrejött a termelő- értékesítő és fogyasztási szövetkezetek HANGYA központja is. A korabeli viszonyokat a HANGYA első 25 évéről szóló - saját kiadású - jubileumi könyve így jellemzi: 
			„….A falu elvesztette természetes vezető rétegét... A közgazdasági szabadság pompásan csillogó leple alatt sorvasztó folyamat indult meg, s egész vidéket ítélt halálra. Az üzérszellem hitel formájában adta be a mérget a falu népének, mely a mezőgazdasági bajok közepette kapva- kapott a halálos segítség után. Országszerte merészen tombolt a hiteluzsora……….. A szorult helyzetbe került gazdák előre eladták a termésüket a falubeli uzsorásnak, aki gyakran váltót vett, s az így kiszolgáltatott adós feje fölött hamarosan megüttette a dobot. A kényszerárverések járványszerűen terjedtek………… A törvényhozás sem a föld népét, sem a termését nem védte a külföldi verseny megsemmisítő támadásával szemben………. Az uzsora ellen és a kereskedelmi leleményesség (gépmegrendelések, részletfizetéses rendelések gyűjtése, váltókkal való visszaélések) sokféle fajtája ellen védhette volna ugyan a törvényhozás a falusi népet, de ki gondolt erre az „állami beavatkozásra” a közgazdasági liberalizmus mézes heteiben?!” 
KI MIT GYÁRT - TAURUS GUMIIPARI VÁLLALAT2013.04.07. 10:46, yoleeka 
	A Taurus Gumiipari Vállalat története 1882-ig nyúlik vissza. Ekkor alapított Schottola Jenő első említésre érdemes üzemét, amelyet 1891-ban a Magyar Kereskedelmi és Iparbank az Osztrák-Amerikai Gumigyár Rt. érdekeltségébe tartozó Magyar Ruggyantagyár Rt. vett át. 
	Ez az üzem kezdetben kátrányfedéllemezt és a MÁV részére gumiárukat gyártott, majd 1895-ben kezdte a kerékpárköpenyek, a következő évben a gumijátékok előállítását. Pneumatikgyártása az európai fejlődéssel egyidejűleg az 1900-as évek elején kezdődött. A gépipari gumiáru szükségletének kielégítését tűzte célul az 1920-as évek elején létesült dorogi Tuschák Gumigyár, a Műszaki Gumigyár őse. 
	A gumigyárakban kézműipari termelés folyt. Az államosítással vette kezdetét a korszerű, nagyüzemi termelés kialakítása. A gumihulladék feldolgozására 1951-ben új gyárat, az Autokémia Vállalatot létesítették, amelyből később fejlődött ki a Palma Gumigyár.  
	1963. július 1-vel alakult meg az előzőekben felsorolt vállalatok és a Gumiabroncs és Műszaki Gumiáru Értékesítő Vállalat egyesítéséből az Országos Gumiipari Vállalat. Az ipari nagyvállalatok sorában elsők között egyesítette iparágon belül szervezetileg a termelési folyamatokat, a tudományos kutatási és kísérleti munkát, valamint, a hazai előállítású és külföldi származású gumiipari termékek országos készletezési és elosztási feladatait. 
STRUBE REZSŐ KERESKEDŐ ÁLTAL FORGALMAZOTT KERÉKPÁROK2013.04.03. 20:04, yoleeka 
	104 éve, egészen pontosan 1909-ben alapította cégét Strube Rezső. A Budapesti székhelyű nagykereskedő a VI. kerületi Ó-utca 6 szám alatt működtette üzletét. A korra jellemzően a tőkeerős külföldi gyárak nem nagyon hagyták lélegzethez jutni a még gyerekcipőben járó kerékpár ipart. A külföldi tőke fojtogatása nyomán rövid időn belül, néhány év alatt több cég is feladta a küzdelmet. 
	Ettől az időtől kezdve csak a kisebb üzemek, műhelyek kísérleteztek, küzdöttek a létükért a fennmaradásért. De még így sem tudott mindenki talpon maradni, sajnos a kisebb műhelyecskék közül is számtalan elbukott a gazdasági élet kíméletlen harcában. Azok, akik nem dőltek ki, csak "tengették" életüket. 
	Az első világháború után fellendülés következett. A konjunktúra láttán az ország legnagyobb kerékpár gyártó cége a Csepeli Weiss Manfred Művek is berendezkedett az új "termékre" majd 1929-ben megkezdték a kerékpárok gyártását. Hasonló képen járt el a másik nagy gyár, a Mosonmagyaróvári [oSo] székhelyű Kühne Gépgyár is, ott a termelést 1931-ben kezdik meg. 
	Példájuk nyomán a kis gyártó cégek és műhelyek is termelni kezdtek, ha nem is sorozatgyártásban, de folyamatosan előállított egyedi, kisipari darabokat. Természetesen néhány nagykereskedő, többek között Strube Rezső cége is gondoskodott arról, hogy a hazai választék külföldi gyártmányokkal is bővüljön. 
	Több neves külföldi márkát forgalmazott, többek között az D.F.A-t, W.K.C-t, Starkenburgot és Auto-Moto-t, de választékában, több a Weiss Manfred Műveknél készült típust is meg lehetett találni. Ezek voltak például a STANDARD az AURORA vagy a TÁLTOS de megemlíthetjük még a Roland, Alpenrad, R.S.B. Markenrad típusokat is.
	            
BROOKS - A MINŐSÉG ÉS A STÍLUS KORTALAN2013.04.01. 20:25, yoleeka 
	A Brooks England műhely több mint másfél évszázada készít kiváló minőségű termékeket. 1865-ben John Boultbee Brook mindösszesen 20 font-al a zsebében elhagyta szülővárosát, a Leicestershire-i Hinckley-t. Meg sem állt Birminghamig, ahol 1866-ban megalapította a JB Brooks&Co néven futó cégét, amely ló szerszámokat és általános bőr termékeket gyártott. 
	1878-ban Mr Brooks egyik lovának elpusztulása adta az új ötletet. Mivel nem tudott lovat kölcsönkérni, így kért egy biciklit. A bicikli ülését nagyon kényelmetlennek találta, így megfogadta, hogy tesz ez ellen valamit. 1882 október 28.-án  Mr Brooks szabadalmaztatta az első nyerget. 
	A gyönyörű, kézzel készített nyergeivel ismerté vált JB Brooks CO. hamarosan a bicikli és motorbicikli táskák gyártását is elkezdte, majd más kiegészítőket is készített. A tradicionális nyereg gyártás technikája generációról generációra szállt, és egészen 1958-ig a Brooks család kezében volt. 
	1962-ben a Brooks a Raleigh tagjává vált és a gyártást áthelyezte Smetchnickbe. Az elmúlt évtizedben ismét önnálósult Brooks England néven, megőrizve a cég hírnevét. Több mint 150 éves múlttal a Brooks England tekintélyes márkává vált. 
	"A minőség és a stílus kortalan, jöjjön be és foglaljon helyet!" 
	S miként fonódik össze a minőségi termékeket gyártó cég valamint a Csepeli kerékpárgyár? Erre a választ az egyik 1950-es évek első felében kiadott Csepel kerékpár alkatrész katalógus adja meg. Ugyanis az első lapjain olvasható kerékpár típusok némelyikét Brooks nyereggel szerelték. |