KÖNYVAJÁNLÓ - ORCZÁN LÁSZLÓ, MAGYAR KERÉKPÁR SPORT 19402013.02.20. 21:03, yoleeka
Ugorjunk majd másfél évtizedet az időben! Az 1927-ben megjelent, Molnár Géza által írt "A kerékpározás kézikönyve" című klasszikus mű után ismerkedjünk meg egy újabb kiváló kerékpáros könyvvel. A szerző nem más, mint Orczán László Magyarország többszörös kerékpár bajnoka, volt világrekorder, olimpiai 5. helyezett.
Néhány mondat a Szerzőről:
Orczán László foglalkozását tekintve gépésztechnikus volt, a MÁV-nál dolgozott, gőz- majd később dieselmozdonyokkal foglalkozott – NOHAB-okkal és Szergejekkel. Kerékpáros sportpályafutását 17 éves korában kezdi a Törekvés SE-nél, majd a klub színeiben versenyez egész pályafutása során. Kiegészítő sportként gyorskorcsolyázik is, ebben a sportágban is nyer magyar bajnokságot. Kezdetben főként országúton ér el sikereket, 18 évesen megnyeri a Budapest-Siófok 100 kilométeres országúti versenyt, majd mindössze 19 évesen (1931-ben) az országúti egyéni összetett bajnokságon diadalmaskodik, megszerezve ezzel első felnőtt magyar bajnoki címét. Ugyanebben az évben elindul a koppenhágai világbajnokságon, de nem ér el sikert, a szakirodalom így emlékezik vissza az esetre:
„Az 1931-ik évi kopenhágai országúti világbajnokságon Jálics Béla a tizenhatodik helyen végzett, míg Orczán László és Nemes István géptörés miatt kénytelenek voltak a versenyt feladni.”
A remek sport teljesítménye mellett kellő hangsúlyt fektetett arra is, hogy a kor magyar kerékpárversenyzőinek, a külföldi és belföldi versenyeken szerzett tapasztalatait átadja. Ezen gondolati síkon nyugszik könyve is, ahogyan Ő fogalmazott:
E könyvemet a fiatal magyar kerékpárversenyzőknek ajánlom fel útmutatásul eddig külföldi és belföldi tapasztalataim alapján. Remélem, hogy olyan szeretettel fogadják szerény tudásom termékét, mint amilyen szeretettel én adom át nekik azzal a bizalommal, hogy hasznosítani fogják a magyar faj dicsőségére.
CSEPEL ROBUSTA2013.02.17. 11:20, yoleeka
A Csepelen gyártott kerékpárok egyik jeles képviselője a Robusta típusú kerékpár. Gyártása során több változat is készült belőle. Az egyik jellegzetessége a rudas megoldású fékrendszer. Így, ez a típus első ránézésre is könnyen felismerhető. Bár meg kell jegyezni, hogy nem csak az előbb említett fékrendszerrel szerelték, ugyanis létezett bowden huzalos megoldású is.
Festését tekintve a sztenderd fekete szín mellett élénkebb színekben is meg lehetett vásárolni. Forgalomba került még zöld és piros kivitelben.
Ezt a típust itthon és külföldön is egyaránt forgalmazták, férfi és női kivitelben.
Egy 1962-ben kiadott angol nyelvű prospektus alapján a külföldi export változatok a következők voltak:
- Robusta Roadster 28" férfi
- Robusta Roadster 28" női
- Robusta Special 28" férfi
Az itthoni piacra szánt modellek szereléke a következőképpen alakult:
Természetesen a belföldi piacon is mindkét, női és férfi modellt forgalmazták. Megjelenésüket tekintve fekete vagy színes kivitelben, krómozott abroncsokkal, talpbőrből préselt nyereggel, hasított aktabőrből készült nyeregre erősített szerszámtáskával, azonos színű sárvédővel, és láncvédővel, egymenetes szabadonfutó aggyal, Robusta csengővel, gumi foglalatú macskaszemmel, krómozott kormánnyal kerültek forgalomba..
Érdemes még megemlíteni, hogy a típusnak legalább két nyaktábla változata volt. Az egyik a "sima" Robusta feliratos, a másik pedig a Robusta Budapest feliratos változat.
További képek a "piros" változatról
A VARRÓGÉPEKTŐL A KERÉKPÁROKIG2013.02.14. 15:16, Írta: Balogh Bence
Németország egyik legnagyobb múltú cége 1862-ben kezdett varrógépekkel foglalkozni, majd átnyergelt a biciklik gyártására, hogy végül az autóiparban találja magát, és az európai autópiac meghatározó szereplője legyen. Megidézzük a családi vállalkozás történetét, és szót ejtünk az Opel jövőjét fenyegető válság okairól is.
A varrógépektől a kerékpárokig
Adam Opel 1837-ben, az ipari forradalom kellős közepén született Rüsselsheimben, apja után ő is lakatosnak tanult. A párizsi Lebland-nál töltött próbaidő alatt beleszeretett a varrógépekbe. Első gépén hat hónapig dolgozott, ez a készülék évtizedeken át bírta a munkát a helyi szabómesternél. Családja támogatásával 1862-ben megnyitotta saját műhelyét. Vállalkozása a porosz-osztrák háború idején futott fel, miután egyre nagyobb szükség lett az egyenruhák gyors előállítására.
1866-ban járunk, Opel hirtelen annyi megrendelést kapott, hogy hamarosan felhúzhatta első üzemét, ahol már 25 alkalmazottjával gyártotta a kivételes minőségű, elérhető árú berendezéseket. 1868-ban kötött házasságából öt gyereke született, fiait már korán bevezette az üzletbe. Ez fontos lépés volt, a cég jövőjét az ő lelkesedésük alapozta meg. 1884-ben párizsi üzleti útjáról egy újabb találmánnyal, a kerékpárral tért haza, és két éven belül már piacra is lépett az első Opel biciklikkel.
Legnépszerűbb típusa a Victoria Blitz volt, a "villám" motívum máig megmaradt, de a rüsselsheimi bringák képességeit nem csak a névadással reklámozták. Az Opel fiúk számtalan versenyen indultak, nekik köszönhetően ebben az iparágban is vezető gyártóvá váltak. Ők készítették a legjobb minőségű bicikliket, és az áraik sem voltak eltúlzottak, nem csoda, hogy a vevők kapkodtak utánuk. A sikert sikerre halmozó Adam Opel 1895-ben tífuszban meghalt, az autógyártást már nem érte meg.
[...]
Cikk forrása: origo.hu
Így néz ki az 1.000.000. Opel kerékpár amit 1926-ban gyártottak.
AZ ÉV VETERÁN KERÉKPÁRJA 2013 SZAVAZÁS2013.02.11. 13:26, yoleeka
Kedves veteránkerékpárosok!
A tavalyi évhez hasonlóan az idén is megrendezésre kerül az Év veterán kerékpárja szavazás. Idén több újdonság is szerepel majd a kiírásban. A benevezett kerékpárokat 2013-ban két kategóriában lehet indítani:
I. kategória: RESTAURÁLT kerékpár
Ebbe a kategóriába olyan kerékpárok nevezését várjuk amelyek felújítása során törekedtek a gyári állapot visszaállítására. Ide tartozik a részlegesen restauráltat ( egy-egy fényezett , felületkezelt elem , nyereg miatt) restaurált kerékpár is.
II. kategória: EREDETI állapotú kerékpár
Ebbe a kategóriába olyan kerékpárok nevezését várjuk, amelyeknél megőrizték az eredeti gyári állapotot, mind festés és alkatrészek tekintetében.
Hogyan is néz ez ki valójában: Ha van a tulajdonodban egy vagy több 1988 előtt készült magyar vagy külföldi kerékpár, és úgy érzed esélyes lehet az ÉV veterán kerékpárja cím elnyerésére, küld el a kerékpár(ok) - maximum 5 fényképből álló és egy szöveges bemutatkozót tartalmazó portfólióját címünkre mgyvkvirtualismuzeuma@gmail.com.
További részletekért kattints IDE!
KÖNYVAJÁNLÓ - MOLNÁR GÉZA, A KERÉKPÁROZÁS KÉZIKÖNYVE 19272013.02.10. 18:48, yoleeka
Ugorjunk egy évet előre az időben és az Országos Testnevelési Tanács kiadványa után nézzünk egy igazán klasszikus alapművet. Könyvajánlónk következő, bemutatásra szánt olvasnivalója, Molnár Géza 1927-ben megjelent "A kerékpározás kézikönyve" című műve.
Előszó
[...]
Nálunk, Magyarországon talán tízezer ember kerékpározik. Ebből versenyző nem több ötszáznál. Egyetlen gyárunk sincs. A drága védővámokkal terhelt külföldi árukra vagyunk utalva és e tekintetben egyelőre nincs is kilátás arra, hogy a helyzet megváltozzon. Az országútjaink rosszak. És nincs propagandánk. A napisajtó, - érdekkörétől a sportág messze ível, csak száraz regisztrátora az egymást hajszoló eseményeknek.
Arról a nagy programról, melyet az MKSZ a kerékpársport népszerűsítése érdekében és annak fejlődését elősegítőn megvalósít, a közönség nagyobbára csak a szaksajtó útján értesül.
Külföldön könyvtárakra rúgó irodalma van az elméleti és gyakorlati kerékpársportnak. Nálunk egyetlen kísérlettől eltekintve, ily irányú modern munka nem látott napvilágot. Nincs könyv, mely a kerékpározás technikai részével foglalkozna, mely a hazai vonatkozások történelmét megírná, mely az elmúlt klasszikus versenyek és bajnokságok krónikása lenne.
Pedig bőséges anyag kívánkozik megörökítésre, pedig múlhatatlan értéket mentek veszendőbe, midőn a felnövekvő, kerékpározást űző generáció magára utalva, útmutató és tanács nélkül maradt.
Hézagpótló munkásságot véltem tehát betölteni akkor, midőn a Franklin-Társulat megbízásából e könyvecske megírására vállalkoztam.
[...]
|