CSEPEL JUNIOR 24 COL2013.08.11. 12:37, yoleeka
Mindig nagy öröm számomra, ha egy gyermek kerékpár kerül a fókuszba, pláne akkor, ha az szinte eredeti állapotában tündököl. A mostani blogbejegyzésben is egy ilyen gép mutatkozik be.
Gyártmányát tekintve a Csepel Művek terméke, típusa pedig Junior. A kerékpár a 24"-os kerékátmérőjűek családjába tartozik.
A típus gyártása már az 1960-as évek első felében folyt. A cikkben szereplő kerékpár jóval fiatalabb, de még a rendszerváltás előtti "hőskorban" született.
Vázszáma: JZ:001786. Ebből adódóan a gyártási éve 1986. Továbbá a típus egyik fő jellemzője is kitűnik a betű és szám kombinációból.
J= Forrasztott 24"
Z= 1986
001786= sorozatszám
A kerékpár modellt fiú és leány változatban is készítették.
Jellemzői: Komplett szerelvényezettségű, sportkerékpár, különböző színekben készült, a sportolás mellett a mindennapi közlekedésre és túrázásra is alkalmas
Váz: 17,5" magas, megmunkálását tekintve elektromosan hegesztett hidegenvont acélcsőből, lakkozott kivitelben és matrica díszítéssel készült
Villa: Lemezből sajtolt villafej és villasaru, redukált, hegesztett hidegenvont acélcsőből készült oválprofilú villaszárak, a váz színére lakkozva
Kormány: Sport hajlítású, alumínium kormányfejjel, állítható kivitelű modell, krómozott acélcsőből, műanyag fogantyúkkal
Abroncs: Hegesztett profilú, recézett oldalú, krómozott 24" x 1 3/8" méretű és 36 küllőlyukkal ellátott
Elsőagy: Háromrészes, könnyű kivitelű és krómozott
Hátsóagy: Könnyű kivitelű háromrészes hátsóagy, 18 fogszámú szabadonfutó lánckerékkel szerelve
Fékek: Első-hátsó abroncsfék
Hajtómű: 42 fogszámú lánckerék, 5 1/4"-os hajtókarokkal
Sárvédők: Fényesített alumíniumszalag, horganyzott huzaltámasszal
Lánc: 1/2" x 1/8" x 96 tag
Pedál: Ívesen sajtolt, acélkeretű préselt gumikkal, műanyag fényvisszaverő betéttel
Nyereg: Plasztik felsőboritásű vagy integrált habositású
Tartozékai: 3 részes világítási készlet, láncvédő, csengő, pumpa, krómozott huzal csomagtartó, oldaltámasz, szerszámtáska, 2 db szerelőkulcs
Képek a kerékpárról
ANJOU VÉLO VINTAGE 20132013.08.09. 12:07, yoleeka
RIH SUPER2013.08.08. 21:03, HBalage
Bécsben létezik „RIH-Sport” néven egy elvarázsolt üzlet, ahol körülbelül ötven évvel ezelőtt megállt az idő. Tömör fa üzletberendezés, akkurátusan felcímkézett fiókokkal beborított falak fogadják a betérőt. Ha az osztrák fővárosban járok, sosem hagyom ki, hogy benézzek ide, és mindig akad valami látni- vagy vásárolnivaló, valamelyik fiók aljából mindig előkerül valami ottfelejtett értékes apróság. Egy ilyen alkalommal egy pontosan ugyanolyan bringát láttam, mint bemutatónk mostani alanya. Csorgattam is a nyálamat rendesen, de nem hittem volna, hogy valaha idehaza találkozom egy ugyanolyan és hasonlóan kiváló állapotú darabbal…
…aztán mégis szembetalálkoztam vele, és egyből szembesülhettem a kormeghatározás olykor bonyolult kérdéskörével. A cikk végén olvasható cégismertetőből kiderül, hogy az ötvenes évek eleje óta szerelnek össze a RIH gyárban komplett kerékpárokat. Tehát ha ez egy gyárilag összeszerelt gép, abban az esetben korábbi nem feltétlenül lehet. A Simplex rendszert már a negyvenes évek végén is gyártották, egy váltóspecialista gyűjtő honlapján azonban megtaláltam az itt látható hátsóváltó szakasztott mását, amelyet az illető szakértő 1952-re datált.
További érdekességre is leltem a kutatás során. Ausztriában „Seiberer Bergpreis” néven veterán járműveknek rendeznek hegyi versenyt az esemény nevében is szereplő helyszínen. A jó hangulatú derbin veteránbringa kategória is létezik, a rajthoz állók járművei között pedig eddig három RIH Supert találhattunk, 1952; 1957 és 1959-es gyártási évjárattal. Ezek közül a legkorábbi küllemét és felszereltségét tekintve egyaránt szakasztott mása az itt bemutatottnak, a többinek a fényezése eltérő. Ezek alapján a váz feltehetően az ötvenes évek elején, avagy 1952-ben készülhetett, de hozzátenném azt is, hogy az ötvenes évek országúti kerékpárjainak egyfajta archetípusával állunk szemben, felszereltség, technikai színvonal és alkatrészmárkák tekintetében egyaránt.
Ha többet szeretnél megtudni a kerékpártípustól nézz be a RevoMag.hu oldalára.
EGY BÉKÉSCSABAI KERÉKPÁR - KRENFI EXTRA2013.08.05. 20:29, yoleeka
Azoknak a veteránosoknak, akik nyomon követik a hazai kerékpárgyártás és forgalmazás szövevényes, sokszor rejtélyekkel teli múltját, a KRENFI név nem csak egy mozaik szót jelent, hanem egy gyártót, akinek neve összeforrott Békéscsabával.
Sajnos, mint oly sok régi műhelyről és kereskedő cégről, ebben az esetben a KRENFI, azaz Krajcsovics Endre és Fia tevékenységéről is keveset tudni. Egyelőre! A tapasztalatok az mutatják, hogy idővel újabb és újabb részletek bukkannak elő, és így az aprócska mozaikdarabokból össze áll a teljes kép.
A Krajcsovics Endre és Fia cégről egyelőre keveset tudunk, így még messze a teljes kép kirakása, de ami biztos, hogy a napokban egy érdekes és izgalmas kerékpár váz bukkant elő. Egy újabb részlet a múltból!
A képeken látható típus egy EXTRA névre keresztelt férfi vázas gép, a jelölés jól látszik a vázba maratott feliraton is. A váz tisztítása után, mint ahogyan a képeken is láthatjuk, előkerült - igaz nyomokban - a régi csíkozás. A kerékpár vázszáma: D 4273.
Képek a kerékpárról
|