Magyar Honvéd


        

VIRTUÁLIS MÚZEUM

PROJEKTEK

Főlap   Bejelentkezés   Napi   Hírlevél   Index   Média   Túra   Kiállítás   Cikk   Piac   Link   IVCA-online

Típusok   Nyaktábla   Katalógus   Alkatrész   Háborús évek   Könyvtár   Hasznos   Vázszám   Életkép   Gondold Újra!

HOKE   SHOP   ÉVK   DSZTT

 

 
Programajánló
2025. Július
HKSCPSV
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
<<   >>
 
Utolsó frissítés

 
Legfrissebb témák
Friss bejegyzések
2015.07.10. 08:47
2015.05.12. 10:35
2015.04.12. 15:42
 

 

 
Hírek a veterán kerékpárok világából

KATONÁK KÉTKERÉKEN 1. RÉSZ

2012.12.26. 18:51, Sőregi Zoltán

Helytörténeti rovatunk mostani és következő részében nem kevesebbre vállalkozunk, mint hogy elmeséljük olva­sóinknak az esztergomi kerékpáros katonai egységek tör­ténetét. A huszadik századi história számos érdekes rész­lettel, a közönség számára eddig nemigen ismert leírással, adattal van teli. A Hídlap számára összeállított kétrészes cikket Sőregi Zoltán írta. A szerző, mint kutató és publi­cista 15 éve foglalkozik hadtörténettel, számos publikáci­ója jelent meg a témákban. 2002 óta a Magyar Hadtudo­mányi Társaság tagja.

Az emberiség természetéhez tartozik, hogy mindazt, amit megalkotott, megpróbálja felhasználni katonai területen. Különösen vonatkozik ez a gépekre, amelyek segítségével a katonai erők gyorsabban, hatékonyabban működhetnek. Nem kerülte el ezt a sorsot a kerékpár sem. A hadtörténet első ke­rékpáros alakulatai az Egyesült Királyságban jöttek létre, kí­sérleti jelleggel, 1885-ben. Az első világháború kezdetére a hadviselő felek mindkét oldalon alkalmazták a kerékpároso­kat. Az Osztrák-Magyar Monarchia hadseregében az 1908-as fegyvergyakorlaton szerepelt első ízben kerékpáros gyalog­ság, kísérleti jelleggel.

A két háború között

Az I. világháborút lezáró trianoni békeszerződés szigorúan megszabta Magyarország számára a rendszerben tartható haderő nagyságát és összetételét. Ezek a tiltó intézkedések a gazdasági nehézségekkel párosulva már ekkor kényszerpályá­ra állították a Honvédséget és benne a kerékpáros csapatokat. 1921-re a haditapasztalatok alapján és lehetőségek függvé­nyében a megalakuló hét vegyesdandár alárendeltségébe egy-egy kerékpáros zászlóaljat szerveztek, amelyek maximális lét­száma egyenként 18 tiszt és 450 fő toborzott legénység lehetett.. Ezek közül a 3. honvéd kerékpáros zászlóaljat Esztergomban, a 4. honvéd kerékpáros zászlóaljat Ke­nyérmező-táborban (1927-től Esztergom-tábor) állították fel.

A zászlóaljak a béke­szerződés előírá­sai szerint három századból álltak, nehézfegyverek és zászló­alj-közvetlen alakulatok nélkül. A kerékpáros zászlóaljaknak csupán az egyik századát szerelték fel kerékpárral, a másik kettőt gyalogosan alkalmazták, legénységük „zsoldos” kato­nákból állt, hiszen a békeszerződés életbe lépésével a sorköte­lezettség is megszűnt. A húszas években nem is nyílt lehető­ség további fejlesztésre, hiszen a győztesek által delegált Kato­nai Ellenőrző Bizottság ellenőrizte az előírások betartását. A kerékpárosokat a gyalogság csapatnemeként szervezték, fel­adatuk elsősorban a felderítés volt.

A korabeli Harcászati Szabályzat megállapította róluk: „Alkal­mazhatóak: felderítésre és az ellenséges felderítés gátlására, a szárnyak biztosítására, eltolás és átkaroló támadás fedezésére; gyors tartalékként; üldözésre; halogató harcra és elöl lévő fon­tos pontok megszállására.” Legfontosabb tulajdonságaikat a kö­vetkezőkben foglalták össze: „Jellegzetességeik: jó út és időjá­rásviszonyok mellett gyorsak, mozgékonyak és tűzerősek; gyor­saságukat önmaguk erejéből merítik; főleg utakon mozognak, azok mellett harcolnak és gyorsaságuk azok minőségétől erősen függ; menetük zajtalan, sebességük éjjel erősen csökken; (......) veszteségekkel szemben érzékenyek.” A haderőfejlesztés a har­mincas évek közepén fokozatosan felgyorsult, végül 1938-ban a Darányi-féle úgynevezett „győri programban” érte el csúcs­pontját.

Az anyagi fejlesztésekkel egy időben jelentős átszerve­zések is végbementek, annak érdekében, hogy a Magyar Királyi Honvédség megfeleljen a korszerű háború követelményeinek. A kerékpáros zászlóaljak felszerelését az 1938. október 1-jével életbe lépő Huba I. hadrend szerint jelentősen megerősítették. Az egységeket alkotó három kerékpáros századnak századon­ként rajonként 1-1, összesen 12 golyószóróval kellett rendel­keznie, géppuskás százada hat géppuskából és két nehézpuská­ból állt. Zászlóalj közvetlen alakulatként egy árkász-, egy páncéltörő ágyús és egy távbeszélő szakaszt alkalmaz­tak, továbbá alárendeltségükbe helyeztek egy kis­harckocsi-szakaszt és egy gépvontatású közepes tarackos üteget is.

Felszereltség, járművek

A kerékpáros csapatnem alapvető felszerelési cikke maga a ke­rékpár volt. A két világháború között a Magyar Királyi Hon­védségnek kétféle rendszeresített szabványos kerékpárja volt. Mindkettőt a csepeli Weiss Manfréd Művek gyártotta, és 19 M, illetve 32 M kerékpár néven voltak használatban. Kiképzé­si célokra további típusok is szolgáltak a honvédségben, Puch, Steyer és Bianchi gyártmányúak, valamint többféle, polgári használatra gyártott Csepel kerékpár, de ezek darabszáma nem volt jelentős.

A második világháború során gyakran vonultat­tak be polgári tulajdonban álló járműveket is, gyakran tulajdo­nosukkal együtt. Említést érdemel még a 32 M kerékpár ös­szecsukható változata, amelyet az ejtőernyős csapatok számá­ra gyártottak. A hadikerékpárt különféle szerelékekkel tették alkalmassá arra, hogy a katonaélethez szükséges felszerelése­ket szállítani lehessen. Vázára karabély hordkészüléket szerel­tek, csomagtartójára kerékpáros málhatáskát lehetett rögzíte­ni. A golyószórót, a távbeszélő és az árkász felszerelést szintén speciális hordkészülékekkel és szíjakkal rögzítették.

A kora­beli tapasztalatok szerint a 32. M kerékpár hadi alkalmazás­ra megfelelő, megbízható, robosztus szerkezet volt, amelynek teherbírása meghaladta a 150 kg-t. Egy 1942-ben avatott ke­rékpáros tiszt mondta róla: „…csak elhagyni lehetett, elrontani nem…” Gumiabroncsa egyaránt lehetett tömlős és tömör ki­vitelű. Kevés karbantartást igényelt, a szétszedést csak a tisz­tításhoz szükséges mértékig engedélyezték. A bonyolultabb munkák elvégzésére minden szakasztörzsben egy műszerész volt beosztva. Az alakulatok gépesítettsége 1938-at megelőző­en megfelelt a honvédség átlagának., majd a német – és kisebb mennyiségben olasz – gépjármű-szállításokból kifolyólag az egységeket nagyobb mennyiségű teherautóval látták el. Ezt kö­vetően a kerékpáros alakulatok már nem csak a nevükben vol­tak „gyorscsapatok”.

A kerékpárosok fegyverzete nem külön­bözött az egyéb csapatokétól, az egyéni lőfegyver az 1931., il­letve 1931/A. M. puska volt. Rendszeresített nehézfegyvereik között szerepelt a 31 M. golyószóró, a 1907/31 M. Schwarzlose géppuska, valamint az 1936 M. 20 mm-es Solothurn nehéz­puska. A páncéltörő ágyús szakaszok 4 darab 36 M. 3,7 cm-es löveggel voltak felszerelve, melyeket a Krupp félrajkocsikkal vontattak. Megerősítésképpen 1939-től a zászlóaljak pa­rancsnoksága alá rendeltek egy 10,5 cm-es közepes tarac­kos üteget is, amely 4 db 1937 M köze­pes tábori tarackkal rendelkezett. További megerősítésképpen a zászlóaljak kaptak egy szakasz (6 db) CV-35 Ansaldo típu­sú kisharckocsit is. Az Ansaldók 3,2 tonna tömegűek voltak, 2 fős személyzet irányította őket és kezelte az ikercsövű Gebauer gyártmányú géppuskát. Már rendszeresítésükkor is elavultak voltak, gyenge páncélzatuk és kis teljesítményük alkalmatlan­ná tette őket a harcra.

Kerékpáros katonai egységek

Esztergom életében Az 1919-es forradalom utáni zűrzavarban különféle karhatal­mi és katonai egységek működtek a városban és környékén. A rend megteremtésében és stabilizálásában tevékenyen közre­működött Szívós-Waldvogel József ezredes, aki sok szállal kö­tődött a városhoz.

Egy esztergomi vitéz

Szívós-Waldvogel József, vitéz (Esztergom, 1872.01.29.,-Esztergom, 1952.04.30) Középiskoláit szülő­városában végezte, majd a cs. és kir. 26. gyalogezredben leszolgálta önkéntesi évét. A tiszti vizsga letétele után ténylegesítette magát. 1894. 05.01-1916. 02. között a 44. gyalogezredben szolgált. A háború kitörésekkor a 44. gya­logezreddel hadba vonult századparancsnokként. Végig­harcolta az első világháborút, négy alkalommal sebesült.

A forradalmak idején nem teljesített szolgálatot. Vissza­tért Esztergomba és itt megalapította a keresztényszoci­alista pártot. 1920-ban megalapította a MOVE (Magyar Országos Véderő Egylet) esztergomi csoportját. A Nemzeti Hadsereg bevonulása után Esztergom vármegye katonai parancsnokává nevezték ki. 1921.09.09.-1922.05.15 (?) kö­zött a 3. kerékpáros zászlóalj parancsnoka volt, majd a bu­dapesti műegyetemi karhatalmi zászlóaljat vezette. 1921- ben vitézzé avatták. Tábornoki rendfokozatban vonult nyugalomba 1925-ben. Halála után az esztergomi Belváro­si temetőben helyezték örök nyugalomra.

Komoly szakítópróbája volt az országnak és benne a hon­védségnek IV. Károly király visszatérési kísérletei, az úgy­nevezett királypuccsok. Kiemelhető az 1921. október 22-23-án lezajlott fegyveres összetűzés, a „budaörsi csata”. Ebben a 4. kerékpáros zászlóalj tevékenyen is részt vett. A nyugat felől a fővárosba tartó karlista erők megállításához a Honvédelmi Minisztérium a rendelkezésre álló – és Hor­thyhoz lojális – alakulatok mozgósítását rendelte el. Októ­ber 22-én este a 4. kerékpáros zászlóaljat Pilisvörösvárra rendelték, majd Pesthidegkúttól nyugatra foglaltak állást, ez alatt a 3. kerékpáros zászlóalj Nyergesújfalunál biztosí­tott. A két egység a harcokban közvetlenül nem vett részt, azonban az eseményekben fontos szerepet játszottak. Részben azzal, hogy a város katonai parancsnoka deklarál­tan és szilárdan kormányzóhű maradt, részben pedig a fő­város egyik megközelítési irányának zárásával.

A cikk 2010-ben az Esztergomi HídLap magazinban jelent meg.
Szerzö: Sőregi Zoltán
A Szerző weblapja: www.magyarhonved.blogspot.hu

Még nincs hozzászólás.
Csak regisztrált felhasználók írhatnak hozzászólást.
 

Ez az oldal azért jött létre, hogy emléket állítson a Magyar gyártmányú veterán kerékpároknak, ezzel is adózva a múlt zseniális remekeinek. Az oldalon több fotón, dokumentáción keresztül szeretném bemutatni azt ami most már történelem, viszont évtizedekkel ezelőtt a mindennapjaink meghatározó eleme volt. A kerékpár! A virtuális múzeum célja összegyűjteni, rendszerezni, ezáltal dokumentálni a Magyar kerékpárokkal kapcsolatos anyagokat és információkat. Remélem, hogy sokan szívesen nézelődnek majd itt, és emlékeznek vissza a múltra. Jó lenne több veterán kerékpárt látni az utakon vagy gyűjteményben. Egy maroknyi kis társaság tartja életben a veterán kerékpárok múltját és jelenét. Köszönet Nekik!

FELHASZNÁLÁS  KAPCSOLAT  VENDÉGKÖNYV  PARTNEREK  Copyrightˆ 2008-2016 Rozgonyi Roland

      


Kedves Csokoládé kedvelõk! Segítségeteket kérném a kérdõívem kitöltéséhez! Témája a CSOKOLÁDÉ MÁRKÁK! Köszön    *****    Homlokzati hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati hõszigetelését!    *****    * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. *    *****    Elindult a Játék határok nélkül rajongói oldal! Ha te is szeretted a '90-es évek népszerû mûsorát, nézz be ide!    *****    Megjelent a Nintendo Switch 2 és a Mario Kart World! Ennek örömére megújítottam a Hungarian Super Mario Fan Club oldalt.    *****    Homlokzati hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    A PlayStation 3 átmeneti fiaskója után a PlayStation 4 ismét sikersztori volt. Ha kíváncsi vagy a történetére, katt ide!    *****    A Bakuten!! az egyik leginkább alulértékelt sportanime. Egyedi, mégis csodálatos alkotásról van szó. Itt olvashatsz róla    *****    A PlayStation 3-ra jelentõsen felborultak az erõviszonyok a konzolpiacon. Ha érdekel a PS3 története, akkor kattints ide    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran! Mese, mese, meskete - ha nem hiszed, nézz bele!    *****    Az Anya, ha mûvész - Beszélgetés Hernádi Judittal és lányával, Tarján Zsófival - 2025.05.08-án 18:00 -Corinthia Budapest    *****    &#10024; Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott &#8211; ismerd meg a &#8222;Megóvlak&#8221; címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!