2012.03.08. 21:10, Szöveg és kép: yoleeka
Azt előbbi részekben összehasonlítottuk a 28 és 26 collos kerekű kerékpárokat. Most, az utolsó részben bemutatkozik három kemping kerékpár. Három típus három ország képviseletében. Olvashatunk a magyar Csepel Csilla, a Jugoszláv Tomos Mini és az NSZK-ban készült Anatom kerékpárról.
Lássuk az összehasonlítást!
Magyar kerékpár típus: CSEPEL CSILLA
Az egy pedálfordulatra megtett 4,6 m út könnyű hajtás jó gyorsulást biztosít, ez városban a gyakori megállás és újraindítás miatt különösen kedvező. 100 méteres útszakaszon a Budapest kerékpáron 20,4 fordulatot, míg a Csillán 21,7 pedálfordulatot kell végezni. A Csillával 20km/ó utazósebesség éppúgy különösebb fáradság nélkül tartható, mint a 26"-os, vagy a 28"-os kerékpárokkal.
A kerekek közötti súlyelosztás kedvező, így emelkedőn is csak akkor ágaskodik a gép eleje, ha szándékosan felrántjuk a kormányt. A hajtómű a földtől kellő távol van, így alkalmazhatták a 170 mm-es felnőtt hajtókarokat anélkül, hogy a pedál kanyarban beleakadna a talajba. A nyereg a Budapest nyergével azonos, elég kényelmes, szép, de a bőrnél kevésbé tartós, és a műanyag nyeregborítás könnyen piszkolódik.
A kormány még a legalsó helyzetében sem ér hozzá a térdhez, formája előnyös, viszont az állítási tartománya felfelé nem teljesen kielégítő. A kézifék fogantyújának belső lemezéle a kezet nyomja.
A Csilla kormány, nyereg és váz gyorsszorítója erős, de az ellencsavar átmérője elég kicsi. A kormányon nincs megjelölve a legnagyobb kihúzási magasság, ezért a túlságos kihúzás miatt a csapágy felett gyakori a kormánycső törés. A nyeregszáron a vázmagasságot több helyen számokkal is jelölik, ami a beállításkor előnyös.
Az első fék hatásossága és szabályozhatósága jobb lehetne. A KRESZ követelményeinek megfelelő jó minőségű világítási készlet, az erős csomagtartó és a hozzáadott gumiszalag, a rugós oldaltámasz és a mélyhornyú krómozott acél sárvédők a típus használhatóságát és a külső megjelenést emelik.
A felépítés erős, a Csilla a tartósan nagy terhelést is jól bírja. A gyári kivitel kifogástalan, a vázkötés könnyen kezelhető, biztosan rögzíthető, de a vázzsanérra a bőszárú nadrág felakadhat. A lakkozás esztétikus, a galvánbevonatok épek, tartósak. (A Csillának Csaba elnevezéssel egy olyan változatát is készítik, amelynek váza nem összecsukható, egyébként minden tekintetben azonos a Csillával. Ennek ára 100 Ft-tal alacsonyabb.) A Csilla vétele a kemping típusok közül a legkifizetőbb.
A kerékpár típus a vizsgálati eredmények alapján JÓ minősítést kapott.
Jugoszláv kerékpár típus: TOMOS MINI
Az egy pedálfordulatra megtett út 5 m, ami felnőtteknek inkább kedvezőbb, mint gyermekeknek. A hajtókarok 150 mm hosszúak, ami viszont a gyerekeknek jobb. A pedálok fehér gumiblokkjai túlméretezettek, a pedálgumi hajtás közben átfordul, ami kényelmetlen, mert könnyen lecsúszik róla a láb, és a fényvisszaverő prizmát tönkreteszi.
A nyereg rugózása jó, de a hátsó lemezkeret sarkai nagyon kiállnak. Előnyösebb lenne ezeket nagyobb ívben lehajlítani. A kormány alakja kedvező. Az első fék jól állítható, fogantyúja jó elhelyezésű. A kormányon és a nyeregszáron a legnagyobb kihúzhatóság mértékét maradandóan és jól láthatóan megjelölték.
A nyereg és a kormány magasságállításán kívül a kormánydöntés is csavaros gyorsszorítóval állítható. A vázcsukló egyszerű és erős. A kemping típusok közül is kitűnik nagymérvű és egyszerű állíthatóságával. Az egyszárnyú csavarok szorítók hajtószárnya kicsit rövidebb a szükségesnél, a jó rögzítés ezért nagy erőkifejtést igényel.
A generátor dörzstárcsáját a nedves gumi is jól hajtja. Az első lámpa fénykévéje igen jól világítja meg az utat. A hátsólámpával kombinált nagyméretű és jó hatásfokú fényvisszavető éjszaka megnyugtató biztonságot ad, hibája, hogy a műanyagház hamar széttörik. A csomagtartó erős, a kitámasztó könnyen kezelhető, a végéről azonban hiányzik egy gomb, ami a cipőt a sérüléstől óvná.
A kis műanyagpumpa inkább játékszer, mint szerszám, alig használható. A gumik szélesek, fehérbetétesek, ami csak állandó mosószeres lemosás mellett marad szép, különben besárgul. A Csillánál magasabb ára minőségével nem arányos.
A kerékpár típus a vizsgálati eredmények alapján JÓ minősítést kapott.
Német Szövetségi Köztársaság NSZK kerékpár típus: ANATOM
Az egy pedálfordulatra megtett út 4 m, ami különösen gyermekek és nők számára igen kedvező, mert egész könnyen hajthatóvá, jól felgyorsulóvá teszi a kerékpárt. A hajtókarok 150 mm hosszúak, ami a rövidebb lábúaknak előnyös. Az első tengelynyomás aránya az összes vizsgált kerékpártípusé közül a legalacsonyabb (28 százalék), de ez különösebb stabilitási problémát nem okoz, sőt a csuklók terhelése szempontjából kedvező.
Nyerge csak rövid ideig tartó utazásra alkalmas, mert bevonat nélküli öntött műanyag nyereglapján keresztül a nyeregalváz lemezei átérződnek. Főleg a hátul kétoldalt kiálló sarkok kellemetlenek néhány kilométer után. A nyereg nem elég tartós, a nyereglap könnyen behasad, a bilincs elgörbül.
A kormány magasság-állíthatósága kevés. A kormányszarv kellő kihúzását az is akadályozza, hogy a kézifék bowdenje túl rövid, sőt a fékkar felerősítését a kormányon a kihúzáshoz meg kell lazítani. A kormány- és nyeregszáron nincs megjelölve a legnagyobb megengedett kihúzás mértéke, ez biztonsági szempontból kifogásolható.
Az első fék szerkezete és hatása nem kielégítő. A kerékpár felszereltsége jó. Csomagtartója erős. Ügyes zár van a hátsó villán. A kitámasztó könnyen kezelhető, az esetleges szereléshez azonban belső nyílású hatszögkulcs szükséges, ami ritkán van kéznél. A pumpa gyakorlatilag alig használható. A fehérbetétes belga gumikat gyakran kell tisztítani mosószerrel, hogy fehér színüket megőrizzék, mosás nélkül rövid idő alatt megsárgulnak.
Kivitele sem kifogástalan. A sárvédő pálcák csavarjainak ponthegesztése gyenge. A polírozott alumínium sárvédők csillogása csak oly módon biztosítható, ha időnként újrapolírozzák őket. A sárvédők könnyen deformálódnak. A kontraagy bizonyos pedálhelyzetnél csúnya, súrlódó hangot ad, ilyenkor a pedált kissé el kell mozdítani. A tesztben vizsgált kerékpárok közül ez a legkisebb súlyú. Ára minőségéhez képest magas.
A kerékpár típus a vizsgálati eredmények alapján JÓ minősítést kapott.
Kapcsolódó tartalom:
Nagy kerékpár teszt 3. rész - 26 collos kerékpárok
Nagy kerékpár teszt 2. rész - 28 collos kerékpárok
Nagy kerékpár teszt 1. rész - Mit vizsgáltunk és értékeltünk?
A nagy kerékpár teszt alanyainak összegzése egy táblázatban.