A hajdani WM és egyéb kortárs kerékpárok tengelyeit feketítéssel óvták a korróziótól. Ismereteim szerint gyári körülmények közepette ezt úgy végezték, hogy a felhevített tengelyt fáradtolajba mártották ami ráégett, és egy környezeti hatásoknak ellenálló, korrózióvédő réteget hozott létre. Leggyakrabban az elsőkerék- hátsókerék- és hajtótengelyt vonták be ily módon.
Az aktuális felületet melegítés előtt célszerű drótkoronggal fényesre tisztítani. A kisebb alkatrészeket borszeszégővel, a nagyobbakat gázlánggal hevíthetjük legegyszerűbben. Várjuk meg, míg az anyag kék színre vált (250-300 oC), majd méretétől függően további fél-egy percet, ugyanis kellő hőmérséklet híján nem ég rá az olaj. Ezután az alkatrészt a közelben előkészített fáradtolajba mártjuk és az eljárást kis hevítés után megismételjük (természetesen ekkor ne számítsunk a kék színre). Ügyeljünk arra, hogy a felforrósodott folyadék a teljes bevonni kívánt felületet érje. Nem gond, ha nyers olaj marad a kész munkadarabon, lánggal leégethetjük róla a következő hevítés alkalmával.
Tóth Zsolt (Zsocab)
Forrás: Béres Benedek (Jumba)
Kattints arra a képre, amelyiket nagyobb méretben szeretnél megnézni!
|