Magyar Honvéd


        

VIRTUÁLIS MÚZEUM

PROJEKTEK

Főlap   Bejelentkezés   Napi   Hírlevél   Index   Média   Túra   Kiállítás   Cikk   Piac   Link   IVCA-online

Típusok   Nyaktábla   Katalógus   Alkatrész   Háborús évek   Könyvtár   Hasznos   Vázszám   Életkép   Gondold Újra!

HOKE   SHOP   ÉVK   DSZTT

 

 
Programajánló
2022. December
HKSCPSV
28
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
<<   >>
 
Utolsó frissítés

 
Legfrissebb témák
Friss bejegyzések
2015.07.10. 08:47
2015.05.12. 10:35
2015.04.12. 15:42
 

 

 
Műhely-felújítás
Műhely-felújítás : NIK felújítása, csíkozásaKéptárak: Súgó

A Csepel NIK típusú kerékpárjainak névadója az 1946-49 között fennálló Nehézipari Központ. Feladata az ország kohászatának, vas-és fémiparának gépgyártásának összefogása volt, melyet megszűnését követően a Nehézipari Minisztérium vett át.
Feltehetően a típust is a NIK fennállásának 4 éve alatt gyártották. Jellemzőjük: 30 mm csőátmérő, nagy tengelytáv, a kor színvonalának megfelelő gumiperemes kerékabroncsok, elől a gumira ható rudas-, hátul német importból származó Torpedo kontrafék. Kormányuk fa markolattal és Trilla csengővel felszerelt, nyergük egyszeres csavarrugózással ellátott, műbőrborítású Juventus típus. Valószínűsíthetően többféle lánckerékkel készültek. A típus életében érdekes fordulat, hogy 1948-ban, a kommunista hatalomátvételt követően a korábbi, díszes váznyaktáblákat egyszerűbb, puritánabb kivitel váltotta fel.
 
Az én NIK-em (1946-48):
 
2007 decemberében olvastam a hirdetést az Index Veterán kerékpárok fórumán, amiben gazdája eladásra kínálta. Hamarosan megszületett az elhatározás: nekem is kell egy „igazi” veterán korú bringa. December 30-án nyélbe is ütöttük az üzletet és még aznap elhoztam Miskolcról a gépet. Hazaérve átmenetileg a fészerbe dugtam el a családtagok kritikáit elkerülendő J. A januári vizsgaidőszakban azonban végre elkezdhettem felújítását. Már az elején elhatároztam, hogy természetesen a gyári, eredeti állapotot szeretném visszaállítani, múzeumi minőségben. Jelenlegi képét tekintve ez nem kis feladatnak ígérkezik.  Váznyaktáblájából, Extra-super lánckerekéből és Torpedo Weltmeister (1928) hátsó agyából arra következtetek, hogy meglehetősen korai példány lehet  (1946-47, de mindenképpen ’48 előtti). Vázszáma: C170855
Elsőként fokozatosan darabjaira szedtem a gépet, majd következett az egyes alkatrészek rezgőcsiszoló általi rozsdátlanítása, tisztítása. Mivel éveket állt egy pincében, festetlen felületei kráteresre korrodáltak, ezért feketítés, nikkelezés előtt ezek simára csiszolására lesz szükség. Kiemelt feladat volt a váz eredeti csíkozásának rekonstruálása és rögzítése. Ehhez fényképet és rajzot készítettem, illetve el szeretnék látogatni a Közlekedési Múzeum raktárába is a csíkozás és az egyes elemek bevonatainak megállapítása végett. A csíkok láthatóvá tételéhez arany színű tollat használtam.
Tavasz folyamán körültekintő, napokig tartó mosogatás és csiszolás után, egy tű segítségét is igénybe véve megtisztítottam az alumínium váznyaktáblát. Ezres finomságú papírral csiszoltam, végső fényét Sidol fémpasztával adtam meg neki. Az eredetileg valószínűsíthetően tamponnyomott részeket makettfestékkel színeztem.
A villafej díszsapkája egyengetés és csiszolás után polírozásra vár.
Időközben egy barátom segítségével sikerült sárvédőkhöz jutnom. Meglehetősen gyűrött állapotban kerültek elő egy kertből, ráadásul a hátsó fél női gépre való, ezért kezdetét vette a hónapokig tartó gittelés, műgyantázás, foltozás.
A festett alkatrészeken első alkalommal két réteg alapozást és tapaszolást követően Maestro akrilfestéket alkalmaztam bevonat gyanánt. Már elkezdtem saját kezűleg felvinni  a kék bevonatokat, ám tapasztalataim annyira kedvezőtlenül alakultak, (sérülékeny volt az alap), hogy elhatároztam autófényező szakemberrel újrafestetem az egészet. Ő a korábban beszerzett sárvédőkkel együtt két réteg Neolux zománcot fújt rá. Munkájában sajnos semmi köszönetet nem találtam, ugyanis a sárvédőket kivéve pimasz módon, mesterhez nem méltó minőségben narancsbőrösre szórta az alkatrészeket, tehát magam kezdhetek neki újból, némi csiszolás után.
A műbőr bevonatú Juventus nyereg jelen pillanatban június közepe óta a bőrdíszművesnél rostokol, a napokban talán hozzá is lát. Vázát alapozás után két réteg Supralux Astralin zománccal illettem.
Beszerzésének egy éves évfordulójára (2008. 12. 30.) elkészültem a teljes fényezéssel, ami a hátsó sárvédő kivételével az összes alkatrész újrafestését jelentette. Minősége nem lett tökéletes, de megkockáztatom, talán eredetileg sem volt az.

2008. 10. 10.

 
Tóth Zsolt (Zsocab).

 

Kattints arra a képre, amelyiket nagyobb méretben szeretnél megnézni!

  
   

 

Ez az oldal azért jött létre, hogy emléket állítson a Magyar gyártmányú veterán kerékpároknak, ezzel is adózva a múlt zseniális remekeinek. Az oldalon több fotón, dokumentáción keresztül szeretném bemutatni azt ami most már történelem, viszont évtizedekkel ezelőtt a mindennapjaink meghatározó eleme volt. A kerékpár! A virtuális múzeum célja összegyűjteni, rendszerezni, ezáltal dokumentálni a Magyar kerékpárokkal kapcsolatos anyagokat és információkat. Remélem, hogy sokan szívesen nézelődnek majd itt, és emlékeznek vissza a múltra. Jó lenne több veterán kerékpárt látni az utakon vagy gyűjteményben. Egy maroknyi kis társaság tartja életben a veterán kerékpárok múltját és jelenét. Köszönet Nekik!

FELHASZNÁLÁS  KAPCSOLAT  VENDÉGKÖNYV  PARTNEREK  Copyrightˆ 2008-2016 Rozgonyi Roland

      


A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?    *****    Will Vandom Rajongói Oldala &#9829; nosztalgia W.I.T.C.H. a javából, 2006 óta &#9829; Te még emlékszel?    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek bele kell néznie. Tedd meg te is, én segítek értelmezni! Kattints! Várlak    *****    Nagyon részletes születési horoszkóp + 3 éves elõrejelzés + kötetlen idejû beszélgetés diplomás asztrológussal! Kattints