Magyar Honvéd


        

VIRTUÁLIS MÚZEUM

PROJEKTEK

Főlap   Bejelentkezés   Napi   Hírlevél   Index   Média   Túra   Kiállítás   Cikk   Piac   Link   IVCA-online

Típusok   Nyaktábla   Katalógus   Alkatrész   Háborús évek   Könyvtár   Hasznos   Vázszám   Életkép   Gondold Újra!

HOKE   SHOP   ÉVK   DSZTT

 

 
Programajánló
2024. November
HKSCPSV
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
<<   >>
 
Utolsó frissítés

 
Legfrissebb témák
Friss bejegyzések
2015.07.10. 08:47
2015.05.12. 10:35
2015.04.12. 15:42
 

 

 
Hírek a veterán kerékpárok világából

Múltidéző 1. rész - A kerékpár diadalmas hódítása Magyarországon

2012.02.12. 15:11, Szöveg: Borbély Tibor - Kerékpáros ABC 1969

Magyarországon a kerékpár elterjedése és gyártása a fejlett, iparosodott államokhoz viszonyítva, későn kezdődött. Megjelenési nyomaival a múlt század 60-as éveinek végén találkozhatunk. Bizonyíték erre egy karikatúra, melyet Klic Károly rajzolt, és 1869-ben jelent meg egyik korabeli lapunk hasábjain.

A másik nyomósabb bizonyíték az a hirdetés, amely szintén 1869-ben látott napvilágot.
 
A Kertész és Eiser cég ajánlja a raktáron lévő kerékpárokat. A II. Világháború alatt lebombázott Szervita téri (ma Martinelli tér) nagyhírű sport- és játékkereskedés alapítója, Kertész Tódor, külföldön ismerkedett meg a kerékpársporttal, és itthon is bemutatta tudományát. A Duna-parton és a Belvárosban karikázva, nagy feltűnést keltett. A feltűnéssel együtt elérte, hogy mindjárt reklámot is csinált a nála kapható kerékpároknak. Sportszeretettől és üzleti érdektől vezérelve, a Haas-palota helyén, lévő telken kerékpár-iskolát is nyitott. Egy-egy barkácsoló saját céljaira már ekkoriban készített ugyan néhány hazai gyártmányú kerékpárt, de ezek természetesen egyedi darabok voltak. Ennél előbbre lépett Eichorn Nándor, aki nemcsak saját céljaira készített kerékpárt, hanem eladásra, és ezek a készítmények piacot is találtak maguknak. A Láng Jakab és fiai cég szintén foglalkozott – bár kissé túlhaladott típusú, de magyar gyártmányú – „Hunnia Schampion” elnevezésű kerékpárok és alkatrészek gyártásával.  
 
Nagyobb szabású vásárlási érdeklődés nyomaival 1879-ben találkozhatunk. Ekkor külföldi kerékpárok kerülnek nagyobb tömegben hazánkba, és az érdeklődők természetesen ezeket vásárolják elsősorban. A kereslet ekkor fellobbantja néhány vállalkozó szellemű hazai kisiparos üzleti vágyait. A tömeges gyártás első nyomaival 1880 körül találkozunk. Ekkor jelentkezik Herbster Károly mechanikus, „Villám” elnevezésű kerékpárjaival. Ő és Kaszás (azonos azzal a versenyzővel, aki az első nyilvános országúti verseny győztese volt) hozzálátnak újabb magyar gyártmányú kerékpárok építéséhez. Munkálkodásuk azonban nagyon szerény keretek között mozog. Nem tudnak versenytársai lenni a külföldi cégeknek, és az országba kerülő, behozott kerékpárok adják a forgalomba lévő „masinák” zömét. Sweitzer Henrik és Beifeld Gábor foglalkoznak elsősorban külföldi kerékpárok eladásaival. A készítéssel ellentétben a kereskedelem széles alapon dolgozik. A hazai gyártás csak vegetál. A piacot továbbra is a külföldi gépek uralták, és tömegével változatlanul csak külföldi gyártmányok kerültek piacra. Az Achilles egylet kerékpárosait 1888-ban Vermes Lajos, a kerékpáros sport hazai meghonosítója, egyik úttörője vezette. Az Ő nyilvántartásából kiderült, hogy az egyesület tagjai által használt kerékpárok főleg angol és bécsi gyártmányú gépek. Előrelépést hozott az 1894-es év. Ekkor alapították meg a magyarországi kerékpár-kereskedők és –iparosok egyesületét, amely gyártási és eladási vonalon egyaránt érdekvédelmi testület volt. Ez az intézmény 1898-ban végleg szakági vezető intézménnyé vált.
 
Az Első Magyar Varrógép és Kerékpárgyár is megszületett, a testület megalakításával egyidőben. Nemsokára Pintér és Mendl „Higiea” elnevezéssel újabb kerékpárgyárat alapított. Ezen túlmenően még a századforduló előtt gomba módra szaporodtak a kisebb vállalkozások. Ulich Henrich gyártja a „Turul”, Eichorn Emil a „Dália”, Kretzmar E. és Társai az „Attila” márkájú kerékpárokat.
Egészen kicsi, de ismert nevű üzemek Muskát Jakab, Schwartz Ármin Hermann és Schebelle Ágoston cégei. A tőke-erős külföldi gyárak azonban nem nagyon hagyják lélegzethez jutni a még gyerekcipőben járó kerékpár ipart. A külföldi tőke fojtogatása nyomán rövid pár év alatt megszűnik a Varrógép és Kerékpárgyár, valamint a Pintér és Mendel cég is. Ettől az időtől kezdve csak az említett kisebb üzemek, műhelyek kísérleteznek, küzdenek a létükért. Ezek közül a kisebb műhelyecskék közül számtalan esett el a gazdasági élet kíméletlen harcában. Azok, akik nem dőltek ki, azok is csak tengették aprócska életüket. Gróf Jenő 1910-ben különleges kerékpárok készítésére specializálta magát. Betegszállító, áruszállító típusokat és ezekhez való alkatrészeket gyártott. Ez a cég volt az, amelyik leginkább felszínen tudta tartani magát. Az első világháború után fellendülés következett. A konjunktúra láttán a mostani Csepeli Vas és Fémművek elődje is berendezkedett kerékpárgyártásra.
 
A Mosonmagyaróvári Mezőgazdasági Gépgyár elődje, a Kühne gépgyár, 1931-ben szintén ráállt a kerékpárok és „OSO” elnevezésű alkatrészek gyártására. Példájuk nyomán a kis gyártó cégek és műhelyek is termelni kezdtek, ha nem is sorozatgyártásban, de folyamatosan előállított egyedi, kisipari darabokat. A Hercz és Dr. Bíró cég speciális járműveivel, Velvárt Nándor és Bécs Ferenc egyedi előállítású versenykerékpárjaival emelkedett ki a sorból. Természetesen néhány nagykereskedő, mint Bíró Jenő, Schwartz Géza, Strube Rezső, a Láng cég gondoskodtak arról, hogy a hazai választék külföldi gyártmányokkal is bővüljön. A kerékpárgyártás fellendülésével néhány – főleg gumit készítő gyár is megtalálta piacát, a kerékpáron közlekedők táborában. Az Emergé, a Hungaria, a Wolfner egyaránt törekedett a mind nagyobb számban jelentkező kerékpárt vásárlók kegyeinek elnyerésére. A piaci harc, az egymás gyártmányainak túllicitálásából született minőségi csata biztosította a kerékpárok és alkatrészeinek javulását. A fejlődés, a mindennapi életben használatos közlekedési eszköz széleskörű elterjedése magával hozta, hogy a gépek tulajdonosainak jó része sporteszközül is választotta a kerékpárt. Ez egyben azt is jelentette, hogy a sportok közül a kerékpársportot választotta. Volt aki túra jellegű tevékenységgel, volt, aki a sport legmagasabb színtű művelésével, a versenyzéssel járult hozzá a sport népszerűsítéséhez. A kerékpározásnak divattá válása idejét, a századfordulót megelőző és azt közvetlenül követő időszakot leszámítva, a két világháború közötti időszak volt az, amikor a kerékpározás és a kerékpársport népszerűsége a legmagasabb szintet érte el.
 
Még nincs hozzászólás.
Csak regisztrált felhasználók írhatnak hozzászólást.
 

Ez az oldal azért jött létre, hogy emléket állítson a Magyar gyártmányú veterán kerékpároknak, ezzel is adózva a múlt zseniális remekeinek. Az oldalon több fotón, dokumentáción keresztül szeretném bemutatni azt ami most már történelem, viszont évtizedekkel ezelőtt a mindennapjaink meghatározó eleme volt. A kerékpár! A virtuális múzeum célja összegyűjteni, rendszerezni, ezáltal dokumentálni a Magyar kerékpárokkal kapcsolatos anyagokat és információkat. Remélem, hogy sokan szívesen nézelődnek majd itt, és emlékeznek vissza a múltra. Jó lenne több veterán kerékpárt látni az utakon vagy gyűjteményben. Egy maroknyi kis társaság tartja életben a veterán kerékpárok múltját és jelenét. Köszönet Nekik!

FELHASZNÁLÁS  KAPCSOLAT  VENDÉGKÖNYV  PARTNEREK  Copyrightˆ 2008-2016 Rozgonyi Roland

      


Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU