BMX - EZ A MÁRKA A FIATALOK VÁGYA!2013.04.18. 18:33, yoleeka 
	
	Hírdeti a Csepel Művek egyik plakátja!  
	Bicycle Moto-Cross, ahogy manapság emlegetik BMX, első betűje a „B” a kerékpárt, az „M” a motort és az „X” a kettő keresztezését jelöli. 
	Kialakulása idején a motokrossz sportág már hatalmas népszerűségnek örvendett az Amerikai Egyesült Államok-ban. Néhány fiatal, aki szeretett volna részt venni a motokrossz versenyeken, de nem érték el a minimális korhatárt a motorkerékpár-versenyzéshez, és/vagy nem volt elegendő pénzük, hogy megvásárolják a szükséges méregdrága motorkerékpárokat, úgy döntöttek, hogy valamilyen módon helyettesítik a motokrossz sportágat. 
	BMX kerékpárokon kezdtek versenyezni – beöltözve a motokrossz sportágban használatos ruházatokba – az általuk épített motokrossz pályához hasonlító helyszíneken, azzal a céllal, hogy utánozzák a sportágat amennyire csak lehetséges. 
	Ahogy múlt az idő ezek a BMX rendezvények egyre népszerűbbek lettek minden helyszínen, de különösen Kaliforniában. Az 1970-es évek elején a BMX mint különálló sportág kezdett megerősödni és hivatalosan is megkezdődtek a BMX versenyek szervezései. 
	Ez alatt a tíz éves időszak alatt a BMX sportágat bevezették más országokban, közöttük Európában is, 1978-ban. 
	1981 áprilisában megalakult az IBMXF, mint a sportág nemzetközi szervezete, azzal a céllal, hogy hivatalosan képviselje a BMX sportágat. 
	Az első világbajnokságot 1982-ben rendezték. Az évek során, a kerékpáros sportágakon belül a BMX egyre inkább megjelent, mint egy önálló sportág. Akkoriban is már látni lehetett, hogy a BMX egy láncszeme a kerékpárossportágaknak, és egyre jobban hasonlított a kerékpáros sportágakhoz, mint a motokrossz sportághoz. Mivel ezek a kerékpárok viszonylag kicsik, a BMX-esek hamar rájöttek, hogy ezzel nem csak versenyezni lehet, így alakult ki a freestyle és annak különböző ágai, amit először a saját maguk szórakoztatására, később a közönség szórakoztatására csinálták. 
 
	
	Az 1980-as évek első felében a Csepeli kerékpár gyár is becsatlakozott a Bicycle Moto-Cross világába. Mivel a stílus meghódította a világot, elképzelhetetlen volt, hogy a hazai kerékpáros palettán ne szerepeljen a típus. Ennek megfeleőlen a kor fiataljainak "nagy álmát" két féle kivitelben el is készítették. 
	Azonos kerékátmérő mellett készült szabadonfutós kislánckerékkel szerelt és "sima" kontrás változatban. Mindkét modell a 10-14 éves korosztályt célozta meg. Rendkívül jól használható volt a gép közúti, sport illetve hobby használatra.  
	Lássuk az összehasonlítást: 
	
		
			| 
				BMX 20" modell, szabadonfutó kislánckerékkel | 
			
				BMX 20" modell | 
		 
		
			| 
				Váz: Hegesztett kivitelű 14,5" magasságú zárt keretváz, menetes kivitelű csapágyházzal, speciális hátsósaruval. Erősített kivitelben. | 
			
				Váz: Hegesztett kivitelű 14,5" magasságú zárt keretváz, menetes kivitelű csapágyházzal, speciális hátsósaruval. Erősített kivitelben. | 
		 
		
			| 
				Villa: Speciálisan erősített kivitelű cross villa, az első villasaruk lemezből készülnek. | 
			
				Villa: Speciálisan erősített kivitelű cross villa, az első villasaruk lemezből készülnek. | 
		 
		
			| 
				Kormány: Emelt, széles kivitelű középen összekötővel merevített hidegenvont acélcsőből készülő kormányszarv. Avillafej erősített kivitel. | 
			
				Kormány: Emelt, széles kivitelű középen összekötővel merevített hidegenvont acélcsőből készülő kormányszarv. Avillafej erősített kivitel. | 
		 
		
			| 
				Első-hátsókerék: Nyitott profilú 20 x 2,125"-os drótbetétes cross gumihoz való abronccsal. Mindkét kerék 36 db küllővel szerelve. Erősített kivitel. | 
			
				Első-hátsókerék: Nyitott profilú 20 x 2,125"-os drótbetétes cross gumihoz való abronccsal. Mindkét kerék 36 db küllővel szerelve. Erősített kivitel. | 
		 
		
			| 
				Elsőagy: Könnyű kivitelű lemez elsőagy, zárt anyákkal. | 
			
				Elsőagy: Könnyű kivitelű lemez elsőagy, zárt anyákkal. | 
		 
		
			| 
				Hátsóagy: Szabadonfutó kislánckerékkel szerelt könnyű kivitelű, egyfokozatú 3 részes hátsóagy. | 
			
				Hátsóagy: Szabadonfutó fékagy "Super Gránát". | 
		 
		
			| 
				Fékek: Első-hátsófék, abroncsra ható bowdenhuzalos kézifék. | 
			
				Fékek: Elsőféknél abroncsra ható bowdenhuzalos kézifék, hátsóféknél, gránátagy.   | 
		 
		
			| 
				Hajtómű: Kovácsolt, szögletes profilú 170mm 6 3/4" hosszú hajtókarokkal lemezből sajtolt 42 fogú lánckerékkel. | 
			
				Hajtómű: Kovácsolt, szögletes profilú 170mm 6 3/4" hosszú hajtókarokkal lemezből sajtolt 42 fogú lánckerékkel. | 
		 
		
			| 
				Lánc: 12,7 x 3,3 x 92 tagú, hajtóműre szerelt láncvédőtárcsával. | 
			
				Lánc: 12,7 x 3,3 x 92 tagú, hajtóműre szerelt láncvédőtárcsával. | 
		 
		
			| 
				Pedál: Lemezkeretes pedál, fényvisszaverő betétekkel szerelve. | 
			
				Pedál: Lemezkeretes pedál, fényvisszaverő betétekkel szerelve. | 
		 
		
			| 
				Nyereg: Speciális BMX nyereg. | 
			
				Nyereg: Speciális BMX nyereg. | 
		 
		
			| 
				Tartozék: 3 részes világítási készlet, 3 db védőburkolat, pumpa, 2 db szerelőkulcs. | 
			
				Tartozék: 3 részes világítási készlet, 3 db védőburkolat, pumpa, 2 db szerelőkulcs. | 
		 
		
			| 
				Csomagolás: Zsugorfóliában. | 
			
				Csomagolás: Zsugorfóliában. | 
		 
		
			| 
				Cikkszám: EK 19011-02, EK 19011-03 | 
			
				Cikkszám: EK 19011, EK 19011-1 | 
		 
	
 
	Az összehasonlításból rögtön kitűnik, hogy a két modell között nagyon minimális a különbség [piros színnel jelölve]. Valójában az egyforma váz kialakítás mellett, csak a hársóagyban van eltérés, és ebből adódóan a fékrendszernél.  
	Forrás: wikipedia, Magyar Gyártmányú Veterán kerékpárok virtuális múzauma 
 
	         
		 
	        
	       
 
		
 |