Fejezetek a Gyár történetéből
A Magyar Ruggyantaárugyár Rt. Osztrák tőke kezdeményezésére alakult meg 1890 december 31-én. Alapításában része volt a hazai iparvállalatok támogatására újonnan létrehozott Magyar Ipari és Kereskedelmi Bank Rt-nek is.
Az MRG csakhamar a magyar gumigyártás vezető vállalatává nőtte ki magát. Elsőként vasúti ütközők, fékberendezési gumicikkek, tárcsák, lökéshárítók és tetőfedőlemezek gyártása indult meg, majd megkezdődött a kerékpárgumik
(1893-tól), a keménygumi (1902-től) és a Palma gumisarok (1909-től) előállítása. Az új termékek előállítása magyar szakemberek tervei alapján külföldi technológia és szabadalmak alapján indult meg. Az újdonságok eladhatóvá tétele érdekében pedig az MRG sajátos üzletpolitikát alakított ki, miszerint a kereslet növelését is saját feladatának tekintette. Ennek szellemében járt el például a kerékpárgumik esetében: a gyár támogatta és népszerűsítette a kerékpársportot, ezen kívül a versenyzőket ingyen gumikkal látta el. Az 1896-ban megrendezett budapesti millenniumi kiállításon a vállalat bemutatta új termékeit (kerékpárgumi és játékok), amelyekért nagy állami elismerésként aranyéremmel tüntették ki. Hasonló eredményt – oklevelet – hozott résztvétele az 1900. évi párizsi világkiállításon is.
A Dorogi és Társa Gumigyár Rt. korábbi önállósága megszűnt, az üzem beolvadt a Ruggyantaárugyárba. Dorogi 1935-ben azonban új közkereseti társaságot alapított kőbányai telephellyel Dr. Dorogi Testvérek és Tuschák Ruggyanta és Műanyaggyár néven. Az üzem új gyártási programmal indult, a későbbiekben ez a gyár vette át a kerékpárköpeny- és a légtömlőgyártást. 1939-től, a háborús időszakban csak kb. 30–40 vagonnyi nyersanyaggal lehetett számolni, ezért azonnal leállították a játékgyártást, valamint a helyzethez mérten luxuscikknek számító fonal, padló, cipő, gyermeknadrág, pelenka és kerékpárnyereg termelését.
A háború utáni új gazdaságpolitika vezette be a profilírozás fogalmát, melynek lényege: a központosított gazdaságirányítás a vállalatok egymás közötti versenyének kiiktatására minden termelőnél önálló termelési arculatot alakított ki, vagyis két gyár ugyanazt a terméket nem gyárthatta.
1950 után rövid időre a Dorogi Gumigyár profiljába tartozott a kerékpárköpeny-gyártás is, de a tömlő készítését is ez a gyár végezte.
A hazai gumigyártás fent említett központosítása – a folyamat a gumigyártó és -értékesítő vállalatoknál 1962-
ben, a Műszaki Gumigyár és a Ruggyantaárugyár összevonásával vette kezdetét – 1963-ban fejeződött be. A folyamat betetőzéseként 1963. július 1-jén létrehozták az Országos Gumiipari Vállalatot, amely magában foglalta a Ruggyantaárugyárat, a Műszaki, a Palma és a Szegedi Gumigyárat, a nyíregyházi gyáregységet, a Gumiipari Kutató Intézetet, valamint a Gumiabroncs és Műszaki Gumiáru Értékesítő Vállalatot. A vállalat elnevezése 1973-tól kezdve TAURUS Gumiipari Vállalat.
EMERGÉ kerékpárgumi típusok az 1930-40-es években
Köpenyek:
- Extra Strong (fekete, 28 x 1 1/2”)
- Super Fine (fekete, vörös, 26 x 1 1/2” , 28 x 1 1/2 ”, 28 x 1 5/8”, 28 x 1 3/8”)
- H. D. Super Fine (fekete, 28 x 1 1/2”, 28 x 1 5/8”)
- Ballon („félballon”, 28 x 1,75 ”)
- Ballon (26 x 2 ” B, 26 x 2,00 ” (A), drótbetétes)
- Gyermekkerékpár köpeny (20 x 1 1/2” , 24 x 1 1/2” , 26 x 1 1/2”)
- Transport Ballon (tricikli, 26 x 2 ”, 28 x 2 ”)
- Árukihordó köpeny (20 x 1 3/4”,)
Tömlők:
- Extra elsőrendű tömlő (szürke, vörös)
- Gyermekkerékpár tömlő
- Ballontömlő (26 x 2 ” B, 26 x 2,00 ” (A), 28 x 1,75 ”)
- Transport tömlő (tricikli, 26 x 2 ”, 28 x 2 ”)
- Árukihordó tömlő (20 x 1 3/4”)
A normál tömlőkön kívül valamennyi különleges tömlő kizárólag piros színben készült.
Forrás:
Pataki Józsefné, Kugyela Ákos, Sváby Enikő:
Gumiipari vállalatok repertóriuma című munkája alapján - Magyar Országos Levéltár, 2005.
2008. 10. 23.
Tóth Zsolt (Zsocab)
Kattints arra a képre, amelyiket nagyobb méretben szeretnél megnézni!
|