Magyar Honvéd


        

VIRTUÁLIS MÚZEUM

PROJEKTEK

Főlap   Bejelentkezés   Napi   Hírlevél   Index   Média   Túra   Kiállítás   Cikk   Piac   Link   IVCA-online

Típusok   Nyaktábla   Katalógus   Alkatrész   Háborús évek   Könyvtár   Hasznos   Vázszám   Életkép   Gondold Újra!

HOKE   SHOP   ÉVK   DSZTT

 

 
Programajánló
2025. Február
HKSCPSV
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
01
02
<<   >>
 
Utolsó frissítés

 
Legfrissebb témák
Friss bejegyzések
2015.07.10. 08:47
2015.05.12. 10:35
2015.04.12. 15:42
 

 

 
Hírek a veterán kerékpárok világából

A KERÉKPÁR, ÍGY LÁTTÁK A DOLGOKAT 1914 TAVASZÁN...

2013.07.09. 22:09, yoleeka

Mikor az utcán sétálva, elrobog mellettünk nehéz munkát jelentő taposással egy kerékpáros, oda se vetjük pillantásunkat, ha csak azért nem, hogy el ne gázoljon vagy ránk ne fröccsenjen a gummikerék által fölborzolt sár. Ma már föl sem tünik az embereknek az a kerékpár, amely pedig a hanyatló XIX. század legnagyszerübb találmányainak egyike volt. 

A mult század nyolcvanas éveiben a kerékpár a csudák számába ment, s az akkori formáját igen élénken képzelhetik el olvasóink, ha egymás mellé képzelnek egy nagy O betüt, s e mellé egy igen-igen pici o-t. Két kerék, amelyik ugy viszonylott egymáshoz, mint 1:6-hoz. A nagy kerék tetején volt az ülés és a kormány, a kis kerék hátul csak arra szolgált, hogy a kormányvilla támaszt nyerjen.

A kerekeken tömör gummi abroncs volt, s ezen a gépen ülve a csaknem életveszélyes haladás mellett az elérhető sebesség nem volt óránként husz kilométernél több. Mi még ültünk ilyen kerékpáron, sőt mint versenysportot üztünk is. Szinte bomba volt a kilencvenes évek elején az angol safety (széfty = biztonsági) gépek elterjedése. 

Ez az első kereket lényegesen kisebbitette, a hátsót lényegesen megnagyobbitotta, ugy hogy a két kerék csaknem egyforma lett. Ezzel a géppel, amelyeket a pajkos pesti nyelv Dávidnak nevezett el, egyszerre leverték a Góliátnak elnevezett magas kerékpárokat. A sebességkülönbség olyan nagy volt, hogy már a sportban is külön magas kerékpárversenyeket kellett kiirni. A kerék-méretek mellet a lényeges különbség az áttétel volt. 

A magas kerékpárokat közvetlenül a kerékagyra alkalmazott pedállal hajtották, az alacsony gépeket ellenben ugy, hogy a két kerék közötti ürben helyeztek el egy fogaskereket, amelyről hátrafelé lánckarika fogott át egy kisebb fogaskereket, amely viszont a hátsó kerék csapágyán nyert elhelyezést.

Az első kerék a kormányvillát tartotta. Ez az áttétel leverte a nagy gépet, amely ugyan szintén próbálkozott áttétellel, de hamar feladta a versenyt. Az igazi lendületet az alacsony gépeknek a csaknem egyidőben alkalmazott pneumatik a rugalmasság fokozását eredményezte, a golyóscsapágyak pedig az áttétel kétszeres eredményü erőkifejtését szerezték meg a kerékpárnak. 

A kerékpársport ebben az időben, a mult század kilencvenes éveiben aranykorát élte. Az emberiség szinte évezredes földhözkötöttségből jutott olyan egyszerü gépezet birtokába, amellyel ugyszólván máról holnapra vonatsebességgel járhatta az országutat. Óránként 25-30 km. sebességgel száguldó kerékpár nem is érdemelt emlitést. 

Ebben a korszakban a hivatásos kerékpárossportban, pályán 75 kilométer volt a világrekord. Akkora volt az elterjedése a kerékpárnak az egész világon, hogy a rövidlátó állami és községi szervezetek azt hitték, hogy ebből a szerszámból milliókat jelentő jövedelmet szerezhetnek, ha megadóztatják. Az egész világon ez ölte meg a kerékpáripart.

Amilyen gyorsan nekilendült, olyan gyorsan le is tünt. Talán nem is az adó miatt, mint pénzösszeg miatt, hanem inkább az ezzel járó kényelmetlenség, zaklatás miatt a jobb érzésü, tisztán szórakozásból kerékpározó emberek millió abbahagyták a kerékpársportot. 

Egyszerre olcsó lett a kerékpár, s a munkásosztály tagjai jutottak igen kényelmes közlekedési eszközhöz. Ha ez volt az adó célja, igen helyeselhető lett volna, de nem ez volt a cél, ellenben az eredmény az lett, hogy világhirü nagy kerékpárgyárak mentek tönkre, ezernyi ezer munkásembert tettek földönfutóvá. 

Mikor már teljesen tönkre ment a kerékpár, mint sport, eltörölték az adót, de ezt a gépezetet többé olyan általánosság tenni, mint volt az adó előtt, nem tette ez sem. Időközben az automobil és a motorkerékpár nyert polgárjogot, s ezekkel már nem tudta fölvenni a versenyt a teljesen legyöngitett kerékpársport. A fejlődés utján az itt látható gép a legutolsó formája a versenykerékpárnak. A sebesség attól is függ, hogy a gép futása közben a levegő ellentállását legyőzze. 

Ezt tervezte Bunau-Varilla francia mekánikus, akinek a veló-torpille (torpedó kerékpárja) az előttünk képben ábrázolt gép. A gép, mint a felső képen nyitott állapotban látható semmiben sem tér el a rendes formáktól, csupán a vékony huzalokból előállitott torpedo-alaku váz van rajta.

Az alsó képen a gép teljes menetben látható, s hogy milyen ereménnyel veszi föl a versenyt a többi géppel, a régi rendszerüekkel, az abból a körülményből látható, hogy egy Berthet nevü hivatásos kerékpárversenyző, a legutóbbi, a párisi téli velodromban megtartott pályaversenyen e géppel győzött.

Cikk forrása: huszadikszázad.hu

Még nincs hozzászólás.
Csak regisztrált felhasználók írhatnak hozzászólást.
 

Ez az oldal azért jött létre, hogy emléket állítson a Magyar gyártmányú veterán kerékpároknak, ezzel is adózva a múlt zseniális remekeinek. Az oldalon több fotón, dokumentáción keresztül szeretném bemutatni azt ami most már történelem, viszont évtizedekkel ezelőtt a mindennapjaink meghatározó eleme volt. A kerékpár! A virtuális múzeum célja összegyűjteni, rendszerezni, ezáltal dokumentálni a Magyar kerékpárokkal kapcsolatos anyagokat és információkat. Remélem, hogy sokan szívesen nézelődnek majd itt, és emlékeznek vissza a múltra. Jó lenne több veterán kerékpárt látni az utakon vagy gyűjteményben. Egy maroknyi kis társaság tartja életben a veterán kerékpárok múltját és jelenét. Köszönet Nekik!

FELHASZNÁLÁS  KAPCSOLAT  VENDÉGKÖNYV  PARTNEREK  Copyrightˆ 2008-2016 Rozgonyi Roland

      


Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU