Magyar Honvéd


        

VIRTUÁLIS MÚZEUM

PROJEKTEK

Főlap   Bejelentkezés   Napi   Hírlevél   Index   Média   Túra   Kiállítás   Cikk   Piac   Link   IVCA-online

Típusok   Nyaktábla   Katalógus   Alkatrész   Háborús évek   Könyvtár   Hasznos   Vázszám   Életkép   Gondold Újra!

HOKE   SHOP   ÉVK   DSZTT

 

 
Programajánló
2025. Február
HKSCPSV
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
01
02
<<   >>
 
Utolsó frissítés

 
Legfrissebb témák
Friss bejegyzések
2015.07.10. 08:47
2015.05.12. 10:35
2015.04.12. 15:42
 

 

 
NEHÉZIPARI KÖZPONT 1946-1949
NEHÉZIPARI KÖZPONT 1946-1949Képtárak: Súgó
NIK Fiú kerékpár 24 collos kivitel
NIK női alutáblás
NIK női réztáblás
NIK férfi alutáblás
NIK férfi réztáblás

Információ

1946 decemberében megalakult a Nehézipari Központ /NIK/ azzal a feladattal, hogy összefogja a teljes kohászatot, a vas- és fémipari vállalatok 60 százalékát, a gépgyártás 50 százalékát, a MÁVAG, a Láng, az MVG, a WM és a Rimamurányi-Salgótarjáni Vasmű munkáját. A Csepel NIK-ek a Nehézipari Központról kapták nevüket. Ez az intézmény a Nehézipari Minisztérium elődje volt és a háború után alakult, 1946-49 között állt fenn.

-Kerékpárgyártás Csepelen-
Csepel NIK
  
1929 tavaszán Csepel márkanéven jelentek meg az első magyar gyártású kerékpárok, amelyeket a Weiss Manfréd által alapított üzem állított elő Csepelen. A vázakhoz és villákhoz a gyárban készülő vékonyfalú hidegen húzott acél csöveket használták. A muffokat az öntöde készítette. A vázak forrasztásához a német Victoria gyártól vásárolt technikát használták. A kerékpárok végszerelését 10-15 munkás végezte. Kezdetben 400 munkás készített heti kb. 1000 kerékpárt. Az egyszerűbb gépeknél; présgépeknél, fúrógépeknél jelentős számban nők is dolgoztak. Eleinte több egységet importból szereztek be, pl.: Fichtel&Sach gyártmányú kontrafékes hátsóagyakat amelyeket a 30-as évek végére a 90-es évekig használatos Super Granat váltott fel.
 
NIK
 
A Nehézipari Központ(NIK) 1946-os megalapításával Weiss Manfréd üzemében gyártósorra helyeztek egy új típust, a Csepel NIK-et. A típus szerkezete:
-váz: hidegen húzott acélcsőből és öntött muffokból préselték össze hevítéssel és sárgaréz-cink ötvözettel forrasztották(vázcső átmérő: 30?mm)
-villa:a vázhoz hasonlóan a szárat rezezték stabilitás szempontjából
-kerekek:
             első kerék:
                        Nikkelezett küllőkkel fűzve(36db elöl hátul) 28x1 1/2-es felni gumifalcos köpenyhez, az agy saját gyártmányú eleinte feketített később nikkelezett.
            hátsó kerék:
                        Szintén nikkelezett küllőkkel 28x1 1/2-es felni gumifalcos köpenyhez, importból beszerzett Torpedo (Fischtel & Sach), kontrafékes aggyal szerelve
-középagy: a modernizálás jelében, cserélhető kónuszokkal(a jobb oldalit "koppanóra" tehát ütközésig becsavarták) készültek a tengelyek a csapágyak STAR    golyóskosárba kerültek a tengelyre továbbá a vázba perselyeket sajtoltak, megjegyzendő hogy a tengely részei edzett acélból készültek a hosszúéves     igénybevételt szem előtt tartva. A tengelyre ékkel kapcsolódott a hajtókar és a     lánckerék(a NIK számára nem terveztek külön lánckereket, ezért minden akkor    készülő gyártmányéval megtalálható[kivéve a feliratosokat])
            További fejlesztések:a tengelybe nútot martak egyrészt a kontraanya alátétje számára, másrész a lánckerék porvédő részébe lévő bevágással lehetett állítani a           tengelyt. A tengely mindkét oldala jobbmenetes a végek átmérője:22,5 mm
-kormány:25mm átmérőjű, nikkelezett, nem állítható "Trilla" csengővel, és karos; első kerékre ható fékkel, továbbá fa markolatokkal.
 
Díszítés:
            Váznyaktábla:
            2 változatban készült; az első volt a díszesebb amit '48 környékén az egyszerűbb kivitelű váltott fel.
            Csíkozás:
            eltérő volt, évente változtatták: állandó maradt a váznyak és az ülés alatti vázcsőre festett téglalap amelyet arany vagy fehér csíkok vettek körül,
            a vázon eleinte sima téglalapok díszítették(2-3mm ecsettel húzott)a fekete alapot, később a téglalapokat 4-5 mm-esre festették(kék és piros változatáról tudok) és        arany vagy fehér csíkkal            szegélyezték
            a felniken középen futott egy kb 1cm széles csík amit szintén szegélyeztek(arany vagy fehér).
            A vékony csíkok és szegélyvonalak tudtom szerint csak fehér ill. arany színbe kerültek a vázakra és villákra.
 
1949-ben a Nehézipari Központ megszűnésekor a NIK-et is levették a gyártósorról Csepelen. Mivel a típus reklámcélt szolgált nem fejlesztettek új kerékpárt csupán a Csoda technikáját továbbvitték (pl.: középagy) ezért nehéz a tábla nélküli példányokat meg különböztetni mivel a díszítés azonos volt minden kerékpáron.
 
Forrás: Béres Benedek
 

 

Ez az oldal azért jött létre, hogy emléket állítson a Magyar gyártmányú veterán kerékpároknak, ezzel is adózva a múlt zseniális remekeinek. Az oldalon több fotón, dokumentáción keresztül szeretném bemutatni azt ami most már történelem, viszont évtizedekkel ezelőtt a mindennapjaink meghatározó eleme volt. A kerékpár! A virtuális múzeum célja összegyűjteni, rendszerezni, ezáltal dokumentálni a Magyar kerékpárokkal kapcsolatos anyagokat és információkat. Remélem, hogy sokan szívesen nézelődnek majd itt, és emlékeznek vissza a múltra. Jó lenne több veterán kerékpárt látni az utakon vagy gyűjteményben. Egy maroknyi kis társaság tartja életben a veterán kerékpárok múltját és jelenét. Köszönet Nekik!

FELHASZNÁLÁS  KAPCSOLAT  VENDÉGKÖNYV  PARTNEREK  Copyrightˆ 2008-2016 Rozgonyi Roland

      


Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU    *****    Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints