Az 1970-es évektől a Csepel 26” és 28”-os kerékpárjait a használatot megkönnyítő kitámasztóval is felszerelte. A napjainkban futó példányokon azonban a legritkább esetben láthatjuk rendeltetésszerű használatban ezen alkatrészeket. Legtöbbjüket leszerelték, vagy felkötve, funkció nélkül rozsdásodnak. Nem véletlenül! Ugyanis a köracélból készített konstrukciót megfigyelésem szerint három jellegzetes típushiba is terheli.
A rugó gyanánt szolgáló acéllemeznek ugyanis tengelye körül néhány mm-es kitérést enged a sajtolt ház. Ez a kis kitérés azonban a támasztórúd végén megsokszorozódva annak jelentős elmozdulását eredményezi menet közben, méghozzá saját súlya és a rázkódás következtében. Bizonyos beállítás esetén a lenyíló támasztórúd beleérhet a hajtókarba is. Ezen a sajtolt ház összenyomásával segíthetünk (1. kép)
Másik típushiba a rúd lapolásainak rossz elrendezése. A legtöbbet használt nyugalmi állásban - mikor a kerékpár áll - , a rugót túlfeszítve tartja a kelleténél kisebb mértékű lapolás. A felhajtott helyzetben azonban egy kevésbé feszített állapotba kerül rugónk, ezáltal a használat során kifáradt, elgyengült lemez nem képes megfelelően biztosítani utóbbi helyzetében a rudat. Célunk, hogy ezt a helyzetet a lapolások bereszelésével megfordítsuk, hiszen álló helyzetben nem kell erősen biztosítani a pálcát (2. kép). A szerkezet szétszedése után a rugót is állítsuk utána a megfelelően előfeszítés érdekében.
Mivel a rugóként felhasznált lemez anyaga hamar kifárad, ezért egy - U alakú - belsejében elhelyezendő gumitömbbel célszerű azt megerősíteni. Legegyszerűbben használt motor-, vagy kerékpárbelsőből készíthetünk ilyet ügyelve arra, hogy a rugót mindenkor szétfeszítve tartsa. Ez esetben a kivágott gumicsíkokat rétegesen egymásra helyezzük. A biztos tartás érdekében tegyünk egy-két gumicsíkot a lemez és a ház közé is és erős pillanatragasztóval rögzítsük (3, 4. kép).
Végezetül személyes megjegyzésem, hogy a hajdani konstruktőr sok bosszúságtól kímélhette volna meg a leendő tulajdonosokat, ha sorozatgyártás előtt meggyőződik konstrukciója megbízhatóságáról, annak gyermekbetegségeiről, majd javítja azokat! Talán jelentéktelen alkatrésznek hat, mégis hozzájárulhatott volna a Csepel kerékpárok minőségének, jó hírnevének öregbítéséhez egy bosszantó pont helyett.
Kattints arra a képre, amelyiket nagyobb méretben szeretnél megnézni!
|