CIKKAJÁNLÓ - COLUMBIA MODEL 50 1898-BÓL
2013.01.23. 20:20, yoleeka
Pope ezredes elektromos autót, motorkerékpárt és csőbútort is gyártott, de ezúttal az első sikert jelentő kerékpárjairól - azokon belül is elsősorban a legkülönlegesebbről, a kardánhajtásúakról - emlékezik meg Moldvai Tibor Miklós.
Ezzel a bevezetővel indul a Veterán Autó és Motor magazin 2012/9-es számában megjelent, Ránc és lánc nélkül címet viselő írás. Amiben egy kardán meghajtású, 1898-ban gyártott kerékpárt mutat be a szerző.
Aki tavaly ellátogatott az Agárdi veterán motoros és kerékpáros fesztiválra, az személyesen is megcsodálhatta ezt a ritka kerékpárt.
A kerékpározás hőskorában sokan, sokféleképp próbálták elérni, hogy könnyebben, messzebbre és gyorsabban lehessen haladni. A lökdösődéssel működő, rendkívül fárasztó és kevéssé hatékony futógépből sok nagyszerű alkotó ötletével alakult ki a "safety bicycle", azaz az egyforma kerékméretű, alacsony biztonsági kerékpár.
Eredendően a lánchajtásban gondolkodtak a tervezők, melyet kerékpáron elsőként 1869-ben J. F. Tretz alkalmazott. Az akkori láncok tömör részegységeik miatt nehezek voltak, a nagy fogkiosztások miatt zajosan kapcsolódtak a lánckerékre, és volt egy alapvető baj: ahány lánctag, annyi hibalehetőség.
A technológia nehezen birkózott meg a megbízhatóság, a tartósság és az olcsósság feltételével. Amikor újdonságként a szöghajtást alkalmazták, egy gondmentes, csendes hajtásmóddal sikerült a vevőket megnyerni. Sokféle shaft drive, vagyis tengelyhajtás jelzést használtak a modern lánc nélkülieken.
Ha ez a kis bevezető felkeltette az érdeklődésed, akkor a teljes cikket a magazin 2012/9-es számában teljes terjedelemben elolvashatod.
További képek a kerékpárról