AZ EGRI [BÖHMEN] PREMIER KERÉKPÁRGYÁRBAN TÖRTÉNT KIKÜLDETÉSRŐL
2013.03.21. 20:13, yoleeka
Az egri „Premier” kerékpárgyárban történt kiküldetésről.
Mint ismeretes Magyarországon először nagy mennyiségben hazai gyártású kerékpárokat a csepeli Weiss Manfred üzemében állítottak elő. Ez az iparág 1929-ben indult el diadalmas útjára. Azonban a gyártást hosszú és aprólékos kutatás és felmérés előzte meg. Több külföldi kerékpárgyárat tanulmányoztak, figyelembe véve a behozatali vámok mértékét, különböző mennyiségi kedvezményeket. Sok érdekes jelentés született, amiben hosszasan taglalják a különféle gyárak kerékpárjainak minőségét illetve az előállítási költségeit, valamint górcső alá veszik a leendő magyarországi igényeket és keresletet.
Egy 1927 októberében kelt jelentés szerint a Weiss Manfred gyár egyik dolgozója a következőkről számol be:
Kovács Rudolf budapesti kerékpár nagykereskedővel történt informatív jellegű beszélgetés során készségesen közölte és eredeti gyári ajánlatokkal bizonyította, hogy a német kerékpárok - gumik nélkül torpedóval – Németországban M 50-65, melyhez hozzászámítva a vámot és a fuvart P 17-t, Budapesten 87-110 pengőbe kerülnének.
Azonban érdemes megjegyezni, hogy a fent említett nagykereskedő véleménye szerint egyes márkák minősége hasonló vagy azonos volt. Például a Német gyártmányok egy része silány, de Magyarországon nem is voltak kelendőek. Legjobban a Puch, Steyr, Dürkopp, és Premier márkát vásárolták, de ezek közül a Puch éri el a legmagasabb árat.
Ebben az időben érdemes volt a kerékpárpiacra odafigyelni mivel több állami megrendelés is született, amiket más gyártó cégek szolgáltak ki. Többek között a Magyar fináncok részére 1000 darab kerékpárra volt kiírás, de a posta, rendőrség és a katonaság részéről is volt állandó megrendelés.
Ezek tudatában a Weiss Manfred gyár képviselete látogatást tett az egri „Premier” kerékpár gyárban. Ott a gyár igazgatója Rotherham Úr vezetésével megismerkedhettek az üzemmel.
Kis gyár 500 munkással, évi termelésük kb. 50.000 db kerékpár, 1000 db motor és 5-10.000 gyerek tolókocsi.
Az üzem alapterületének megoszlása:
Alkatrész megmunkáló és szerelő üzem 200-200 m2
Forrasztó rész 100 m2
Csiszoló műhely 200 m2
Galvanizáló 100 m2
Zománcozó 225 m2
Főző műhely (horganyozó) 200m2
Szerelő (komplett kerékpárokhoz) 200m2
Csomagoló, revízió és alkatrészraktár 400m2
Munkabeosztás a gyárban:
A munkások holt szezonban általában gépen dolgoznak, fő szezonban pedig a szerelésen. Munkásstand állandó, lányok, gépmunkások, fiúk vegyesen dolgoznak minden munkán. A munkabérük kb. 10-15%-kal magasabbak mint a WM üzemében. Egy lakatos, lakkozó, szerelő kb. 7-8 c.K-t keres óránként, ami nagyjából 1,2-1,3 Pengőnek felel meg.
A nikkelező üzem jól berendezett műhely és a tárgyakat általában automatikusan mozgatják a kádakban.
A főzőhelységben a zománcozandó alkatrészeket galván fürdőben, a fölösleges kemény forrasztól megtisztítják. Ezáltal a csiszolók munkáját lényegesen megkönnyítik. Másrészt a forraszanyagot ismét visszanyerik. Ezután egy horgany emulzióban főzik, így egy rozsdavédő bevonatot nyernek, mely zománcozás nélkül is legalább fél évig rozsdaálló. Állítólag csak a Premier gyárban csinálták így!
A zománcozóban két dupla kemencéjük van egyenként kb.2x2x6 méteres. A kemencét túlhevített (220-240 fok) meleg vízzel 180-190 fokra fűtik. A vezetékben körülbelül 55 atmoszféra nyomás van. A fűtést egy kis folyton égő kályha végzi, ahol a csőkígyó tulajdonképpen a tűztér. Egy kis rekuperátorral kombinálják. A kemence lemezből készül, filclapokkal hőszigetelve. Felül a gőz elvezetésére szelelő nyílásokat alkalmaznak. A tárgyakat leöntik vagy bemártják, levegőn megszárítják és ezután pontosan 2 óráig égetik 180-190 fokon.
A váz 1 alapot és 2 fedő zománcot kap, amíg a többi alkatrészre csak 1 alap és 1 fedőzománc kerül. A vonalazás, aranyozás még egy tüzet jelent. A zománcozó üzemben 2 kályhaelőmunkás és 8-10 fiatal gyerek és leány dolgozik. A fűtő kályha naponta 250-300kg kokszot fogyaszt. A zománcozó berendezés ára akkoriban kb.10-15.000 Pengőbe kerülhetett.
Majd a továbbiakban a gyár rövid számoláson keresztül bemutatta, hogy a többi márkához viszonyítva milyen áron tudja előállítani a kerékpárokat az egri gyárában:
Egy darab Premier normál Ia. Kerékpár kombinált (egyes alkatrészek megmunkálva külföldről behozva) előállítási költsége a következő:
Anyag ár: 56,23 P
Fuvar: 1,02 P
Vám: 10,86 P
Bér: 5,98 P
Regie(200%): 11,96 P
Összesen: 86,05 Pengő
A gyártás bevezetése Csepelen:
Rotherham igazgató megbízatás esetén vállalja a szükséges szerszámok elkészítését, szakmunkásait, mestereit a gyártás kezdetekor rendelkezésre bocsájtja, esetleg készleteiből alkatrészeket is szállít, ezzel is biztosítva a WM képviseletét a lehetséges együtt működésről.
Az akkori számolások alapján a kerékpárgyártáshoz évi 10.000 darabot véve alapul körülbelül a kistömeg gyárú osztály méreteit meghaladó műhelyre volt szükség.
Forrás: levéltári kutatásaim
További képeket a Premier kerékpárokról itt találsz